Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sable bij de engelse cocker spaniel wordt ongewenste kleur

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: sable bij de engelse cocker spaniel wordt ongewenste kle

Ongelezen bericht door Marjoleine »

jores schreef:de echte reden van het niet mogen kruisen van bont x eenkleur is omdat er ziekten waren die alleen bij bont of alleen bij eenkleur voorkwamen. Maar doordat er toch werd (word) gekruisd zitten die dus in beide variëteiten
Dat kan niet, Annemie.
Ziektes die alleen bij bont voorkomen zou nog kunnen, omdat bont recessief is.

Maar eenkleurig kan bont dragen, dus daar gaat deze vlieger niet op.
Dat brengt me op de vraag wat er gebeurt met een bonte pup uit eenkleurige ouders.
Die komt gewoon in de bonte populatie terecht mag ik aannemen?
Ja, dan mengt het. Logisch toch?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Marjoleine schreef:
jores schreef:de echte reden van het niet mogen kruisen van bont x eenkleur is omdat er ziekten waren die alleen bij bont of alleen bij eenkleur voorkwamen. Maar doordat er toch werd (word) gekruisd zitten die dus in beide variëteiten
Dat kan niet, Annemie.

Dat brengt me op de vraag wat er gebeurt met een bonte pup uit eenkleurige ouders.
Yep Billy is bont terwijl zijn overgrootmoeder de éénkleurige moeder van Bob is.
De oma en moeder van Billy zijn allebei schimmels.
En de groeten van de mannen :zwaai
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ga helemaal met Marjoleine mee die het weer netjes heeft neergetikt.
Ik snap dat hele kleuren gedoe niet en het verbieden/bannen/uitsluiten of hoe je het ook wilt noemen voegd helemaal niets toe maar doet meer afbreuk.
Het zal er wel bij horen in een ras die bepaalde kleurtjes anders zou het er ook niet uitkomen lijkt mij.
Je kunt toch gewoon een mooie en gezonde hond fokken met een leuk karakter en daar zal het kleurtje toch echt ondergeschikt aan zijn.
Een mooie hond heeft trouwens geen kleur toch. :ok:
Zal je toch ook een rotzorg zijn dat die vlek nu toevallig op zijn kop zit ipv op zijn borst.
Als je het graag wilt dan zijn er ook andere manieren om het te fokken zoals je wil buiten de verboden om.

Het is allemaal van de zotte.
In buitenland mag er veel meer en wij halen datt hier heen om wat bloed verversing en dat zullen dan wel de correcte kleurtjes zijn en dus fiat voor fokken.
Maar als je de vader of de moeder [ met een foute kleur volgens de regels van NL] van die hond hierheen haald mag je er in ene niet mee fokken.
Schiet mij maar lek want ik begrijp er soms helemaal niets meer van . :U: :Q:
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Marjoleine schreef:
Dat kan niet, Annemie.

en toch was het zo. Dat was / is ook de reden waarom het eigenlijk not done is. De cardiomyopathie bijv, was een ziekte die alleen voorkwam bij de eenkleuren, maar door het mengen dus ook bij de bonte

bont uit eenkleuren kan niet voorkomen zover ik weet, je hebt dan altijd een bonte ouder nodig
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
pienjo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniels

Ongelezen bericht door pienjo »

Marjoleine schreef:
Dat kan niet, Annemie.

Zolang je de kleuren gescheiden houdt, en dat hebben ze in engeland bij de showlijnen al een jaar of 60 gedaan, dragen eenkleuren geen bont genen. Uit 2 eenkleur ouders (waar al decennia lang geen bont achterzit) zal geen bonte pup komen. Maar stel theoretisch dat het zou gebeuren krijgen ze gewoon en boom en mag je er mee fokken, want het is een en hetzelfde ras.

Maar door die strikte scheiding in de twee fokgroepen over 60 jaar ontstaan toch wel andere afwijkingen per kleurslag.
FullofLove
Actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door FullofLove »

jores schreef: bont uit eenkleuren kan niet voorkomen zover ik weet, je hebt dan altijd een bonte ouder nodig
Nee hoor, dat is niet waar....alleen je hebt wel een eenkleur nodig die bont draagt. En vraag anders maar aan Bob van Reny, die heeft een hele mooi tricolour zusje met dus dezelfde ouders allebei eenkleur.
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

FullofLove schreef:
jores schreef: bont uit eenkleuren kan niet voorkomen zover ik weet, je hebt dan altijd een bonte ouder nodig
Nee hoor, dat is niet waar....alleen je hebt wel een eenkleur nodig die bont draagt. En vraag anders maar aan Bob van Reny, die heeft een hele mooi tricolour zusje met dus dezelfde ouders allebei eenkleur.
maar die komt dus wel uit een gemengde lijn
groetjes Annemie

FullofLove
Actief
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door FullofLove »

jores schreef:
FullofLove schreef:
je schrijft zelf dat je een bonte ouder nodig hebt... :19:
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik vind het net een mooie kleur. En wat is het verschil tussen Sable en Black n Tan ? Da's toch maar gradueel ?
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
pienjo
Vaste gebruiker

Sables hebben tweekleurige haren (dus per haar) dat is specifiek voor sable. Black and Tans hebben eenkleurige zwarte haren en daarnaast bruine vlekjes op vaste plekken.
Reny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reny »

FullofLove schreef:
jores schreef:
FullofLove schreef:
je schrijft zelf dat je een bonte ouder nodig hebt... :19:
Ha dat klopt, zowel aan vaders als aan moeders kant van Bob zit er bont doorheen. Maar de vader van Bob is choco, zijn moeder zwart het resultaat:
3 choco reutjes, 5 zwarte teefjes en 1 tri color teefje (de toverbal)
En de groeten van de mannen :zwaai
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

En bij de Shar Pei staan precies 5 verschillende rassen in de ring : groot, klein, lang haar, kort haar, verboden kleuren, veel rimpels, weinig rimpels ...
pienjo
Vaste gebruiker

bouvierpoedel schreef:Hoe beperkter de genen poel word bij de meeste rassen hoe meer dat er weggeselecteert gaat worden binnen rassen.
En maar afvragen waardoor sommige kleurtjes en witte vlekjes die groter worden nu vandaan komen :denken: .
En dan ook nogg dat soort uit gaan sluiten en dan zo maar weer op de verbazing gaan zitten wachten dat met het inkrimpen nog harder en sneller te voorschijn komt wat je graag weg had willen hebben. :19:

30 jaar geleden is men bewust begonnen met het fokken van sables (daarvoor werden ze heel sporadisch geboren en als huishond zonder boom verkocht). Uit 1 cocker van die sable-lijn zijn alle huidige sables gefokt. Jarenlang is enkel op de kleur gefokt, gezondheid, karakter, rastype kwamen op de tweede plaats. Die kleurtjes fokkers zijn dus juist de oorzaak dat de genenpool smaller is geworden. In plaats van hun teef te laten dekken door een goede gezonde cocker zijn de genen van hun teef nu verspilt doordat ze bewust naar een beroerde sable-reu zijn gegaan.

Maar het is voor de fokker geen enkel probleem om die sable-lijn nog gewoon in te zetten voor de fok (de FCI heeft de regels nog niet overgenomen). Jarenlang hebben ze enkel op die sable-pups geselecteerd, dan kiezen ze nu gewoon voor een van de andere (misschien wel betere) pups voor de fok. Is alleen maar beter voor de genenpool lijkt me.
bouvierpoedel
Zeer actief

pienjo schreef:
bouvierpoedel schreef:Hoe beperkter de genen poel word bij de meeste rassen hoe meer dat er weggeselecteert gaat worden binnen rassen.
En maar afvragen waardoor sommige kleurtjes en witte vlekjes die groter worden nu vandaan komen :denken: .
En dan ook nogg dat soort uit gaan sluiten en dan zo maar weer op de verbazing gaan zitten wachten dat met het inkrimpen nog harder en sneller te voorschijn komt wat je graag weg had willen hebben. :19:

30 jaar geleden is men bewust begonnen met het fokken van sables (daarvoor werden ze heel sporadisch geboren en als huishond zonder boom verkocht). Uit 1 cocker van die sable-lijn zijn alle huidige sables gefokt. Jarenlang is enkel op de kleur gefokt, gezondheid, karakter, rastype kwamen op de tweede plaats. Die kleurtjes fokkers zijn dus juist de oorzaak dat de genenpool smaller is geworden. In plaats van hun teef te laten dekken door een goede gezonde cocker zijn de genen van hun teef nu verspilt doordat ze bewust naar een beroerde sable-reu zijn gegaan.

Maar het is voor de fokker geen enkel probleem om die sable-lijn nog gewoon in te zetten voor de fok (de FCI heeft de regels nog niet overgenomen). Jarenlang hebben ze enkel op die sable-pups geselecteerd, dan kiezen ze nu gewoon voor een van de andere (misschien wel betere) pups voor de fok. Is alleen maar beter voor de genenpool lijkt me.
Ja en .??
Die sable cocker die aan de basis heeft gestaan daar zal ondertussen ook andere lijnen op in gefokt zijn dus wat is het probleem. :19:
1 hond maakt nog geen ras of kleurtje.
Daar zijn namelijk ook andere honden bij nodig. :wink:
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Alle Amerikaanse Cockers stammen van 4 honden af, hoe gezond is dat ?
jores
Zeer actief
Contacteer:

johan1969 schreef:Alle Amerikaanse Cockers stammen van 4 honden af, hoe gezond is dat ?
als je iets wilt roepen, roep dan het goede
groetjes Annemie

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Sable heb ik werkelijk nog nooit gezien bij een cocker. Ik heb het zelfs op moeten zoeken. Ik kan me eigenlijk heel erg goed voorstellen dat dat mode aan het worden is. Ikzelf ben verzot op Black and Tan Jack Russel-achtige hondjes. Zou ook voor de sable cocker gaan in een nest.... :F:

Sable als NEK aanwijzen lijkt mij niet verkeerd. Want ze verkopen toch wel als ze in een nest zitten en als je sable gaat erkennen en het wordt mode dan gaat er meer mis met het ras dan wanneer je sable slechts een NEK maakt waarbij de rest van het nest wel een stamboom krijgt. Ik ben normaal gesproken ook tegen selecteren op kleur. Maar zoals eerder heel terecht wordt aangegeven, selecteren op sable omdat dat modieus is is minstens net zo hard selecteren op kleur.

Even voor de mensen die net als ik nog nooit een sable cocker gezien hebben, dit moet het ongeveer zijn. In mijn ogen iets wat inderdaad niet bekend was in het ras op een hoge uitzondering na en iets wat ook geen mode moet worden want dan staan er slechts enkele hondjes aan de basis.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Sable heb ik werkelijk nog nooit gezien bij een cocker. Ik heb het zelfs op moeten zoeken. Ik kan me eigenlijk heel erg goed voorstellen dat dat mode aan het worden is. Ikzelf ben verzot op Black and Tan Jack Russel-achtige hondjes. Zou ook voor de sable cocker gaan in een nest.... :F:

Sable als NEK aanwijzen lijkt mij niet verkeerd. Want ze verkopen toch wel als ze in een nest zitten en als je sable gaat erkennen en het wordt mode dan gaat er meer mis met het ras dan wanneer je sable slechts een NEK maakt waarbij de rest van het nest wel een stamboom krijgt. Ik ben normaal gesproken ook tegen selecteren op kleur. Maar zoals eerder heel terecht wordt aangegeven, selecteren op sable omdat dat modieus is is minstens net zo hard selecteren op kleur.

Even voor de mensen die net als ik nog nooit een sable cocker gezien hebben, dit moet het ongeveer zijn. In mijn ogen iets wat inderdaad niet bekend was in het ras op een hoge uitzondering na en iets wat ook geen mode moet worden want dan staan er slechts enkele hondjes aan de basis.

Afbeelding
Afbeelding
de sable schimmel :I:

Afbeelding
groetjes Annemie

*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

Ik heb zelf een goudsable en een chocoladekleurige cocker spaniel, beide zijn kennelijk mode kleuren. 6 jaar geleden toen wij Saartje, mij choco, kochten waren er in Nederland 2 fokkers die deze kleur fokte. Wij zijn uiteindelijk naar duitsland uitgeweken, daar komt chocolade veel meer voor. Moet je nu kijken hoe veel fokkers in Nederland chocolade fokken...

Sable zie je in Nederland heel weinig, in Duitsland daar en tegen komen ze heel veel voor. Vroeger werd Sable gezien als een mislukte black&tan. In Amerika zijn ze verder gaan fokken met deze kleur en uiteindelijk zijn er twee sables naar Duitsland verhuist.
Jammer genoeg hadden de twee sables waaruit in Europa de sables voort komen epileptie, het schijnt in de lijnen van die twee honden nog steeds voor te komen, maar is inmiddels ook wel heel erg verdund.

Beide kleurtjes van mijn honden zijn kennelijk modekleurtjes, ach het zal wel. Voor mij zijn ze de liefste en mooiste cockers op de hele wereld.

Vw.b. het meer en éénkleur mengen, goed dat dit gescheiden blijft. Sommige fokkers kruisen ze wel, maar komen dan niet in aanmerking voor pupbemiddeling. Er kunnen hele mooi meerkleurige uit voortkomen maar de kans dat je miskleur krijgt bij de éénkleurige is erg groot, een wit voetje, een te grote witte bles. Het zou toch jammer zijn als er door het opheffen van deze regel straks helemaal geen zuivere éénkleurige zijn?
*Marina*
Zeer actief

Het maakt jou misschien niet uit maar voor liefhebbers van de éénkleurige engelse cockers is het wel belangrijk. Het ras bestaat nu éénmaal uit één- en meerkleurige en je hebt liefhebbers van de één en van de anderes vachtsoort. Zou toch jammer zijn als je dit steeds kruist dat er staks geen éénkleurige meer zijn, dan is een deel van het ras er niet meer..... :hmmm:

Kijk, het allerblangrsijte is natuurlijk gezondheid en karakter, maar daarna mag je toch een voorkeur hebben voor een bepaalde kleur?

Als er geen éénkleurige meer zouden zijn, zou ik geen engelse cocker meer nemen ookal al lopen er duizend prachtige, gezonde en lieve meerkleurige (met uitzonderinge dan misschien voor een leverschimmel). Smaken verschillen nu eenmaal.
bouvierpoedel
Zeer actief

*Marina* schreef:Het maakt jou misschien niet uit maar voor liefhebbers van de éénkleurige engelse cockers is het wel belangrijk. Het ras bestaat nu éénmaal uit één- en meerkleurige en je hebt liefhebbers van de één en van de anderes vachtsoort. Zou toch jammer zijn als je dit steeds kruist dat er staks geen éénkleurige meer zijn, dan is een deel van het ras er niet meer..... :hmmm:

Kijk, het allerblangrsijte is natuurlijk gezondheid en karakter, maar daarna mag je toch een voorkeur hebben voor een bepaalde kleur?

Als er geen éénkleurige meer zouden zijn, zou ik geen engelse cocker meer nemen ookal al lopen er duizend prachtige, gezonde en lieve meerkleurige (met uitzonderinge dan misschien voor een leverschimmel). Smaken verschillen nu eenmaal.
Ach al dat gezeik over kleurtjes is alleen maar een dekmantel om het niet over andere belangrijkere zaken te hebben.
Die fokkers die die 1kleurige mooi vinden gaan heus geen bonte inxsen ,dus die zullen evengoed wel blijven betstaan.
En wat is er mis omdat zo af en toe eens te doen om wat meer genen variatie in te brengen.
Gezondheid heeft ook te maken met al die kleur beperkingen hoor.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

*Marina* schreef:Het maakt jou misschien niet uit maar voor liefhebbers van de éénkleurige engelse cockers is het wel belangrijk. Het ras bestaat nu éénmaal uit één- en meerkleurige en je hebt liefhebbers van de één en van de anderes vachtsoort. Zou toch jammer zijn als je dit steeds kruist dat er staks geen éénkleurige meer zijn, dan is een deel van het ras er niet meer..... :hmmm:

En wat is nu belangrijker, de gezondheid van de hond of de kleur van de hond?
Kijk dit is waar ik steeds meer een probleem mee krijg: het maar splitsen van rassen in variëteiten en subvariëteiten. Het enige wat je daar mee bereikt is een versnelde verkleining van de genenpoel. Eénkleur en meerkleur apart fokken houdt misschien je éénkleur in stand (of dat zo is is iets wat Marjoleine beter kan beoordelen) maar je sluit een hele bos potentieel belangrijke genen buiten.
En dat betekent gewoon dat je ras weer een stapje eerder aan de afgrond zal staan. :19:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
Ennath schreef: En dat betekent gewoon dat je ras weer een stapje eerder aan de afgrond zal staan. :19:
maar daar geven we niet om, ennath, het zal onze tijd wel duren, 'après moi le déluge' :pffff: .
Was het maar zo, maar dit soort mensen verwachten niet dat die zondvloed "na hen" zal komen.
Ze denken gewoon dat het onmogelijk is dát er een zondvloed komt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja.
Alleen is het dus niet waar.

Neem als voorbeeld de wetterhoun, ook bont en eenkleurig.
Die worden door elkaar gefokt, altijd al zo geweest. En daar heb je gewoon eenkleurige honden. Ja, soms met een witte voet, wat verder niet boeit trouwens, dat mag gewoon.
Er wordt gewoon niet op geselecteerd: er is eenkleurig, al dan niet met borstvlek, witte teentjes en heel soms staartpunt, en er is bont.
En hoe zich dat verder uit, daar zijn geen regels voor en dat is maar goed ook.

En wat leren wij hiervan? Dat eenkleurig dus niet verdwijnt als je het door elkaar fokt met bont.
Want die wetters doen dat al 75 jaar. En daar zijn nog steeds eenkleurige honden. Ook zonder witte teentjes.

Jullie zouden er goed aan doen de standaard zo te wijzigen dat een borstvlek of witte teentjes hooguit minder gewenst is, maar geen NEK.
Dat zou heel wat genenverlies en gezondheid schelen.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ja.
Alleen is het dus niet waar.

Neem als voorbeeld de wetterhoun, ook bont en eenkleurig.
Die worden door elkaar gefokt, altijd al zo geweest. En daar heb je gewoon eenkleurige honden. Ja, soms met een witte voet, wat verder niet boeit trouwens, dat mag gewoon.
Er wordt gewoon niet op geselecteerd: er is eenkleurig, al dan niet met borstvlek, witte teentjes en heel soms staartpunt, en er is bont.
En hoe zich dat verder uit, daar zijn geen regels voor en dat is maar goed ook.

En wat leren wij hiervan? Dat eenkleurig dus niet verdwijnt als je het door elkaar fokt met bont.
Want die wetters doen dat al 75 jaar. En daar zijn nog steeds eenkleurige honden. Ook zonder witte teentjes.

Jullie zouden er goed aan doen de standaard zo te wijzigen dat een borstvlek of witte teentjes hooguit minder gewenst is, maar geen NEK.
Dat zou heel wat genenverlies en gezondheid schelen.
Ja solid is toch dominant over bont.?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Ja solid is toch dominant over bont.?
Ja.
Dus solid kan bont dragen, andersom niet.
Net als zwart bruin kan dragen en andersom niet.

En als je fokt met honden met een borstvlek of witte teentjes krijg je dus NIET steeds bontere honden.
Wie dat zegt/denkt heeft er niets van gesnapt.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ja.

En als je fokt met honden met een borstvlek of witte teentjes krijg je dus NIET steeds bontere honden.
Zelfde als bij de poedels dus. :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Marjoleine schreef:
Ja.

Zelfde als bij de poedels dus. :ok:
Inderdaad.
En zo is het dus bij alle rassen.
Niks moeilijks aan ;)

Afbeelding

*Marina*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ja.

Je krijgt inderdaad niet steeds bontere honden als je dit 1 keer doet, je krijgt wel steeds meer vermenging en als je doorlopend één- en meerkleur kruist en steeds meer kleurfouten bij de éénkleurige. Nogmaals: Ik vind dat jammer, als jullie er anders over denken, ook goed maar ik hoef het niet met jullie eens te zijn, toch?

@Ennath, zoals ik al schreef vind ik karakter en gezondheid hetbelangrijkste, maar daarna zie ik toch liever, een mooie éénkleurige dan mooie meerkleurige cockers.

Volgens mij kan je beter naar het buitenald uitwijken om nieuwe bloedlijnen in te brengen en de genenpool breder te maken dan meer- en éénkleur kruisen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

*Marina* schreef:Je krijgt inderdaad niet steeds bontere honden als je dit 1 keer doet, je krijgt wel steeds meer vermenging en als je doorlopend één- en meerkleur kruist en steeds meer kleurfouten bij de éénkleurige. Nogmaals: Ik vind dat jammer, als jullie er anders over denken, ook goed maar ik hoef het niet met jullie eens te zijn, toch?
Van mij niet, nee.
Zolang er geen onzin beweerd wordt hoor je me ook niet, daar ging het me maar om ;)

Ik vind het treurig dat een witte teen als kleurfout wordt gezien, maar goed, je krijgt niet steeds meer van dat soort dingen als je door elkaar fokt.
Dat gebeurt bij andere rassen ook niet waar solid en bont door elkaar wordt gefokt. Dus bij cockers gebeurt dat ook niet.
Dat is onzin, dus daar ga ik dan weer even tegenin ;)
Volgens mij kan je beter naar het buitenald uitwijken om nieuwe bloedlijnen in te brengen en de genenpool breder te maken dan meer- en éénkleur kruisen.
Wat is het verschil?

Ik snap uit wat je schrijft dat je tegen de vermeningen bent, maar waarom? Wat is je probleem ermee?
Een solid is een solid en een bonte is een bonte. Waarom maakt het uit of die uit een bepaalde lijn komt wat kleur betreft?

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”