Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met 6 mnd

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

shinobi
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Re: Fietsen met 6 mnd

Ongelezen bericht door shinobi »

Dat is natuurlijk per ras verschillend wat verstandig is, ik heb er mee gewacht tot mijn hond 18 maanden was.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

72 weken had ook gekund :engel:
18 maanden is toch gewoon anderhalf jaar? :scratch:

Niet tegen jou specifiek hoor :wink: , maar waarom blijven zoveel hondeneigenaren eigenlijk zo graag hangen in veel te kleine eenheden?
De stap van weken naar maanden duurt meestal al bijna een jaar, en als de leeftijd dan eindelijk een keer in jaren wordt uitgedrukt is de hond al bijna dood :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
shinobi
Zeer actief

Jaap* schreef:72 weken had ook gekund :engel:

Niet tegen jou specifiek hoor :wink: , maar waarom blijven zoveel hondeneigenaren eigenlijk zo graag hangen in veel te kleine eenheden?
De stap van weken naar maanden duurt meestal al bijna een jaar, en als de leeftijd dan eindelijk een keer in jaren wordt uitgedrukt is de hond al bijna dood :19:
Ja klopt dat is anderhalf jaar, maar wat is daar mis mee?
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Jaap* schreef:72 weken had ook gekund :engel:

Ik vroeg het me pas ook af inderdaad. Iemand die het had over haar Labrador van 20 maanden. Wat ga je dan zeggen als dat beest 10 is? Dat hij 120 maanden is? :mrgreen:?

OT: Ik ga met Izzy leren fietsen als haar poot weer voldoende gefixt en operatief is. Zal wel rond 8-9 maanden zijn.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

shinobi schreef:Dat is natuurlijk per ras verschillend wat verstandig is, ik heb er mee gewacht tot mijn hond 18 maanden was.
eensch, grote honden zou ik ook langer wachten, kleine rassen zijn eerder volwassen en uitgegroeid, maar waarom zo`n haast :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk niet dat er iets mis mee is maar het zou me veel te gedoseerd en te kort zijn. Ik wacht liever wat langer om het dan sneller op te bouwen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

De meningen hierover lopen zó enorm uiteen.
Ik ben met Tselfde begonnen toen ze 12 weken was. Nou klinkt dat heel slecht natuurlijk.
Maar ik begon met een minuutje per keer, eens per week, gewoon om haar alvast te laten wennen aan de fiets en aan het feit dat ze netjes naast hoorde te lopen.
Het stelde dus eigenlijk heel weinig voor.
Ik heb dat rustig opgebouwd, en altijd op wandeltempo, en nu fiets ik zo'n 3x per week met haar, een kwartier.
Daar heb ik al enorm veel opmerkingen over gehad, want volgens velen is dat heeeeeel slecht voor een jonge hond.
Maar ja, ze heeft ook af en toe een uitlaatklep nodig en wat extra beweging, en ze vindt het heerlijk. Ik geloof niet dat ik haar hier kwaad mee doe, vooral omdat ze absoluut niet mag rennen en niet mag trekken. Heeeel af en toe toch wel... misschien moet ik dat eigenlijk niet doen... maar ze vindt het zo leuk.
:zweep:
shinobi
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
shinobi schreef:Dat is natuurlijk per ras verschillend wat verstandig is, ik heb er mee gewacht tot mijn hond 18 maanden was.
eensch, grote honden zou ik ook langer wachten, kleine rassen zijn eerder volwassen en uitgegroeid, maar waarom zo`n haast :wink:
Inderdaad je kan beter ff wachten tijd gaat toch snel voorbij, me hond moest het wel ff leren.
1 keer trok hij me van me fiets af en een keer was ik tegen een auto geknald :p maar hij had het snel door en ging daarna en nu nog perfect.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

shinobi schreef:
S@ndr@ schreef:
Inderdaad je kan beter ff wachten tijd gaat toch snel voorbij, me hond moest het wel ff leren.
1 keer trok hij me van me fiets af en een keer was ik tegen een auto geknald :p maar hij had het snel door en ging daarna en nu nog perfect.
Tja... ik heb een hond met pit, een hond met best een flinke dosis werkdrift.
Ik wilde sowieso dat ze erg jong zou leren hoe het moet, met Julia heb ik daar netjes heel lang mee gewacht, en die was niet te remmen (kreeg ik haar niet geleerd) waardoor ze haar kruisband aan gort heeft gelopen.
Dus ik hoopte dat te voorkomen door nu al jong te leren hoe het moet. Ze bleek het ook wel erg leuk te vinden, en ook nodig te hebben. Ze werd een beetje erg druk en onhandelbaar in huis, en als ik dan ietsje langer ging fietsen, dan was ze in huis en tuin wél goed te handelen. Dus eigenlijk is het zo gegroeid.
De poedels zijn me iig heel erg dankbaar dat ik regelmatig de fiets al pak met Tselfde :oeps:
:zweep:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Bij mijn eerste hond hield ik me ook aan de 'regel' van gaan fietsen als hij, ongeveer, 1 jaar oud/jong was. Nu zou ik me daar niet meer aan houden.

Beweging is, in zijn algemeenheid, gewoon goed, mits je dat gedoseerd doet. Ik zie geen probleem met fietsen op jonge leeftijd, mits het aangepast is aan de hond zelf. Dat geldt nmm ook voor grote(re) rassen.
Juist het opbouwen van spiermassa lijkt mij goed voor HD-gevoelige honden.

Probleem kan zijn dat een aantal mensen niet goed in kan schatten wat wel of niet kan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik begon ook met 6 maanden met Sjon en de Bullen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als hij niet verder komt dan manken en hobbelen moet je het ook niet doen want dan is hij al stuk en gehandicapt. Maar als hij los gewoon een stukje kan draven dan kan dat ook naast de fiets.
Wat is dat toch met mensen dat ze denken dat honden gelijk stuk gaan.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

bouvierpoedel schreef:Als hij niet verder komt dan manken en hobbelen moet je het ook niet doen want dan is hij al stuk en gehandicapt. Maar als hij los gewoon een stukje kan draven dan kan dat ook naast de fiets.
Met een stukje is niets mis......... als het om een stukje gaat.
Maar wat is een stukje?
Liesbeth schreef:Probleem kan zijn dat een aantal mensen niet goed in kan schatten wat wel of niet kan.
Er zijn echt mensen die de jonge hond (pup) naast de fiets zetten en meteen naar het volgende dorp gaan fietsen.
Alleen maar omdat je zegt dat een stukje draven best mag.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

ranetje schreef:
bouvierpoedel schreef:Als hij niet verder komt dan manken en hobbelen moet je het ook niet doen want dan is hij al stuk en gehandicapt. Maar als hij los gewoon een stukje kan draven dan kan dat ook naast de fiets.
Met een stukje is niets mis......... als het om een stukje gaat.
Maar wat is een stukje?
Liesbeth schreef:Probleem kan zijn dat een aantal mensen niet goed in kan schatten wat wel of niet kan.
Er zijn echt mensen die de jonge hond (pup) naast de fiets zetten en meteen naar het volgende dorp gaan fietsen.
Alleen maar omdat je zegt dat een stukje draven best mag.
Daarom adviseer ik mensen altijd om een goed fietsschema te zoeken en zich daar aan te houden, dan begin je met 5 min in om de dag ofzo en dat moet met een maand of 6 wel,kunnen lijkt me.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lunatic schreef:Daarom adviseer ik mensen altijd om een goed fietsschema te zoeken en zich daar aan te houden, dan begin je met 5 min in om de dag ofzo en dat moet met een maand of 6 wel,kunnen lijkt me.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van al die regeltjes, gewoon je gezonde verstand gebruiken en goed naar je hond kijken.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Dat is nog eens een oud topic :mrgreen:

We hadden vroeger op puppycursus een meneer die kwam fietsen met z'n labrador van 10-12 weken naast de fiets.
Dat kan ik persoonlijk niet begrijpen.
Maandje of 6, snap ik het wel wat meer, dan loop je ook al gewoon grotere wandelingen etc. dus dan is even naast de fiets niet slechter dan een boswandeling naar mijn idee.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

hier zelf op advies van de orthopeed begonnen met fietsen met mijn toen 7 maand jongen amstaff.
Juist om rustig spieren op te bouwen die bij haar nog totaal niet aanwezig waren ivm langdurig opgesloten zitten in de bench de eerste maanden van haar leven toen ze bij haar 1e baasjes ging wonen.
Heel rustig opbouwen en het advies was 2x per week.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik fiets niet met mijn honden omdat ik zelf niet zo'n fietser ben maar ik skate wel met ze.
Vanaf 6 maanden gaan ze al kleine stukjes mee, geen probleem.
Meestal skate ik naar het park (5 minuten) aan de lijn en mogen ze daar los terwijl ik mn baantjes skate :F:
Verder bouwen we het langzaam op en vanaf een jaar doen we echt de langere afstanden.
Ik gebruik overigens geen schema, het verschilt per hond, ik kijk gewoon naar wat de hond aankan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”