Nee ik begin niet uit te sluiten op kleur.kitty schreef:Dan begin je dus al uit te sluiten op kleur....Cabasja schreef:Cashel Vale schreef:Dit is niet mijn eigen reu, en ik schrijf juist dat deze bijna niet gebruikt worden.Cabasja schreef:En wie bepaald dat een lijder wat bijdraagt aan het ras....je hebt toch van die mensen/fokkers die kennelblind zijn en die vinden best dat hun eigen reu bijdraagt ana het ras...maar daar hebben vele dan ook hun twijfels over.
Ik vind dat het best kan,hoor,maar als een lijder reu hebt moet je deze niet oneindig zetten lijkt mij,want wat heeft het nu voor zin om 100 nakomelingen van die ene lijder op de wereld te zetten??
Een keer pima.
En er is ook nog een verschil van een klein ras of een heel ruim ras.
De Toller is qua genen nog steeds een klein ras, en deze honden (lijders) worden namelijk bijna helemaal niet meer gebruikt. Vroeger niet om dat we wisten dat daar problemen zaten met de ogen, en nu dus niet om dat de mensen het liefst alleen vrije honden willen hebben, want dat is makkelijk!. En natuurlijk moet je ze niet zomaar overal opzetten, maar we hebben een test. We weten nu wat we doen en ze kunnen wel degelijk bijdrage aan de genenpoel.
Ik heb het ook niet over jou reu en jou keuze![]()
Trouwens de toller een klein ras...daar zijn wel veel meer fokkers van dan van de dwergschnauzer zwart,hahaha
De dwergschnauzer heb je in 4 rassen alle kleuren is een appart ras.
Helaas heeft de raad van beheer ons ras nog kleiner gemaakt door de regel in te voeren dat wij geen honden meer mogen gebruiken die in de 3 generaties een andere kleur heeft