Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is jullie structuur m.b.t. voeding/wandelen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Wat is jullie structuur m.b.t. voeding/wandelen?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

bouvierpoedel schreef:
Zoek stok! schreef:Ik ga niet met ze wandelen als ze net hun buik vol gegeten hebben. Vind het zelf ook niet zo fijn om te gaan trainen met een volle maag. Ze eten een keer per dag, dus dat is prima te regelen.
Zit nog een verschil in wandelen/uitlaten en trainen toch.
Lopen met een volle buik is goed voor de spijsvertering. :wink:
Nou nee, want Izzie rent en springt als een debiel tijdens het wandelen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Evil Bunny
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Evil Bunny »

Zoek stok! schreef:Nou nee, want Izzie rent en springt als een debiel tijdens het wandelen :wink:
Haha, herkenbaar ;)

Ik ga in ieder geval voortaan eerst wandelen en dan pas voer geven.

En wat betreft spijsvertering en nieren... nogmaals, ik ben geen expert dus ik weet het niet. Ik volg het advies op van de dierenarts. Baat het niet, dan schaadt het niet :tong:
Vrouwen en katten doen wat ze willen; mannen en honden moeten zich daarbij neerleggen!

Mijn Bertje
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zoek stok! schreef:
bouvierpoedel schreef:
Zoek stok! schreef:Ik ga niet met ze wandelen als ze net hun buik vol gegeten hebben. Vind het zelf ook niet zo fijn om te gaan trainen met een volle maag. Ze eten een keer per dag, dus dat is prima te regelen.
Zit nog een verschil in wandelen/uitlaten en trainen toch.
Lopen met een volle buik is goed voor de spijsvertering. :wink:
Nou nee, want Izzie rent en springt als een debiel tijdens het wandelen :wink:
Zolang hij dat doet heeft hij toch nergens last vann dan alleen een bezorgd vrouwtje.??
Ik heb daar eerlijk gezegt nog nooit op gelet.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Evil Bunny schreef:
Zoek stok! schreef:Nou nee, want Izzie rent en springt als een debiel tijdens het wandelen :wink:
Haha, herkenbaar ;)

En wat betreft spijsvertering en nieren... nogmaals, ik ben geen expert dus ik weet het niet. Ik volg het advies op van de dierenarts. Baat het niet, dan schaadt het niet :tong:
Weet ik niet. Nooit een volle maag hebben en dan een paar keer per dag dat handje brokken inhaleren lijkt mij zo prettig niet.
Brokken gaan niet in 1 x naar z'n nieren, het duurt uren voordat die de maag verlaten en dat met kleine beetjes.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas ook :F:
Maar, mijn tweetal speelt vrijwel altijd na het eten even een minuut of 10 met elkaar. Ook dat gaat er wild aan toe af en toe. En daarin hou ik ze niet tegen...
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Grofweg eten ze rond een uur of 10 's ochtends en rond een uur of 5 's middags. Maar dan kan ook zo een uur eerder of later zijn.
Ik ben wel altijd vroeg op ook als ik vrij ben dus rond een uur of 8 's ochtends gaan ze er eerst uit. Dit kan een kort rondje zijn of een lange wandeling, ligt aan het weer en waar ik zelf zin in heb. Meestal gaan ze 4x per dag er uit (mijn vriend laat ze ook elke dag uit), en ik probeer wel elke dag een lange wandeling te doen maar als dat een keer niet gebeurd vinden ze het ook prima. Of ik ga naar de rijn met ze dan wandel ik niet echt maar gooi balletjes het water in. Wat ik wel handig vind als ik lui ben zijn mijn honden het ook.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Evil Bunny schreef:
Haha, herkenbaar ;)

Hier ben ik het zeker niet mee eens. Een dierenarts is een arts, geen diervoedingsdeskundige.

Hier trouwens weinig structuur, maar meestal krijgt hij zijn eten rond avondeten, dan hebben we de grootste rondjes al gedaan en heeft hij rustige wandeling + rust om die kg vlees te verteren :mrgreen:
Afbeelding
djee01
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door djee01 »

hier geen structuur

wat betreft je vraag over eten voor of na de wandeling zou ik altijd NA de wandeling eten geven. Een hond die (intensief) beweegt na een maaltijd kan een maagkanteling krijgen. Over het algemeen bij grote honden maar soms ook bij de kleinere rassen. Hierbij draait de maag in de buikholte waarbij de maag afgesloten wordt, aanmaak van gassen blijft echter gewoon doorgaan waardoor de hond opzwelt en extreem ziek wordt met de dood tot gevolg
xAmberx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar

Ongelezen bericht door xAmberx »

Zo denk ik eigenlijk ook, vind het al niet leuk om te wandelen met een volle maag.
Bovendien vind ik het makkelijk om meteen na het opstaan, douchen, aankleden te gaan wandelen. Ik eet zelf dus ook pas na de eerste wandeling, meestal is dat meteen een grote. Dan heb ik daarna een tijd lekker voor mijzelf en zijn de honden 's middags weer aan de beurt.

Behalve de ochtend hebben we hier ook geen vast ritme, het ligt helemaal aan wat ik verder doe op een dag, hoe laat de regenbuien vallen en waar ik zin in heb. Ze krijgen twee keer eten, de tweede keer is ergens begin van de avond.
Evil Bunny
Vaste gebruiker

djee01 schreef:wat betreft je vraag over eten voor of na de wandeling zou ik altijd NA de wandeling eten geven. Een hond die (intensief) beweegt na een maaltijd kan een maagkanteling krijgen. Over het algemeen bij grote honden maar soms ook bij de kleinere rassen. Hierbij draait de maag in de buikholte waarbij de maag afgesloten wordt, aanmaak van gassen blijft echter gewoon doorgaan waardoor de hond opzwelt en extreem ziek wordt met de dood tot gevolg
Dit is waardevol advies, dankjewel!
Vrouwen en katten doen wat ze willen; mannen en honden moeten zich daarbij neerleggen!

Mijn Bertje
dagmar88
Zeer actief

Evil Bunny schreef:
djee01 schreef:wat betreft je vraag over eten voor of na de wandeling zou ik altijd NA de wandeling eten geven. Een hond die (intensief) beweegt na een maaltijd kan een maagkanteling krijgen. Over het algemeen bij grote honden maar soms ook bij de kleinere rassen. Hierbij draait de maag in de buikholte waarbij de maag afgesloten wordt, aanmaak van gassen blijft echter gewoon doorgaan waardoor de hond opzwelt en extreem ziek wordt met de dood tot gevolg
Dit is waardevol advies, dankjewel!

:wink: Het is maar wat je waardevol vindt.
Inge O hier heeft hier verstand van en volgens haar blijkt nergens uit dat er een verband is tussen beweging en maagtorsie.
Gebruik de zoekfunctie maar eens.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

djee01 schreef:hier geen structuur

wat betreft je vraag over eten voor of na de wandeling zou ik altijd NA de wandeling eten geven. Een hond die (intensief) beweegt na een maaltijd kan een maagkanteling krijgen. Over het algemeen bij grote honden maar soms ook bij de kleinere rassen. Hierbij draait de maag in de buikholte waarbij de maag afgesloten wordt, aanmaak van gassen blijft echter gewoon doorgaan waardoor de hond opzwelt en extreem ziek wordt met de dood tot gevolg
Er zijn steeds meer bewijzen dat dit absoluut niet het geval is en dat juist rust een maagtorsie zou veroorzaken.
zoek idd. het verhaal van Inge_o maar eens op.

Overigens laat ik ze wel eerst uit en krijgen ze daarna hun eten, omdat voor mijn gevoel dat fijner is voor de hond (wat Linda ook al zei), vind het zelf ook niet prettig met een volle maag.
Maar ze hoeven hier geen complete rust meer na het eten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Machie schreef:
Dumas ook :F:
Maar, mijn tweetal speelt vrijwel altijd na het eten even een minuut of 10 met elkaar. Ook dat gaat er wild aan toe af en toe. En daarin hou ik ze niet tegen...
Doen ze bij mij ook. Maar dat doen ze dan zelf denk ik maar. Als ik er op uit ga naar een losloopgebied is het meer 'gedwongen'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

djee01 schreef:hier geen structuur

dat is inmiddels achterhaald, het is juist uit onderzoek gebleken dat juist beweging (geen training oid) goed is na de maaltijd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Evil Bunny schreef:
Haha, herkenbaar ;)

heeft hij een aandoening, dat je da dit geadviseerd heeft? want een de spijsvertering van een hond is er juist op gemaakt om grote hoeveelheden in eens te verteren ;) (vlees dan).
Afbeelding
Evil Bunny
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef: :wink: Het is maar wat je waardevol vindt.
Inge O hier heeft hier verstand van en volgens haar blijkt nergens uit dat er een verband is tussen beweging en maagtorsie.
Ik zit hier op het forum om adviezen te krijgen van anderen. Dit betekent niet dat ik adviezen klakkeloos opvolg; ik ben altijd bezig met het vergelijken van tips hier op het forum, en van informatie van internet/boeken/dierenarts.
Ik zou het prettig vinden als je wat minder veroordelend reageert.

Mijn Bertje
Evil Bunny
Vaste gebruiker

Hutsje schreef:heeft hij een aandoening, dat je da dit geadviseerd heeft? want een de spijsvertering van een hond is er juist op gemaakt om grote hoeveelheden in eens te verteren ;) (vlees dan).
Hij heeft kans op blaasgruis waardoor hij speciaal voer krijgt. En aangezien hij vreselijk schrokt en zich daarbij ook in zijn eten verslikt (en al een paar keer bijna gestikt is), was me geadviseerd om het in porties over de dag te verdelen.
Hierdoor is het schrokken sterk verminderd, waardoor ik erover zit te denken om hem twee keer per dag voer te geven in plaats van drie keer. Vandaar dat ik deze vraag hier op het forum stel.

Mijn Bertje
dagmar88
Zeer actief

Evil Bunny schreef:
dagmar88 schreef: :wink: Het is maar wat je waardevol vindt.
Ik zit hier op het forum om adviezen te krijgen van anderen. Dit betekent niet dat ik adviezen klakkeloos opvolg; ik ben altijd bezig met het vergelijken van tips hier op het forum, en van informatie van internet/boeken/dierenarts.
Ik zou het prettig vinden als je wat minder veroordelend reageert.
:wink: Ik geef geen oordeel; slechts een tip zodat je makkelijk zelf info kunt vinden hier.
Wat jij daar uit wilt halen moet je zelf weten.
Hutsje
Zeer actief

Evil Bunny schreef:
Hutsje schreef:heeft hij een aandoening, dat je da dit geadviseerd heeft? want een de spijsvertering van een hond is er juist op gemaakt om grote hoeveelheden in eens te verteren ;) (vlees dan).
Hij heeft kans op blaasgruis waardoor hij speciaal voer krijgt. En aangezien hij vreselijk schrokt en zich daarbij ook in zijn eten verslikt (en al een paar keer bijna gestikt is), was me geadviseerd om het in porties over de dag te verdelen.
Hierdoor is het schrokken sterk verminderd, waardoor ik erover zit te denken om hem twee keer per dag voer te geven in plaats van drie keer. Vandaar dat ik deze vraag hier op het forum stel.
bij blaasgruis kun je beter overstappen op vers voer, dit is veel minder belastend voor de nieren ;).
Afbeelding
Evil Bunny
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef: :wink: Ik geef geen oordeel; slechts een tip zodat je makkelijk zelf info kunt vinden hier.
Wat jij daar uit wilt halen moet je zelf weten.
Oke, goed om te horen ;)

Mijn Bertje
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb wel iets van een structuur maar wijk daar ook vanaf zonder problemen.

s'morgens wandelen rond 08.30, na de wandeling eten
s'middags rond 13.00 uur wandelen, is vaak een langere wandeling van ca 1,5 uur
s'middags rond 18.00 uur ( als ik moet werken rond 17.00 uur) een plas en poep rondje daarna eten
s'avonds rond 20.00 uur nog even lopen, als ik vrij ben is dit ook vaak een langere wandeling
en voor het slapen nog een plas en poep rondje.
als de middag wandeling lekker lang is dan slaan we het 18.00 rondje over... als ik moet werken s'avonds dan loop ik als ik thuis kom nog een half uurtje ofzo.. ligt eraan hoe laat ik thuis ben, en krijgen ze vaak nog wat te eten omdat ik s'morgens dan iets langer kan blijven liggen en Bowie dan niet gaat spugen.

Ik kan ook wel eens om 11.00 uur naar het strand of zo gaan.. en dan verandert dat zomaar, en geen van de honden hebben daar problemen mee... het eten is eigenlijk altijd wel redelijk op tijd... maar dat komt omdat Bowie anders te leeg is en gaat spugen..
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Geen structuur hier.
Eten doen ze altijd 's avonds ergens tussen 20-23u. En Kai en Dino niet elke dag, ze hebben bv maandagavond voor de laatste keer gegeten en eten pas vanavond rond 23u weer, als we van de training komen.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Overdag/'s avonds beweging, ergens tussen 8 en 11 eten :mrgreen:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

Hier ook geen duidelijke structuur, s'ochtends als ik moet werken kan ze de tuin in als ik douche, daarna wandelen en vlak voor ik ga krijgt ze eten. Bij een langere tijd alleen ook een Kong erbij voor afleiding. Als 1 van ons thuis komt wordt er gewandeld, zijn we beide thuis is het vaak ergens naartoe voor een lange wandeling, maar soms doen we dat ook pas s'avonds. Na 8 uur krijgt ze meestal nog een maaltijd, afhankelijk van hoe laat we gaan wandelen of training hebben. Over het algemeen voer ik wel pas na de wandeling. Tussendoor gaat ze de tuin nog wel in om te plassen en ravotten. We zijn net een week overgestapt van 3 naar 2 maaltijden en ze doet er echt niet moeilijk over.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

De kat hier overigens is gewent om eten te krijgen als ik opgestaan ben (het liefst nog daarvoor) en als ik s'avonds thuis kom van werk... Of als het avondeten hier op tafel komt. Hij loopt dan echt om me heen te mauwen... Lang leve de structuur :ugh:
dagmar88
Zeer actief

lijn schreef:De kat hier overigens is gewent om eten te krijgen als ik opgestaan ben (het liefst nog daarvoor) en als ik s'avonds thuis kom van werk... Of als het avondeten hier op tafel komt. Hij loopt dan echt om me heen te mauwen... Lang leve de structuur :ugh:
Troost je, mijn katers eten niet op een vast tijdstip maar zijn ook enorme zeurkonten wanneer ze denken dat het zo ver is.
Voer je 2 x per dag dan eten ze niet, voer je 1 x heb je een stel tijgers aan je broek hangen :U:
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bij ons ook weinig structuur. Bo krijgt 2 keer per dag eten, 's morgens als ik ga ontbijten en 's avonds nadat we hebben gegeten. Maar het uitlaten komt zoals het komt. Meestal zijn het 2 á 3 korte rondes, 1 lange(re) ronde en voor het slapen gaan nog een p&p rondje. En sinds ik op dit forum overtuigende argumenten heb gelezen dat er geen verband is tussen eten-uitlaten-maagkanteling let ik daar ook niet meer op.
Evil Bunny
Vaste gebruiker

lijn schreef:De kat hier overigens is gewent om eten te krijgen als ik opgestaan ben (het liefst nog daarvoor) en als ik s'avonds thuis kom van werk... Of als het avondeten hier op tafel komt. Hij loopt dan echt om me heen te mauwen... Lang leve de structuur :ugh:
Hahaha, de katten hier hebben gewoon altijd genoeg eten in het bakje, dus bij hen is er gelukkig geen sprake van etenstijd ;)
Ze willen tijdens het koken nog wel eens komen staren ("als ik lang genoeg kijk, valt er vast iets van het aanrecht"), maar daar blijft het gelukkig bij :roll:

Mijn Bertje
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

geen structuur, net hoe het uitkomt......
1x per dag enkel niet net voor het trainen, de ene keer in de ochtend, de andere keer savonds laat & 1 dag in de week niet
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Hier geen structuur en Boomer eet ook zeer onregelmatig.
Zo af en toe eet hij iedere dag, andere dagen slaat hij over.
Overigens eet hij wel altijd wat hij van Elyna krijgt :engel:

Of we een lange wandeling doen of niet, hangt helemaal af van de tijd die ik heb, de zin, of hij veel snuffelt, of Elyna nog wil en en en... :engel: Hij vind alles eigenlijk wel prima, want hij komt meer dan genoeg buiten. Hier geen tuin, want we wonen op een flat.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”