Dat doe ik ook altijd, met een slappe lijn. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat een hond soms de lijn zelf iets op spanning brengt doordat hij iets te veel tempo maakt. Maar dat kun je als handler direct corrigeren door je tempo aan dat van de hond aan te passen waardoor de lijn weer slap komt te hangen. En anders thuis lekker oefenen op het laten draven aan een los showlijntje.Budkes schreef:Ik show mijn honden gewoon aan een losse lijn, niet zo losjes mogelijk, maar gewoon met een slaphangende lijn. Is zo geleerd op ringtraining. Mogen ze lekker op eigen benen lopen.MonaToetje schreef:
Ik show ze ook zo losjes mogelijk maar het wil wel eens gebeuren dat ze een beetje trekken en dan staat de lijn meteen strak. Ik mag toch hopen dat ik daar niet op gediskwalificeerd kan worden?
GRoetjes,
Linda
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
BT gediskwalificeerd
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: BT gediskwalificeerd
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
En dan komt de haarlak regel weer om de hoek kijken. Want dat mag ook niet meer. En bij de Cotons is dat toch echt wel de enige manier om die scheiding er in te houden.Marjoleine schreef:Nee, ik zit (nog) niet in 9, anders had ik dat zeker gedaan
Het speelt er wel overigens, bij de Hava's wordt ook zonder knipje geshowd.
Over het algemeen zijn bij Hava's wel de ogen zichtbaar, die hebben een duidelijke scheiding en het haar kruint bij de meeste naar achteren:
Maar wat er bij de Lhasa's gebeurd vind ik ook nogal extreem.
Vooral omdat de Shi's en de Maltezer wél met een knipje showen.
Ook ik vraag me af of ik weggestuurd ga worden als ik met Spikey in de ring kom met een strikje in. En de boven staande regels even aan de keurmeester vertel als hij er wat van zegt.
Zondag maar eens met Laika uitproberen
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik bedoelde dus eigenlijk gewoon met een slappe lijn ...Budkes schreef:Ik show mijn honden gewoon aan een losse lijn, niet zo losjes mogelijk, maar gewoon met een slaphangende lijn. Is zo geleerd op ringtraining. Mogen ze lekker op eigen benen lopen.MonaToetje schreef:
Ik show ze ook zo losjes mogelijk maar het wil wel eens gebeuren dat ze een beetje trekken en dan staat de lijn meteen strak. Ik mag toch hopen dat ik daar niet op gediskwalificeerd kan worden?
GRoetjes,
Linda

L.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, ik heb goed nieuws voor jeMonaToetje schreef: Ik show ze ook zo losjes mogelijk maar het wil wel eens gebeuren dat ze een beetje trekken en dan staat de lijn meteen strak. Ik mag toch hopen dat ik daar niet op gediskwalificeerd kan worden?
Ik kreeg net een omschrijving binnen hierover voor ringpersoneel, waar een aantal dingen in verklaard wordt.
Daar staat onder andere dit:
VOORBRENGEN VAN DE HOND. Het komt steeds meer voor dat rassen met een opgetrokken en gespannen lijn worden voorgebracht, zowel in stand als in beweging enz. enz.
Hiermee wordt bedoeld het voorbrengen op zodanige manier dat de voorvoeten nauwelijks nog de grond raken of – in stand – het zo strak trekken van de lijn dat de nek langer lijkt. De hond staat en loopt dan niet natuurlijk.
Hiermee wordt NIET bedoeld een lijn die zonder lus gehouden wordt omdat de hond gewoon harder wil dan kan.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
hier word ook geshowd met "losse" lijn, ik hou hem bij zowel Darko als Guapa redelijk kort, maar bij Darko is dat puur omdat de keurmeester anders de kans heeft op zijn kont te belanden en Darko's enthousiasme naar mensen toe wel eens "agressief" zouden kunnen zien, terwijl dat het helemaal niet is, bij Guapa redelijk kort, omdat zij er geen reet aan vind dat vreemde mensen aan haar lijf zitten, kan zij daar gediskwalificeerd voor worden? in principe doet ze niets, maar ze kan wel brommen als ik ff niet oplet? :N:
trouwens hoe harder ik aan het lijntje trek om Darko "ingang" te krijgen, hoe slechter en moeilijker dat hij loopt, dus alles op zijn tempo en dan loopt hij wel goed, meneer is niet altijd de snelste :N:
trouwens hoe harder ik aan het lijntje trek om Darko "ingang" te krijgen, hoe slechter en moeilijker dat hij loopt, dus alles op zijn tempo en dan loopt hij wel goed, meneer is niet altijd de snelste :N:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, de regels zeggen dit:vania schreef:bij Guapa redelijk kort, omdat zij er geen reet aan vind dat vreemde mensen aan haar lijf zitten, kan zij daar gediskwalificeerd voor worden? in principe doet ze niets, maar ze kan wel brommen als ik ff niet oplet? :N:
TEMPERAMENT EN GEDRAG
Alle honden moeten een (ring)gedrag vertonen, dat past in de huidige maatschappij. Rasspecifiek gedrag is toegestaan, maar overdreven verlegenheid, terughoudendheid of scherpte is niet wenselijk.
Agressiviteit of angstig gedrag mag nooit getolereerd worden tijdens de keuring van een ras / hond en dient te resulteren in het diskwalificeren van de betreffende hond(en).
Het lijkt me dat, zolang ze niet hapt, er niets aan de hand is.
Jouw ras mag terughoudend zijn dus leuk hoeft ze het niet te vinden, toestaan moet ze het wel.
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
En dat lijkt me dan een prima ontwikkelingkimmeke schreef:Als ik zo de net geplaatste regels lees en die dan ook zou toepassen zoals ik ze interpreteer, dan zou ik nog maar zeer weinig mopshonden, buldoggen enz keuren... Dat was vooral mijn 1e gedachte daarbij.Marjoleine schreef:En waarom dan?kimmeke schreef: Zou op zich niet slecht zijn maar dan gaat er voor een aantal rassen toch een uitzondering moeten gemaakt worden...
-
Muk
Waarom doe je dit dan? Deze foto staat op jouw site en zo staan er nog een paar.MonaToetje schreef: Ik show ze ook zo losjes mogelijk maar het wil wel eens gebeuren dat ze een beetje trekken en dan staat de lijn meteen strak. Ik mag toch hopen dat ik daar niet op gediskwalificeerd kan worden?
GRoetjes,
Linda
Dit zie ik heel vaak bij een aantal rassen en ik vind dat persoonlijk geen gezicht.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Haar aan het halsbandje vasthouden? Omdat ik wil dat ze op het tafeltje blijft staan.Muk schreef:Waarom doe je dit dan? Deze foto staat op jouw site en zo staan er nog een paar.MonaToetje schreef: Ik show ze ook zo losjes mogelijk maar het wil wel eens gebeuren dat ze een beetje trekken en dan staat de lijn meteen strak. Ik mag toch hopen dat ik daar niet op gediskwalificeerd kan worden?
GRoetjes,
Linda
Dit zie ik heel vaak bij een aantal rassen en ik vind dat persoonlijk geen gezicht.
Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Moet je dan ze zo vast houden?MonaToetje schreef: Haar aan het halsbandje vasthouden? Omdat ik wil dat ze op het tafeltje blijft staan.
Linda
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nanna schreef: Nee, dat hoeft niet. Als het een reu is kun je hem aan zijn ballen vasthouden![]()
Daaruit blijkt dat hondje op de tafel een teefje is
Nou moet ik bekennen dat ik Fien ook vasthoudt, die zie ik er ook voor aan zich zo over de rand te storten namelijk
Ik zorg er wel voor dat ze vrij staat, ik houd dus het lijntje vast en hooguit een vinger aan de achterkant om te zorgen dat ze niet achteruit eraf stort.
Als een van de weinigen ga ik op de grond er niet achter zitten. Ze staat prachtig vrij, daar heeft ze mij niet voor nodig

- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
zolang ik er bij ben doet ze inderdaad niet en ze is heel gemakkelijk af te leiden, maar die brom kan er dus wel uitkomen, toch zeker als ze ineens haar kop vast pakken om ff haar tanden te gaan bekijken, ik heb om die reden veel liever buitenlandse KM's (dus geen belgen en geen nederlanders) omdat die altijd wel wat gereserveerder zijn en ook vragen of de hond te benaderen is, een spanjaard komt er nog geen eens aanMarjoleine schreef:Nou, de regels zeggen dit:vania schreef:bij Guapa redelijk kort, omdat zij er geen reet aan vind dat vreemde mensen aan haar lijf zitten, kan zij daar gediskwalificeerd voor worden? in principe doet ze niets, maar ze kan wel brommen als ik ff niet oplet? :N:
TEMPERAMENT EN GEDRAG
Alle honden moeten een (ring)gedrag vertonen, dat past in de huidige maatschappij. Rasspecifiek gedrag is toegestaan, maar overdreven verlegenheid, terughoudendheid of scherpte is niet wenselijk.
Agressiviteit of angstig gedrag mag nooit getolereerd worden tijdens de keuring van een ras / hond en dient te resulteren in het diskwalificeren van de betreffende hond(en).
Het lijkt me dat, zolang ze niet hapt, er niets aan de hand is.
Jouw ras mag terughoudend zijn dus leuk hoeft ze het niet te vinden, toestaan moet ze het wel.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Ah, ik snap en zal onthoudenNanna schreef:Nee, dat hoeft niet. Als het een reu is kun je hem aan zijn ballen vasthouden![]()
Daaruit blijkt dat hondje op de tafel een teefje is
Marjoleine, ik vind dat jij fien anders vasthoud dat de foto van mona toetje
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat doe ik ookMachie schreef: Marjoleine, ik vind dat jij fien anders vasthoud dat de foto van mona toetje
Ik houd haar feitelijk alleen met één vinger voor en één vinger achter vast want ze staat uit zichzelf goed.
En ik zet haar ook niet met haar pootjes op de rad zoals je soms ziet, dat vind ik
Fien is nogal storterig aangelegd
- Machie
- Zeer actief
Ik vind het volkomen normaal om een hond zo vast te houden dat ie er niet afvalt... Maar vasthouden en showen zonder dat ze eraf vallen en strak aan een gespannen lijntje houden zodat ze niet eens meer vrij staan is natuurlijk nogal een verschilMarjoleine schreef:Ja, dat doe ik ookMachie schreef: Marjoleine, ik vind dat jij fien anders vasthoud dat de foto van mona toetje
Ik houd haar feitelijk alleen met één vinger voor en één vinger achter vast want ze staat uit zichzelf goed.
En ik zet haar ook niet met haar pootjes op de rad zoals je soms ziet, dat vind iken bovendien ben ik dan zelf ook bang dat ze eraf stort.
Fien is nogal storterig aangelegd
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, zo is datMachie schreef: Ik vind het volkomen normaal om een hond zo vast te houden dat ie er niet afvalt... Maar vasthouden en showen zonder dat ze eraf vallen en strak aan een gespannen lijntje houden zodat ze niet eens meer vrij staan is natuurlijk nogal een verschil
Daarom sta ik ook achter haar als ze in stand staat en zit ik er niet achter, haar in stand te houden.
Dat kan ze prima zelf en ik geef daar zelf de voorkeur aan.
Ik show al mijn honden vrij trouwens, altijd gedaan ook, onafhankelijk van het ras dus
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
En dit , en dit dan?MonaToetje schreef:Haar aan het halsbandje vasthouden? Omdat ik wil dat ze op het tafeltje blijft staan.Muk schreef:Waarom doe je dit dan? Deze foto staat op jouw site en zo staan er nog een paar.MonaToetje schreef: Ik show ze ook zo losjes mogelijk maar het wil wel eens gebeuren dat ze een beetje trekken en dan staat de lijn meteen strak. Ik mag toch hopen dat ik daar niet op gediskwalificeerd kan worden?
GRoetjes,
Linda
Linda
Kan aan mij liggen hoor, maar als dit is wat ze bedoelen als ze zeggen dat men dan gediskwalificeerd worden vind ik dat persoonlijk wel terecht. Ik vind het persoonlijk geen postzegel als een hond op zo'n manier "gedwongen" wordt te staan
En zo staan er idd wat Muk al zegt nog wel meer op je site waarin de lijnen dusdanig strak gespannen staan.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ben ik geen voorstander van strakke lijnen, maar als de lijn onderlangs naar voren wordt getrokken zoals op deze foto kan dat nooit dwang zijn. Als je dan hard zou trekken valt die hond om namelijksmoekie schreef: Kan aan mij liggen hoor, maar als dit is wat ze bedoelen als ze zeggen dat men dan gediskwalificeerd worden vind ik dat persoonlijk wel terecht. Ik vind het persoonlijk geen postzegel als een hond op zo'n manier "gedwongen" wordt te staan![]()
Nogmaals, ik wil er niets mee goed praten en ik zou er zeker iets van zeggen, maar zeker die tweede hangt de hond niet op, en de eerste ook niet volgens mij.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit soort dingen mag dus (gelukkig!) absoluut niet meer, als je deze lijn loslaat zakt de hond een paar centimeter.

- smoekie
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Dit soort dingen mag dus (gelukkig!) absoluut niet meer, als je deze lijn loslaat zakt de hond een paar centimeter.
:N: afschuwelijk.
2e foto heb je idd gelijk in zie ik. Maar de 1e zie ik( misschien gezichtsbedrog?) dat zelfs de kop er iets door naar rechts wordt getrokken
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
truusje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Geheel OFMarjoleine schreef:Dit soort dingen mag dus (gelukkig!) absoluut niet meer, als je deze lijn loslaat zakt de hond een paar centimeter.
Deze kleurslag Foxterrier heb ik nog nooit gezien....wel apart.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Smoekie, ja, en zo worden ze dus ook voorgebracht.
Terecht dat het niet mag.
Ik heb gewoon maar wat van google geplukt hoor
Terecht dat het niet mag.
Het is een heel lichte sable denk ik.truusje schreef: Deze kleurslag Foxterrier heb ik nog nooit gezien....wel apart.
Ik heb gewoon maar wat van google geplukt hoor
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Contacteer:
Ik vind het ook een zegen als de strakke showlijnen gaan verdwijnen want al past het misschien bij sommige rassen wel vanwege hun alerte houding zoals veel terrierachtigen, tegenwoordig staan newfies ook al zo in de ring....gruwelijk!
Sandra

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
- smoekie
- Zeer actief
Nanna schreef:Dit hondje wordt ook aardig opgetrokken
Alhoewel, wie let daar nou op?![]()
Monatoet toch
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Contacteer:
Bij de schapendoes wordt een te dikke beharing voor de ogen niet beloond. De kuif moet er zijn maar het is wel de bedoeling dat de hond er doorheen kan kijken. Een te dikke kuif is een minpunt.Nanna schreef:Ik zal es navragenMarjoleine schreef:Maar als je het van belang vindt dat strikjes kunnen en mogen moet je dus bij de RV zijn.
Die hadden dat in kunnen brengen namelijk, ook bij de briards, de schapendoes en nog wat van zulke rassen.Overigens denk ik dat bij de meeste rassen waar het haar voor de ogen valt dat alleen op de show zichtbaar is en dat ze thuis met strikjes en clipjes lopen.
Maar goed, in de ring dus effe niet maar juist dáár worden de regels toegepast![]()
Hoppa liep in Eindhoven met zijn haar voor zijn ogen in die donkere hal tegen de keurmeester op
Mijn honden hebben thuis nooit een strikje in en ze zien alles. Hun kuiven zijn ook niet te dik, zonodig dun ik het uit. De meeste doezen die ik ken hebben geen strikje en zien gelukkig genoeg.
Een tijdje zijn dikke vachten en kuiven in geweest. Maar gelukkig is dat niet gewenst en zijn schapendoeskeurmeesters er ook zeker niet dol op. Ook te gekamt of verzorgd wordt afgekeurd.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zelfs haar inleg kruisje wil ontsnappen.Nanna schreef:Dit hondje wordt ook aardig opgetrokken
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
smoekie schreef:Nanna schreef:Dit hondje wordt ook aardig opgetrokken
Monatoet tochJe inlegkruisje zit ook niet helemaal recht meer
Als je haar maar goed zit en je honmd maar goed staat toch.??
Het is allemaal show show show.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- smoekie
- Zeer actief