Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TT en anti-jachttraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: TT en anti-jachttraining

Ongelezen bericht door Jaap* »

Cleva schreef:
Jion schreef:En ik weet niet hoe je het jachtgedrag met een TT zou kunnen doseren. Ik neem aan dat het dan 'alles of niets' wordt.
Je kunt ze wel leren dat het op een specifieke locatie wel mag en verder nooit.

Consequent zijn is belangrijk maar je kunt ook overdrijven.
Eens. Of in een bepaalde context. Felix-met-voorheen-een-eenden-opjaag-dwangneurose kijkt er bijvoorbeeld niet echt meer naar om. Vooral niet sinds we een enkele keer wel eens samen een eend uit de vaart jagen.
Hij gaat er nu hooguit naar staan kijken met een hoopvolle blik op ons. Maar als we doorlopen loopt hij ook gewoon door.

Verder denk ik, zo door de jaren heen, dat er nog heel wat te winnen is in hoe serieus Jigzy jou neemt Valerie. Ik heb, maar corrigeer me als ik het mis heb, de indruk dat je het belang van de dominantiefactor, ofwel de dominerende factor, onderschat. De normale basisrelatie van leiden en volgen.
Als je hetzen wilt bestrijden zonder stroomband kom je er pas goed achter van hoeveel waarde die basisrelatie is voor een hond, en jezelf. En op hoeveel vlakken je in een hond positief terugziet wat het effect van een duidelijke, betrouwbare, relatie is. In geval van een werkelijk uitmuntende basisrelatie wordt je praktisch niet geconfronteerd met lastig of afwijkend gedrag.
Maar daarvoor moeten sommige honden leren begrijpen dat sociaal wenselijk gedrag in de groep van belang is (bv door privileges). Als een hond dat niet begrijpt, weinig hoeft en evenzogoed elke dag twee bakken eten krijgt, gáát hij dat ook nooit begrijpen. En dat is de hond niet aan te rekenen.
Vaak zie je dat een hond éigenlijk (onbewust of onder ontkenning van het belang van de dominantiefactor) onvoldoende begrenst en geleid wordt, en dat de stroomband dan soelaas moet bieden voor het onstane probleemgedrag.
Dat vind ik bijzonder triest en oneerlijk voor de hond.
Pas als een hond, óndanks een bewezen gezonde basisrelatie, onverbeterlijk de fout in blijft gaan zou ik een stroomband overwégen. En fout is dan iets potentieel gevaarlijks.

Een aardige indicatie van de basisrelatie is of een hond er in 100% van de gevallen blijk van geeft dat hij notitie van je genomen heeft als je buitenshuis subtiel om z'n aandacht vraagt in een normale gemoedstoestand. Daar moet minimaal een blijk van bevestiging van je bestaan op volgen.
Het belangrijkste is of een hondenbaas bereid is om werkelijk objectief te kijken naar de relatie die hij of zij met de hond heeft, en de eventuele confrontatie daarover met zichzelf niet uit de weg gaat.
Eigenlijk wil ik je vragen om jezelf, en je eventuele opvattingen over het belang van het hebben van overwicht op honden nog eens heel goed tegen het licht te houden voordat je met stroombanden begint.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Jion schreef:
Jaap* schreef: Vaak zie je dat een hond éigenlijk (onbewust of onder ontkenning van het belang van de dominantiefactor) onvoldoende begrenst en geleid wordt, en dat de stroomband dan soelaas moet bieden voor het onstane probleemgedrag.
Pas als een hond, óndanks een bewezen gezonde basisrelatie, onverbeterlijk de fout in blijft gaan zou ik een stroomband overwégen. En fout is dan iets potentieel gevaarlijks.
:ok:
Ja, en soms zit dat wel goed, de verhouding, en ben je ook superalert op signalen en heb je een superbaasgerichte hond....en kun je dat jagen toch niet afleren zonder zware maatregelen.
Ik heb destijds een TT overwogen, het was niet nodig omdat ik mijn geduld verloor en witheet op het mormel werd. Daarna was ze een paar dagen superbraaf en keek ze éérst naar mij als ze wou gaan jagen ipv binnen een kwart seconde aan het hetzen te zijn. Dus toen kon ik er wat mee. Maar ik gok maar zo dat Skadi liever een TT correctie had gehad dan een withete mama.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Jaap*
Zeer actief

Miranda schreef:Ja, en soms zit dat wel goed, de verhouding
En dát is nou juist iets wat vrijwel elke hondeneigenaar véél te vanzelfsprekend de mond uitrolt.
Dat is overigens op geen enkele manier een insinuatie van de een of andere soort hoor.
Maar er zijn maar weinig mensen die zichzelf objectief kunnen bekijken en voldoende zelfkritiek hebben om vast te stellen dat ze misschien iets verkeerd inschatten. Er is altijd een ander voor nodig. Want een blinde vlek is nu eenmaal niet voor niets een blinde vlek :wink:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jaap* schreef:
En dát is nou juist iets wat vrijwel elke hondeneigenaar véél te vanzelfsprekend de mond uitrolt.
Dat is overigens op geen enkele manier een insinuatie van de een of andere soort hoor.
Maar er zijn maar weinig mensen die zichzelf objectief kunnen bekijken en voldoende zelfkritiek hebben om vast te stellen dat ze misschien iets verkeerd inschatten. Er is altijd een ander voor nodig. Want een blinde vlek is nu eenmaal niet voor niets een blinde vlek :wink:
Dat weet ik.

Je hoeft me ook niet op mijn woord te geloven. Je kunt het Samantha vragen, of Marjolein, of DM of een van de anderen die ik irl ken. En ik ben een van die weinige mensen die wél eerst kijkt of het bij mij fout gaat, want dáár ligt meestal de basis van het gedrag. Bij de baas.
And few will ever climb
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jaap* schreef:
Dít en je andere relaas zet me weer aan het denken. En ben het met je eens, maar ook m.n. het stemmetje in het hoofd en wat anderen kunnen zeggen "vertrouw op je hond en wat jullie samen hebben!". Het is écht vaak een kwestie van elkaar vertrouwen. Maar ineens kan er een twijfel ontstaan bij mij bijvoorbeeld, wat als..doemdenken. Niet goed, maar wel menselijk.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Jaap* schreef:
Cleva schreef:
Jion schreef:En ik weet niet hoe je het jachtgedrag met een TT zou kunnen doseren. Ik neem aan dat het dan 'alles of niets' wordt.

Eens. Of in een bepaalde context. Felix-met-voorheen-een-eenden-opjaag-dwangneurose kijkt er bijvoorbeeld niet echt meer naar om. Vooral niet sinds we een enkele keer wel eens samen een eend uit de vaart jagen.
Hij gaat er nu hooguit naar staan kijken met een hoopvolle blik op ons. Maar als we doorlopen loopt hij ook gewoon door.

Verder denk ik, zo door de jaren heen, dat er nog heel wat te winnen is in hoe serieus Jigzy jou neemt Valerie. Ik heb, maar corrigeer me als ik het mis heb, de indruk dat je het belang van de dominantiefactor, ofwel de dominerende factor, onderschat. De normale basisrelatie van leiden en volgen.
Als je hetzen wilt bestrijden zonder stroomband kom je er pas goed achter van hoeveel waarde die basisrelatie is voor een hond, en jezelf. En op hoeveel vlakken je in een hond positief terugziet wat het effect van een duidelijke, betrouwbare, relatie is. In geval van een werkelijk uitmuntende basisrelatie wordt je praktisch niet geconfronteerd met lastig of afwijkend gedrag.
Maar daarvoor moeten sommige honden leren begrijpen dat sociaal wenselijk gedrag in de groep van belang is (bv door privileges). Als een hond dat niet begrijpt, weinig hoeft en evenzogoed elke dag twee bakken eten krijgt, gáát hij dat ook nooit begrijpen. En dat is de hond niet aan te rekenen.
Vaak zie je dat een hond éigenlijk (onbewust of onder ontkenning van het belang van de dominantiefactor) onvoldoende begrenst en geleid wordt, en dat de stroomband dan soelaas moet bieden voor het onstane probleemgedrag.

Een aardige indicatie van de basisrelatie is of een hond er in 100% van de gevallen blijk van geeft dat hij notitie van je genomen heeft als je buitenshuis subtiel om z'n aandacht vraagt in een normale gemoedstoestand. Daar moet minimaal een blijk van bevestiging van je bestaan op volgen.
Het belangrijkste is of een hondenbaas bereid is om werkelijk objectief te kijken naar de relatie die hij of zij met de hond heeft, en de eventuele confrontatie daarover met zichzelf niet uit de weg gaat.
Eigenlijk wil ik je vragen om jezelf, en je eventuele opvattingen over het belang van het hebben van overwicht op honden nog eens heel goed tegen het licht te houden voordat je met stroombanden begint.
Ooit meegeweest op een drijfjacht op hazen?
Normaal is de spaniel nooit verder dan 20-30 meter bij me vandaan. Ben ik haar kwijt loopt ze pal achter me. Maar een opgaand haas was zowel voor de showgolden, als de lab en daarna de spaniel een teken om behoorlijk horende doof te worden en de achtervolging te starten. De retrievers kon ik vocaal nog tot de orde roepen. De spaniel zag ik al met een bekend automerk in spiegelschrift op de rug.
Keuze was voor mij eenvoudig. Tel even terug en in 2008 de Dogtra aangeschaft en in totaal in de jaren erna tot op heden misschien 5x een correctie moeten geven. Wanneer nu de Dogtra tevoorschijn komt is het voor haar dolle pret: we gaan op jacht.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Veenmug schreef:
Jaap* schreef:
Cleva schreef:

Ooit meegeweest op een drijfjacht op hazen?
Normaal is de spaniel nooit verder dan 20-30 meter bij me vandaan. Ben ik haar kwijt loopt ze pal achter me. Maar een opgaand haas was zowel voor de showgolden, als de lab en daarna de spaniel een teken om behoorlijk horende doof te worden en de achtervolging te starten. De retrievers kon ik vocaal nog tot de orde roepen. De spaniel zag ik al met een bekend automerk in spiegelschrift op de rug.
Keuze was voor mij eenvoudig. Tel even terug en in 2008 de Dogtra aangeschaft en in totaal in de jaren erna tot op heden misschien 5x een correctie moeten geven. Wanneer nu de Dogtra tevoorschijn komt is het voor haar dolle pret: we gaan op jacht.
Is dit bedoeld als aanvulling veenmug? :wink:
Want dat zegt Jaap* dus ook.
Met het voorbehoud dat training en baas/hond contact goed moeten zijn.

Top uitgelegd Jaap* :ok: :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik gebruik er eentje voor mijn springer. Vooral als eenden met jong zitten. Heb een paar keer in het losloopgebied gehad dat hij een kuiken of jonge eend nog levend kwam brengen.
De tt nemen maakt hem dol en wild, yes we gaan jagen. In het begin de juiste stand moeten zoeken, hij was harder dan we dachten in drift. Nu een half jaar later is de zoomer de waarschuwing en gaat hij zitten al wachtend op een commando of ik doe de komfluit meteen.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Zou de afstandsbediening ook oplaadbaar zijn, staat er niet bij.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Dat vind ik minder, ik laad mijn dogtra band en bediening altijd gelijk op.
Ik zou niet graag hebben als het eens nodig is dat dan net de batterij op is.
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Jion schreef:
Tara schreef: Blijkbaar niet, anders liep je ook wel ergens anders dan in het park.
Moeilijk hè Tara, lezen.
Tara vind zichzelf gewoon geweldig omdat haar honden wel overal los kunnen, moet ze er wel eerst stroom op zetten, zo kan iedere gek het nog :roll:
ranetje
Zeer actief

Kells schreef:
Kells schreef:Heeft er iemand ervaring met deze?
Even omhoog.
Klinkt een beetje oubollig :oeps: , maar gezien de prijs zou ik denken dat dit ding het niet lang volhoudt.
Aan de andere kant .................... als je weinig aan een TT blijkt te hebben is de aanschaf niet zo erg omdat hij niet duur is vergeleken bij de goeie :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Kells schreef:
ranetje schreef:
Kells schreef:
Kells schreef:Heeft er iemand ervaring met deze?
Even omhoog.
Klinkt een beetje oubollig :oeps: , maar gezien de prijs zou ik denken dat dit ding het niet lang volhoudt.
Aan de andere kant .................... als je weinig aan een TT blijkt te hebben is de aanschaf niet zo erg omdat hij niet duur is vergeleken bij de goeie :tongue:
Ik vermoed dat ik hem ook maar een enkele keer nodig zal hebben. :wink:
Zou mooi zijn :wink:
Misschien zijn dat soort banden ook nog te huur ergens?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Loek schreef:
Jion schreef:
Tara schreef: Blijkbaar niet, anders liep je ook wel ergens anders dan in het park.
Moeilijk hè Tara, lezen.
Tara vind zichzelf gewoon geweldig omdat haar honden wel overal los kunnen, moet ze er wel eerst stroom op zetten, zo kan iedere gek het nog :roll:
Hieruit blijkt maar weer hoe weinig verstand jij hebt van het werken met een TT.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

malinois schreef:
Loek schreef:
Jion schreef:
Moeilijk hè Tara, lezen.
Hieruit blijkt maar weer hoe weinig verstand jij hebt van het werken met een TT.
Holle vaten ....
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik moet zeggen dat ik zelf nog helemaal niet op het punt sta om een TT aan te schaffen/te gebruiken. Daarvoor heb ik nog genoeg andere dingen te proberen.
@Jaap, Jigzy luistert tijdens het loslopen erg goed. Ze komt altijd meteen als ik haar roep. Ik denk dat ze zich gewoon verveelt en meer actie nodig heeft. Voorheen fietste ik veel met haar en deed ik eigenlijk een stuk meer met haar dan nu. Ik moest altijd meerdere rondes doen vanwege de staffords soms 3 rondes achter elkaar en dan kon je weer van voor af aan beginnen. Nu kan ik haar samen met Kiyoshi uitlaten en ik vond het wel makkelijk zo :mrgreen: tot voor kort ging hij mee in de fietskar maar daar is hij nu te groot voor. Ik moet gewoon zorgen dat ze de actie krijgt die ze nodig heeft.
Ik kan me best voorstellen dat je het een dominantieprobleem noemt maar haar jaaggedrag aan de lijn en terwijl ze los is, is eigenlijk het enige probleem dat ik heb met haar. Verder luistert ze prima en gedraagt ze zich prima.
Ik ga trouwens bij Tara proberen de kunst af te kijken :mrgreen: en ik denk dat ik daarna ook iemand naar ons laat kijken. Ik zal gerust wat steken laten vallen die mij nu niet meer opvallen. Eerst nog even zelf wat trainen en dingen veranderen :wink:
Jaap*
Zeer actief

Valerie schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. Ik moet zeggen dat ik zelf nog helemaal niet op het punt sta om een TT aan te schaffen/te gebruiken. Daarvoor heb ik nog genoeg andere dingen te proberen.
@Jaap, Jigzy luistert tijdens het loslopen erg goed. Ze komt altijd meteen als ik haar roep. Ik denk dat ze zich gewoon verveelt en meer actie nodig heeft. Voorheen fietste ik veel met haar en deed ik eigenlijk een stuk meer met haar dan nu. Ik moest altijd meerdere rondes doen vanwege de staffords soms 3 rondes achter elkaar en dan kon je weer van voor af aan beginnen. Nu kan ik haar samen met Kiyoshi uitlaten en ik vond het wel makkelijk zo :mrgreen: tot voor kort ging hij mee in de fietskar maar daar is hij nu te groot voor. Ik moet gewoon zorgen dat ze de actie krijgt die ze nodig heeft.
Ik kan me best voorstellen dat je het een dominantieprobleem noemt maar haar jaaggedrag aan de lijn en terwijl ze los is, is eigenlijk het enige probleem dat ik heb met haar. Verder luistert ze prima en gedraagt ze zich prima.
Ik ga trouwens bij Tara proberen de kunst af te kijken :mrgreen: en ik denk dat ik daarna ook iemand naar ons laat kijken. Ik zal gerust wat steken laten vallen die mij nu niet meer opvallen. Eerst nog even zelf wat trainen en dingen veranderen :wink:
:ok:
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Vandaag de eerste training mbv de dogtra gehad. Er komt nog heel wat bij kijken om met zo'n ding aan de gang te gaan. Nu deze week verder oefenen, vooral in de tuin, en dan volgende week nog een les.
In het begin was mijn hond een beetje gestresst maar dat verdween al snel. Ik hoop toch zo dat het gaat werken voor ons en dat ik straks weer ontspannen met haar kan lopen.
Afbeelding
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Veenmug schreef:
malinois schreef:
Loek schreef:
Jion schreef: Moeilijk hè Tara, lezen.
Holle vaten ....
Tuurlijk zeggen de tt gebruikers dit, die ontkennen namelijk dat met een juiste aanpak het probleem ook zonder tt op te lossen is. Het is natuurlijk wel waar dat een tt weinig inspanning van de baas vereist om het probleem op te lossen :ok:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Loek schreef:
Veenmug schreef:
malinois schreef:
Loek schreef: Tara vind zichzelf gewoon geweldig omdat haar honden wel overal los kunnen, moet ze er wel eerst stroom op zetten, zo kan iedere gek het nog :roll:
Holle vaten ....
Tuurlijk zeggen de tt gebruikers dit, die ontkennen namelijk dat met een juiste aanpak het probleem ook zonder tt op te lossen is. Het is natuurlijk wel waar dat een tt weinig inspanning van de baas vereist om het probleem op te lossen :ok:
Veel problemen zijn best zonder TT op te lossen. Jammer dat je hond dat allicht doodgereden is al :roll:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Loek schreef:
Veenmug schreef:
malinois schreef:
Loek schreef: Tara vind zichzelf gewoon geweldig omdat haar honden wel overal los kunnen, moet ze er wel eerst stroom op zetten, zo kan iedere gek het nog :roll:
Holle vaten ....
Weer zo,n uitspraak die het ontbreken van enige kennis over het gebruik er van bevestigd.
Misschien moet je je eens eerst gaan verdiepen wat het precies inhoudt om een TT op een juiste manier te gebruiken. :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Het probleem is wel opgelost dan :mrgreen: Jagen doet 'ie niet meer dan :engel:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Precies. En dat willen we. Is ook een stuk vriendelijker dan een TT.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:Het valt me op dat er juist door de 'TT-experts' zeer overgevoelig wordt gereageerd als iemand oppert dat je problemen met jachtgedrag óók zonder een TT kunt aanpakken. Waarom zou je je daar druk om maken, je kunt daarover toch ook gewoon je schouders ophalen? :19: Ik vraag me af waarom het voor sommigen zo'n gevoelig punt is dat er zo hard en heftig op moet worden dóórgegaan.
nee het gaat me om deze opmerkingen:
zo kan iedere gek het nog
Het is natuurlijk wel waar dat een tt weinig inspanning van de baas vereist om het probleem op te lossen
en als je een beetje verstand hebt dan weet je dat dit dus absoluut niet het geval is... juist het tegenover gestelde...
als deze mensen eens wisten hoeveel mensen ik hier inmiddels alleen al via pb proberen te overtuigen dat ze absoluut geen TT moesten gebruiken in bepaalde gevallen, ook bepaalde forummers geholpen heb met TT maar wel met iemand erbij die er nog veel langer ervaring mee heeft dan ik... dan zijn dat geen dingetjes die iedere malloot kan oplossen met een TT.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jion schreef:Het valt me op dat er juist door de 'TT-experts' zeer overgevoelig wordt gereageerd als iemand oppert dat je problemen met jachtgedrag óók zonder een TT kunt aanpakken.
Niet altijd. Jij kunt het ook niet, toch?
Waarom zou je je daar druk om maken, je kunt daarover toch ook gewoon je schouders ophalen? :19: Ik vraag me af waarom het voor sommigen zo'n gevoelig punt is dat er zo hard en heftig op moet worden dóórgegaan.
Omdat er wordt gedaan alsof mensen die een TT gebruiken dierenbeulen zijn die uit gemakzucht naar stroom grijpen. Alsof het oldschool africhters zijn die een hond breken om hem gehoorzaam te krijgen. Daar worden mensen nijdig van. Zou ik ook nijdig van worden. Voorál als het van mensen komt die er geen enkel verstand van hebben en maar wat dom blaten.

Ik kan je op een papiertje geven dat Skadi destijds duizend keer liever een stoot van een stroomband zou hebben gehad dan dat ik boos op haar was.
And few will ever climb
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Ik kan echt uit eigen ervaring zeggen dat het geen peanuts is om met een TT om te gaan. Vandaag les 1 gehad. Een dierenbeul ben ik ook niet, in tegendeel. Ik ben een watje als het om dierenleed gaat.(Alle punten van de partij voor de dieren ondersteun ik:) Hopenlijk kan ik over een tijdje zeggen dat ik er met deze hond veel eerder aan had moeten beginnen dat had dan een hoop stress gescheeld voor ons beiden.
Sommige honden zijn nu eenmaal niet met de koekie methode te trainen voor alle voorkomende problemen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jion schreef:
Tara schreef: Maar droom jij maar lekker verder meid, ik garandeer je dat een hond die vol in de jachtmodus zit, echt niet gevoelig is voor jouw geduldige en rustige stemcorrectie.
:19: Daarom moet je het ook vóór zijn. De correctie geef je bij het eerste signaal van alertheid op wild. Ik mag toch aannemen dat jij dat ook wel weet?! :19:
:mrgreen: Goh, het klinkt zo simpel.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jion schreef:Belangrijk is overigens ook dat je kalm maar duidelijk blijft tijdens het geven van een correctie en niet boos te gaan schreeuwen, dus niet dit:
Haha. Skadi heeft daarna nooit meer gejaagd. En jouw honden doen dat volgens je eigen zeggen nog wel. Dus ga nog eerst maar een beetje meer oefenen en ervaring opdoen voordat je wijsneuzerig gaat lopen doen, meiske :LOL:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:Het valt me op dat er juist door de 'TT-experts' zeer overgevoelig wordt gereageerd als iemand oppert dat je problemen met jachtgedrag óók zonder een TT kunt aanpakken. Waarom zou je je daar druk om maken, je kunt daarover toch ook gewoon je schouders ophalen? :19: Ik vraag me af waarom het voor sommigen zo'n gevoelig punt is dat er zo hard en heftig op moet worden dóórgegaan.
Misschien ook wel vanwege de opmerking dat iedere gek het kan en dat het weinig inspanning van de baas vereist?
Het zou mensen er toe kunnen brengen om maar haastig zo'n band te gaan kopen want lekker makkelijk.
Ik moet er niet aan denken :schrik:

Ht is bepaald niet lekker makkelijk.
Ik gebruik zelf geen tt.
Maar ik weet dat het veel kennis en kunde vereist om hem goed in te kunnen zetten bij sommige problemen.
Een hond er mee verknallen gaat sneller.
Dus opmerkingen als "iedere gek kan het" daar protesteer ik ook tegen.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jion schreef:Dit meiske zou het met een herder helemáál makkelijk vinden.
Echt, jij weet echt niet waar je over praat :LOL:

En verder ben ik wel klaar met jou. Ik heb er iets tegen om met domme vooringenomen mensen die niet weten waar ze het over hebben maar die wel zo nodig willen veroordelen om zichzelf op de borst te kunnen kloppen te praten. Doodzonde van mijn energie. Vooralsnog jagen jouw honden nog steeds. En die van mij niet. Tsja.
Doe ik toch iets goed. En jij iets niet. Blijkbaar.
Mijn hond kan gewoon los in het bos waar het ritselt van de konijnen en herten :tongue:
En in het park, waar katten lopen :tongue:

En FYI: Ik heb er met jachthondenmensen aan gewerkt, destijds, die verbijsterd waren over de extreem hoge jachtdrift. Had hun hond in veel mindere mate. Daar zeggen de boekjes niks over, want in theorie is dat niet zo, hè.

Zo.
En dan ga ik nu de verkiezingsavond kijken.
Veel interessanter dan dit domme theoretische geneuzel.
And few will ever climb
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”