Nog nergens iets gelezen over herstelvermogen, gewoon niet tegen gekomen en dat is dus ook de reden dat ik mijn vraag hier stel, ik wil zo volledig mogelijk geinformeerd worden.
Wilm@ ik kan echt wel wat met jouw antwoord (ik haalde CM enkelt als voorbeeld aan of de CM methode toegepast wordt is nog iets wat helemaal niet van toepassing hoeft te zijn.)
Ja mijn man wil een hond, ik zou zelf nooit voor een hond kiezen, want ik ben meer van de katten. Lara is een compromis geweest

en het is absoluut een schat van een beest, die ook een tikkel eigenwijs is hoor, type adhd zeker ook jack russel alleen niet zo groot en zeer aanhankelijk naar het gezin.
Mijn man wil een hond en ik wil me daarop voorbereiden en meebeslissen in de keuze wat voor een hond. Een ding weet ik wel, het leeuwendeel van de zorg van de hond komt op zijn schouders, gezien het feit dat ik kostwinnaar ben en hij huisvader

IK heb namelijk geen zin om 3 tot 5 x per dag in weer en wind met een hond buiten te gaan lopen. Wil het best af en toe doen en gezien het feit dat ik ook train voor de Nijmeegse vierdaagse zullen hier best lange wandelingen tussen zitten en fietstochten enzo. Ik wil echter niet de verantwoording voor dat elke dag perse moeten. Dus Ja mijn man wil een hond

en die hond moet wel bij ons passen en niet alleen bij hem, omdat wij ook met die hond moeten leven

Dus ja dan wil ik mij verdiepen in verschillende rastypen om te kijken of ik idd zo'n hond wil.
Ook heb ik inmiddels al wel kunnen oefenen op onze kleine eigenwijze hyperhond, wat zeer goed is gegaan trouwens. Ik zal niet de hoofdopvoeder van de nieuwe hond worden.
Wat herder zijn betekend, probeer ik nu juist achter te komen.
Anders gezegd, stel ik zou nu wel beslissen zo'n hond te nemen, wat zou dat betekenen voor de opvoeding, wat zou ik wel moeten doen om dit in goede banen te leiden? Of in zo goed mogelijke banen.... want dan kan ik beslissen of ik dat wil en of dat haalbaar is.