Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Simone88 schreef:Het is al even geleden dat hierop gereageerd is dus met mijn probleem mooi een upje voor dit topic.
Ik train met mijn hondje behendigheid en dat doet hij prima. Zo leuk zelfs dat we met het team meegaan om eens een wedstrijd te lopen. Daar kom ik erachter dat Duco de mensen in de ring (lattenleggers, keurmeesters) ontzettend eng vind en daardoor nog geen toestel neemt.
Hoe zouden jullie daarop reageren? Hij is nou niet bepaald bang voor mensen maar daarin wel erg wisselend. Hij kan bijvoorbeeld de hele avond degene die naast me zit op de bank eng vinden en de volgende dag bij een andere onbekende in huis gewoon op schoot gaan zitten..
*Handeninhethaar*
Gewoon vaak trainen met verschillende mensen in de ring. Het is allemaal maar een kwestie van wennen.
En er dan wel voor zorgen dat die mensen zich niet met hem bemoeien
Ik zou juist wel contact laten maken met die mensen. Een bange hond leert geen drol van mensen die hem negeren. Een bange hond leert dat er allerlei leuke veilige mensen op de wereld zijn omdat ze een gezellig praatje maken met de baas en een lekker koekie geven. En juist zo'n hond die neigt naar op schoot klimmen moet je de kans geven om een miljoen vrienden te maken om bij op schoot te klimmen.
Ja en dan gaat je hond op wedstrijd midden in het parcours koekjes halen bij de ringmensen
Van negeren leert de hond dat die mensen niks geks doen of iets anders en dat er dus geen reden is om er aandacht aan te besteden.
Balou was als pup overal bang voor, buiten dat hij tegen het enge ding (vaak kinderspeelgoed) blafte sloeg hij ook op de vlucht. Ik nam hem op de arm en liet hem kijken hierna zette ik hem op de grond en kon hij zelf gaan kijken. Inmiddels heeft hij zijn angst voor een groot deel overwonnen.
Mowgli is eigenlijk niet snel bang voor iets dat ze op straat tegen komt. Wel is ze wel heel bang voor harde knallen als vuurwerk en onweer maar ook voor hamerslagen. Gisteren logeerde ze bij mijn dochter die moest even timmeren, Mowgli was zo bang dat ze op de vloer plaste. Luchtballonnen en straaljagers vind ze ook niet leuk.
Tara schreef:
Gewoon vaak trainen met verschillende mensen in de ring. Het is allemaal maar een kwestie van wennen.
Ik zou juist wel contact laten maken met die mensen. Een bange hond leert geen drol van mensen die hem negeren. Een bange hond leert dat er allerlei leuke veilige mensen op de wereld zijn omdat ze een gezellig praatje maken met de baas en een lekker koekie geven. En juist zo'n hond die neigt naar op schoot klimmen moet je de kans geven om een miljoen vrienden te maken om bij op schoot te klimmen.
Ja en dan gaat je hond op wedstrijd midden in het parcours koekjes halen bij de ringmensen
Van negeren leert de hond dat die mensen niks geks doen of iets anders en dat er dus geen reden is om er aandacht aan te besteden.
Precies
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tara schreef:
Je snapt niet wat ik bedoel, en/of je hebt nog nooit een angstige hond gehad. Het gaat om een veilige omgeving. Een bange hond kan niet presteren. Een hond omringd door mensen waar hij/zij vol vertrouwen een koekie bij zou halen kan wel presteren.
Figo was toen hij klein was wel n bange poepert. Een sneeuwpop of een stenen bal in de tuin was echt wel eng!
Langs gelopen lsof er niks aan de hand was, kijk maar. Is echt niks spannends aan hoor. Als er geen gevaar is, doe ik ook zo.
Niks aan de hand hoor. Blijf ik rustig, geen gecorrigeer. Geen geschreeuw, gewoon niks.
Als ik zelf twijfel draaien we om. Net zo rustig.
Wat doe je in het dagelijks leven als hij angstig reageert op mensen? Als hij wandelt op een drukke plek bijvoorbeeld, vindt hij dan ook mensen snel eng, of kan hij het dan wel gewoon negeren als mensen geen aandacht aan hem besteden?
Misschien kun je ook tijdens de behendigheidslessen meer oefenen hierop, door bijvoorbeeld een voor hem onbekende instructeur op het parcours te laten staan 'als keurmeester'?
Mila heeft dat bijvoorbeeld ook gehad met hard wapperende vlaggen als het waait (die je ook nog wel eens op wedstrijden ziet). Dus de hondenschool heeft aan het hek een oude vlag gehangen, die hangt er nu standaard en Mila kijkt er totaal niet meer naar.