Nee, straffen horen bij overtredingen die je bewust maakt............bernersennenhond schreef:Een rijbewijs haal je met 18 jaar. Dan behoor je al volwassen te zijn.
Een pup moet je net als een kind behandelen. Wat mag wel, wat mag niet.
Straffen hoort bij opvoeden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pup niet onder de indruk van correctie (nieuwe vraag pag. 3)
Moderator: moderatorteam
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Re: Pup niet onder de indruk van correctie
Gr. Aniek

- stefanie
- Zeer actief
mariaa schreef:Wat bij mijn pup heel goed werkte was een strak en duidelijk dagschema met eet, wandel,speel én op regelmatige tijden rusten/slapen in de bench.
Een pup is snel overprikkeld ( veel sneller dan ik zelf van te voren dacht) en is dan niet meer goed te bereiken, meestal laten ze dan dit gedrag zien zoals happen, klieren, weglopen etc.
Eigenlijk ben je op zo'n moment dus al te laat met het rustmoment, ik probeerde dit gedrag dus voor te zijn door mijn schema en dat werkte bij ons echt super.
Sybil was toen ze zo jong van steeds 1,5 uur uit de bench en daarna weer 1,5 á 2 uur in de bench. Toen ze 4 maanden oud was werd ze iets rustiger in huis waardoor ze minder snel overprikkeld werd en kon ze ineens veel langer uit de bench.
Nu is ze 6,5 maand en slaapt ze nog maar 1 en heel soms 2 keer per dag in de bench.
Ik vergelijk dit gedrag dan ook met een peuter die moe is, die worden dan ook druk en gaan klieren en zijn niet meer goed te bereiken voor wat wel en niet mag, een dutje doet dan altijd wonderen
Meen je nou werkelijk dat je zo'n jonge pup ruim de helft van de dag in een bench stopt?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Jouw woorden he. Ik heb het niet over slaag.bernersennenhond schreef:Ja hoor. Nooit slaag gehad als je dat wilt weten.Marjoleine schreef:Gelukkige jeugd gehad?bernersennenhond schreef:Een rijbewijs haal je met 18 jaar. Dan behoor je al volwassen te zijn.
Een pup moet je net als een kind behandelen. Wat mag wel, wat mag niet.
Straffen hoort bij opvoeden.
Ik heb het over straffen.
Zoals budkes al zegt: straffen hoort bij een overtreding die je bewust maakt.
Corrigeren hoort bij opvoeden, bijsturen dus waar dat moet.
Maar een peuter/pup straf je niet, want die kent de regels nog niet.
Eerst dus bijsturen en pas als je zeker weet dat de regels bekend zijn kun je straffen als het fout gaat.
En dat is dus niet op 13 weken.
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Moet ik even precies terug halenstefanie schreef:mariaa schreef:Wat bij mijn pup heel goed werkte was een strak en duidelijk dagschema met eet, wandel,speel én op regelmatige tijden rusten/slapen in de bench.
Een pup is snel overprikkeld ( veel sneller dan ik zelf van te voren dacht) en is dan niet meer goed te bereiken, meestal laten ze dan dit gedrag zien zoals happen, klieren, weglopen etc.
Eigenlijk ben je op zo'n moment dus al te laat met het rustmoment, ik probeerde dit gedrag dus voor te zijn door mijn schema en dat werkte bij ons echt super.
Sybil was toen ze zo jong van steeds 1,5 uur uit de bench en daarna weer 1,5 á 2 uur in de bench. Toen ze 4 maanden oud was werd ze iets rustiger in huis waardoor ze minder snel overprikkeld werd en kon ze ineens veel langer uit de bench.
Nu is ze 6,5 maand en slaapt ze nog maar 1 en heel soms 2 keer per dag in de bench.
Ik vergelijk dit gedrag dan ook met een peuter die moe is, die worden dan ook druk en gaan klieren en zijn niet meer goed te bereiken voor wat wel en niet mag, een dutje doet dan altijd wonderen
Meen je nou werkelijk dat je zo'n jonge pup ruim de helft van de dag in een bench stopt?
Als ze in de bench was dan sliep ze ook echt
In het begin had ik haar veel meer los maar ze werd toen steeds minder goed bereikbaar, ze kon niet slapen en blafte tegen alles en was hierdoor gespannen. Dit schema werkte heel lang heel goed voor haar, tot een maand of 4 en daarna kon ze meer hebben.

- bernersennenhond
- Actief
Als de pup in de tepel bijt wordt er eerst gevraagd door mams of die het niet meer wil doen.Marjoleine schreef: Zoals budkes al zegt: straffen hoort bij een overtreding die je bewust maakt.
Eerst dus bijsturen en pas als je zeker weet dat de regels bekend zijn kun je straffen als het fout gaat.
What the.....???

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Hij bijt niet in een tepel.bernersennenhond schreef:Als de pup in de tepel bijt wordt er eerst gevraagd door mams of die het niet meer wil doen.Marjoleine schreef: Zoals budkes al zegt: straffen hoort bij een overtreding die je bewust maakt.
Hij "bijt" in poten.
En dat stuur je bij.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
bernersennenhond schreef:Als de pup in de tepel bijt wordt er eerst gevraagd door mams of die het niet meer wil doen.Marjoleine schreef: Zoals budkes al zegt: straffen hoort bij een overtreding die je bewust maakt.
ja, mams gromt, geeft aan dat dat niet de bedoeling is, pup heeft alternatieven, kan doorgaan, maar kan ook stoppen/weglopen, in het laatste geval, wat 9 van de 10 keer ook zo gebeurt, word de pup dus gestuurd in zijn/haar gedrag, gecorrigeerd en niet gestraft.
het is echt niet zo, dat er in een nest enorme hap, snauw, bijt dingen gebeuren door moeders hoor, dat gaat geleidelijk aan, vaak ( hier dan toch) heel subtiel en de puppen snappen het erg vlot, hoeft dus helemaal geen straffen aan te pas te komen.
-
chrico
- Zeer actief
Als je handen met tepels gaat vergelijken dan kan het bijna niet anders dan dat jij een man bentbernersennenhond schreef:
Als de pup in de tepel bijt wordt er eerst gevraagd door mams of die het niet meer wil doen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- bernersennenhond
- Actief
gaat hier toch om straffen
Hond heeft geen handen.
Tepel wegnemen door mams is toch ook een straf.
Hond heeft geen handen.
Tepel wegnemen door mams is toch ook een straf.
What the.....???

-
chrico
- Zeer actief
Dat een pup in handen bijt staat los van het in een tepel bijten tijdens voeden. Je kan het wel vergelijken met in de poten bijten van mams en daar zal de pup als het te hard gaat een correctie voor krijgen zodat de pup gaat leren om een grens te kennen en je zal zien dat als de pup steeds deze grens over gaat de correctie duidelijker word tot het uiteindelijk uitmond in straf.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- bernersennenhond
- Actief
Dat jij zulke vergelijken gaat maken kan het niet anders zijn dan dat jij een vrouw bentchrico schreef:Als je handen met tepels gaat vergelijken dan kan het bijna niet anders dan dat jij een man bentbernersennenhond schreef:
Als de pup in de tepel bijt wordt er eerst gevraagd door mams of die het niet meer wil doen.
What the.....???

- bernersennenhond
- Actief
Ik zie een correctie ook als straf.chrico schreef:Dat een pup in handen bijt staat los van het in een tepel bijten tijdens voeden. Je kan het wel vergelijken met in de poten bijten van mams en daar zal de pup als het te hard gaat een correctie voor krijgen zodat de pup gaat leren om een grens te kennen en je zal zien dat als de pup steeds deze grens over gaat de correctie duidelijker word tot het uiteindelijk uitmond in straf.
Ik weet niet wat jullie denken maar ik smeer geen pups af.
Afhankelijk van de pup pas ik mijn correctie aan.
Maar de pup waar de schrijver over begon is niet onder de indruk van de correcties die hij nou krijgt. Daar haak ik op in.
De correctie moet dan in verhouding gaan staan met de pup.
What the.....???

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Hij krijgt geen correcties, hij wordt weggeduwd (= spelletje)bernersennenhond schreef:Ik zie een correctie ook als straf.chrico schreef:Dat een pup in handen bijt staat los van het in een tepel bijten tijdens voeden. Je kan het wel vergelijken met in de poten bijten van mams en daar zal de pup als het te hard gaat een correctie voor krijgen zodat de pup gaat leren om een grens te kennen en je zal zien dat als de pup steeds deze grens over gaat de correctie duidelijker word tot het uiteindelijk uitmond in straf.
Maar de pup waar de schrijver over begon is niet onder de indruk van de correcties die hij nou krijgt. Daar haak ik op in.
Beest snapt er geen jota van.
- bernersennenhond
- Actief
Nee snapt er geen jota van, dat klopt helemaal. Dus de correctie is niet afdoende in dit geval.ranetje schreef:Hij krijgt geen correcties, hij wordt weggeduwd (= spelletje)bernersennenhond schreef:Ik zie een correctie ook als straf.chrico schreef:Dat een pup in handen bijt staat los van het in een tepel bijten tijdens voeden. Je kan het wel vergelijken met in de poten bijten van mams en daar zal de pup als het te hard gaat een correctie voor krijgen zodat de pup gaat leren om een grens te kennen en je zal zien dat als de pup steeds deze grens over gaat de correctie duidelijker word tot het uiteindelijk uitmond in straf.
Beest snapt er geen jota van.
Of ze vinden het prima, dan is er niks aan de hand.
What the.....???

-
Baasje van ...
- Actief
Ik merk dat ik mijn woorden veel zorgvuldiger had moeten kiezen, voor wat betreft straffen en wegduwen. :N:
Ze wordt nog niet gestraft en degene die haar wegduwden zijn wij omdat we op visite zijn en niet de opvoeders.
Ze wordt nog niet gestraft en degene die haar wegduwden zijn wij omdat we op visite zijn en niet de opvoeders.
Groetjes
-
Baasje van ...
- Actief
Dat is goed om te weten. Het leek er zo op omdat ze het steeds doet als zij t.v. gaan kijken terwijl ze dan net buiten is geweest.Joera schreef: Een pup plast sowieso niet om aandacht te vragen hoor
Groetjes
- bernersennenhond
- Actief
Is gelezen hoor.Baasje van ... schreef:Ik merk dat ik mijn woorden veel zorgvuldiger had moeten kiezen, voor wat betreft straffen en wegduwen. :N:
De discussie gaat verder dan alleen waar jij nu bent gebleven met de pup.
Maar mijn mening is dat je schoonouders er problemen mee zouden krijgen als jij nu al ziet dat de pup niet gauw ergens van onder de indruk is.
What the.....???

-
S@ndr@
- Zeer actief
Waarom, misschien hebben die mensen er wel helemaal geen problemen mee
en leert de pup straks in no-time dat hij op zijn plek moet als er visite is
maar een pup is een pup en dat moet kunnen.
en leert de pup straks in no-time dat hij op zijn plek moet als er visite is
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Niks dat moet kunnen, dat vind ik zo'n debiele kwalificatie. Wanneer je een nieuw interieur wilt hebben misschien. En wat betreft het gedrag van een pup naar anderen toe heb je wel degelijk rekening te houden met wat die ander wel of niet vind kunnen.S@ndr@ schreef:Waarom, misschien hebben die mensen er wel helemaal geen problemen mee![]()
en leert de pup straks in no-time dat hij op zijn plek moet als er visite is![]()
-
S@ndr@
- Zeer actief
Tja wie heel kleinzielig problemen heeft met "puppen gedrag" die komt dan maar even geen bakkie halen, jammer dan, lekker rustigbennie schreef:Niks dat moet kunnen, dat vind ik zo'n debiele kwalificatie. Wanneer je een nieuw interieur wilt hebben misschien. En wat betreft het gedrag van een pup naar anderen toe heb je wel degelijk rekening te houden met wat die ander wel of niet vind kunnen.S@ndr@ schreef:Waarom, misschien hebben die mensen er wel helemaal geen problemen mee![]()
en leert de pup straks in no-time dat hij op zijn plek moet als er visite is![]()
ze leren het allemaal vroeg of laat en daar zijn helemaal geen straffe maatregelen voor nodig
- bennie
- Zeer actief
Tuurlijk, maar niet heus, ze leren alleen maar dingen die je ze later weer af moet leren, en dat gaat bij sommigen met harde correcties gepaard, om dat ontspoorde gedrag maar weer goed te krijgen. Het is heel eenvoudig, als je er goed over nadenkt is vrijwel al het ongewenste gedrag dat een hond vertoont aangeleerd, dus moet je er vooral juist wel over nadenken hoe je ze dat niet aanleert. Bezoek dat een pup wegduwt leert een pup dat tegen bezoek aanspringen tot een spelletje leidt.S@ndr@ schreef:Tja wie heel kleinzielig problemen heeft met "puppen gedrag" die komt dan maar even geen bakkie halen, jammer dan, lekker rustigbennie schreef:Niks dat moet kunnen, dat vind ik zo'n debiele kwalificatie. Wanneer je een nieuw interieur wilt hebben misschien. En wat betreft het gedrag van een pup naar anderen toe heb je wel degelijk rekening te houden met wat die ander wel of niet vind kunnen.S@ndr@ schreef:Waarom, misschien hebben die mensen er wel helemaal geen problemen mee![]()
ze leren het allemaal vroeg of laat en daar zijn helemaal geen straffe maatregelen voor nodig
Door zaken van begin af aan goed aan te pakken, en in de pup z'n opvoeding veel tijd te steken, en de eerste twee jaar in het algemeen, werk je aan een band met je hond die jarenlang tot plezier leidt. Een investering van twee jaar bewust omgaan met, op een heel hondenleven. En met name in de puppieperiode werpt dat enorm z'n vruchten af.
Laatst gewijzigd door bennie op 04 jan 2011 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Goh dan heb ik blijkbaar toch iets goed gedaan, zonder correcties
en ik heb hem helemaal niets af hoeven leren, zomaar vanzelf gegaan
joh 
en ik heb hem helemaal niets af hoeven leren, zomaar vanzelf gegaan
- bennie
- Zeer actief
Kijk eens verder dan je neus lang is, en dan vooral ook om je heen. En naar andere mensen, met andere honden en andere problemen. En naar wat anderen wel of niet acceptabel vinden.S@ndr@ schreef:Goh dan heb ik blijkbaar toch iets goed gedaan, zonder correcties![]()
![]()
en ik heb hem helemaal niets af hoeven leren, zomaar vanzelf gegaanjoh
-
S@ndr@
- Zeer actief
meer reactie kan op op zo`n botte, domme,onaangepaste opmerking niet geven :lol:
je mag van mij je zin doordrammen hoor, b en er al helemaal klaar mee
TS ik heb nog nooit een pup gehad die na een half jaar nog beet, meestal met een klein beetje beleidt leren ze het heel snel af, maar het is aan je schoonouders om dat te doen, het is hun pup en hun opvoeding
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bennie zegt in deze topic best wel zinnige dingen waar andere mensen hun voordeel mee kunnen doenS@ndr@ schreef:![]()
![]()
meer reactie kan op op zo`n botte, domme,onaangepaste opmerking niet geven :lol:![]()
![]()
je mag van mij je zin doordrammen hoor, b en er al helemaal klaar mee![]()
Jan

-
S@ndr@
- Zeer actief
je kunt afleiden en ombuigen, maar meestal ben ik banger voor mensen die teveel doen, dan voor mensen die te weinig doen.
En overal tandjes in zetten is geheel normaal puppy gedrag dat ze eigenlijk allemaal weer afleren.
vaak na het wisselen.
bied iets aan waar ze wel, flostouw, o.i.d. in mogen bijten, enz.
maar dat hoeft je echt niet hard aan te pakken.
en het leidt volgens mij
zelden tot nooit tot probleem gedrag op latere leeftijd.
Ow ja, ik heb de afgelopen 6 jaar 3 puppy`s opgevoed
En overal tandjes in zetten is geheel normaal puppy gedrag dat ze eigenlijk allemaal weer afleren.
vaak na het wisselen.
en het leidt volgens mij
-
S@ndr@
- Zeer actief
misschien een beetje door dit

en dit
bij voorbeeldIk wil niet betweterig overkomen, maar ik heb wel gezegd dat dat het moment is om echt op te treden.
en dit
Het is een pupjeIk heb ook nog nooit zo'n dominante pup gezien.
- bennie
- Zeer actief
Ik schrijf nergens dat je hard aan moet pakken, wat ik zeg is dat mensen die negeren meestal uitkomen bij hard corrigeren als het tot ontspoort gedrag leidt. Wat ik nu in jouw reactie lees negeer jij het ongewenste gedrag helemaal niet en pak je het doordacht aan. Het is dus niet dat je pup is gestopt met z'n tanden in dingen zetten omdat je er niks aan gedaan hebt, maar juist omdat je er over nagedacht hebt en hem een alternatief hebt geboden dat voor jouw pup werkt. Volgens mij zeggen we in feite hetzelfde.S@ndr@ schreef:je kunt afleiden en ombuigen, maar meestal ben ik banger voor mensen die teveel doen, dan voor mensen die te weinig doen.
vaak na het wisselen.
en het leidt volgens mijzelden tot nooit tot probleem gedrag op latere leeftijd.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Zo doe ik het ook,Nanna schreef:Ik verbied het wel. Maar nooit met slaan oid. Waarom is het toch altijd zo dat men denkt dat als je straft dat dan meteen uiterst hardhandig gebeurt?S@ndr@ schreef:je kunt afleiden en ombuigen, maar meestal ben ik banger voor mensen die teveel doen, dan voor mensen die te weinig doen.
vaak na het wisselen.
Als ik zie dat een pup zijn tanden in een tafelpoot wil zetten dan zeg ik gewoon "uh". Ze kijken dan geheid op en zijn 9 van 10 keer dan ook meteen afgeleid ook
Zijn ze olijk aan het knagen en zien ze me niet dan geef ik een klein kneepje in hun bil, voldoende om ze even te laten schrikken. Alweer onder een begeleidend "uh".
Het was eigenlijk altijd vrij snel afgelopen. Natuurlijk altijd wel zorgen dat er voldoende speelgoed ligt waar ze wèl in mogen bijten.
Ik heb nog nooit angstige pups gehad en alle meubilair staat nog fier overeind

- bernersennenhond
- Actief
Juist.bennie schreef:Niks dat moet kunnen, dat vind ik zo'n debiele kwalificatie. Wanneer je een nieuw interieur wilt hebben misschien. En wat betreft het gedrag van een pup naar anderen toe heb je wel degelijk rekening te houden met wat die ander wel of niet vind kunnen.S@ndr@ schreef:Waarom, misschien hebben die mensen er wel helemaal geen problemen mee![]()
What the.....???