het gaat om roedels en rangordes kells, en het lijkt me dat dat grofweg hetzelfde werkt, of het nu om gedomesticeerde dieren of niet gedomesticeerde dieren gaat.Kells schreef:Ga je nu gedomesticeerde honden met wolven vergelijken?fes/lou schreef:ook met fokken heb je constante schommelingen in je roedel. Normaal wordt alleen de alfateef gedekt, nu haal je om de beurt een van de teven kunstmatig omhoog. Dat geeft veel meer onrust dan dat er een hond 'verdwijnt' in mijn beleving....
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Herplaatsen wegens 'ongeschikt'
Moderator: moderatorteam
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Herplaatsen wegens 'ongeschikt'
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Wat hier in huis is blijft ook hier in huis.
Ook al zijn ze niet fokgeschikt.
Ik heb honden omdat ik daar van hou en ja als ik er een nestje mee mag en kan fokken zal ik dat heel graag doen. Maar herplaatsen omdat dat er toevallig niet inzit. No way.
Dat ik dan geen pup kan aanhouden is heel erg jammer, maar vol is vol.
Ook al zijn ze niet fokgeschikt.
Ik heb honden omdat ik daar van hou en ja als ik er een nestje mee mag en kan fokken zal ik dat heel graag doen. Maar herplaatsen omdat dat er toevallig niet inzit. No way.
Dat ik dan geen pup kan aanhouden is heel erg jammer, maar vol is vol.

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
fes/lou schreef:Dat mag je je afvragen hoor...het kwam stomweg zo uit deze keer.
Het is niet mijn gewoonte.
Dat snap ik...beide zijn zo ongeveer tegelijkertijd loops geworden en gedekt, maar mijn vraag was meer behalve "het kwam stomweg zo uit deze keer" wáárom bewust te kiezen (tis immers een hobby en niet noodzakelijk) voor 2 nesten tegelijkertijd
Lijkt zo onderhand soms wel (en dat is niet alleen maar bij jou hoor voor je dat denkt) wel lopende band werk
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- smoekie
- Zeer actief
Cleva schreef:Fokken is een andere hobby dan honden hebben.
Ik zit er niet mee.
oh ok....
Niet dat ik er verder mee zit hoor, au contrairefes/lou schreef:Aggut, ..., zal ik je maar uit de droom helpen?
Die 4 nesten zijn niet van 1 teef hoor, maar van verschillende teven.
Ik vraag me trouwens af van wat voor ras je slechts 2 nesten per teef mag hebben.....
Daarbij shows en onderzoeken reken ik niet mee, dat is gewoon voor mij. Hobby en zo...
Laatst gewijzigd door smoekie op 10 nov 2012 00:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mijn honden zijn allereerst gewoon mijn honden en mijn trouwe metgezellen, daarnaast vind ik het leuk om als ik daar zelf voor 100% achter sta 1 of enkele nestjes mee te fokken. Met Sjefke heb ik 2 nesten gehad van in totaal 6 pups, daarna is ze gewoon lekker bij ons gebleven tot haar dood. Met Nozem heb ik 3 nesten gehad en zij gaat nu zij "met pensioen" is ook voor geen goud weg.
Met Tapas ga ik voorlopig nog niet fokken en misschien helemaal niet, ze voldoet aan alle eisen om te kunnen en mogen fokken (HD-A en ED-vrij, gedragstest geslaagd met Sociaal Plus en Nederlands Showkampioen) maar ik vind dat er momenteel behoorlijk veel gefokt wordt tegenover op dit moment minder vraag dan aanbod, en ik denk dat Tapas niet de meest ideale teef is om mee te fokken, haar karakter is vrij gecompliceerd en als ze dit doorgeeft aan haar pups is het lastig om deze allemaal goed onder te brengen in mijn ogen.
Maar ook zij zal niet worden herplaatst, voor mij is ze een geweldige hond en ik wil haar voor geen goud missen of ergens anders onderbrengen.
Met Tapas ga ik voorlopig nog niet fokken en misschien helemaal niet, ze voldoet aan alle eisen om te kunnen en mogen fokken (HD-A en ED-vrij, gedragstest geslaagd met Sociaal Plus en Nederlands Showkampioen) maar ik vind dat er momenteel behoorlijk veel gefokt wordt tegenover op dit moment minder vraag dan aanbod, en ik denk dat Tapas niet de meest ideale teef is om mee te fokken, haar karakter is vrij gecompliceerd en als ze dit doorgeeft aan haar pups is het lastig om deze allemaal goed onder te brengen in mijn ogen.
Maar ook zij zal niet worden herplaatst, voor mij is ze een geweldige hond en ik wil haar voor geen goud missen of ergens anders onderbrengen.
-
Melanie 74
? Wat is dit, een persoonlijke vete ofzo?smoekie schreef:fes/lou schreef:Dat mag je je afvragen hoor...het kwam stomweg zo uit deze keer.
Dat snap ik...beide zijn zo ongeveer tegelijkertijd loops geworden en gedekt, maar mijn vraag was meer behalve "het kwam stomweg zo uit deze keer" wáárom bewust te kiezen (tis immers een hobby en niet noodzakelijk) voor 2 nesten tegelijkertijdBedoel nog geen half jaar geleden had je óók al een nest van Rebel. Kón er dan echt niet gewacht worden tot de volgende loopsheid van de andere teef???
Lijkt zo onderhand soms wel (en dat is niet alleen maar bij jou hoor voor je dat denkt) wel lopende band werk
Soms komt het gewoon zo uit. Teven worden vaak vlak op elkaar loops en het is ook helemaal niet zeker dat ze ook echt opnemen. En ik zie het probleem niet als je genoeg aanvragen hebt en genoeg ruimte hebt voor de pups en het geen niet een normaal iets wordt.
Ohh, wacht het is een smoekkie kronkel
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Er blijft hier wel een pup van ushi en die gaat niet weg als deze niet fokgeschikt blijkt te zijn. Mocht er in het nest al duidelijk zijn dat er bv qua bouw geen belovende hondjes bijzitten (waarik, gezien de combinatie die ik hoop te maken, niet van uit ga), dan blijft er geen.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
Lillith
- Zeer actief
Lille is met 9,5 mnd. bij een fokker weggekomen, fok ongeschikt qua lijn (pootjes en kleur).
Ik durf te zweren dat ze het hier beter heeft dan in een grote groep honden.
Dat was ook een fokker met een doel....ik vind het prima
Ik durf te zweren dat ze het hier beter heeft dan in een grote groep honden.
Dat was ook een fokker met een doel....ik vind het prima
- smoekie
- Zeer actief
Een smoekie kronkel???? Nu niet zo raar gaan doen hoorMelanie 74 schreef:? Wat is dit, een persoonlijke vete ofzo?smoekie schreef:fes/lou schreef:Dat mag je je afvragen hoor...het kwam stomweg zo uit deze keer.
Dat snap ik...beide zijn zo ongeveer tegelijkertijd loops geworden en gedekt, maar mijn vraag was meer behalve "het kwam stomweg zo uit deze keer" wáárom bewust te kiezen (tis immers een hobby en niet noodzakelijk) voor 2 nesten tegelijkertijdBedoel nog geen half jaar geleden had je óók al een nest van Rebel. Kón er dan echt niet gewacht worden tot de volgende loopsheid van de andere teef???
Soms komt het gewoon zo uit. Teven worden vaak vlak op elkaar loops en het is ook helemaal niet zeker dat ze ook echt opnemen. En ik zie het probleem niet als je genoeg aanvragen hebt en genoeg ruimte hebt voor de pups en het geen niet een normaal iets wordt.
Ohh, wacht het is een smoekkie kronkel
Voel jij je aangesproken ofzo? Lijkt er iig wel op
maar nee, tis geen smoekie kronkel, wel iets wat ik me bij wie dan ook afvraag. Jij hebt het o.a. ook over dat je het probleem niet ziet als je maar genoeg aanvragen hebt, maar vooralsnog zijn er nog steeds enkele reutjes te koop, dus met die "aanvragen" zal het wel los lopen
Blijft voor mij gewoon een feit dat het soms gewoon lopende band werk lijkt te zijn en dat van "hobby" waar men het zo vaak over heeft geen sprake is. Noch van "rasverbreding/verbetering"
En of jij je door mijn reactie aangesproken voelt moet jij voor jezelf weten
Edit:
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Of ik het er nu mee eens ben of niet, die jack russell nesten zijn over het algemeen niet bizar groot
.... waar een grand er rustig 12 krijgt, krijgt een jack russell er misschien 4.
In totaal nog steeds minder pups. Oftewel, ik zou er niet aan moeten denken om 2 of meer grand basset nesten tegelijkertijd te plannen, want dan kan je me na 2 maanden opvegen, maar 2 jack russell nesten is nog prima te overzien denk ik.
In totaal nog steeds minder pups. Oftewel, ik zou er niet aan moeten denken om 2 of meer grand basset nesten tegelijkertijd te plannen, want dan kan je me na 2 maanden opvegen, maar 2 jack russell nesten is nog prima te overzien denk ik.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ach, Smoekie is op oorlogspad...
Ja, er zijn nog een paar reutjes beschikbaar. Dat is helemaal geen probleem, zijn 3,5 week oud.
Ik had geloof ik 12 of 13 mensen op de lijst.
Als je die dan mailt dat de pups geboren zijn, krijg je van een stuk of 4 helemaal geen bericht terug. een stuk of 4 zeggen, oh, we hebben al een pup ergens anders gehaald en een stuk of 4 komen daadwerkelijk op bezoek en kiezen een pup uit.
Zo werkt dat.
je laat je gewoon bij meerdere fokkers op de lijst zetten en wie het erst wat beschikbaar heeft, daar ga je heen. En afbellen uit fatsoen hoeft niet blijkbaar...
Ja, er zijn nog een paar reutjes beschikbaar. Dat is helemaal geen probleem, zijn 3,5 week oud.
Als je die dan mailt dat de pups geboren zijn, krijg je van een stuk of 4 helemaal geen bericht terug. een stuk of 4 zeggen, oh, we hebben al een pup ergens anders gehaald en een stuk of 4 komen daadwerkelijk op bezoek en kiezen een pup uit.
Zo werkt dat.
je laat je gewoon bij meerdere fokkers op de lijst zetten en wie het erst wat beschikbaar heeft, daar ga je heen. En afbellen uit fatsoen hoeft niet blijkbaar...
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Twee nesten tegelijk heb ik ook een keer gehad en dat komt soms gewoon zo uit als je een teef hebt die al een paar keer leeg is gebleven na een dekking neem je gewoon de gok dat ze misschien weer leeg blijft of je hoopt dat het wel lukt en dan maar wel 2 nesten tegelijk als je 'mazzel' hebt.In dit geval was het een geluk dat er twee nesten waren want 1 van de teven had niet voldoende melk dus kon die ook de andere pups bijvoeden en daarna toen de melkproductie goed op gang kwam hebben beide teven samen gemoederd over de pups (vanaf dikke 3 weken)
Sandra

- smoekie
- Zeer actief
fes/lou schreef:Ach, Smoekie is op oorlogspad...
Zo werkt dat.
Nee hoor, smoekie is geenzins op oorlogspad. Ik snap vaak alleen niet zo goed waarom het zo ongeveer lopende band werk moet zijn dat fokken. Niks meer, niks minder.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Bij sommige fokkers is het ene nest nog niet weg en het volgende is al in de maak.smoekie schreef: Ik snap vaak alleen niet zo goed waarom het zo ongeveer lopende band werk moet zijn dat fokken. Niks meer, niks minder.
Alle teven zijn ook toevallig fokgeschikt en vaak ook nog toevallig een geweldige match met hun eigen reu(en).
Ben dan ook wel benieuwd of je met zoveel nakomelingen in een korte tijd ook nog een bepaalde 'nazorg' of interesse levert als de pups zijn uitgevlogen?
Maargoed, dit is wel een hele offtopic discussie.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat valt toch wel mee? Daarbij is het je eigen topic.Irisz schreef: Maargoed, dit is wel een hele offtopic discussie.
Ik begrijp zelf soms ook niet dat er fokkers zijn die meerdere nesten tegelijk hebben, of meerdere per jaar. Maar dat komt omdat ik dat zelf gewoon niet zou willen. Als een ander dat prima aan kan en leuk vindt, dan moet hij of zij dat natuurlijk zelf weten.
Ik vind 1 nest per anderhalf à 2 jaar of minder voor mijzelf gewoon genoeg.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ja dat is waar haha, het gaat alleen niet meer over het wel of niet houden van 'fok-ongeschikte' hondjes.LongFields schreef:Dat valt toch wel mee? Daarbij is het je eigen topic.Irisz schreef: Maargoed, dit is wel een hele offtopic discussie.![]()
Ik begrijp zelf soms ook niet dat er fokkers zijn die meerdere nesten tegelijk hebben, of meerdere per jaar. Maar dat komt omdat ik dat zelf gewoon niet zou willen. Als een ander dat prima aan kan en leuk vindt, dan moet hij of zij dat natuurlijk zelf weten.
Ik vind 1 nest per anderhalf à 2 jaar of minder voor mijzelf gewoon genoeg.
Ik denk ook dat het er een beetje aan ligt hoe je als fokker in het fokken staat.
Wil je met zo veel mogelijk nakomelingen contact houden en evt. zo nu en dan bezoeken, dan heb je een probleem als je aan de lopende band nesten hebt. Zeker als jouw ras wat grotere nesten geeft.
Ik ben zelf geen fan van op grote schaal fokken, maar dan is natuurlijk de vraag wanneer je 'op grote schaal' fokt.
Ieder heeft daar zijn eigen ideeën over.
Mensen vinden mij met Xavi ook overdreven af en toe. Maargoed, ik voel me er prettig bij.
-
Wenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
- Aantal honden: 4
Ik snap best dat een fokker een nieuw huisje zoekt voor een hondje dat niet geschikt is.
Ikzelf kan het niet .. sterker nog, ik heb de kneus uit het nest aangehouden.
(uiteraard niet met de bedoeling om verder mee te fokken .. voordat men die conclusie trekt)
Maar enfin ... eerste en laatste nest ... ik ben zelf totaal ongeschikt
Ikzelf kan het niet .. sterker nog, ik heb de kneus uit het nest aangehouden.
(uiteraard niet met de bedoeling om verder mee te fokken .. voordat men die conclusie trekt)
Maar enfin ... eerste en laatste nest ... ik ben zelf totaal ongeschikt
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
-
empyree
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ligt er denk ik helemaal aa hoe je kijkt naar het fokken an sich.
Vroeger werd er alleen gefokt door de rijken (baronnen en dergelijke met een landgoed) en zij hielden gewoon het hele nest aan en pas als ze oud genoeg waren om te beoordelen welke wel en niet goed waren werden de andere 'puppen' weggegeven aan boeren en burgers uit de omgeving. Omdat financieel voor de meesten onder ons geen haalbare kaart is worden de pups die we niet willen houden verkocht om de kosten te dekken van het gefokte nest. In de regel kost een nest 4 à 5 puppen en pas daarna wordt het 'winst'.
Als dan na een half jaar of langer blijkt dat de aangehouden pup niet dat heeft gebracht wat je hoopte kun je er voor kiezen die pup te houden en 'gewoon' een nieuw nest te fokken en daar ook weer een pup uit te houden maar als het dan een volgende keer wéér niet wordt wat je hoopt krijg je wel een enorme grote groep honden en daar heeft niet iedereen ruimte en/of tijd voor.
Er zijn fokker die dat anders oplossen en puppen uitzetten en die terug laten komen voor shows en een nest maar dat geeft ook nogal eens strubbelingen en ikzelf heb liever een nest van een teef die gewend is bij mij te leven en die goed in de roedel past.
Ik ben van mening dat alle opties voors en tegens hebben en ik zie liever dat een pup die niet goed uitgroeid naar een nieuwe baas gaat dan dat er uitgefokte teven geplaatst worden. Niet dat die laatsten het niet goed hebben maar voor mijn gevoel is het sneuer een hond te plaatsen die al een jaar of 7 bij je leeft en zich dan moet aanpassen aan een nieuwe situatie. Het lijkt mij voor een jonge hond toch makkelijker en de nieuwe eigenaar kan er nog jaren plezier aan hebben dat hij een gezonde hond krijgt die alleen voor de fok niet geschikt is.
Mijn keuze indertijd (ik had toen nog newfoundlanders) om fok-ongeschikte honden te plaatsen is omdat ik mijn honden absoluut wel in huis wilde houden en niet in kennels en ik gewoon niet meer dan 10 volwassen honden tegelijk wilde. Als je dan bedenkt dat je op 10 honden sowieso een aantal dames hebt die met pensioen zijn en we hadden ook 2 reuen, en 1 à 2 teven in de fok-leeftijd en jonge aanwas dan zit je al heel snel aan 10 !
Als je dan ook nog een ideaalplaatje in je hoofd hebt waar je naar toe wilt fokken dan zul je soms moeilijke keuzes moeten maken als je verder wilt komen........want ik heb ook wel eens een hond geplaatst die best in orde was qua gezondheid en rastype maar die gewoon niet aan mijn ideaal voldeed waardoor ik niet met haar verder wilde. Dus toen er zich een ideale baas aandiende (ik ging nooit actief op zoek) mocht zij naar die baas verhuizen.
Vroeger werd er alleen gefokt door de rijken (baronnen en dergelijke met een landgoed) en zij hielden gewoon het hele nest aan en pas als ze oud genoeg waren om te beoordelen welke wel en niet goed waren werden de andere 'puppen' weggegeven aan boeren en burgers uit de omgeving. Omdat financieel voor de meesten onder ons geen haalbare kaart is worden de pups die we niet willen houden verkocht om de kosten te dekken van het gefokte nest. In de regel kost een nest 4 à 5 puppen en pas daarna wordt het 'winst'.
Als dan na een half jaar of langer blijkt dat de aangehouden pup niet dat heeft gebracht wat je hoopte kun je er voor kiezen die pup te houden en 'gewoon' een nieuw nest te fokken en daar ook weer een pup uit te houden maar als het dan een volgende keer wéér niet wordt wat je hoopt krijg je wel een enorme grote groep honden en daar heeft niet iedereen ruimte en/of tijd voor.
Er zijn fokker die dat anders oplossen en puppen uitzetten en die terug laten komen voor shows en een nest maar dat geeft ook nogal eens strubbelingen en ikzelf heb liever een nest van een teef die gewend is bij mij te leven en die goed in de roedel past.
Ik ben van mening dat alle opties voors en tegens hebben en ik zie liever dat een pup die niet goed uitgroeid naar een nieuwe baas gaat dan dat er uitgefokte teven geplaatst worden. Niet dat die laatsten het niet goed hebben maar voor mijn gevoel is het sneuer een hond te plaatsen die al een jaar of 7 bij je leeft en zich dan moet aanpassen aan een nieuwe situatie. Het lijkt mij voor een jonge hond toch makkelijker en de nieuwe eigenaar kan er nog jaren plezier aan hebben dat hij een gezonde hond krijgt die alleen voor de fok niet geschikt is.
Mijn keuze indertijd (ik had toen nog newfoundlanders) om fok-ongeschikte honden te plaatsen is omdat ik mijn honden absoluut wel in huis wilde houden en niet in kennels en ik gewoon niet meer dan 10 volwassen honden tegelijk wilde. Als je dan bedenkt dat je op 10 honden sowieso een aantal dames hebt die met pensioen zijn en we hadden ook 2 reuen, en 1 à 2 teven in de fok-leeftijd en jonge aanwas dan zit je al heel snel aan 10 !
Als je dan ook nog een ideaalplaatje in je hoofd hebt waar je naar toe wilt fokken dan zul je soms moeilijke keuzes moeten maken als je verder wilt komen........want ik heb ook wel eens een hond geplaatst die best in orde was qua gezondheid en rastype maar die gewoon niet aan mijn ideaal voldeed waardoor ik niet met haar verder wilde. Dus toen er zich een ideale baas aandiende (ik ging nooit actief op zoek) mocht zij naar die baas verhuizen.
Sandra

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Smoekie had een punt als ik nu al weer met Rebel gefokt had ipv met andere hondjes.
Ik heb meerdere teven, als je dan toevallig een paar nestjes achter elkaar hebt, lijkt het al snel lopende band werk. Dat ik daarvoor 9 maanden geen nest had, valt niemand op blijkbaar.
Het is maar net zoals het loopt. Ik had nu geinteresseerden voor pups van Babet, dus die zou al gedekt worden. Toen werd Ruby tegelijk loops, de keer daarvoor was 14 of 15 maanden geleden, dus deze loosheid overslaan zou betekenen dat ze met deze frequentie 3,5 zou zijn met de volgende loopsheid.
Als ik het goed heb staat in het rasspecifiek fokregelement van de NVJRT dat de eerste dekking voor het 4e jaar moet plaatsvinden, als er dan wat mis gaat, kan ik met haar niet meer fokken. Zou geen grote ramp zijn, want ze blijft gewoon, maar dat heb ik op deze manier opgevangen...
Ik heb meerdere teven, als je dan toevallig een paar nestjes achter elkaar hebt, lijkt het al snel lopende band werk. Dat ik daarvoor 9 maanden geen nest had, valt niemand op blijkbaar.
Het is maar net zoals het loopt. Ik had nu geinteresseerden voor pups van Babet, dus die zou al gedekt worden. Toen werd Ruby tegelijk loops, de keer daarvoor was 14 of 15 maanden geleden, dus deze loosheid overslaan zou betekenen dat ze met deze frequentie 3,5 zou zijn met de volgende loopsheid.
Als ik het goed heb staat in het rasspecifiek fokregelement van de NVJRT dat de eerste dekking voor het 4e jaar moet plaatsvinden, als er dan wat mis gaat, kan ik met haar niet meer fokken. Zou geen grote ramp zijn, want ze blijft gewoon, maar dat heb ik op deze manier opgevangen...
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, weet ik wel. Maar ik word door haar wel als halve broodfokker afgeschilderd geloof ik
En daarbij heb ik geen geheimen hoor, men mag best weten wat mijn beweegreden is om 2 nesten tegelijk te hebben. In een normaal geval zou ik dat ook niet doen.
En daarbij heb ik geen geheimen hoor, men mag best weten wat mijn beweegreden is om 2 nesten tegelijk te hebben. In een normaal geval zou ik dat ook niet doen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
smoekie benadrukt dat het haar niet om fes/lou gaat en ik vind dat ze in zijn algemeenheid best een punt heeft.Tara schreef:Nogmaals: je bent niemand verantwoording verschuldigd.fes/lou schreef:Nee, weet ik wel. Maar ik word door haar wel als halve broodfokker afgeschilderd geloof ik
En wat Smoekie van jou vindt zou je moeten jeuken! Smoekie moet niet steeds anderen de maat willen nemen.
Ik zou er niet aan moeten denken om twee nesten tegelijk te moeten hebben, maar vooral omdat ik dan echt een capaciteitsprobleem zou gaan krijgen.
Jij hebt Jack Russels, kleine hondjes, met kleine nestjes en kleine werpkistjes. Dat is toch al een heel ander uitgangspunt?
Ik zie echt het probleem niet, en dat je jezelf gaat zitten verdedigen is volstrekt onnodig.
vind ook de uitleg van fes/lou prima en logisch en waarom dat niet zou mogen begrijp ik niet helemaal

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt ook gelijk hoor..
Maar toch, mensen als smoekie denken dat fokken een reu op een teef zetten is en hebben er geen benul van wat voor regeltjes er aan gesteld worden waar je toch wat rekening mee moet houden...
Maar toch, mensen als smoekie denken dat fokken een reu op een teef zetten is en hebben er geen benul van wat voor regeltjes er aan gesteld worden waar je toch wat rekening mee moet houden...
- Jeannettebo
- Zeer actief
Als het niet persoonlijk was had ze Rebel er niet bij moeten betrekken, of de vraag anders moeten stellen

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ach, dat het persoonlijk is weet iedereen. Ze mag me niet, en dat is wederzijds.
-
Melanie 74
Het viel mij ook op, en ik snap je best hoor fes/lou. Fokken kun je niet echt plannen, want de natuur laat zich niet dwingen.
Laat die smoekkie maar zuigen, want ze schrijft niet in het algemeen, ze heeft er geen notie van maar moet wel meeschreeuwen zoals het lijktvalsof ze heel wat is.
En wat Martijn schrijft is eigenlijk juist, het houden van honden is een hobby en het fokken van honden ook.
Bij de eerste kun je ook fokongeschikte honden hiuden, bij het tweede heb je niets aan fokongeschikte honden. Het is net wat je liever is
Laat die smoekkie maar zuigen, want ze schrijft niet in het algemeen, ze heeft er geen notie van maar moet wel meeschreeuwen zoals het lijktvalsof ze heel wat is.
En wat Martijn schrijft is eigenlijk juist, het houden van honden is een hobby en het fokken van honden ook.
Bij de eerste kun je ook fokongeschikte honden hiuden, bij het tweede heb je niets aan fokongeschikte honden. Het is net wat je liever is
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
fokkers zijn niet heilig hoor en om opheldering vragen is niet verboden.
lijkt me zelfs aan te raden want als je een antwoord krijgt weet je waar je over praat en hoeft de ander niet te gaan gooien met 'je hebt er geen verstand van dus hou je mond over dit soort dingen'
maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van het waas van geheimzinigheid die altijd toch wat om dat fokken heen hangt.
ik ben blij met de opheldering van fes/lou, die was duidelijk en maakt het -voor mij althans- begrijpelijk
lijkt me zelfs aan te raden want als je een antwoord krijgt weet je waar je over praat en hoeft de ander niet te gaan gooien met 'je hebt er geen verstand van dus hou je mond over dit soort dingen'
maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van het waas van geheimzinigheid die altijd toch wat om dat fokken heen hangt.
ik ben blij met de opheldering van fes/lou, die was duidelijk en maakt het -voor mij althans- begrijpelijk

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik zou het niet kunnen, ook voor de sport niet al snap ik het wel af en toe... (ook niet altijd, want als ik zie dat er mensen zijn die nog nooit een hond gehad hebben die ouder is dan 6 jaar omdat ze dan minder worden, geld gaan kosten en er weer plek moet komen voor een nieuwe dan gaan mij daar echt de haren van overeind staan).
Helaas heb ik zelf 1 hond moeten herplaatsen, Xantos, en de enige reden was het knokken met mijn eigen honden en de grote negatieve invloed hij had op alle aanwezige honden, en niet in de eerste plaats op zichzelf... ze waren geen schim meer van de honden die ik kende.
Dan houdt het op imo en moet je kiezen voor het welzijn van de honden. Dat zou voor mij een reden zijn om een hond weg te doen, en voor de rest ach... ik heb altijd zoiets waar er 1 kan eten kunnen er ook 2 eten, waar er 2 kunnen eten kunnen er ook 3 eten etc. etc. etc.
Zolang ik maar alle honden hun individuele aandacht kan geven en ze kan geven wat ze nodig hebben.
Helaas heb ik zelf 1 hond moeten herplaatsen, Xantos, en de enige reden was het knokken met mijn eigen honden en de grote negatieve invloed hij had op alle aanwezige honden, en niet in de eerste plaats op zichzelf... ze waren geen schim meer van de honden die ik kende.
Dan houdt het op imo en moet je kiezen voor het welzijn van de honden. Dat zou voor mij een reden zijn om een hond weg te doen, en voor de rest ach... ik heb altijd zoiets waar er 1 kan eten kunnen er ook 2 eten, waar er 2 kunnen eten kunnen er ook 3 eten etc. etc. etc.
Zolang ik maar alle honden hun individuele aandacht kan geven en ze kan geven wat ze nodig hebben.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar voor de duidelijkheid, het is bij mij niet zo dat honden die uitgefokt zijn, afgedankt worden. Die blijven gewoon, dat zijn mijn hondjes, en als er morgen een omstandigheid zou zijn waardoor ik zou stoppen met fokken, blijven ze dat ook gewoon.
Mijn honden gaan voor fokken, dat mag duidelijk zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik had t zeker niet over jou en ik snap jouw beweegredenen ook prima waarom je het toen wel gedaan hebt.fes/lou schreef:Maar voor de duidelijkheid, het is bij mij niet zo dat honden die uitgefokt zijn, afgedankt worden. Die blijven gewoon, dat zijn mijn hondjes, en als er morgen een omstandigheid zou zijn waardoor ik zou stoppen met fokken, blijven ze dat ook gewoon.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
empyree
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb ook moeite met een oude hond die weg moet om plaats te maken voor een nieuwe maar snap wel dat iemand die een pup of jonge hond heeft aangeschaft voor de sport dat deze dan weg 'moet' om een nieuwe jonge hond een kans te geven. Ik zie dat dan als een schaapsherder die een border koopt die niet drijft, dan heeft ie ook een andere hond nodigmalinois schreef:Ik zou het niet kunnen, ook voor de sport niet al snap ik het wel af en toe... (ook niet altijd, want als ik zie dat er mensen zijn die nog nooit een hond gehad hebben die ouder is dan 6 jaar omdat ze dan minder worden, geld gaan kosten en er weer plek moet komen voor een nieuwe dan gaan mij daar echt de haren van overeind staan).
Dan houdt het op imo en moet je kiezen voor het welzijn van de honden. Dat zou voor mij een reden zijn om een hond weg te doen, en voor de rest ach... ik heb altijd zoiets waar er 1 kan eten kunnen er ook 2 eten, waar er 2 kunnen eten kunnen er ook 3 eten etc. etc. etc.![]()
Sandra