Ik heb t enkel over geleidehonden, ik ken persoonlijk geen hulphonden.Jaap* schreef:Hulphonden zijn heel iets anders dan geleidehonden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geleidehond aangevallen
Moderator: moderatorteam
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Re: Geleidehond aangevallen
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Nee, maar om de verwarring even voor te zijn 
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Het zou me niks verbazen als de vastgebonden hond normaal nooit problemen geeft. Zo'n stille hond die in lichaamstaal duidelijk aangeeft geen interesse te hebben in andere wezens dan het baasje. Een blaffende/grommende hond is het vast niet geweest, dan zou de blinde hem wel tijdig opgemerkt hebben.
Doorgaans gaat het prima om dat soort honden 2 minuutjes uit beeld te laten wachten, maar deze ene keer dus niet. Kan gebeuren, een wijze les voor de blinde om beter naar de eigen hond te luisteren. En bij luisteren hoort ook het verschil herkennen tussen 'geen leuke route, ik wil daarheen' en 'hier niet naar toe gaan, want problemen'.
Doorgaans gaat het prima om dat soort honden 2 minuutjes uit beeld te laten wachten, maar deze ene keer dus niet. Kan gebeuren, een wijze les voor de blinde om beter naar de eigen hond te luisteren. En bij luisteren hoort ook het verschil herkennen tussen 'geen leuke route, ik wil daarheen' en 'hier niet naar toe gaan, want problemen'.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
O ja, idd.Jaap* schreef:Nee, maar om de verwarring even voor te zijn
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
en dat haal je allemaal uit dat nogal klunzig opgestelde stukje uit de krant?Plumeau schreef:Het zou me niks verbazen als de vastgebonden hond normaal nooit problemen geeft. Zo'n stille hond die in lichaamstaal duidelijk aangeeft geen interesse te hebben in andere wezens dan het baasje. Een blaffende/grommende hond is het vast niet geweest, dan zou de blinde hem wel tijdig opgemerkt hebben.
ik verbaas me keer op keer over het eigen leven die aannames van mensen plotseling gaan leiden
Laatst gewijzigd door renee-uk op 14 jan 2012 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
chrico
- Zeer actief
Klopt, ik had een hulphond en geen geleide hond maar ontmoette juist veel geleidehonden waardoor het verschil in hond mogen zijn enorm groot bleek te zijnAnne&Taar schreef:O ja, idd.Jaap* schreef:Nee, maar om de verwarring even voor te zijnIk begin al een vermoeden te krijgen welke wending t topic gaat hebben...
Nou, spui dan je vermoedde maar dan want mijn intentie is er niet naar om de geleidehond de schuld te geven of juist bij de ander. Wel is het vreemd dat dit gebeurd met een hond die vast zit en een geleidehond die na dit voorval zijn werk niet meer kan doen waarschijnlijk. Dan klopt er iets niet bij de geleidehond en net zo goed als dat er iets niet klopt bij de hond die vast ligt die zonder geluid aanvalt
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Oh, dat weet ik niet hoor. Het ging mij er even om dat geleidehonden een vrij strak omschreven taak hebben. Ze zitten voor mij in hetzelfde professionele hoekje als politiehonden e.d. Meer nadruk op andere prioriteiten en een eenduidig opleidingsprogramma waar ogenschijnlijk consensus over bestaat.Anne&Taar schreef:O ja, idd.Jaap* schreef:Nee, maar om de verwarring even voor te zijnIk begin al een vermoeden te krijgen welke wending t topic gaat hebben...
Dat is in de hulphondensector toch wat anders heb ik de indruk.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
emeg
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 0
Dat is goed,.... en jij ook proost, op een nuchter en onbevooroordeeld 2012.Nanna schreef: TuurlijkLaten we het daar maar op houden *proest*
Emile
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Een collega van mij heeft diverse blindegeleidehonden die met pensioen gaan in huis genomen. Bewust. De laatste die ze kreeg nadat 1 van haar twee honden was overleden daar stond ze werkelijk verbaasd over. Die hond functioneerde prima als geleidehond maar als ze haar los liet veranderde die in een losgeslagen projectiel. Het is een labrador maar deze was panisch voor waterchrico schreef:Ik heb zelf een jaar een hondje in opleiding gehad die in tegenstelling tot de honden van stichtingen die ik tegenkwam gewoon hond mocht zijn. Kreeg opmerkingen van andere jaaropvangers van huh, oh dat mag ik hem niet laten doen of hee iemand aait haar. Dus je kan mij proberen te vertellen dat hulphonden gewoon honden zijn, ik heb anders meegemaakt tijdens ontmoetingen van gastgezinnen en daar zit een wereld van verschil in.Anne&Taar schreef:Nou, je struikelt hier over de geleidehonden, maar dat is echt absoluut niet waar, hoor. De honden die ik hier zie zijn soms wel degelijk afgeleid door honden en hebben dan wat sturing nodig, en ze spelen hier ook los met andere honden en halen kattekwaad uit. Ik zie ook regelmatig een baasje mopperen. Het zijn echt gewoon honden hoor, dat is ze echt niet afgenomen. (Laatst zag ik er 1 met zn neus in de tas van een ander in de supermarkt, hihi...chrico schreef:Soms, en of dit het juist etopic is om te schrijven weet ik niet, maar soms vraag ik mij af wat voor een machientjes er gemaakt worden van een hulphond zonder rekening te houden met de buitenwereld.
Honden mogen geen contact onderling, hond moet alles negeren, hond mag geen contact met andere mensen enz enz. Wat voor een hond krijg je dan? Denk dat daar ook eens iets aan veranderen moet want diezelfde hond blijft voor andere honden gewoon een hond al spreken zij soms totaal de taal niet meer) En er staat toch ook niet dat de geleidehond zich niet heeft verweerd? En wat is er trouwens 'ongewoon' aan honden negeren? Anne en Fenna doen niet anders dan dat, en das echt niet omdat ze zo super onder appel staan. (geef ik toe...
)
-
emeg
- Vaste gebruiker
Hoe denk je over iemand die, met zijn herdershond netjes aangelijnd, in de lift staat en door een volkomen metalen liftdeur niet kan zien dat een asociale oen met zijn bijzonder territorium nijdige keffer onaangelijnd aan de andere kant van de liftdeur staat? Als daardoor niet kan worden voorkomen dat haar hondje op die aangelijnde herder afvliegt dan is voor veruit de meeste bevooroordeelde mensen de veel grotere herdershond de schuld dat deze die keffer, in hondentaal, een flinke draai om z'n oren heeft verkocht. Wist je dat? En waar denk je waar dergelijke bevooroordeling toe leidt?eefje+huig schreef:maar omdat mensen hun verstand niet willen gebruiken moeten andere mensen dat maar wel doen,toch? Hoe kan iemand die niet kan zien,zich hier nou op voorbereiden? Die zit het niet aankomen en kan er dus ook niet op reageren zoals zou moeten.
Niet kunnen zien waarin je verzeilt kan raken is inderdaad een heel lastige kwestie. Mijn pleidooi gaat niet over wie er schuld heeft, daar houden de meeste anderen zich graag mee bezig en zij doen dat vaak op een achterbakse en bevooroordeelde manier. Ik heb het over bewustwording, leren van dergelijke incidenten. Heel veel hondenbezitters nemen door gebrek aan kennis en besef over honden dagelijks (flinke) risico's om vroeger of later met hun hond een bijzonder vervelende situatie te veroorzaken.
Het was gisteren, of was het al weer eergisteren? - dat ik in dit forum mijn ongenoegen uitte omdat veel mensen uit gewoonte wat betreft (hun) honden flink aanrommelen. Al die dagelijkse ruzies tussen hondeneigenaren, over het geouwehoer tussen honden onderling, dat verraad m.i. veel gebrek aan hondenkennis of vermeende hondenkennis. Veel mensen zijn heel ver van de natuur verwijderd geraakt, zo ver zelfs dat de verstandhouding met honden daar flink door verstoort raakt, vooral de verstandhouding met andermans honden. Van honden wordt vaak geen natuurlijk gedrag meer verwacht, laat staan dat daar verantwoord op wordt ingespeeld. Ook halsstarrig met je eigen gelijk op je eigen strepen blijven staan, veroorzaakt door bevooroordeelde intolerantie en de pure onwil om er op een nuchtere manier samen uit te komen, is een maatschappelijke ziekte die steeds verder lijkt toe te nemen.
De keiharde eerste levenswet is dat van nature niemand iets moet. De menselijke wetten zijn geen wetten, het zijn gedragsregels, of hooguit, vaak om macht over anderen veilig te stellen, bedachte juridische regels die je op ieder moment aan je laars kan lappen. Echte wetten kunnen nooit worden overtreden, echte wetten kan je herkennen door dat deze onverbiddelijk en van nature oorzaak en gevolg regelen. Het probleem voor velen is dat hen dat niet zint maar absoluut onmachtig zijn om zich aan de gevolgen van welke wet dan ook te onttrekken... en dat zij dat niet beseffen. Daarom zijn mensen voortdurend bezig om anderen te verplichten bepaald gedrag dat zij wenselijk vinden en/of juridische regels die door de overheid bedacht zijn op te leggen. Advocaten en andere juristen, maar ook de zogenoemde wetshandhavers, verdienen daar bergen geld mee. Het opmerkelijke van alles is dat de grote meerderheid beweert dat wij rekening met elkaar moeten houden en dat je je aan de vastgestelde regels moet houden. Maar velen leven daar, meestal uit gewoonte, vaak niet naar omdat zij in werkelijkheid helemaal niet in andermans belangen of problemen geïnteresseerd zijn, alleen in die van henzelf. De oorzaak waarom veruit de meeste mensen dat doen is meestal geen kwade opzet, het wordt veroorzaakt door een bijzonder beperkt diepgeworteld besef over hoe ver het eigenbelang zich aan de andere kant van het eigen tuinhekje uitstrekt.eefje+huig schreef:En dus vind ik dat de andere mensen daarop moeten acteren,de mensen met honden dus,en zeker honden die niet zo leuk tegen andere honden zijn. Ik snap de mentaliteit van mensen tegenwoordig niet zo goed hoor,het is echt ieder voor zichzelf,en die ander?die kan doodvallen,boeit niet. onbegrijpelijk.
Als je wil streven naar een betere wereld, wat dat ook mag zijn, bereik je zoiets niet door nog meer opgelegde regels en de daarbij samenhangende straf en dwangmaatregelen. Het leven, met haar natuurlijke wetten zien zoals het is, en deze erkennen en vervolgens streven naar doelmatigheid en efficiëntie, dat werkt mijns inziens. Klopt het dat deze opvattingen stroken met hoe je, volgens de modernste inzichten, in de omgang met honden het meeste succes kan verwachten?
Emile
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
Emile helemaal mee eens
De meeste mensen willen graag meer wetten en regels voor de ander....zelf hoeft men zich niet aan een aanlijngebod te houden bijv maar wanneer hun hond gebeten word is de andere hond de rotzak.
Omdat we niet meer kunnen rekenen op gezond verstand komen er steeds meer wetten en regeltjes.
Ik zie ook vaak mensen die veel risico met hun hond lopen ...honden die niet strak onder appel staan maar wel lopen langs een drukke weg. Mensen die in een volle wachtkamer bij de dierenarts hun hond aan de flexlijn volledige bewegingsvrijheid geven.
De stelregel is geworden dat je alle regels en fatoensnormen aan je laars mag lappen zolang je hond geen schade maakt.
Een aantal weken geleden zat ik in de wachtkamer van de universiteitsklinek in utrecht. De wachtruimte daar is erg ruim. Mijn hond had net een roesje gehad voor een biopt en ik moest daar nog wachten op vervolg handelingen. Er kwam een groep mensen (gastouders)binnen met blindegeleide honden in opleiding (honden waren ong 1 jaar oud) deze honden kwamen voor oogtesten. Er was ook een begeleidster bij van de KNGF. Deze groep liep langs mij de langs mij en lieten stuk voor stuk hun honden volledig vrij om contact te maken met mijn hond. Mijn hond lag tussen mijn voeten en was nog niet helemaal bij.
Toen ik de zoveelste verzocht hun hond bij zich te houden viel het geklep en gekakel helemaal stil want hoezo mijn hond was toch niet vals...en men keek met een vies gezicht naar willson die nee geen vechthond is maar een flatc golden kruising. Gelukkig kwam de begeleidster van KNGF tussen beide en vertelde dat niet iedereen het op prijs stelde dat honden contact hebben. Toen werd ik nog ff vreemd bekeken en daarna ging het gekakel verder.
Gisteren wandelde ik met willson flat en morris frans bulldog bij mij in de woonwijk (omdat het net buitengebied is), mogen honden hier loslopen. Een man met 2 flatc komt mij tegemoet lopen ik weet dat de reu niet vriendelijk is. Beide honden van meneer lopen los en reu begint te sluipen. Mijn flat loopt los naast me en morris aan de lijn. Ik sla gelijk een ander pad in waardoor ik meneer ontloop.
Ik vervolg mijn rondje en ben erop vervat dat ik hem weer tegen kan komen. Vlak voor een hoek hoor ik het zoontje vn meneer, dus ik blijf stilstaan 20 meter voor bocht en hou wilson's aandacht op mij gericht met een brokje. Willson zit voor me met de rug naar d bocht en morris naast me aan de lijn. Helaas loopt de flat reu 20 meter voor de eigenaar uit, komt door de bocht en stort zich gelijk op willson die hem niet eens ziet aankomen. De reu van meneer is een kop groter dan mijn hond,hij pakt willson in zijn nekvel en begint te schudden. Ik hoor willson keihard janken van de pijn dan haalt meneer zijn hond eraf. Zijn eerste opmerking is oh het is ook een reu. Terwijl ik kijk of willson schade heeft legt hij zijn hond af omdat hij geen riem bij zich heeft een komt naar me toe waarop zijn hond ook weer komt dreigen.
Ik zei dat ik verschrikkelijk baalde omdat mijn hond bijna 10 is en heel sociaal en ik dat zo wil houden en dat ik hem al probeerde te ontwijken. Hij zei dat hij dat had gezien maar dat hij mij niet zag aankomen in de bocht, nee nogal wiedes als je hond meters voor je uit loopt. Willson had geen huidschade maar wel beurs en stijf en hij houd zijn kop scheef.
Vanavond zie ik meneer weer fietsen met zijn hond los meters van hem verwijdert.
Wat was er gebeurd als ik daar met mijn berghond had gelopen en zijn reu had ook dit gedrag vertoond?
Waarschijnlijk was zijn reu er dan niet zo vanaf gekomen en had mijn andere hond zich verdedigd.
Ben geen mietje met een normale correctie of grauw als er een interactie is tussen de honden maar er was niet eens hond hond contact in dit geval. Volgens de wijkagent kun je juridisch niks doen om die man te dwingen zijn hond bij zich te houden, ik kan alleen de man verzoeken zijn hond aan te lijnen en bij zich te houden. Schade kan ik bij hem verhalen en als het vaak gebeurt gaan ze de hond eens schouwen.
De meeste mensen willen graag meer wetten en regels voor de ander....zelf hoeft men zich niet aan een aanlijngebod te houden bijv maar wanneer hun hond gebeten word is de andere hond de rotzak.
Omdat we niet meer kunnen rekenen op gezond verstand komen er steeds meer wetten en regeltjes.
Ik zie ook vaak mensen die veel risico met hun hond lopen ...honden die niet strak onder appel staan maar wel lopen langs een drukke weg. Mensen die in een volle wachtkamer bij de dierenarts hun hond aan de flexlijn volledige bewegingsvrijheid geven.
De stelregel is geworden dat je alle regels en fatoensnormen aan je laars mag lappen zolang je hond geen schade maakt.
Een aantal weken geleden zat ik in de wachtkamer van de universiteitsklinek in utrecht. De wachtruimte daar is erg ruim. Mijn hond had net een roesje gehad voor een biopt en ik moest daar nog wachten op vervolg handelingen. Er kwam een groep mensen (gastouders)binnen met blindegeleide honden in opleiding (honden waren ong 1 jaar oud) deze honden kwamen voor oogtesten. Er was ook een begeleidster bij van de KNGF. Deze groep liep langs mij de langs mij en lieten stuk voor stuk hun honden volledig vrij om contact te maken met mijn hond. Mijn hond lag tussen mijn voeten en was nog niet helemaal bij.
Toen ik de zoveelste verzocht hun hond bij zich te houden viel het geklep en gekakel helemaal stil want hoezo mijn hond was toch niet vals...en men keek met een vies gezicht naar willson die nee geen vechthond is maar een flatc golden kruising. Gelukkig kwam de begeleidster van KNGF tussen beide en vertelde dat niet iedereen het op prijs stelde dat honden contact hebben. Toen werd ik nog ff vreemd bekeken en daarna ging het gekakel verder.
Gisteren wandelde ik met willson flat en morris frans bulldog bij mij in de woonwijk (omdat het net buitengebied is), mogen honden hier loslopen. Een man met 2 flatc komt mij tegemoet lopen ik weet dat de reu niet vriendelijk is. Beide honden van meneer lopen los en reu begint te sluipen. Mijn flat loopt los naast me en morris aan de lijn. Ik sla gelijk een ander pad in waardoor ik meneer ontloop.
Ik vervolg mijn rondje en ben erop vervat dat ik hem weer tegen kan komen. Vlak voor een hoek hoor ik het zoontje vn meneer, dus ik blijf stilstaan 20 meter voor bocht en hou wilson's aandacht op mij gericht met een brokje. Willson zit voor me met de rug naar d bocht en morris naast me aan de lijn. Helaas loopt de flat reu 20 meter voor de eigenaar uit, komt door de bocht en stort zich gelijk op willson die hem niet eens ziet aankomen. De reu van meneer is een kop groter dan mijn hond,hij pakt willson in zijn nekvel en begint te schudden. Ik hoor willson keihard janken van de pijn dan haalt meneer zijn hond eraf. Zijn eerste opmerking is oh het is ook een reu. Terwijl ik kijk of willson schade heeft legt hij zijn hond af omdat hij geen riem bij zich heeft een komt naar me toe waarop zijn hond ook weer komt dreigen.
Ik zei dat ik verschrikkelijk baalde omdat mijn hond bijna 10 is en heel sociaal en ik dat zo wil houden en dat ik hem al probeerde te ontwijken. Hij zei dat hij dat had gezien maar dat hij mij niet zag aankomen in de bocht, nee nogal wiedes als je hond meters voor je uit loopt. Willson had geen huidschade maar wel beurs en stijf en hij houd zijn kop scheef.
Vanavond zie ik meneer weer fietsen met zijn hond los meters van hem verwijdert.
Wat was er gebeurd als ik daar met mijn berghond had gelopen en zijn reu had ook dit gedrag vertoond?
Waarschijnlijk was zijn reu er dan niet zo vanaf gekomen en had mijn andere hond zich verdedigd.
Ben geen mietje met een normale correctie of grauw als er een interactie is tussen de honden maar er was niet eens hond hond contact in dit geval. Volgens de wijkagent kun je juridisch niks doen om die man te dwingen zijn hond bij zich te houden, ik kan alleen de man verzoeken zijn hond aan te lijnen en bij zich te houden. Schade kan ik bij hem verhalen en als het vaak gebeurt gaan ze de hond eens schouwen.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
ik wil geen wetten en regels voor anderen,ik wil dat het vanzelfsprekend is dat je je opvliegende hond niet naast de ingang van de winkel neerlegt zonder eigenaar erbij.
Ik wil dat het vanzelfsprekend is dat je bij de lift niet direct met hond voor de deur gaat staan maar een stukje achteruit gaat.
Ik wil dat het vanzelfsprekend is om geen gas bij de zebra te geven maar juist in te houden,zodat mensen veilig over kunnen steken ipv voor de sokken gereden te worden.
En zo zijn er nog veel meer dingen(die in mijn beleving vroeger wat vanzelfsprekender waren als nu) die ik graag zou zien maar nogmaals,het is ieder voor zich en rekening houden met anderen is er niet meer bij.
Jouw voorbeeld is daar net zo goed een mooi voorbeeld van.
Ik ga bij voorbaat al tegen de muur aan staan als ik op de lift sta te wachten want er moeten waarschijnlijk eerst mensen uit voor wij erin kunnen,dat leer ik mijn kinderen ook.
Ik wil dat het vanzelfsprekend is dat je bij de lift niet direct met hond voor de deur gaat staan maar een stukje achteruit gaat.
Ik wil dat het vanzelfsprekend is om geen gas bij de zebra te geven maar juist in te houden,zodat mensen veilig over kunnen steken ipv voor de sokken gereden te worden.
En zo zijn er nog veel meer dingen(die in mijn beleving vroeger wat vanzelfsprekender waren als nu) die ik graag zou zien maar nogmaals,het is ieder voor zich en rekening houden met anderen is er niet meer bij.
Jouw voorbeeld is daar net zo goed een mooi voorbeeld van.
Ik ga bij voorbaat al tegen de muur aan staan als ik op de lift sta te wachten want er moeten waarschijnlijk eerst mensen uit voor wij erin kunnen,dat leer ik mijn kinderen ook.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik zou ook die vanzelf sprekendheid willen, en heel soms denk ik wel eens van je kunt de bietenbouw op
maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen en ik heb mijn hond er ook niet voor over
rekening houden met elkaar, t zou zo mooi kunnen zijn- inplaats daar van ontloop ik het gros.
want ik weet dat het niet zo werkt
maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen en ik heb mijn hond er ook niet voor over
rekening houden met elkaar, t zou zo mooi kunnen zijn- inplaats daar van ontloop ik het gros.
want ik weet dat het niet zo werkt
-
blondie
- Zeer actief
Ook maf trouwens in die wachtkamer. Ik heb 1x in de wachtkamer gezeten met een andere hond erbij, de honden vonden elkaar wel ok. DA opent de deur en ziet dat er bijna contact is en wees me erop dat niet te laten gebeuren, jullie zitten niet voor niets bij de dierenarts, voor hetzelfde geld heeft de hond een besmettelijke ziekte, honden kunnen niet op hun gemak zijn omdat ze bij de da zijn etc.nana schreef:Emile helemaal mee eens![]()
Heb het trouwens wel eens aan de hand gehad dat ik mijn honden op een brede stoep aan een fietsenrek heb vastgebonden en af laten liggen. Ik ging eten bestellen. Ik hield ze goed in het oog. Er nadert een man met hond. En ik let op mijn honden. Die bleven zoals ik ze had gezegd af liggen. Keken wel. Die man besloot om een of andere reden om niet gewoon door te lopen maar zijn hond lijn te geven om op die twee van mij af te laten gaan
Doe ik dus tegenwoordig ook niet meer, ze meenemen voor een wandeling even snel wat bestellen en dan nog wat wandelen om vervolgens met een lekkere maaltijd naar huis te gaan.
In het geval van die geleidehond vind ik het wel erg sneu, die eigenaar kan niet zien dat ze die hond zo dicht passeren. Of die hond heeft gewoon last van uitval gedrag en had te veel lijn.
In een lift sta ik trouwens ook helemaal achterin met de honden achter me in de zit. En als ik sta te wachten op de lift idem. Wat maar goed was ook want ma vond me ietwat overdreven "want er wonen geen honden bij hun in het appartement" Nou de liftdeuren gaan open en voilá de franse bull ziet mijn honden wil naar voren schieten met een blafsalvo maar zat gelukkig aan de lijn
- Yvet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción
Bij ons gaat het heel anders als je in de wachtkamer zit van DA en daar ontstaat enige contact met andere honden of bij de balieblondie schreef:Ook maf trouwens in die wachtkamer. Ik heb 1x in de wachtkamer gezeten met een andere hond erbij, de honden vonden elkaar wel ok. DA opent de deur en ziet dat er bijna contact is en wees me erop dat niet te laten gebeuren, jullie zitten niet voor niets bij de dierenarts, voor hetzelfde geld heeft de hond een besmettelijke ziekte, honden kunnen niet op hun gemak zijn omdat ze bij de da zijn etc.nana schreef:Emile helemaal mee eens![]()
Toen ik de zoveelste verzocht hun hond bij zich te houden viel het geklep en gekakel helemaal stil want hoezo mijn hond was toch niet vals...en men keek met een vies gezicht naar willson die nee geen vechthond is maar een flatc golden kruising. Gelukkig kwam de begeleidster van KNGF tussen beide en vertelde dat niet iedereen het op prijs stelde dat honden contact hebben. Toen werd ik nog ff vreemd bekeken en daarna ging het gekakel verder.Ik laat ze tegenwoordig maar in de auto tot ik aan de beurt ben
![]()
Heb het trouwens wel eens aan de hand gehad dat ik mijn honden op een brede stoep aan een fietsenrek heb vastgebonden en af laten liggen. Ik ging eten bestellen. Ik hield ze goed in het oog. Er nadert een man met hond. En ik let op mijn honden. Die bleven zoals ik ze had gezegd af liggen. Keken wel. Die man besloot om een of andere reden om niet gewoon door te lopen maar zijn hond lijn te geven om op die twee van mij af te laten gaanIk stond direct buiten met een AF! (voor het geval ze op hadden willen staan) en heb de man dringend verzocht door te lopen.
Doe ik dus tegenwoordig ook niet meer, ze meenemen voor een wandeling even snel wat bestellen en dan nog wat wandelen om vervolgens met een lekkere maaltijd naar huis te gaan.
In het geval van die geleidehond vind ik het wel erg sneu, die eigenaar kan niet zien dat ze die hond zo dicht passeren. Of die hond heeft gewoon last van uitval gedrag en had te veel lijn.
In een lift sta ik trouwens ook helemaal achterin met de honden achter me in de zit. En als ik sta te wachten op de lift idem. Wat maar goed was ook want ma vond me ietwat overdreven "want er wonen geen honden bij hun in het appartement" Nou de liftdeuren gaan open en voilá de franse bull ziet mijn honden wil naar voren schieten met een blafsalvo maar zat gelukkig aan de lijnBen er maar niet bij in de lift gaan staan
En ook door de dierartsassistentes die komen zelf naar je toe lopen voor een stukje aandacht aan je te schenken
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden
Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
daar ben je toch zelf bij, als ik niet wil dat mijn honden contact hebben met andere honden dan hebben ze dat niet, lijkt me niet zo heel moeilijk hoor.Yvet schreef: Bij ons gaat het heel anders als je in de wachtkamer zit van DA en daar ontstaat enige contact met andere honden

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
adonis
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Mijn man stond pas met onze hond buiten bij een winkel te wachten op mij.
Kwam daar een slechtziende meneer aan met geleidehond, mijn man gaat netjes samen met onze hond een eind naar achteren.
zodat de man en hond een ruim en vrij pad hadden maar blijkbaar niet ver genoeg volgens de geleide hond.....want die viel uit naar onze hond...
Tja zegt het baasje, ik wacht op een nieuwe geleidehond deze moet eigenlijk met pensioen....
Gelukkig allemaal weer goed gekomen, was alleen een geknauw.
want die van ons is ook niet van de poes en knauwde terug.
Tja maak hem het verschil maar eens duidelijk dat dit om een hulphond ging haha
Gelukkig moest de meneer er een beetje om ginffelen maar ik vond het zeer vervelend voor hem (en ons, was al bang dat die van mij begonnen was;))
nu kom ik zelf tijdens het werk regelmatig in contact met een slechtziende mevr en haar geleidehond.
en ik weet dus hoe ontredderd ze kunnen wezen als er iets met hun hond gebeurd zoals iemand die de hond ongevraagd wil
aaien, of koekjes geeft, ze zien het immers niet en de hond kan zomaar naar iemand toe rennen als hij degene herkend
of ergers zoals hierboven beschreven is.
De geleider kan gewoon niets doen, dus staan compleet machteloos.
En dan heb ik het nog niet over hoe deze mensen moeten functioneren als de aanval groot genoeg is om de hond zo toe
te takelen dat deze het werk (een poosje) niet meer kunnen doen.
Er staan geen honden in de wachtrij die als vervanger kunnen dienen, daar gaat wel het een en ander aan vooraf.
Ook is het gevaar dat een geleidehond na z'on aanval nooit meer kan werken omdat deze een angst of agressie ontwikkeld.
Helaas houden sommige mensen geen rekening met geleidehonden hulphonden en hun geleiders, jammer!
Kwam daar een slechtziende meneer aan met geleidehond, mijn man gaat netjes samen met onze hond een eind naar achteren.
zodat de man en hond een ruim en vrij pad hadden maar blijkbaar niet ver genoeg volgens de geleide hond.....want die viel uit naar onze hond...
Tja zegt het baasje, ik wacht op een nieuwe geleidehond deze moet eigenlijk met pensioen....
Gelukkig allemaal weer goed gekomen, was alleen een geknauw.
want die van ons is ook niet van de poes en knauwde terug.
Tja maak hem het verschil maar eens duidelijk dat dit om een hulphond ging haha
Gelukkig moest de meneer er een beetje om ginffelen maar ik vond het zeer vervelend voor hem (en ons, was al bang dat die van mij begonnen was;))
nu kom ik zelf tijdens het werk regelmatig in contact met een slechtziende mevr en haar geleidehond.
en ik weet dus hoe ontredderd ze kunnen wezen als er iets met hun hond gebeurd zoals iemand die de hond ongevraagd wil
aaien, of koekjes geeft, ze zien het immers niet en de hond kan zomaar naar iemand toe rennen als hij degene herkend
of ergers zoals hierboven beschreven is.
De geleider kan gewoon niets doen, dus staan compleet machteloos.
En dan heb ik het nog niet over hoe deze mensen moeten functioneren als de aanval groot genoeg is om de hond zo toe
te takelen dat deze het werk (een poosje) niet meer kunnen doen.
Er staan geen honden in de wachtrij die als vervanger kunnen dienen, daar gaat wel het een en ander aan vooraf.
Ook is het gevaar dat een geleidehond na z'on aanval nooit meer kan werken omdat deze een angst of agressie ontwikkeld.
Helaas houden sommige mensen geen rekening met geleidehonden hulphonden en hun geleiders, jammer!
- Annemiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
- Contacteer:
Ik herken jou kant heel erg hoor.chrico schreef: Klopt, ik had een hulphond en geen geleide hond maar ontmoette juist veel geleidehonden waardoor het verschil in hond mogen zijn enorm groot bleek te zijn
Nou, spui dan je vermoedde maar dan want mijn intentie is er niet naar om de geleidehond de schuld te geven of juist bij de ander. Wel is het vreemd dat dit gebeurd met een hond die vast zit en een geleidehond die na dit voorval zijn werk niet meer kan doen waarschijnlijk. Dan klopt er iets niet bij de geleidehond en net zo goed als dat er iets niet klopt bij de hond die vast ligt die zonder geluid aanvalt
Ik heb 2x een geleide hond in opleiding meegemaakt, toen ik nog in een dierenwinkel werkte, en ik bukte om hem aan te halen, kreeg een enorme grote mond van zijn "vrouwtje" Dat ik hem absoluut niet mocht aaien!!
Zo ook in het 2de geval, ook een grote tater, blijkbaar is het moeilijk om op een normale manier te communiceren voor die mensen.
Verder hou ik me erbuiten, was er niet bij en heb het niet gezien dus ga er niet over oordelen.
Valt me alleen tegen dat een geleidehond na 1 aanval niet meer zou kunnen functioneren..

Groetjes Annemieke
-
emeg
- Vaste gebruiker
Voor bepaalde figuren, met name mensen die met van die vermenselijkte minihonden lopen, is dat lang niet altijd vanzelfsprekend. Je hebt types die hun hondje aan een volledig uitgerolde flexlijn door de gemeenschappelijke ruimte van een appartementen complex laten lopen. Hun hond loopt, bij de lift aangekomen, bij gelegenheid al vast de liftruimte in wanneer het baasje, meters daar achteraan, nog op de gallerij loopt. Van een rem op de flexlijn hebben zij blijkbaar nooit gehoord.eefje+huig schreef: Ik wil dat het vanzelfsprekend is dat je bij de lift niet direct met hond voor de deur gaat staan maar een stukje achteruit gaat.
Je hebt ook figuren die verlangen dat anderen accepteren dat hun hondje los van de lijn voor de liftdeur klaar staat om, zodra deze open gaat meteen naar binnen te rennen om achter op het bankje te springen. Dergelijke hondenbezitters vinden dat heel onschuldig en normaal gedrag want een klein hondje kan toch geen kwaad aanrichten? Ook vinden zij het geen punt dat hun eigen territorium nijdige 'lieveling', als de gelegenheid zich aandient, de lift in rent en dan probeert om andermans herdershond, die kort tegen zijn baas aangelijnd staat en in die nauwe ruimte geen kant op kan, te verjagen. En o wee als deze bij totale verrassing belaagde hond het risico niet neemt om zich in zijn poten te laten bijten maar in plaats van dat zo'n kleine driftkikker, in hondentaal, een draai om z'n oren verkoopt.
Emile