Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Dominantie

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik denk dat daar geen antwoord op is aangezien geen hond hetzelfde is. Het is even onzinnig om te zeggen dat een dominante hond altijd agressie gebruikt als om te zeggen dat deze nooit agressie gebruikt.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Vreemden noemen Tomas een dominante hond omdat hij met reuen altijd in de clinch ligt, maar hij is juist vreselijk onzeker.Zijn gebrul heeft totaal niets met dominantie van doen.
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

ik ben van mening dat elke hond een vorm van dominantie heeft, zo wint een windhond het met de snelheid en een sterk gebouwde hond met kracht en een vermijdende hond met geen interactie geven..

een hond die dominantie af wil dwingen zal niet het gevecht aan gaan, dit is een teken van zwakte om zich te bewijzen en een hond die zelfverzekerd is hoeft dit niet te bewijzen maar kan het kalm afdwingen.

ik heb ook een zeer zelfverzekerde hond en hij zal nooit een gevecht aan gaan, honden mogen hem tot op zekere hoogte domineren en als het een toontje te ver gaat dan zal hij ze op een kalme manier afsnauwen en hoeft alleen een signaal af te geven om sommige honden op afstand te houden. tegen een dog achtige die zich dominant opstelt, zou hij het niet in zijn hoofd halen zich dominant op te stellen, omdat hij weet dat hij dat verliest en toont op zijn manier respect maar houd het op afstand met het signaal oke het is goed ik ga de strijd niet aan.

ik heb hier een hond waarvan men dacht dat ze dominant/angst agressie heeft. maar ze heeft 2 verschillende karakters.. ze is onzeker en angstig en als ze geen leiding krijgt dan gaat ze zelf proberen de boel te leiden wat ze niet aan kan en dus situaties uit de hand lopen.
ze kan zich in sommige situaties dominant opstellen maar is geen dominante hond, dat bestaat denk ik ook niet. want een hond kan alleen in bepaalde situaties dominant reageren/opstellen.
bij haar is in sommige situaties aanval de beste verdediging en dat is haar onzekerheid en angst.

dominantie is dus niet zomaar te verklaren alsof dat altijd hetzelfde gedrag is en bij elke hond verschilt dit, maar ook per situatie.
er zijn rassen die al een dominante houding van zichzelf hebben maar hoeft nog niet te betekenen dat je een dominante hond hebt :19: ook honden met een zelfverzekerde houding kunnen kalmerende signalen afgeven.
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Browny schreef:ik ben van mening dat elke hond een vorm van dominantie heeft, zo wint een windhond het met de snelheid en een sterk gebouwde hond met kracht en een vermijdende hond met geen interactie geven..
Ik zou dat geen dominantie noemen maar gewoon een sterke kant.

Mijn hond is in het begin altijd vrij terughoudend en laag richting andere honden. Ik krijg van andere mensen vaak de opmerking dat ze erg onderdanig is maar daar geloof ik niks van, ze is de boel gewoon eerst aan het aftasten. Ze is naar mijn mening overigens ook niet dominant maar gewoon ergens tussenin. Ik vind eigenlijk dat ze erg goed is in zgn hondentaal.

Ze heeft nooit ruzie met andere honden, dat weet ze heel goed te voorkomen. Ze geeft wel duidelijk haar grenzen aan, ze gaat piepen als het spel té ruw is maar kan even later met twee poten over de rug van diezelfde hond heen hangen. En als een reu té opdringerig is en niet reageert op andere signalen dat ze het niet leuk vindt dan kan hij een lelijke snauw krijgen. Een paar keer heb ik gemerkt dat ze echt in de war was, dat ze totaal niet wist wat ze met de andere hond aan moest. In alle gevallen bleek dat om een hond te gaan waar iets niet helemaal goed mee was. In mijn ogen is Bo een heel stabiele hond, maar niet overdreven onderdanig of dominant. Dit verhaal lezende, denken jullie dat ik dat goed inschat?
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

dubbel
Laatst gewijzigd door jenny* op 08 jan 2012 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Als ik hier zo lees dan is Willem ook een dominante hond.
Hij is erg zeker van zichzelf en laat zich het kaas niet van zijn brood eten.
Het is een hele makkelijke hond om mee te leven, want akkefietjes lossen zich vaak vanzelf op, hij red zich goed.
Hij is een typische reu, en daar gedraagt hij zich naar, het is een hond, die moeten we ook geen menselijke eigenschappen toebedelen.

Ik heb liever een dominante stabiele hond dan een onzekere angstige hond die misschien "gevaarlijker" kan zijn dan welke dominante hond dan ook.
Afbeelding
Browny
Zeer actief

@Esther12
sterke kant kan je zien met een zelfverzekerde houding en dus dominantie in die situatie.
als een windhond opgejaagd wordt, kan hij/zij vluchten en zal dit zelfverzekerd doen omdat hij/zij weet te kunnen ontkomen uit die situatie. als de hond in de zelfverdediging modus gaat, geeft de hond aan niet te kunnen vluchten en geeft dus toe met de kans de strijd te verliezen.

vandaar dat ik dit zelfverzekerde gedrag met dominantie vergelijk :wink:

als mijn hondje een andere hond qua snelheid niet kan bijhouden, wordt hij gefrustreerd en geeft hij gekke geluidjes omdat hij het niet kan winnen.. opgegeven moment is de lol er dan ook vanaf :engel:

er zullen dan ook ongetwijfeld verschillende theorieën voor zijn :mrgreen:
Afbeelding
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Je hebt in mij ogen dominantie, en dominantie. Als ik naar onze Gila kijk. Deze is gelukkig niet dominant naar andere honden, nog niet. Maar, ik zie wel dat ze met plassen wel haar poot begint op te tillen, terwijl het een teef is, en graven en de lucht verdelen na haar plas. Het zit er dan, in mijn beleving, dus wel in.
Ze is, geestelijk gezien, nog echt niet volwassen, alleen door haar leeftijd, anderhalf is zij nu, zien andere honden haar niet echt meer als een pupje, terwijl zij zich nog wel zo gedraagd in het bijzijn van, en in het contact met andere honden, waardoor ze van de week een keer gecorrigeert werd door een Rotti die haar te onstuimig vond. Ze liet zich dus ook corrigeren. Dat is in mijn ogen een goed leer moment voor haar.
Hierdoor kwam ze daarna meteen wat ingetogener op de andere honden af, die daarna tegen kwam. Prima dus.
Ik ben er wel op voorbereid dat er straks een keer een moment kan komen dat ze gas terug geeft. Zolang je daarop bent voorbereid zul je er ook niet van schrikken en kun je hopelijk adequaat handelen in het geval van?
Daarbij, dominant wil natuurlijk niet meteen zeggen dat een hond meteen agressief is. Onze vorige hond King was mega dominant, maar nooit agressief. Hij weigerde gewoon om onderdanig gedrag te laten zien, daar was hij dus te trots, te stoer, en vaak, te sterk voor. Door een soort van natuurlijk overwicht, zelfverzekerheid en dominantie is er ook amper een hond geweest die het toch bij hem probeerde. Hij had een soort natuurlijke autoriteit over zich, leek wel, wat hij dus niet hoefde af te dwingen met zijn tanden. Maximaal een lage grom en over de rug van de ander heen hangen was in 99 van 100 gevallen voldoende.
Als er een uitlaat service aan kwam lopen ging zo hoog mogelijk op zijn poten staan, nek zo lang mogelijk maken, staart fier omhoog, en pal tussen al die honden staan met zo'n blik van: Hier ben ik, en nu? Wel, niets dus??
Manse blufkont :cool2:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wat hebben "dominantie" en het met opgeheven poot plassen van een teef met elkaar te maken?
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hier kan een kleine Jack russel of een dwergpincher op een natuurlijke manier laten zien dat er met ze niet te sollen valt. En dan zal er ook niets gebeuren. Op strand met Finn ook gemerkt. Beide honden waren heel duidelijk naar elkaar maar respecteerden ook elkaars grenzen, ik vond dat een belangrijk verschil in sommige andere honden ontmoetingen. In elkaars grenzen respecteren was letterlijk. De JR kwam aan keek, Finn nam een houding aan en keek, de ene pistte tegen een heuveltje, Finn ging toen de hond zich verplaatste daar snuffen en plastte ook. Ze benaderden elkaar echter niet om kont te gaan snuffen. Blijkbaar duidelijk voor beiden dat ze daar geen behoefte aan hadden. Ieder ging huns weegs.
Finn zal in de basis niet op een andere reu afrennen/lopen wel neemt hij een houding aan en houdt hij de andere hond in de gaten zodra beide honden elkaar gezien hebben. (uiteraard laat ik niet fixeren) De keren dat grotere reuen die wat dominantie vertonen los lopen en aankomen, wellicht omdat ze merken dat Finn wat mankeert :19: en ze gaan elkaar meten en aftasten gaat het mis als de andere reu de nek over zijn rug legt, wil gaan rijden of een poot op de rug legt. Ook honden die aggressief aankomen, grommen en blaffen en happend daar wordt op gereageerd. Als ik die hoor komen heb ik die van mij al aan de lijn. Ik zit daar niet op te wachten en een ander denk ook niet.
Maar ja, er zijn zoveel soorten dominantie. Natuurlijke, aggresieve en nog 1 geloof ik.
Kingeling
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Kingeling »

kipo schreef:Ik denk, dat als 2 'dominante' zelfverzekerde honden elkaar tegenkomen, dat ze ook genoeg zelfvertrouwen hebben om niet te vechten. Ik denk dat ze elkaar even rustig aftasten en dan besluiten dat het ofwel de moeite niet waard is, ofwel dat het risico te groot is. Dan zullen ze, imo, kiezen voor een manier van uit elkaar gaan waarbij geen van beide 'gezichtsverlies' lijdt.
Er wel van uitgaande, dat er niets is, waar ze beiden belang bij hebben (territorium, loopse teef, voedsel oid)
Precies wat ik ook denk! :E:
:Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Valerie schreef:
Nanna schreef:
Valerie schreef: En wat gebeurd er in dit romannetje wanneer zo een dominante hond een andere dominante hond ontmoet? Dan schudden ze elkaar de poot en huppelen ze weer verder?
Nou, eigenlijk wel. Waarom zouden ze vechten? Ze hebben geen van beiden een territorium te verdedigen, althans, ik ga er van uit dat je elkaar op neutraal terrein tegenkomt. :19:
Alleen gefrustreerde idioten gaan knokken en plukharen op niks af.
Ah dus jouw dominante hond vind het niet erg om gedomineerd te worden. Niet erg dominant dan.
Ik denk dat je dat zo niet kunt stellen.
Zoals Nanna schrijft:
alleen gefrustreerde idioten gaan knokken of plukharen.

Valerie, jij schakelt dominant gelijk aan knokken (dan wel gefrustreerde idioten), tenminste ik krijg die indruk.
Daarmee schakel je dominant weer gelijk aan iets dat je niet moet willen bij een hond.
Dominant is een verwijzing naar gedrag.
Een zelfzekere hond kan een andere net zo zelfzekere hond gewoon ontmoeten.
Er wordt even geroken, ieder doen zijn plas en alles blijft zoals het was.
Of ze lopen langs elkaar zonder te tonen dat ze de ander hebben gezien.

Geef mij zo'n hond :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kingeling
Vaste gebruiker

Als we allemaal daddy's hadden ( de pittbull van cesar millan), dat is een dominante hond, was de hele hondenwereld in grote vrede :)
Browny
Zeer actief

Kingeling schreef:Als we allemaal daddy's hadden ( de pittbull van cesar millan), dat is een dominante hond, was de hele hondenwereld in grote vrede :)
die is alleen overleden, dus had nu niemand een hond :tongue:
Afbeelding
rickterveen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door rickterveen »

Zie steeds de term 'dominante hond' terwijl ik juist heb geleerd dat die niet bestaan.
Dominant gedrag bestaat maar een dominante hond niet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kingeling schreef:Als we allemaal daddy's hadden ( de pittbull van cesar millan), dat is een dominante hond, was de hele hondenwereld in grote vrede :)
:tongue: die liet ondanks castratie en lichamelijke correcties ook nog wel eens zijn ware aard zien hoor.
Kingeling
Vaste gebruiker

Nee joh, daddy was een engeltje en nu nog steeds, in de woefie hemel :)

Je hebt leiders en volgers. Bij mensen en dieren. Leiders hebben zoals vanzelfsprekend een dominante persoonlijkheid. Daar is niks mis mee, groepen hebben hebben zowel leiders als volgers nodig. Dominant gedrag is het positioneren van de rollen, ik ben de leider, jij bent de volger. Zo zie ik het!
Valerie
Zeer actief

ranetje schreef: Valerie, jij schakelt dominant gelijk aan knokken (dan wel gefrustreerde idioten), tenminste ik krijg die indruk.
Dan lees je niet goed
Valerie schreef:Ik denk dat daar geen antwoord op is aangezien geen hond hetzelfde is. Het is even onzinnig om te zeggen dat een dominante hond altijd agressie gebruikt als om te zeggen dat deze nooit agressie gebruikt.
Even een voorbeeldje:

Jigzy ging voor het eerst mee met de auto met Mieke & Browny & Chiko (Kiyoshi was ook mee, maar dat was niet de eerste keer voor hem). Jigzy springt haar auto in en geeft meteen een grom naar Browny. Gewoon 1 korte diepe grom. En gaat heerlijk languit in het midden van de auto liggen. Browny was slim en ging meteen helemaal aan de andere kant liggen met zijn rug naar haar toe en zijn kop afgewend. Hij keek haar heel duidelijk niet aan. Jigzy was gewoon kalm.
We gaan wandelen en Chiko wilt spelen. Jigzy geeft 1 korte snauw en loopt rustig door. Elke daarop volgende poging hoefde Jigzy alleen maar haar hoofd een stukje te bewegen en Chiko dacht "Oh ja :mann: laten we dat maar niet doen".
Gewoon rustig verder, geen gekke dingen.
Had ze dit gedaan bij een kloon van haarzelf was het flink knokken geworden. Zelf accepteert ze dit gedrag namelijk niet.
Browny
Zeer actief

@ valerie

ik heb gewoon slimme honden :mann: :tongue:
Browny is dominant en ook op zijn eigen terrein (auto en in huis) maar zal nooit en ten nimmer de strijd aan gaan, voor hem is zwijgen goud :mrgreen:

Als ditzelfde gebeurd met Kyara die onzeker is en in de verdediging schiet, zal Jigzy dit waarschijnlijk uitnodigend gedrag vinden om haar punt te kunnen maken omdat ze zeker van haar zaak is dit te winnen :wink: en dan wordt het inderdaad knokken.. het wil dus niet zeggen dat jigz zou beginnen in dit geval of Kyara maar de combinatie bij elkaar (onzeker/dominant vs zeker/dominant) zou geen goede match zijn :tongue:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Browny schreef:@ valerie

ik heb gewoon slimme honden :mann: :tongue:
Browny is dominant en ook op zijn eigen terrein (auto en in huis) maar zal nooit en ten nimmer de strijd aan gaan, voor hem is zwijgen goud :mrgreen:

Als ditzelfde gebeurd met Kyara die onzeker is en in de verdediging schiet, zal Jigzy dit waarschijnlijk uitnodigend gedrag vinden om haar punt te kunnen maken omdat ze zeker van haar zaak is dit te winnen :wink: en dan wordt het inderdaad knokken.. het wil dus niet zeggen dat jigz zou beginnen in dit geval of Kyara maar de combinatie bij elkaar (onzeker/dominant vs zeker/dominant) zou geen goede match zijn :tongue:
Zodra honden niet doen wat Jigzy wilt dat ze doen gaat ze sowieso knokken :wink: ze denkt namelijk altijd dat ze kan winnen. Zo heeft ze vorig jaar een uit de kluiten gegroeide American Akita reu laten schrikken omdat zij vond dat hij haar niet juist benaderde :pffff: en dat nog zonder te vechten.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
rickterveen schreef:Zie steeds de term 'dominante hond' terwijl ik juist heb geleerd dat die niet bestaan.
dan heb je toch echt niet goed gelezen want heel wat posters hebben het wel degelijk over dominant gedrag.
Dat wel, maar de hond wordt dan dominant genoemd.
Terwij het in feite gaat om dominant gedrag
Dacht ik :wink:
Een hond is zelfzeker of minder zelfzeker.
Beiden kunnen dominant gedrag vertonen.
Bij de zelfzekere hond leidt dat (naar mijn idee) minder vaak tot knokken dan bij de minder zelfzekere hond.

Voor mijn gevoel ontstaat er juist door dominant als karaktertrek te noemen verwarring?
Een hond kan domineren in bepaalde situaties.
Maar dat is gedrag, geen karaktereigenschap.
Hoewel dat nog wel vaak zo wordt genoemd en dan vaak ook nog met een misprijzende ondertoon.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Valerie schreef:
ranetje schreef: Valerie, jij schakelt dominant gelijk aan knokken (dan wel gefrustreerde idioten), tenminste ik krijg die indruk.
Dan lees je niet goed
Valerie schreef:Ik denk dat daar geen antwoord op is aangezien geen hond hetzelfde is. Het is even onzinnig om te zeggen dat een dominante hond altijd agressie gebruikt als om te zeggen dat deze nooit agressie gebruikt.
Even een voorbeeldje:

Jigzy ging voor het eerst mee met de auto met Mieke & Browny & Chiko (Kiyoshi was ook mee, maar dat was niet de eerste keer voor hem). Jigzy springt haar auto in en geeft meteen een grom naar Browny. Gewoon 1 korte diepe grom. En gaat heerlijk languit in het midden van de auto liggen. Browny was slim en ging meteen helemaal aan de andere kant liggen met zijn rug naar haar toe en zijn kop afgewend. Hij keek haar heel duidelijk niet aan. Jigzy was gewoon kalm.
We gaan wandelen en Chiko wilt spelen. Jigzy geeft 1 korte snauw en loopt rustig door. Elke daarop volgende poging hoefde Jigzy alleen maar haar hoofd een stukje te bewegen en Chiko dacht "Oh ja :mann: laten we dat maar niet doen".
Gewoon rustig verder, geen gekke dingen.
Had ze dit gedaan bij een kloon van haarzelf was het flink knokken geworden. Zelf accepteert ze dit gedrag namelijk niet.
Dankzij het gedrag van Chiko en Browny (kalmerende signalen) werd er niet geknokt begrijp ik?

Juist mijn niet zo zelfzekere hond zou ten opzichte van nog minder zekere honden het zelfde gedrag vertonen.
En mijn andere hond bemoeit zich gewoon niet met die flauwekul (zoals ze dat zelf ongetwijfeld zou noemen).
Dat is voor haar geritsel in de marge.
Niets om je over op te winden.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

ranetje schreef: Dankzij het gedrag van Chiko en Browny (kalmerende signalen) werd er niet geknokt begrijp ik?

Juist mijn niet zo zelfzekere hond zou ten opzichte van nog minder zekere honden het zelfde gedrag vertonen.
En mijn andere hond bemoeit zich gewoon niet met die flauwekul (zoals ze dat zelf ongetwijfeld zou noemen).
Dat is voor haar geritsel in de marge.
Niets om je over op te winden.
Jigzy stapt ergens binnen en overheerst de boel, dat is haar karakter. De meeste honden vinden het de confrontatie niet waard en dan is het goed voor haar. Willen ze de confrontatie aangaan dan kan ze dat ook prima. Ze is niet het type om onzekere honden te etteren, ze wilt gewoon dat duidelijk is dat zij de touwtjes in handen heeft en dan is het klaar.
rickterveen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door rickterveen »

ranetje schreef:
Inge O schreef:
rickterveen schreef:Zie steeds de term 'dominante hond' terwijl ik juist heb geleerd dat die niet bestaan.
dan heb je toch echt niet goed gelezen want heel wat posters hebben het wel degelijk over dominant gedrag.
Dat wel, maar de hond wordt dan dominant genoemd.
Terwij het in feite gaat om dominant gedrag
Dacht ik :wink:
Een hond is zelfzeker of minder zelfzeker.
Beiden kunnen dominant gedrag vertonen.
Bij de zelfzekere hond leidt dat (naar mijn idee) minder vaak tot knokken dan bij de minder zelfzekere hond.

Voor mijn gevoel ontstaat er juist door dominant als karaktertrek te noemen verwarring?
Een hond kan domineren in bepaalde situaties.
Maar dat is gedrag, geen karaktereigenschap.
Hoewel dat nog wel vaak zo wordt genoemd en dan vaak ook nog met een misprijzende ondertoon.
Heel erg bedankt voor de ondersteuning ;-) Ik reageerde zelf al niet meer want weet het nooit zo mooi te verwoorden.
maar inderdaad ik heb een zekere en een wat onzekere hond en die onzekere is heerlijk knokken :(
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Valerie schreef:

Jigzy stapt ergens binnen en overheerst de boel, dat is haar karakter. De meeste honden vinden het de confrontatie niet waard en dan is het goed voor haar. Willen ze de confrontatie aangaan dan kan ze dat ook prima. Ze is niet het type om onzekere honden te etteren, ze wilt gewoon dat duidelijk is dat zij de touwtjes in handen heeft en dan is het klaar.
Maar denk je niet dat mensen die hetzelfde type hond hebben jou niet uitnodigen met hond of in elk geval hun hond wegzetten of Jigzy weghouden? Daarbij heeft zij de mazzel een teef te zijn en de afbekkingen met een wat pittigere hond tegen een reu was?
Ik denk dat als Jigzy hier binnen stapt met een houding van ik regel de boel hier dat zij sneller buiten is dan zij binnenkwam namelijk, teef of geen teef :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Valerie
Zeer actief

chrico schreef:
Valerie schreef:

Maar denk je niet dat mensen die hetzelfde type hond hebben jou niet uitnodigen met hond of in elk geval hun hond wegzetten of Jigzy weghouden? Daarbij heeft zij de mazzel een teef te zijn en de afbekkingen met een wat pittigere hond tegen een reu was?
Ik denk dat als Jigzy hier binnen stapt met een houding van ik regel de boel hier dat zij sneller buiten is dan zij binnenkwam namelijk, teef of geen teef :wink:
Denk je dat ik met iemand afspreek en haar gewoon bij de honden laat als ik denk dat het fout gaat? Voor Akita reuen draait zij haar pootje niet om. Ik ben heel voorzichtig met haar hond contacten, juist om dit gedrag.
chrico
Zeer actief

Valerie schreef:

Denk je dat ik met iemand afspreek en haar gewoon bij de honden laat als ik denk dat het fout gaat? Voor Akita reuen draait zij haar pootje niet om. Ik ben heel voorzichtig met haar hond contacten, juist om dit gedrag.
Daarom denk ik dat er ook een stukje aangeleerd gedrag bijzit en niet zozeer dominantie want een dominante hond hoeft niets te regelen als er niets te regelen valt :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Valerie
Zeer actief

chrico schreef:
Valerie schreef:

Daarom denk ik dat er ook een stukje aangeleerd gedrag bijzit en niet zozeer dominantie want een dominante hond hoeft niets te regelen als er niets te regelen valt :wink:
Ja want elke dominante hond gedraagt zich hetzelfde natuurlijk :F:
chrico
Zeer actief

Als je het heb over een dominante hond wel, heb je het over dominant gedrag in bepaalde situaties niet
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Valerie
Zeer actief

Daar heb je het al, daar ben ik het niet mee eens. In mijn ogen heb je al verschillende gradaties dominant gedrag. Net zoals dat niet elke onderdanige hond zich altijd hetzelfde opstelt.
Jigzy is een regelteef, dat maakt haar niet minder dominant. Integendeel.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”