Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met dragers????

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Re: Fokken met dragers????

Ongelezen bericht door Cabasja »

kitty schreef:
Cabasja schreef:
Cashel Vale schreef:
Cabasja schreef:En wie bepaald dat een lijder wat bijdraagt aan het ras....je hebt toch van die mensen/fokkers die kennelblind zijn en die vinden best dat hun eigen reu bijdraagt ana het ras...maar daar hebben vele dan ook hun twijfels over.

Ik vind dat het best kan,hoor,maar als een lijder reu hebt moet je deze niet oneindig zetten lijkt mij,want wat heeft het nu voor zin om 100 nakomelingen van die ene lijder op de wereld te zetten??
Een keer pima.
En er is ook nog een verschil van een klein ras of een heel ruim ras.
Dit is niet mijn eigen reu, en ik schrijf juist dat deze bijna niet gebruikt worden.
De Toller is qua genen nog steeds een klein ras, en deze honden (lijders) worden namelijk bijna helemaal niet meer gebruikt. Vroeger niet om dat we wisten dat daar problemen zaten met de ogen, en nu dus niet om dat de mensen het liefst alleen vrije honden willen hebben, want dat is makkelijk!. En natuurlijk moet je ze niet zomaar overal opzetten, maar we hebben een test. We weten nu wat we doen en ze kunnen wel degelijk bijdrage aan de genenpoel.

Ik heb het ook niet over jou reu en jou keuze :wink:
Trouwens de toller een klein ras...daar zijn wel veel meer fokkers van dan van de dwergschnauzer zwart,hahaha
Dan begin je dus al uit te sluiten op kleur....
Nee ik begin niet uit te sluiten op kleur.
De dwergschnauzer heb je in 4 rassen alle kleuren is een appart ras.
Helaas heeft de raad van beheer ons ras nog kleiner gemaakt door de regel in te voeren dat wij geen honden meer mogen gebruiken die in de 3 generaties een andere kleur heeft :roll:
Afbeelding
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Dit snap ik toch echt niet... als we nou wat gezondere honden willen fokken, krijg je deze regels met verkleining van de genenpool. De raad zou juist deze regels moeten versoepelen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Cabasja schreef:
Helaas heeft de raad van beheer ons ras nog kleiner gemaakt door de regel in te voeren dat wij geen honden meer mogen gebruiken die in de 3 generaties een andere kleur heeft :roll:
Sorry voor offtopic gaan maar heeft de rv geprobeerd dit tegen te houden ?
Is dit een regel van land van herkomst ? En hoe zit het in omringende landen, mag het daar wel ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Een pup uit de combinatie drager x vrij heeft 50% kans om vrij te zijn. Vrij x lijder zorgt echter voor 100% dragers. Dat is mijn grootste bezwaar tegen het gebruik van lijders. Naar verhouding creëer je op die manier meer dragers binnen een ras. Dan kan die verbreding van de genpool wel 's tegenvallen. Hoe meer dragers binnen een ras, hoe beperkter je bent in je combinaties.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Fokken met dragers????

Ongelezen bericht door crutz »

Naar ff als voorbeeld bij ons, onze teef is voor PLL N/N, de reu N/m (drager)
Volgens jouw voorbeeld zouden we dus enkel N/m pups krijgen uit die combinatie, volgens mij is dat niet zo.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Naar ff als voorbeeld bij ons, onze teef is voor PLL N/N, de reu N/m (drager)
Volgens jouw voorbeeld zouden we dus enkel N/m pups krijgen uit die combinatie, volgens mij is dat niet zo.
Mijn voorbeeld ging over PRA en CEA, dat had ik er wel bij mogen zetten.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

under the red sky schreef:Een pup uit de combinatie drager x vrij heeft 50% kans om vrij te zijn. Vrij x lijder zorgt echter voor 100% dragers. Dat is mijn grootste bezwaar tegen het gebruik van lijders. Naar verhouding creëer je op die manier meer dragers binnen een ras. Dan kan die verbreding van de genpool wel 's tegenvallen. Hoe meer dragers binnen een ras, hoe beperkter je bent in je combinaties.
Maar niet alles uit een nest wordt gebruikt als fokhond. En als ik kijk hoe weinig lijders gebruikt worden, dan is dat % gewijs bijna te verwaarlozen als bijdrage aan de lijders. Maar je hebt hem dus wel in je genenpoel. Maar goed dat er heel veel verschillende meningen zijn!!
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

bij de springer zijn dna testen voor fucosidose en GPRA-CORD1

In NL is niet verplicht om die testen te doen en dus zijn er ook amper honden op getest. Mijn mannen en de prinses zijn vrij van fuco (door ouders). Lance en de prinses zijn drager van CORD1, Tristan en Chad zijn vrij. En ja ik laat Lance dekken, hij heeft zoveel meer te bieden dan het drager zijn van CORD1.

Tristan heb ik toendertijd met swab laten testen op CORD1, de da had het tot bloedens toe gedaan, en nog kreeg ik een brief dat er niet genoeg genmateriaal aan de swabs waren, dus sindsdien doe ik alleen nog maar met bloed prikken.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Cabasja
Actief
Contacteer:

sirene schreef:
Cabasja schreef:
Sorry voor offtopic gaan maar heeft de rv geprobeerd dit tegen te houden ?
Is dit een regel van land van herkomst ? En hoe zit het in omringende landen, mag het daar wel ?

In vele landen mogen dus juist wel de kleuren doorelkaar gekruist worden.
En daar zijn nog eens goede hodnen ook maar wij mogen er niets mee.
De rv...die waren er toen mee eens,want zij waren bang dat er dan ook maar 1 cac uitgegeven zouden worden...tja en dan wordt het wel heel moeilijk om ned kampioen te worden,was hun argument....
In de landen waar dus wel kleuren gekruist worden worde ook gewoon per kleur een cac uitgedeeld,dus waar zij dit vandaan hadden :roll:
Hmm wij zitten ook nog vast aan de ISPU...maar goed daar doen tegenwoordig zoveel landen aan mee,en dus ook nog eens waar ook weer wel de verschillende kleuren in de stamboom voorkomen.

Ja de dwergschnauzer,welke kleur dan ook heeft een zeer kleine genenpoel,maar gelukkig kennen wij niet heel veel ziektes :wink:
Afbeelding
Cabasja
Actief
Contacteer:

under the red sky schreef:Een pup uit de combinatie drager x vrij heeft 50% kans om vrij te zijn. Vrij x lijder zorgt echter voor 100% dragers. Dat is mijn grootste bezwaar tegen het gebruik van lijders. Naar verhouding creëer je op die manier meer dragers binnen een ras. Dan kan die verbreding van de genpool wel 's tegenvallen. Hoe meer dragers binnen een ras, hoe beperkter je bent in je combinaties.
Ben het helemaal met je eens hoor.
maar drager X vrij 50% vrij: dit is dan wel theoritisch gezien want van een nest an 10 pups is dus niet zo dat er 5 vrij zijn....ze kunnen ook alle drager zijn :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

under the red sky schreef:
crutz schreef:Naar ff als voorbeeld bij ons, onze teef is voor PLL N/N, de reu N/m (drager)
Nee, wat je erbij moet zetten is of het over enkelvoudig recessief gaat of over enkelvoudig dominant.
Dat is waar het om gaat namelijk als je percentages wilt gaan noemen in het nageslacht.

Als je lijders gebruikt van een enkelvoudig recessieve aandoening en je gebruikt er een vrije hond bij heb je inderdaad 100% dragers.
Maar die kun je weer combineren met een vrije hond. Zo duurt het wel iets langer voor je een probleem weg hebt, maar uiteindelijk lukt dat wel, hoor.
En met minder genenverlies.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Triest, dat ze die kleuren uit elkaar halen.
Was dat een voorstel van de Raad zelf?
Cabasja schreef:Ja de dwergschnauzer,welke kleur dan ook heeft een zeer kleine genenpoel,maar gelukkig kennen wij niet heel veel ziektes :wink:
Kwestie van tijd. Komt vanzelf.

Afbeelding

Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Triest, dat ze die kleuren uit elkaar halen.
Cabasja schreef:Ja de dwergschnauzer,welke kleur dan ook heeft een zeer kleine genenpoel,maar gelukkig kennen wij niet heel veel ziektes :wink:

Optimist :LOL:
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Cabasja schreef: Ben het helemaal met je eens hoor.
maar drager X vrij 50% vrij: dit is dan wel theoritisch gezien want van een nest an 10 pups is dus niet zo dat er 5 vrij zijn....ze kunnen ook alle drager zijn :wink:
Uiteraard! Ze kunnen ook allemaal vrij zijn :wink:

Ik vind niet dat je in z'n algemeenheid kunt zeggen of je dragers/lijders wel of niet moet uitsluiten. Dat hangt af van het ras. Bij de tollers is er in ieder geval absoluut geen noodzaak om met PRA- of CEA-lijders te fokken. Als je met die paar honden de genpool moet redden, kun je er beter direct mee ophouden.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Cabasja
Actief
Contacteer:

Of gewoon goed selecteren :wink:
Nee wij hebben helaas ook nog steeds geen DNA test voor PRA en cataract.
Wel een dna test voor PRA A,maar er zijn honden die daar opgetest zijn en dus vij zijn die later wel PRA hebben gekregen.
Ze zijn al een eeuwigheid bezig om een DNA test voor elkaar te krijgen,zijn ze bezig in engeland,dus hup ik daar wat naar toe gestuurd,wordt het stil gelegd want er is geen geld meer.
Later weer in frankrijk,hoorde het via een foker daar,want bij de rv moet je al helemaal niet zijn die willen niks!!
Dus ik weer naar fankrijk gestuurd....pff niets opgehoord.
Nu weer duitsland,nou ik weet het ook niet meer,als ze nu eens alle samen zouden werken....
Duitsland natuurlijk herkomst land,dus nu zal het wel goed komen denk ik...maar al vele malen aangekaart om bv op een clubmatch bloed in te zamelen van de schnauzers,wat denk je,de rv wil er gewoon niks van weten :roll:
Nu heb ik nog nooit iets van oogproblemen of wat dan ook gehad....dus ik kom er nog goed van af.
Maar tja het komt wel eesn voor,maar groot is het probleem neit bij ons ras...maar om nou maar te zeggen we doen er niks mee.....dan inderdaad over een aantal jaar is het bar slecht met ons ras gesteld....
Afbeelding
Cabasja
Actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Nee, wat je erbij moet zetten is of het over enkelvoudig recessief gaat of over enkelvoudig dominant.
Dat is waar het om gaat namelijk als je percentages wilt gaan noemen in het nageslacht.

Als je lijders gebruikt van een enkelvoudig recessieve aandoening en je gebruikt er een vrije hond bij heb je inderdaad 100% dragers.
Maar die kun je weer combineren met een vrije hond. Zo duurt het wel iets langer voor je een probleem weg hebt, maar uiteindelijk lukt dat wel, hoor.

Maar door steeds weer een lijder te gebruiken krijg je alleen maar dragers en zo wordt je vrije honden ook steeds kleiner.
Dus ja drager gebruiken maar zeker wel beperkt,is mijn mening.
Ik denk dat het gewoon te maken heeft met selectie en weten wat je doet....

Want ik zie niet het nut van een lijder te hebben en die als maar op je honden te zetten,om zo maar dragers op de wereld te zetten,en dit dus tig keer....dus dan heb je tig keer pups van die ene hond...wat heeft dit dan nog met verbreden van genepoel te maken...??
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:[ Bij de tollers is er in ieder geval absoluut geen noodzaak om met PRA- of CEA-lijders te fokken. Als je met die paar honden de genpool moet redden, kun je er beter direct mee ophouden.
Zoals ik al eerder schreef, maar goed dat er verschillende meningen zijn :cheer: . Dat is alleen maar goed voor het ras :wink:
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Cabasja schreef:
Marjoleine schreef: Nee, wat je erbij moet zetten is of het over enkelvoudig recessief gaat of over enkelvoudig dominant.

Maar door steeds weer een lijder te gebruiken krijg je alleen maar dragers en zo wordt je vrije honden ook steeds kleiner.
Dus ja drager gebruiken maar zeker wel beperkt,is mijn mening.
Ik denk dat het gewoon te maken heeft met selectie en weten wat je doet....

Want ik zie niet het nut van een lijder te hebben en die als maar op je honden te zetten,om zo maar dragers op de wereld te zetten,en dit dus tig keer....dus dan heb je tig keer pups van die ene hond...wat heeft dit dan nog met verbreden van genepoel te maken...??
Maar je hoeft toch ook niet tig keer een lijder in te zetten? Dat is wel het andere uiterste van het helemaal uitsluiten van een lijder.
Ikzelf heb een lijder teef waar ik wel graag mee wil fokken.. éénmalig. Ik hoop dat er een mooi teefje tussenzit waar ik in de toekomst dan mee verder kan :ok:
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cabasja schreef:
En dan selecteer je er iets anders in.
Dat is wat er gebeurt namelijk.
Rahne schreef:Maar je hoeft toch ook niet tig keer een lijder in te zetten? Dat is wel het andere uiterste van het helemaal uitsluiten van een lijder.
Ikzelf heb een lijder teef waar ik wel graag mee wil fokken.. éénmalig. Ik hoop dat er een mooi teefje tussenzit waar ik in de toekomst dan mee verder kan
En al is het vaker dan dat :19:
Je krijgt er dragers uit en daar kun je dan mee verder op vrije honden en dan heb je 50% dragers, maar die andere 50% is vrij.
En de genen van de lijder heb je zo wel behouden.

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die oprecht geloven dat uitsluiten en selectie zaligmakend is.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Fokken met dragers????

Marjoleine schreef:
Cabasja schreef:
En dan selecteer je er iets anders in.
Dat is wat er gebeurt namelijk.
Rahne schreef:Maar je hoeft toch ook niet tig keer een lijder in te zetten? Dat is wel het andere uiterste van het helemaal uitsluiten van een lijder.
Ikzelf heb een lijder teef waar ik wel graag mee wil fokken.. éénmalig. Ik hoop dat er een mooi teefje tussenzit waar ik in de toekomst dan mee verder kan
En al is het vaker dan dat :19:
Je krijgt er dragers uit en daar kun je dan mee verder op vrije honden en dan heb je 50% dragers, maar die andere 50% is vrij.
En de genen van de lijder heb je zo wel behouden.

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die oprecht geloven dat uitsluiten en selectie zaligmakend is.
Maar Marjolein, er wordt hier eerder geschreven dat drager x vrij 100% dragers geeft (in geval v PRA), hoe zit dat dan? Ik dacht nl. meer richting jouw uitleg. Als is die 50/50 natuurlijk wel theoretisch & kan hij alle kanten op uitvallen.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef: Maar Marjolein, er wordt hier eerder geschreven dat drager x vrij 100% dragers geeft (in geval v PRA), hoe zit dat dan? Ik dacht nl. meer richting jouw uitleg. Als is die 50/50 natuurlijk wel theoretisch & kan hij alle kanten op uitvallen.
Ik had geschreven dat lijder x vrij 100% drager geeft in het geval van PRA. Ik geloof zeker niet dat uitsluiten zaligmakend is maar als je letterlijk maar een handjevol lijders hebt in een ras en die lijders hebben al nakomelingen, zie ik er het nut niet van in om die honden nog in te zetten voor de fok.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:[Ik geloof zeker niet dat uitsluiten zaligmakend is maar als je letterlijk maar een handjevol lijders hebt in een ras en die lijders hebben al nakomelingen, zie ik er het nut niet van in om die honden nog in te zetten voor de fok.
Dat hoeft ook niet. Als ik het zelf maar snap :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Fokken met dragers????

crutz schreef: Maar Marjolein, er wordt hier eerder geschreven dat drager x vrij 100% dragers geeft (in geval v PRA), hoe zit dat dan? Ik dacht nl. meer richting jouw uitleg. Als is die 50/50 natuurlijk wel theoretisch & kan hij alle kanten op uitvallen.
Ik had geschreven dat lijder x vrij 100% drager geeft in het geval van PRA. Ik geloof zeker niet dat uitsluiten zaligmakend is maar als je letterlijk maar een handjevol lijders hebt in een ras en die lijders hebben al nakomelingen, zie ik er het nut niet van in om die honden nog in te zetten voor de fok.
sorry, dan heb ik echt verkeerd gelezen...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Maar Marjolein, er wordt hier eerder geschreven dat drager x vrij 100% dragers geeft (in geval v PRA), hoe zit dat dan? Ik dacht nl. meer richting jouw uitleg. Als is die 50/50 natuurlijk wel theoretisch & kan hij alle kanten op uitvallen.
Nee, da's onzin natuurlijk.
Jij denkt goed ;)
under the red sky schreef:als je letterlijk maar een handjevol lijders hebt in een ras en die lijders hebben al nakomelingen, zie ik er het nut niet van in om die honden nog in te zetten voor de fok.
Dat haal je er nu opeens bij, dat die lijders al nakomelingen hebben.
Maar dan ben je wel de enige die daarvan uitgaat.

Over het algemeen worden lijders niet gebruikt omdat mensen dat eng vinden, om uiteenlopende redenen trouwens.
En aangezien niemand het had over lijders die al hopen kinderen hebben, ging niemand daar dus ook van uit. Alleen jij blijkbaar :19:

Elke geschikte hond, ongeacht dergelijke uitslagen, zou evenredig ingezet moeten worden.
Niet een extra veel en niet een extra weinig of niet.
Gelijkmatige spreiding, dat is van belang. En dat is wat ik uitlegde.

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
under the red sky schreef:als je letterlijk maar een handjevol lijders hebt in een ras en die lijders hebben al nakomelingen, zie ik er het nut niet van in om die honden nog in te zetten voor de fok.
Dat haal je er nu opeens bij, dat die lijders al nakomelingen hebben.
Maar dan ben je wel de enige die daarvan uitgaat.
Ik reageer vanuit mijn eigen ras. En daar worden PRA-lijders ingezet voor de fok, waaronder een paar reuen die al meerdere nesten hebben.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”