Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken met chihuahua's

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Re: fokken met chihuahua's

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Nu heb ik verder niet zo veel bij te dragen hoor, maar ben wel benieuwd naar haar! Heb je ergens een foto? Ik hou wel van de wat grotere Chi's. :ok:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Als totale leek vind ik het wel een verbetering van het ras als men gaat streven naar chihuahua's van tegen de 3kg. Dat is nog steeds heel klein, maar wel net wat minder kwetsbaar dan hondjes van 1,5kg en nog minder. Het hondje van ts heeft bovendien geen open fontanel en geen patella luxatie, lijkt mij ook zwaarder meewegen dan 1 oortje wat niet perfect staat.
Als je ziet wat bij veel rassen de "verbetering van het ras" inhoudt (gekeken naar de afgelopen, pak 'm beet, 30jaar) dan vraag ik me af of veel rassen niet gebaat zijn bij wat tegendraadser fokkers, die niet blindelings achter de smaak van de keurmeester(s) aanhollen
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Inge O schreef:
Xtine schreef:
Marjoleine schreef:Het is wel een chi, he.
En in België hebben ze die G-regel voor fokken, voor gewoon alle rassen.

Naja, hoe dan ook, schrijf haar eens in. Wel in België, maar bij een Nederlandse keurmeester bij voorkeur ;)
Of moet het een van die Belgische goeroes zijn?
Wow,
goed voorbeeld,
echt respectvol naar Belgische keurmeesters.

Zou het even leuk zijn indien wij Belgen zo over Nederlandse keurmeesters praten ?
marjoleine heeft zeker een punt, het is gewoon van de zotte dat dit onder een belgische km moét, dit is natuurlijk om puur financiële (of nog minder prijzenswaardige) redenen :kotz: .

ik wilde er vorige week nog een mailtje richting kmsh aan wagen, wilde wel eens weten wat ze als reden hiervoor zouden opgeven (en weiger gewoon om me als een willoos lam bij dit soort stupiditeiten neer te leggen, ik wou dat wat meer belgen dat deden) maar hoera, hun halve site lag eruit, je kon er zelfs geen contact mee opnemen.

wat een oenen bij st. hubertus :roll: .
Omdat Belgische keurmeesters weten dat wanneer ze een "goed" geven op een tentoonstelling, dit inhoud dat ze hiermee ook een "fokgoedkeuring" toestaan.
Raar of zelden dat een buitenlands keurmeester, in het land waar ze geïnviteerd zijn om te keuren, minder dan een goed zal geven.
Ook praktisch niet mogelijk om alle buitenlands keurmeesters op een show de typische Belgische fokreglementen en de gevolgen van een "goed" te gaan uitleggen.
Dit is ook nog eens een apart formulier dat op de show door desbetreffende keurmeester moet ingevuld worden.
Daarom dat dit dus bij een Belgisch keurmeester moet.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Xtine
Zeer actief

goed dat je het zo uitlegt want zo geef je dus eigenlijk al meteen aan dat die belgische keurmeesters met die 'fokgoedkeuring' in hun achterhoofd blijkbaar gevraagd wordt om oneerlijk te keuren :19: .

@Inge: jij hebt wel een hele rare interpretatie van de zaken.
Bij jou zal de fles steeds half leeg zijn , nooit half vol.
Altijd maar het negatieve in iets willen zien.
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Pool schreef:Ik heb meer dan 20 jaar chi's gehad en daar volop mee geshowd. Ook in België, mijn honden zijn daar nooit gewogen. Eerlijk gezegd denk ik dat je met een tipoor eerder wordt gediscwalificeerd dan door 100 gram teveel. Als je echt prijs stelt op een het verbeteren van een ras met een stamboom moet je je afvragen of je dat met deze hond echt wilt doen. Niet omdat ze niet goed genoeg is maar wel omdat ze volgens jou twee punten heeft waardoor er met haar niet gefokt mag worden.
Ik kan hier alleen maar volmondig mee akkoord gaan!
Dit "perfecte" hondje blijkt toch niet zo perfect te zijn...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Bestaan er perfecte hondjes dan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Agostini
Zeer actief

sirene schreef:Bestaan er perfecte hondjes dan ?
Nee, absoluut niet. Maar dit hondje blijkt twee diskwalificerende fouten te hebben, dan is het ineens wel heel ver van "perfect" he.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Agostini schreef:
Nee, absoluut niet. Maar dit hondje blijkt twee diskwalificerende fouten te hebben, dan is het ineens wel heel ver van "perfect" he.
nou nou poeh poeh, een tip oortje en 100 gram over de limiet.

doe mij maar zo'n chihuahua hoor, ipv van die wormen van net 2 kilo, met uitpuilende ogen ofzo
Agostini
Zeer actief

yamie schreef:
Agostini schreef:

doe mij maar zo'n chihuahua hoor, ipv van die wormen van net 2 kilo, met uitpuilende ogen ofzo
Chihuahua fokker genoeg (veel te veel zelfs) en het komt het ras echt niet ten goede hoor!

Als je zo denkt, kan ik evengoed mijn Chi reu inzetten voor de fok. Hij heeft een geweldig karakter, is mooi, ... heeft alleen maar een tandfout. Niets erg dus!
kipo
Zeer actief

yamie schreef:
Agostini schreef:

Mijn idee, daarnaast is dit hondje wel getest (meen ik te begrijpen) en hoeft dat niet van de rv.
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Agostini schreef:
yamie schreef:
Agostini schreef:

Chihuahua fokker genoeg (veel te veel zelfs) en het komt het ras echt niet ten goede hoor!

Als je zo denkt, kan ik evengoed mijn Chi reu inzetten voor de fok. Hij heeft een geweldig karakter, is mooi, ... heeft alleen maar een tandfout. Niets erg dus!
Je vindt dus dat een tipoortje of 3% gewichtafwijking hetzelfde is als een tandfout?
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Inge O schreef:
een km moet los van wat voor situatie ook een hond beoordelen op wat hij is zoals hij het altijd doet, onpartijdig en los van wat voor consequenties ook.
Maar dat doen ze nooit é. Je mag in België showen met honden zonder stamboom, maar de keurmeester is daar dan wel vanop de hoogte welke hond geen stamboom heeft, tja typisch weer België zoiets. Als ze het dan toelaten, dat dan alles evenwaardig gekeurd word.
Agostini
Zeer actief

Panna schreef: Je vindt dus dat een tipoortje of 3% gewichtafwijking hetzelfde is als een tandfout?
Nee, ik vind dat er met diskwalificerende fouten niet gefokt moet worden.
En na het zien van de foto's vind ik dat al helemaal, het oortje tipt niet, het hangt gewoon. Het gewicht daar val ik dan nog geen eens over, aangezien ze op show echt niet wegen EN het niet zien dat een hond 100gram teveel weegt.
Panna
Zeer actief

Agostini schreef:
Panna schreef: Je vindt dus dat een tipoortje of 3% gewichtafwijking hetzelfde is als een tandfout?
Nee, ik vind dat er met diskwalificerende fouten niet gefokt moet worden.
En na het zien van de foto's vind ik dat al helemaal, het oortje tipt niet, het hangt gewoon. Het gewicht daar val ik dan nog geen eens over, aangezien ze op show echt niet wegen EN het niet zien dat een hond 100gram teveel weegt.
Dat zijn toch puur cosmetische fouten waar de hond geen last van heeft? Dat 'wij' nou bedacht hebben dat het niet zo hoort is voor mij niet direct een reden om dan maar uit te sluiten.
Zeker gezien de gezondheid van de gemiddelde chihuahua lijkt me dat je het je niet kan veroorloven om o.b.v. dergelijke futiliteiten uit te sluiten.

Een missende tand vind ik heel anders. Al kan dat ook onschuldig zijn.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Linsey schreef:
Inge O schreef: een km moet los van wat voor situatie ook een hond beoordelen op wat hij is zoals hij het altijd doet, onpartijdig en los van wat voor consequenties ook.
Maar dat doen ze nooit é. Je mag in België showen met honden zonder stamboom, maar de keurmeester is daar dan wel vanop de hoogte welke hond geen stamboom heeft, tja typisch weer België zoiets. Als ze het dan toelaten, dat dan alles evenwaardig gekeurd word.
Precies, dat zou mooi zijn.
Want het is altijd zo dat iets doen met voorkennis strafbaar is, maar niet in dit soort zaken.
Goed beschouwd is dat behoorlijk idioot.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Panna schreef:Dat zijn toch puur cosmetische fouten waar de hond geen last van heeft? Dat 'wij' nou bedacht hebben dat het niet zo hoort is voor mij niet direct een reden om dan maar uit te sluiten.
Zeker gezien de gezondheid van de gemiddelde chihuahua lijkt me dat je het je niet kan veroorloven om o.b.v. dergelijke futiliteiten uit te sluiten.
Maar is het een futiliteit? Volgens TS droeg de moeder van het teefje ook zo het oor. Moet je dan willen dat de derde generatie mogelijk ook een verkeerde oordracht krijgt?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

ALS je erheen gaat, zorg dan dat je uitstraalt dat ze het met gemak gaat halen ;-)
Want je moet wel de goede instelling hebben, anders keuren ze haar idd vast af.

Wie niet waagt, wie niet wint, maar wel gewoon met een positieve inslag ;-)

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Riboet schreef:Maar is het een futiliteit? Volgens TS droeg de moeder van het teefje ook zo het oor. Moet je dan willen dat de derde generatie mogelijk ook een verkeerde oordracht krijgt?
Hoe erg is dat?
Je kunt de reu er ook op uitkiezen.

En dat de bouw in orde is en de patella, en dat de fontanel gesloten is, dat lijkt mij van groter belang.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Panna
Zeer actief

Boutje schreef: En dan vind ik het triest dat ontbrekende of dubbele tanden gewoon een fout zijn, erge over-of onderbeet een ernstige fout terwijl ik dat toch wel belangrijker vind dan een oorstand...
edit: fout en ernstige fout volgend de rasvereniging, ik doel hier zeker niet op bepaalde posters hierboven die hier in wel verstandig handelen.
Serieus? :roll:
kipo
Zeer actief

hoeveel herders lopen er niet in hun puppentijd met geplakte oren om maar te zorgen dat ze goed gaan staan? Ik snap wel dat een chi een hondje is met staande oren, maar ik vind ook andere dingen belangrijk.
Verder, als je naar een keuring gaat, krijg je vanzelf je antwoord en het ergste wat er kan gebeuren, is dat je die goedkeuring niet krijgt, jammer, maar ook weer niet het einde van de wereld.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Ik schreef toch dat dit het oortje op zijn slechts is :-)
Afbeelding
Zo ziet het ook vaak uit, alleen in rust tipt het topje, bij echt moe dan tipt het meer

Maar ik heb gezien dat er 10 maart een aankeuring is, ik informeer eens om daar mee te doen, eerst stamboom naar België overzetten dan maar.
Al vrees ik voor de keuring... er worden vb prachtige border collies afgekeurd omdat ze vb te lichte oogkleur hebben (broer van Jinn).
Bij die attestendagen is het veel moeilijker om een fokcertificaat te krijgen, daarom dat ook veel mensen met werklijn border collies naar een gewone show gaan in plaats van zo'n dag.
Smieszka1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smieszka1 »

empyree schreef:Het zal toch zeker niet zo zijn dat een hond alleen op zijn/haar gewicht niet door een aankeuring komt. Het lijkt mij dat het totale plaatje van belang is en als zij een echt goede rasvertegenwoordigster is ze haar toch hoop ik niet zullen afkeuren op een onsje teveel.

Klinkt mij eerlijk gezegd ook als onzin in de oren
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik heb niet alles gelezen, maar wil toch even reageren.
Allereerst snap ik dat je helemaal verliefd bent op je hondje, ze is erg leuk en heeft een mooie warme kleur. Een goed karakter is uiteraard erg belangrijk. Op de 2e foto lijkt het of haar bovenkaak verder naar voren staat dan haar onderkaak maar de foto kan natuurlijk vertekenen. Heeft ze een schaar gebitje?
Overigens ben ik van mening dat je eerst een paar shows moet lopen, dan ken je de goede en zwakke punten van je hondje en dan kun je daarop een goede reu uitzoeken.
Het gewicht zou ik me niet zo druk om maken wat betreft de shows, ik zie wel vaker honden in de eng die wat zwaarder zijn. Ik zou alleen niet fokken met een hond die al 2 diskwalificatiefouten heeft.. Het is wel de rasstandaard en een hangoortje en over de 3kilo is gewoon niet gewenst. Als haar moeder ook al een hangoortje heeft dan hadden ze daar eigenlijk al niet mee moeten fokken want nu heeft jouw hondje ook een hangoortje. Waarom meer hondjes met hangoortjes op de wereld zetten als dit niet gewenst is voor het ras? En het is erg belangrijk om je hondje in iedergeval op PL te laten testen, hoe kun jij er zo zeker van zijn dat ze dat niet heeft? PL komt erg veel voor bij chihuahua's en dat wil je echt niet.. E al helemaal niet meer van op de wereld zetten.
Xtine
Zeer actief

Inge O schreef:ik zou ook met haar naar een gewone show gaan en niet naar zo'n attestendag :ok: .

zoals je haar beschrijft vind ik haar prima fokwaardig :ok: .
Linsey schreef:Je mag in België showen met honden zonder stamboom, maar de keurmeester is daar dan wel vanop de hoogte welke hond geen stamboom heeft, tja typisch weer België zoiets. Als ze het dan toelaten, dat dan alles evenwaardig gekeurd word.
het is vooral belgië en des belgen om te doen alsof dit soort dingen alleen bij ons zouden kunnen - hahaha, laat me niet lachen.

maar dan heb ik destijds met mijn spook wel een heel correcte duitse km gehad : die gaf aan mijn stamboomloze hond meteen het cacib.
Een hond zonder stamboom kan best CACIB waardig zijn, en even goed zijn als een hond met stamboom.
Het is niet de bedoeling dat deze minder zou gekwalificeerd worden,
de keurmeester moet op de hoogte zijn omdat hij het certificaat niet mag geven, en dit zijn de voorwaarden ven het FCI,
het toekennen van een CACIB kan gewoon niet verwerkt worden omdat hij op papier (stamboom) niet bestaat,
dus ook niet ingeschreven is.
De keurmeester wordt niet op de hoogte gebracht van het feit dat een hond geen stamboom heeft, enkel omdat
het CACIB niet kan toegekend worden.

Maar zoals reeds eerder gezegd,
je kan achter alles iets negatiefs gaan zoeken.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Xtine schreef:
Inge O schreef:ik zou ook met haar naar een gewone show gaan en niet naar zo'n attestendag :ok: .

Linsey schreef:Je mag in België showen met honden zonder stamboom, maar de keurmeester is daar dan wel vanop de hoogte welke hond geen stamboom heeft, tja typisch weer België zoiets. Als ze het dan toelaten, dat dan alles evenwaardig gekeurd word.
het is vooral belgië en des belgen om te doen alsof dit soort dingen alleen bij ons zouden kunnen - hahaha, laat me niet lachen.

maar dan heb ik destijds met mijn spook wel een heel correcte duitse km gehad : die gaf aan mijn stamboomloze hond meteen het cacib.
Een hond zonder stamboom kan best CACIB waardig zijn, en even goed zijn als een hond met stamboom.
de keurmeester moet op de hoogte zijn omdat hij het certificaat niet mag geven, en dit zijn de voorwaarden ven het FCI,
het toekennen van een CACIB kan gewoon niet verwerkt worden omdat hij op papier (stamboom) niet bestaat,
De keurmeester wordt niet op de hoogte gebracht van het feit dat een hond geen stamboom heeft, enkel omdat

Ik moet toegeven, ik ben nogal negatief ingesteld tegenover St Hubertus en vooral tegenover de KKUSH, dusja misschien dat daardoor mijn berichten wat negatiever overkomen. :Q: Maar waar geen rook is, is geen vuur, ze zorgen er zelf voor dat veel mensen er net zo over denken, omwille van hun vreemde praktijken die echt wel alleen Belgisch zijn (ik heb het hier dan vooral over de KKUSH, maar dat is weer een verhaal apart).
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Marjoleine schreef:
Riboet schreef:Maar is het een futiliteit? Volgens TS droeg de moeder van het teefje ook zo het oor. Moet je dan willen dat de derde generatie mogelijk ook een verkeerde oordracht krijgt?
Hoe erg is dat?
Je kunt de reu er ook op uitkiezen.

En dat de bouw in orde is en de patella, en dat de fontanel gesloten is, dat lijkt mij van groter belang.
Toch zal dat moeilijk worden. Noah heeft dus een flapoor, al merken mensen buiten dat nooit want dan staat haar oor. Ze is gerontged met 3 jaar, alles zag er nog perfect uit, getest op DM, geen huidproblemen, sociaal karakter, werkkarakter (zou meer moed mogen hebben maar zal ook aan combinatie liggen). Kortom, voor mij zou ze echt wat toevoegen bij de Duitse Herder. Maar dat oortje he.... :ugh: Mocht ik haar laten dekken weet ik zeker dat er heel veel duitse herderfokkers erover zouden vallen.
Perry en Noah

Afbeelding
Xtine
Zeer actief

Linsey schreef:
Xtine schreef:

Ik moet toegeven, ik ben nogal negatief ingesteld tegenover St Hubertus en vooral tegenover de KKUSH, dusja misschien dat daardoor mijn berichten wat negatiever overkomen. :Q: Maar waar geen rook is, is geen vuur, ze zorgen er zelf voor dat veel mensen er net zo over denken, omwille van hun vreemde praktijken die echt wel alleen Belgisch zijn (ik heb het hier dan vooral over de KKUSH, maar dat is weer een verhaal apart).
In andere landen kan een hond zonder stamboom helemaal niets krijgen,
in België krijgen ze de kans,
en toch is het het Belgisch systeem dat dan afgebroken wordt.
Kan dan toch even niet meer volgen hoor.
Xtine
Zeer actief

Inge O schreef:
Xtine schreef:
In andere landen kan een hond zonder stamboom helemaal niets krijgen,
in België krijgen ze de kans,
en toch is het het Belgisch systeem dat dan afgebroken wordt.
Kan dan toch even niet meer volgen hoor.
het is toch niet omdat er iets goed is dat meteen alles wat ze doen goed is?
Heb ook nooit gezegd dat alles wat ze doen goed is.
Het ging hier enkel om de reden waarom een keurmeester moet weten dat hij een hond zonder stamboom keurt.
Xtine
Zeer actief

Inge O schreef:
Xtine schreef: Het ging hier enkel om de reden waarom een keurmeester moet weten dat hij een hond zonder stamboom keurt.
oké, en ik vind dus dat hij dat niet moet weten, juist niet, meer nog : niet mág weten zelfs.
Dan snap je de redenen niet waarom de keurmeester het moet weten.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik wel; zo'n man is on-bevooroordeeld als hij niet weet hoe of wat. Hij hoeft echt alleen maar te kijken naar de kwaliteit van de hond die voor 'm staat!
Dat zou eerlijker zijn, veel eerlijker.

Liefst nog "voorgebracht" door een neutrale derde; niet de eigenaar.

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”