Eastwood schreef:[quote="Sepp] Volgens mij is je punt wel duidelijk over verwijten richting de hond. Ik krijg niet de indruk van de handler van Azurra dat hij zijn pijlen de hele tijd richt op zijn hond. Ik zou het fijner vinden om situaties aan te dragen hoe je dus het beste een wedstrijd situatie kan nabootsen. Dus als je daar ideeen over hebt heel graag. Want inderdaad een zeer gedreven hond kan explodern op een wedstrijd. Ook aan de start van de training..dus waarschijnlijk ligt daar het ultieme trainingsmoment...gedurende de training worden ze rustiger ...en daar heb je niets meer aan voor de wedstrijd.
Groetjes
Nanda
Je slaat de spijker op z'n kop. Dat is eigenlijk inderdaad wat ik bedoelde. Hoe kun je die spanning bij een wedstrijd nabootsen in een training? Want door die spanning kan een rondje dat je anders heel makkelijk doorkomt ineens ontzettend moeilijk worden. Je geeft zelf eigenlijk al een prima tip: Bij de start van de training je probleem trainen. Dat ga ik ook eens uittesten.

[/quote][/quote]
Wat ook werkt (en wat ik zowiezo goed vind in iedere training) is de afleiding steeds groter maken voor de hond.
Als je hond in de palen blijft terwijl daar 2 tunnel langsliggen, jij met piepspeeltje aan het gooien bent, een andere cursist 5 meter verderop aan het trainen is. Dan doet je hond de palen op wedstrijd echt gegarandeerd.
Zo is dat ook met de vlakken, veel mensen roepen: mijn hond beheerst de vlakken op training prima maar op wedstrijd niet of slecht.
Niets tegen die mensen, maar als ik dan als instructeur ga kijken of ze ze goed beheersen op training kom ik er vaak achter dat de honden ze alleen beheersen als ze niet al te gek doen bij de vlakken.
Doorrennen, ballen gooien, stoppen en weer gaan rennen, naar links rennen, een tunnel erachter op 2 meter, de voerbak op 2 meter erachter om maar wat voorbeelden te noemen wat je kan gebruiken als afleiding en wat voor stabiliteit zorgt.
Ik ben juist voorstander om ook de vlakken met heel veel afleiding aan te leren, geen hond die dan vlakken gaat missen op wedstrijden.
Leer hem dat je daadwerkelijk alles kan doen bij ieder toestel, maar dat je hond het toestel moet correct afmaken eer dat hij naar jou komt.
Wat je in feite leert is je hond omgaan met stress.
En een wedstrijd is niet meer dan een stressvolle-situatie voor je hond.
Ook andere dingen die niets met behendigheid te maken hebben helpen hierbij.
Bv beheerst afliggen met afleiding, alle prikkels leren negeren als je baas daarom vraagt (of uit zichzelf).
Je hond trucjes aanleren zodat hij bewuster word van zijn lichaam, maar ook dat hij beter weet hoe zijn lichaam te gebruiken.
Een goed voorbeeld van dat een hond goed weet hoe hij zijn lichaam moet gebruiken, is het verzamelen voor de insteek.
Hoe beter hij dat geestelijk kan handelen, hoe sneller hij zal verzamelen en hoe groter de slagingskans.
In al deze dingen is het wel belangrijk dat je het stress-niveau in je training langzaamaan opbouwt, maar wel dat je steeds omhoog gaat.