ik vind een min. leeftijds grens dus ook oke, dat schrijf ik toch ook? en nee, een hond die met 6 of 9 mnd goed bevonden is ,hoeft niet later dus ook goed bevonden te zijn, simpel weg omdat er nog te weinig over te zeggen valt,smoekie schreef:yamie schreef:Denise. schreef:Nog niet volwassen inderdaad. In mijn ogen is een hond met 2 jaar volwassen, sommige met 3 jaar.yamie schreef:
nou, dat valt nou ook wel weer mee hoor, een jonge hond ja, maar nog niet volwassen?
ach ja, jou ogen
Nou ehm ja, niet alleen in "haar" ogen hoor![]()
Persoonlijk zou er van mij wel degelijk voor alle rassen een min leeftijd (afhankelijk vh ras) mogen in worden gesteld en hoewel er van mij geen geen max voor leeftijd hoeft te komen mag er van mij wel een max aan het aantal dekkingen wat een reu mag doen zijn![]()
Zelf zou ik het dus echt van de zotte vinden om bijv. een reu van 9 mnd in te zetten al doet hij zoals Marjoleine aangeeft nog aan alle "kwalificaties"![]()
Als een hond met 6 of 9 mnd goed genoeg bevonden is en aan "alle" kwalificaties voldoet, voldoet hij toch ook aan die "kwalificaties" als hij uitgegroeid (lees volwassen) isEn wat men ook zegt. Een hond is met 3 wkn. Met 6 mnd, 9 mnd etc. gewoon nog niet volwassen
Maar goed, klein detail uiteraard
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
minimale leeftijd dekreu
Moderator: moderatorteam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Re: minimale leeftijd dekreu
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
yamie schreef:ik vind een min. leeftijds grens dus ook oke, dat schrijf ik toch ook? en nee, een hond die met 6 of 9 mnd goed bevonden is ,hoeft niet later dus ook goed bevonden te zijn, simpel weg omdat er nog te weinig over te zeggen valt,
weet ik
(kleine rassen soms uitgezonderd)
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Ach veel fokkers kiezen een reu om de lijnen waar hij uit komt. Of de resultaten die hij op show heeft gehaald. Vaak weten ze niet eens hoe de hond zelf is.
Natuurlijk weten sommige dat wel. Maar als je voor een reu naar Polen gaat voor een dekking betwijfel ik dat zeer. Of zaad laat overkomen uit Amerika.
Gaat het je alleen om de lijnen dan is leeftijd helemaal niet belangrijk. Als de hond de gezondheidsonderzoeken heeft gehad die nodig zijn voor het ras dan kan hij ingezet worden.
Gaat het je alleen om de show resultaten, ja dan zul je langer moeten wachten. Een hond is met 9 maand nog geen Nederlandskampioen.
En gaat het je echt om het karakter van reu, dan zul je hem goed moeten kennen om dat te beoordelen.
Natuurlijk weten sommige dat wel. Maar als je voor een reu naar Polen gaat voor een dekking betwijfel ik dat zeer. Of zaad laat overkomen uit Amerika.
Gaat het je alleen om de lijnen dan is leeftijd helemaal niet belangrijk. Als de hond de gezondheidsonderzoeken heeft gehad die nodig zijn voor het ras dan kan hij ingezet worden.
Gaat het je alleen om de show resultaten, ja dan zul je langer moeten wachten. Een hond is met 9 maand nog geen Nederlandskampioen.
En gaat het je echt om het karakter van reu, dan zul je hem goed moeten kennen om dat te beoordelen.
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Even een vraagje van een totale fok-leek
Bij mensen is het inmiddels duidelijker dat het zaad van een oudere man wel degelijk in kwaliteit achteruit gaat en dat daarmee de kans op genetische afwijkingen toeneemt. Is er aanleiding om aan te nemen dat dit ook bij de oudere reu zo kan zijn?
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Even een deel vet gemaakt, afname kwaliteit betekent toch niet automatisch dat er meer kans is op afwijkingen? Ik weet niet of oudere reuen verminderd vruchtbaar zijn, is in ieder geval niet onze ervaring.Flevo Bordertje schreef:Even een vraagje van een totale fok-leekBij mensen is het inmiddels duidelijker dat het zaad van een oudere man wel degelijk in kwaliteit achteruit gaat en dat daarmee de kans op genetische afwijkingen toeneemt. Is er aanleiding om aan te nemen dat dit ook bij de oudere reu zo kan zijn?
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Dat is bij mensen wel zo. De vruchtbaarheid neemt af (de hoeveelheid levend zaad en de levendigheid van het zaad), maar ook de kwaliteit van het wel levende zaad. Zo neemt bijvoorbeeld de kans op een kind met syndroom van Down niet alleen toe naarmate de vrouw ouder is, zoals eerst werd gedacht, maar heeft een oudere man daar ook meer kans op. Vandaar mijn vraag of dit bij honden ook zo zou kunnen zijn?under the red sky schreef:Even een deel vet gemaakt, afname kwaliteit betekent toch niet automatisch dat er meer kans is op afwijkingen? Ik weet niet of oudere reuen verminderd vruchtbaar zijn, is in ieder geval niet onze ervaring.Flevo Bordertje schreef:Even een vraagje van een totale fok-leekBij mensen is het inmiddels duidelijker dat het zaad van een oudere man wel degelijk in kwaliteit achteruit gaat en dat daarmee de kans op genetische afwijkingen toeneemt. Is er aanleiding om aan te nemen dat dit ook bij de oudere reu zo kan zijn?
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
De RV heeft niets te maken met de afgifte van stambomen. Mochten ze willen.*Anita* schreef:Ken genoeg mensen die borders fokken die niet aan alle eisen voldoen die de rasvereniging stelt. Kan ook fokken zonder lid te zijn van de rasvereniging dus in hoever gelden de regels die rv stelt.
vraag me af of het consequenties heeft als ik deze reu zou gebruiken als hij nog geen 18 mnd is voor het verkrijgen van de stambomen.
Om welke reu gaat het?

Iedere dag feest!
- Esther1963
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hier kan ik alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ik weet trouwens niet wat jullie "oud" vinden maar mijn Stabyhoun Manus is nu 10½ jaar en dekt nog. In het laatste nest (nu 10 weken oud) waren er vier pups, hoewel de reu niet het aantal bepaald, maar de teef zijn er van de vier twee overleden, één reutje is overleden omdat hij veels te licht was met de geboorte en één reutje is overleden aan een darmafsluiting / ineen geschoven darmen, heel triest maar ik geloof niet dat dit te maken heeft met verminderde kwaliteit van het sperma, daarbij is het teefje wat bevallen is ook al 7½ jaar en dat daar een stop op staat qua leeftijd vind ik meer terecht want een dracht, bevalling en pups hebben is natuurlijk best een zware belasting voor een wat oudere teef.under the red sky schreef:Even een deel vet gemaakt, afname kwaliteit betekent toch niet automatisch dat er meer kans is op afwijkingen? Ik weet niet of oudere reuen verminderd vruchtbaar zijn, is in ieder geval niet onze ervaring.Flevo Bordertje schreef:Even een vraagje van een totale fok-leekBij mensen is het inmiddels duidelijker dat het zaad van een oudere man wel degelijk in kwaliteit achteruit gaat en dat daarmee de kans op genetische afwijkingen toeneemt. Is er aanleiding om aan te nemen dat dit ook bij de oudere reu zo kan zijn?
Laatst heb ik Manus zijn sperma nog laten nakijken en het was gelukkig nog levendig genoeg omdat er een teefje leeg was gebleven. Normaal mag een reu bij ons ras 8 x dekken in zijn leven, maar omdat mijn Manus zo gezond vererft mag hij 4 x extra dekken. En daarbij benadruk ik nog eens, hij mag extra, het hoeft niet
Esther en d'r beestenboel

- Laboriginals
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 4
En dat is het voordeel van een oudere reu die al vaker gedekt heeft: je weet of hij gezond vererft of niet. Bij een piepjonge reu moet je dat natuurlijk nog maar afwachten, al komt hij uit nog zulke mooie lijnen. Ook zaken als epilepsie, atopieën, macho-gedrag e.d. zijn bij een puberreu vaak nog niet zichtbaar. Dat ontwikkelt zich pas later. Als je wat langer wacht met zo´n puber te gebruiken, weet je in ieder geval al wat meer
Plus kan je je afvragen: wat doet heel jong mogen dekken met het gedrag van een reu?
Hanneke
Hanneke
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Geronimo Alkyra roepnaam JimiMagic schreef:De RV heeft niets te maken met de afgifte van stambomen. Mochten ze willen.*Anita* schreef:Ken genoeg mensen die borders fokken die niet aan alle eisen voldoen die de rasvereniging stelt. Kan ook fokken zonder lid te zijn van de rasvereniging dus in hoever gelden de regels die rv stelt.
vraag me af of het consequenties heeft als ik deze reu zou gebruiken als hij nog geen 18 mnd is voor het verkrijgen van de stambomen..
Om welke reu gaat het?

ben al vanaf dag 1 dat hij bij Tania kwam helemaal weg van hem
Laatst gewijzigd door *Anita* op 22 feb 2012 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik snap niet zo goed waarom sommige het karakter van de reu niet belangrijker vinden? Naast gezondheid lijkt me dat toch ook van belang? En het ene ras is nu eenmaal later volwassen dan het andere. Ik vind zelf dat dat in keuze van reu zou moeten meetellen. Ik kan me in een minimale leeftijd, afhankelijk van het ras, best vinden.
Diem zijn vader bijvoorbeeld heeft erg jong gedekt. Hij is helemaal gezond, maar pas met 2 jaar kwamen een aantal niet zo leuke karaktertrekjes boven. En die heeft hij aan een aantal kinderen doorgegeven zo lijkt nu. De reu is met 2 1/2 jaar ook gecastreerd uiteindelijk. En de rasvereniging geeft ook aan dat ze dat niet snel meer zullen doen, zo'n jonge reu gebruiken. De combinaties van de lijnen was goed, de gezondheid was/is ook goed.
Maximale weet ik niet. Het lijkt me juist fijn om van een reu te weten dat hij gezond oud is geworden. Maar, vraag me dan idd ook af of net als bij mensen ook de kwaliteit van het zaad invloed kan hebben op de gezondheid van pups.
Diem zijn vader bijvoorbeeld heeft erg jong gedekt. Hij is helemaal gezond, maar pas met 2 jaar kwamen een aantal niet zo leuke karaktertrekjes boven. En die heeft hij aan een aantal kinderen doorgegeven zo lijkt nu. De reu is met 2 1/2 jaar ook gecastreerd uiteindelijk. En de rasvereniging geeft ook aan dat ze dat niet snel meer zullen doen, zo'n jonge reu gebruiken. De combinaties van de lijnen was goed, de gezondheid was/is ook goed.
Maximale weet ik niet. Het lijkt me juist fijn om van een reu te weten dat hij gezond oud is geworden. Maar, vraag me dan idd ook af of net als bij mensen ook de kwaliteit van het zaad invloed kan hebben op de gezondheid van pups.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ik zie steeds vaker jonge reuen die al vele nesten hebben gegeven voor mijn gevoel. Een reu van 3 jaar 5 of 6 nesten, bij een kleine populatie, dat vind ik niet gezond.
Zelf zie ik het als een goed teken als een reu op oudere leeftijd nog een nest geeft. Zo weet je meer over de gezondheid, zeker als je die van nestgenoten ook weet. Fusca's vader dekte voor het eerst een teefje toen hij 12 jaar was. Negen pups, helaas bij 8 weken dracht deze 9 (!) pups overleden als gevolg van een virus. De reu kon er dus niets aan doen. Gelukkig heeft hij nog een teefje mogen dekken, op 13 jarige leeftijd werd de reu dus voor het eerst vader van 5 pups. Een mooi gemiddeld aantal
.
Zelf zie ik het als een goed teken als een reu op oudere leeftijd nog een nest geeft. Zo weet je meer over de gezondheid, zeker als je die van nestgenoten ook weet. Fusca's vader dekte voor het eerst een teefje toen hij 12 jaar was. Negen pups, helaas bij 8 weken dracht deze 9 (!) pups overleden als gevolg van een virus. De reu kon er dus niets aan doen. Gelukkig heeft hij nog een teefje mogen dekken, op 13 jarige leeftijd werd de reu dus voor het eerst vader van 5 pups. Een mooi gemiddeld aantal
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
dat vond ik ook.Magic schreef:Wat een prachtige reu zeg!
zijn kleur is hier wel niet zo goed zichtbaar. is nl een bruine zadeldriekleur.
Weet niet of Toya het bruin gen draagt maar de kans is wel aanwezig.
kunnen zowel bruine als zwarte driekleurtjes uitkomen. Ook is zadeldriekleur mogelijk.
Nog een half jaar geduld.....
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Annemiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
- Contacteer:
Het is zeker een mooie reu!
Bij ons ras kan het ook niet omdat ze een gedrags test moeten afleggen en die pas op 18 maanden afgenomen kan worden.
Persoonlijk zou ik ook niet zo'n piep jonge reu gebruiken, omdat ik een hond graag "af"wil zien.
Zowel lichamelijk als karakter.
De reu die we voor Neela gebruikte was 4 jaar.
Was zijn eerste nest.
Mijn eigen reu was ten tijde van zijn eerste dekking bijna 3.
Bij ons ras kan het ook niet omdat ze een gedrags test moeten afleggen en die pas op 18 maanden afgenomen kan worden.
Persoonlijk zou ik ook niet zo'n piep jonge reu gebruiken, omdat ik een hond graag "af"wil zien.
Zowel lichamelijk als karakter.
De reu die we voor Neela gebruikte was 4 jaar.
Was zijn eerste nest.
Mijn eigen reu was ten tijde van zijn eerste dekking bijna 3.

Groetjes Annemieke
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik heb onlangs mijn jonge reu gebruikt.
aan karakterverandering merk ik alleszinds niet.
Het was overigens zijn eerste dek en nu ligt hij ook even stil qua dekkingen. Volgend jaar mag hij dan nog eens, als de puppen nu tenminste leuk opgroeien
Het was overigens zijn eerste dek en nu ligt hij ook even stil qua dekkingen. Volgend jaar mag hij dan nog eens, als de puppen nu tenminste leuk opgroeien
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:

Ik vind hem wel erg mooi op deze foto zeg, wauwie!
Ik ben het hier dus ook mee eens, zeker bij een reu zou ik helemaal geen haast hebben...Renske schreef:Ik zie steeds vaker jonge reuen die al vele nesten hebben gegeven voor mijn gevoel. Een reu van 3 jaar 5 of 6 nesten, bij een kleine populatie, dat vind ik niet gezond.
Zelf zie ik het als een goed teken als een reu op oudere leeftijd nog een nest geeft. Zo weet je meer over de gezondheid, zeker als je die van nestgenoten ook weet. Fusca's vader dekte voor het eerst een teefje toen hij 12 jaar was. Negen pups, helaas bij 8 weken dracht deze 9 (!) pups overleden als gevolg van een virus. De reu kon er dus niets aan doen. Gelukkig heeft hij nog een teefje mogen dekken, op 13 jarige leeftijd werd de reu dus voor het eerst vader van 5 pups. Een mooi gemiddeld aantal.
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
- Esther1963
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
- Contacteer:
Mijn Manus ging pas dekken toen hij een jaar of 4 was, daarbij moet ik wel zeggen dat ik hem als herplaatser kreeg met 2½ jaar. Maar zijn zoon Jelle mag van mij pas gaan dekken als Manus klaar is en Jelle wordt in april 4 jaar, voor mij geldt.... tijd zat!
Esther en d'r beestenboel

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Met een teefje heb je niet altijd tijd zat. Vooral niet als je jou zinnen hebt gezet op juist die reu zoals ts. Haar teefje wordt ook niet jonger en dan zomaar een nest doen met een andere reu is ook niet wat.
Als ik een jonge reu zou hebben en een teef eigenaar benaderd mij en de teef zou perfect bij mijn jonge reu passen wat betreft de lijnen dan zou ik niet weten waarom ik niet zou laten dekken. Vooral niet als het al om een wat oudere teef gaat.
Als ik een jonge reu zou hebben en een teef eigenaar benaderd mij en de teef zou perfect bij mijn jonge reu passen wat betreft de lijnen dan zou ik niet weten waarom ik niet zou laten dekken. Vooral niet als het al om een wat oudere teef gaat.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Contacteer:
maart schreef:Ik heb onlangs mijn jonge reu gebruikt.
hij staat geboekt
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Op zich kan een reu ook prima al jong een nest krijgen. Maar waarom zou je als dekreu-eigenaar na bijv. 2 of 3 nesten niet een paar jaar wachten, totdat de nakomelingen volwassen zijn, onderzocht zijn op erfelijke gebreken en je dus weet hoe hij heeft vererft voordat de reu vaker ingezet wordt?blacky schreef:Met een teefje heb je niet altijd tijd zat. Vooral niet als je jou zinnen hebt gezet op juist die reu zoals ts. Haar teefje wordt ook niet jonger en dan zomaar een nest doen met een andere reu is ook niet wat.
Beetle kreeg haar eerste nest ook van een 'jonge' reu (toen 2,5 jaar denk ik, zijn 2e nest). Ik was direct weg van die reu toen ik hem voor het eerst zag op één jarige leeftijd en kende nakomelingen van zowel vader als moeder.
Jonge reuen, die 5 of meer nesten geven in een periode van 1,5 jaar op een kleine populatie, dat kan denk ik meer kwaad dan goed doen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Contacteer:
dat dus, Dagmar verwacht nu rond 10 maart pups van haar reu, mijn planning om hem te gebruiken is op zijn vroegst zomer/najaar 2013.....Renske schreef:Op zich kan een reu ook prima al jong een nest krijgen. Maar waarom zou je als dekreu-eigenaar na bijv. 2 of 3 nesten niet een paar jaar wachten, totdat de nakomelingen volwassen zijn, onderzocht zijn op erfelijke gebreken en je dus weet hoe hij heeft vererft voordat de reu vaker ingezet wordt?
-
Gos
- Zeer actief
Inderdaad. Het zou mooi zijn als reu-eigenaren ook selectief waren. Het is geen plicht om elke teef waarvoor het gevraagd wordt en die aan de rasverenigingseisen voldoet, dan ook daadwerkelijk te dekken.....crutz schreef:dat dus, Dagmar verwacht nu rond 10 maart pups van haar reu, mijn planning om hem te gebruiken is op zijn vroegst zomer/najaar 2013.....Renske schreef:Op zich kan een reu ook prima al jong een nest krijgen. Maar waarom zou je als dekreu-eigenaar na bijv. 2 of 3 nesten niet een paar jaar wachten, totdat de nakomelingen volwassen zijn, onderzocht zijn op erfelijke gebreken en je dus weet hoe hij heeft vererft voordat de reu vaker ingezet wordt?
En verder zal er toch iemand mee moeten beginnen, of de hond nu heel jong is of niet; je moet de vererving toch eerst afwachten maar dat kan alleen als imand het risico aandurft.
Ik heb zelf een nog erg jonge reu gezien die me in alle opzichten heel erg aanstaat, en als die zich zo blijft ontwikkelen en aan mijn eisen blijft voldoen en mijn teefje ook, dan durf ik dat t.z.t. best aan, zonder te wachten totdat hij 3 is ofzo.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Tis dat, ik gebruik hem dan ook liever zelf om te 'testen' dan dat een ander dat moet doen.crutz schreef:dat dus, Dagmar verwacht nu rond 10 maart pups van haar reu, mijn planning om hem te gebruiken is op zijn vroegst zomer/najaar 2013.....Renske schreef:Op zich kan een reu ook prima al jong een nest krijgen. Maar waarom zou je als dekreu-eigenaar na bijv. 2 of 3 nesten niet een paar jaar wachten, totdat de nakomelingen volwassen zijn, onderzocht zijn op erfelijke gebreken en je dus weet hoe hij heeft vererft voordat de reu vaker ingezet wordt?
Hij is er nog eentje gevraagd geweest voor deze zomer ergens, maar ik heb toch bedankt ervoor. Eerst dit spul zien opgroeien (en hem zelf ook nog wat verder laten groeien, want hij wordt plezanter en plezanter
-
Gos
- Zeer actief
maart schreef:Tis dat, ik gebruik hem dan ook liever zelf om te 'testen' dan dat een ander dat moet doen.
Hij is er nog eentje gevraagd geweest voor deze zomer ergens, maar ik heb toch bedankt ervoor. Eerst dit spul zien opgroeien (en hem zelf ook nog wat verder laten groeien, want hij wordt plezanter en plezanterAl durf ik met momenten bijna niet meer kijken als hij vertrekt
)