Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
teletac
Moderator: moderatorteam
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
Re: teletac
ik ben heel benieuwd, en hoop dat ik mijn sport in de toekomst kan blijven uitvoeren.
Nu heb ik zelf een hondje waar ik de Teletac niet voor nodig heb maar als ik het nodig had dan geef ik de afstandbediening aan een van de clubgenoten die al tig jaar deze sport doen en dus heel goed weten waar ze mee bezig zijn. en dus niet te pas en te onpas de knop indrukken.
Ik geloof niet dat alles alleen maar met beloning kan. kinderen (mag je neit vergelijken met honden maar doe het toch even) worden toch ook niet alleen maar met goed zo, braaf jongen/meisje opgevoed? Heb 1x een hond gezien op basiscertificaat keuring die alleen positief opgevoed was. nou als ik dat meisje was had ik me gruwelijk kapot geschaamd. de keurmeester moest bijv. bij het zoeken uiteindelijk ingrijpen en de hond roepen omdat deze na 5 min roepen nog niet terug kwam bij het baasje.
straffen en belonen is even belangrijk. en straffen en straffen is ook nog een verschil.
Ben benieuwd, hoorde ook al dat de stokslag bij de stokaanval ook nog een keer bekeken moest gaan worden of zit nog wel zou mogen.
Nu heb ik zelf een hondje waar ik de Teletac niet voor nodig heb maar als ik het nodig had dan geef ik de afstandbediening aan een van de clubgenoten die al tig jaar deze sport doen en dus heel goed weten waar ze mee bezig zijn. en dus niet te pas en te onpas de knop indrukken.
Ik geloof niet dat alles alleen maar met beloning kan. kinderen (mag je neit vergelijken met honden maar doe het toch even) worden toch ook niet alleen maar met goed zo, braaf jongen/meisje opgevoed? Heb 1x een hond gezien op basiscertificaat keuring die alleen positief opgevoed was. nou als ik dat meisje was had ik me gruwelijk kapot geschaamd. de keurmeester moest bijv. bij het zoeken uiteindelijk ingrijpen en de hond roepen omdat deze na 5 min roepen nog niet terug kwam bij het baasje.
straffen en belonen is even belangrijk. en straffen en straffen is ook nog een verschil.
Ben benieuwd, hoorde ook al dat de stokslag bij de stokaanval ook nog een keer bekeken moest gaan worden of zit nog wel zou mogen.
- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 2
Binnen de IPO zou dit volgens mij desastreus zijn.
Ik heb de band ook gebruikt als laatste redmiddel en ben er heel blij mee. Het heeft mij enorm geholpen.
Zolang je dat ding onder begeleiding en op de juiste manier gebruikt zie ik er geen kwaad in.
..ik zou dit eigenlijk bizar vinden als het verboden wordt.
Ik heb de band ook gebruikt als laatste redmiddel en ben er heel blij mee. Het heeft mij enorm geholpen.
Zolang je dat ding onder begeleiding en op de juiste manier gebruikt zie ik er geen kwaad in.
..ik zou dit eigenlijk bizar vinden als het verboden wordt.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Vroeger kon het zonder teletac omdat die er nog niet waren.Nanna schreef:Vroeger kon het ook zonder Teletac![]()
En als de honden zó heftig worden dat ze zonder zo'n stroomstoot niet meer te bereiken zijn moet er wellicht eens naar het fokbeleid gekeken worden.
Vroeger werden er volop varkensdrijvers gebruikt, werden er stroomapparaten geknutseld die door eraan te draaien een stroomstoot gaven aan de hond. Minder te doseren en heel wat dieronvriendelijker dan het gebruik van de tt.
Dus laten we aub niet terug naar "vroeger" gaan.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Eens. Maar mi hoeft het niet met stroombanden of prikkers. Ik corrigeer ook, maar met woorden. Al is de basis hier koekjes/balletjes.Sonnie1983 schreef:
Ik geloof niet dat alles alleen maar met beloning kan.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inge schreef:Vroeger kon het zonder teletac omdat die er nog niet waren.Nanna schreef:Vroeger kon het ook zonder Teletac![]()
En als de honden zó heftig worden dat ze zonder zo'n stroomstoot niet meer te bereiken zijn moet er wellicht eens naar het fokbeleid gekeken worden.
Vroeger werden er volop varkensdrijvers gebruikt, werden er stroomapparaten geknutseld die door eraan te draaien een stroomstoot gaven aan de hond. Minder te doseren en heel wat dieronvriendelijker dan het gebruik van de tt.
Dus laten we aub niet terug naar "vroeger" gaan.
dat dus idd, zelfbouw stroom & kettingen....
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
De basis is hier ook koekjes en balletjes en met woorden corrigeren.Machie schreef:Eens. Maar mi hoeft het niet met stroombanden of prikkers. Ik corrigeer ook, maar met woorden. Al is de basis hier koekjes/balletjes.Sonnie1983 schreef:
Maar dat is helaas niet genoeg aangezien het bijten de hond meer oplevert dan dat balletje, dat koekje of die correctie met een woord.
Dan gebruik ik liever een TT of een prikker (in combinatie met de correctie met woorden) dan dat ik de hond fysiek hard aan moet pakken om hem te laten luisteren.
Mensen onderschatten de driften die de hond heeft op het moment dat hij mag bijten. Daar kan geen koekje tegenop. En een hond die na zijn opleiding wellicht gaat werken bij de politie of in de bewaking (hetzij in Nederland, hetzij elders) moet bijten.... maar ook luisteren!
Groetjes Inge

- frank-bobby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua - Aantal honden: 3
- Contacteer:
pardon je weet niet eens waarvoor en voor wie en hoe ik hem gebruikmalinois schreef:Mensen zoals jij zijn de oorzaak van dergelijke voorstellen tot verbodfrank-bobby schreef:verboden of niet
hebben ze mooi pech
heb er van de week 1 gekocht en ga m toch ook echt mooi gebruiken
hoe kan je dan weten hoe ik er mee om ga

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Varkensprikkers, staalborstels, kettingen.... weet je dan genoeg?Nanna schreef:Vroeger kon het ook zonder Teletac![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Nanna schreef:Vroeger kon het ook zonder Teletac![]()
ja, laat ons terug keren naar de tijd van planken met spijkers, stroom ondergronds plaatsen, stokken, halsbanden met roeste nagels door....

Ik gebruik overigens de TT niet bij mijn huidige sporthond, omdat ik er het nut niet van inzie (net zomin ik het nut inzie van er een koekje in te duwen trouwens

Maar ik vind het nog steeds een hulpmiddel waarmee ik rekening zou houden om het te gebruiken als dat resultaat zou opleveren.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe je hier reageert zegt voldoende...frank-bobby schreef:pardon je weet niet eens waarvoor en voor wie en hoe ik hem gebruikmalinois schreef:Mensen zoals jij zijn de oorzaak van dergelijke voorstellen tot verbodfrank-bobby schreef:verboden of niet
hebben ze mooi pech

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- frank-bobby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua - Aantal honden: 3
- Contacteer:
wat jij wilt hoormalinois schreef:Hoe je hier reageert zegt voldoende...frank-bobby schreef:pardon je weet niet eens waarvoor en voor wie en hoe ik hem gebruikmalinois schreef:Mensen zoals jij zijn de oorzaak van dergelijke voorstellen tot verbodfrank-bobby schreef:verboden of niet
hebben ze mooi pech

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder x Ierse Wolfshond
- Aantal honden: 1
Zelf gebruik ik ook een TT alleen in nood.
Ik zou het juist goed vinden dat je zo'n band juist alleen mag gebruiken met prof begeleiding.
Die is nu moeilijk te vinden.
Een dierenwinkel weet er idd niks vanaf.
En was het niet dat er een rechtzaak is geweest een paar jaar geleden omdat een man zijn hond niet had aangelijnd
maar een tt om had? Volgens mij had de rechter besloten dat de TT een wettelijke halsband/riem is en de man hoefde geen bekeuring te betalen.
En waren de prikbanden dan nog niet verboden? Had dat altijd aangenomen.
Mocht wel verkocht worden maar niet gebruikt worden.
Maar als ik regel 4 lees geldt het dus ook voor bijtende en prikkende stoffen zoals citronella banden of citroensap.........?
Ik zou het juist goed vinden dat je zo'n band juist alleen mag gebruiken met prof begeleiding.
Die is nu moeilijk te vinden.
Een dierenwinkel weet er idd niks vanaf.
En was het niet dat er een rechtzaak is geweest een paar jaar geleden omdat een man zijn hond niet had aangelijnd
maar een tt om had? Volgens mij had de rechter besloten dat de TT een wettelijke halsband/riem is en de man hoefde geen bekeuring te betalen.
En waren de prikbanden dan nog niet verboden? Had dat altijd aangenomen.
Mocht wel verkocht worden maar niet gebruikt worden.
Maar als ik regel 4 lees geldt het dus ook voor bijtende en prikkende stoffen zoals citronella banden of citroensap.........?
LEVEN EN LATEN LEVEN
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Yep, en vergeet alle "hollewippers" niet. Da's schoppen en dat mag nietchris'76 schreef: Maar als ik regel 4 lees geldt het dus ook voor bijtende en prikkende stoffen zoals citronella banden of citroensap.........?

En wat is "je ontdoen van een dier"?
Is dat zelf de keuze maken wanneer het genoeg is? Is dat je hond verkopen of weggeven?
Geen stroomdraadjes meer om je tuin of de wei af te zetten.
En zo staan er wel meer dingen in die wet waarbij ik denk

Groetjes Inge

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Als ik verhalen hoor over 'vroeger'... geef mij dan de TT van nu maar!
Ik zou zelf niet eens de afstandsbediening vast willen houden, maar de kast geven aan degene die weet waar hij mee bezig is. Die op een laatste seconde nog beslist om niet op de knop te drukken omdat het zo stoer is, maar omdat hij iets aan de hond ziet waarom hij niet drukt. Die dus weet wat hij in handen heeft.
Daar zou wel meer naar gekeken mogen worden.
Maar als dat ding goed gebruikt wordt, door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, vind ik er niets mis mee.
Met een boze 'NEE', kom je er echt niet altijd als jij op tig meter afstand staat en je hond wil niet lossen. (Ik noem maar een voorbeeld)
En voor een hond die de praktijk in moet gaan is het toch wel handig als hij lost.
Bij ons wordt overigens ontzettend veel met beloning getraind. Een bijtrol, een bal, een buisje of weet ik veel wat. Vind ik ook erg prettig, je komt er een heel eind mee, maar het werkt niet altijd.
Ik zou zelf niet eens de afstandsbediening vast willen houden, maar de kast geven aan degene die weet waar hij mee bezig is. Die op een laatste seconde nog beslist om niet op de knop te drukken omdat het zo stoer is, maar omdat hij iets aan de hond ziet waarom hij niet drukt. Die dus weet wat hij in handen heeft.
Daar zou wel meer naar gekeken mogen worden.
Maar als dat ding goed gebruikt wordt, door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, vind ik er niets mis mee.
Met een boze 'NEE', kom je er echt niet altijd als jij op tig meter afstand staat en je hond wil niet lossen. (Ik noem maar een voorbeeld)
En voor een hond die de praktijk in moet gaan is het toch wel handig als hij lost.
Bij ons wordt overigens ontzettend veel met beloning getraind. Een bijtrol, een bal, een buisje of weet ik veel wat. Vind ik ook erg prettig, je komt er een heel eind mee, maar het werkt niet altijd.
- Sonnie1983
- Zeer actief
Daarom gaf ik ook al aan tussen straffen en straffen zit een verschil.Machie schreef:Eens. Maar mi hoeft het niet met stroombanden of prikkers. Ik corrigeer ook, maar met woorden. Al is de basis hier koekjes/balletjes.Sonnie1983 schreef:
Maar ik vind een TT of prikband als deze juist gebruikt worden geen probleem.
Misbruik is altijd verkeerd natuurlijk.
- Sonnie1983
- Zeer actief
inderdaad wat is ontdoen van een dier, betekent het inderdaad dat we deze niet meer mogen verkopen aan de politie bijv.?Inge schreef:Yep, en vergeet alle "hollewippers" niet. Da's schoppen en dat mag nietchris'76 schreef: Maar als ik regel 4 lees geldt het dus ook voor bijtende en prikkende stoffen zoals citronella banden of citroensap.........?![]()
Is dat zelf de keuze maken wanneer het genoeg is? Is dat je hond verkopen of weggeven?
En zo staan er wel meer dingen in die wet waarbij ik denk![]()
veel onduidelijkheden inderdaad nog.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Het hele besluit eens doorgelezen, een hoop letters.
Wat ik ervan begrijp, is het inderdaad een verbod op tt, prikband, antitrektuig, en een heleboel meer.
Een belangrijk begrip is, volgens mij, de woorden 'met een redelijk doel'.
In het besluit wordt gesteld dat de genoemde middelen dat doel niet hebben.
In de brief van @Dianevandeberkt lees ik een voorstel tot regulering van gebruik.
Klinkt alleszins redelijk en biedt mogelijkheden.
Geen idee echter hoe sterk de lobby van de KNPV-wereld is.
Wat ik ervan begrijp, is het inderdaad een verbod op tt, prikband, antitrektuig, en een heleboel meer.
Een belangrijk begrip is, volgens mij, de woorden 'met een redelijk doel'.
In het besluit wordt gesteld dat de genoemde middelen dat doel niet hebben.
In de brief van @Dianevandeberkt lees ik een voorstel tot regulering van gebruik.
Klinkt alleszins redelijk en biedt mogelijkheden.
Geen idee echter hoe sterk de lobby van de KNPV-wereld is.
Wiel
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inge schreef:Yep, en vergeet alle "hollewippers" niet. Da's schoppen en dat mag nietchris'76 schreef: Maar als ik regel 4 lees geldt het dus ook voor bijtende en prikkende stoffen zoals citronella banden of citroensap.........?![]()
wat te denken van stroom of prikkeldraad idd.....
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook niet maar jij zegt dat er vroeger zonder TT getraind werd, tja toen werden die instrumenten gebruikt. Dan zie ik toch liever goed gebruik van een TT.Nanna schreef:Als dat allemaal broodnodig is, zou het mijn sport niet zijn.malinois schreef:Varkensprikkers, staalborstels, kettingen.... weet je dan genoeg?Nanna schreef:Vroeger kon het ook zonder Teletac![]()
En als de honden zó heftig worden dat ze zonder zo'n stroomstoot niet meer te bereiken zijn moet er wellicht eens naar het fokbeleid gekeken worden.![]()
Ik hoef geen hond die ik met dergelijke pijnprikkels te lijf moet om hem te mannen.
Dan ging ik wel met een Border Collie schapendrijven. Of krijgen die ook stroomstoten?

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Wordt ook genoemd in het besluit: is toegestaan met de redenering dat dieren zich verder vrij kunnen bewegen in de omsloten ruimte.crutz schreef:Inge schreef:Yep, en vergeet alle "hollewippers" niet. Da's schoppen en dat mag nietchris'76 schreef: Maar als ik regel 4 lees geldt het dus ook voor bijtende en prikkende stoffen zoals citronella banden of citroensap.........?![]()
wat te denken van stroom of prikkeldraad idd.....
De mogelijkheid van een ontheffing (weet niet of dit de goede juridische term is) voor de KNPV, zou een uitweg kunnen zijn, mits je aan kan tonen dat een tt wel degelijk een redelijk doel heeft. En dat lijkt me wel aantoonbaar.
Laatst gewijzigd door Biet op 12 dec 2012 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wiel
- sandrav
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
mee eens.
een teletact kun je op de kriebelstand zetten.
dan voel je er amper wat van.
somiige jachthonden of weglopers kunnen dan weer loslopen.
sommige honden reageren gewoon niet op positieve training op sommige momenten.
Wij hebben zelf een band.
en elke stand probeer ik eerst op mezelf.
tot een kwart is het gewoon een wat irritant gevoel. maar geen pijn.
onze reu liep vroegr vaak weg en kon daardoor niet meer los.
en echt we hebben er echt ons best voro gedaan om hem op een positieve manier terug te krijgen.. maar hij geeft niets om eten.. en op zulke momenten ook niet om speelgoed.
we hebben hem aan de lange lijn getraind.. de band om op een standje dat ik zelf ook niet pijnlijk vind.,
was voor hem voldoende.
hij kon gewoon weer lekker los lopen, ik hoefde me geen zorgen meer te maken dat hij weg liep... en de treinrails of weg op ging.
Of dat ik een uur te laat op mn werk kwam omdat hij in de verte nog ergens achter een hazenspoor aan zat.
hij was nog steeds de vrolijke hond die totaal niet negatief reageerd als hij dat ding ziet.
Hij draagt hem nu al lang niet meer.... luisterd perfect.
als je weet wat je doet kunnen zulke hulpmiddelen juist handig zijn.
eigenlijk vind ik een gentle leader zieliger als een niet scherpe pinnenband.
de meeste honden lopen gedrukt met dat ding om het hoofd, of schrapen hun neus kapot aan de grond, willen het graag af doen.
de honden die ik ken waarvan de baas de gentle leader af heeft gedaan en pinnenband om , zijn veel vrolijker met zo'n band om, lopen niet meergedrukt.. en trekken baas af en toe toch naar een boompje om te snuffen.
alleen pijnlijk als de hond ermee gecorrigeerd wordt.
worden die banden verboden gaan sommigen wel gewoon spijkers in een leren halsband zetten
(
een teletact kun je op de kriebelstand zetten.
dan voel je er amper wat van.
somiige jachthonden of weglopers kunnen dan weer loslopen.
sommige honden reageren gewoon niet op positieve training op sommige momenten.
Wij hebben zelf een band.
tot een kwart is het gewoon een wat irritant gevoel. maar geen pijn.
onze reu liep vroegr vaak weg en kon daardoor niet meer los.
en echt we hebben er echt ons best voro gedaan om hem op een positieve manier terug te krijgen.. maar hij geeft niets om eten.. en op zulke momenten ook niet om speelgoed.
we hebben hem aan de lange lijn getraind.. de band om op een standje dat ik zelf ook niet pijnlijk vind.,
was voor hem voldoende.
hij kon gewoon weer lekker los lopen, ik hoefde me geen zorgen meer te maken dat hij weg liep... en de treinrails of weg op ging.
Of dat ik een uur te laat op mn werk kwam omdat hij in de verte nog ergens achter een hazenspoor aan zat.
hij was nog steeds de vrolijke hond die totaal niet negatief reageerd als hij dat ding ziet.
Hij draagt hem nu al lang niet meer.... luisterd perfect.
als je weet wat je doet kunnen zulke hulpmiddelen juist handig zijn.
eigenlijk vind ik een gentle leader zieliger als een niet scherpe pinnenband.
de meeste honden lopen gedrukt met dat ding om het hoofd, of schrapen hun neus kapot aan de grond, willen het graag af doen.
de honden die ik ken waarvan de baas de gentle leader af heeft gedaan en pinnenband om , zijn veel vrolijker met zo'n band om, lopen niet meergedrukt.. en trekken baas af en toe toch naar een boompje om te snuffen.
alleen pijnlijk als de hond ermee gecorrigeerd wordt.
worden die banden verboden gaan sommigen wel gewoon spijkers in een leren halsband zetten

bellabeest schreef:indien ze op de juiste manier gebruikt worden wel jah.Sanne!! schreef:Vind jij een teletac of prikband diervriendelijk dan?bellabeest schreef:mij niet, dan vinden mensen wel weer andere middelen om hun honden te trainen die misschien iets minder diervriendelijk zijn.Jion schreef:O?
Lijkt me een goede zaak!
Laatst gewijzigd door sandrav op 12 dec 2012 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Gaat de dood worden van jachthonden die in hun passie ondanks alle TT-vrije training toch uit de hand gaan bij het zien van een bv opgaand haas. Spreek nog niet eens over de autobestuurder die om de hond te ontwijken in een boom klimt of in de sloot belandt.Selena schreef:Gaat de dood worden van de bijtsporten ben ik bang. Je komt een heel end met positieve methodes alleen in het voorwerk, maar daarna wordt het een stuk moeilijker of onmogelijk afhankelijk van het type hond.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Doet BB goede zaken met zijn nieuwe TT. In elke halsband te verwerken dus niet zichtbaar.
Dan gaan we daar maar voor sparen.

- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Hmmm dus als mijn hond een andere hond ( of mens) bijt mag dat niet.
Maar ik mag mijn hond ook niet tegen houden? En zelfs de andere hond niet op afstand houden.
Ik leer alles aan met koekjes en ballen, ik loop zelfs GG1 met mijn reu op een kc waar je niet met slipkettingen mag trainen.
Gaat super echt waar.
Maar dat is appel en geen bijwerk, dan heb ik een totaal andere hond.
Train ik een week geen bijtwerk dan heb ik die totaal andere hond ook op de kc
Zelfs gewoon uitlaten zal voor een aantal honden niet meer kunnen op deze manier.
Maar ik mag mijn hond ook niet tegen houden? En zelfs de andere hond niet op afstand houden.
Ik leer alles aan met koekjes en ballen, ik loop zelfs GG1 met mijn reu op een kc waar je niet met slipkettingen mag trainen.
Gaat super echt waar.
Maar dat is appel en geen bijwerk, dan heb ik een totaal andere hond.
Train ik een week geen bijtwerk dan heb ik die totaal andere hond ook op de kc

Zelfs gewoon uitlaten zal voor een aantal honden niet meer kunnen op deze manier.
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Overigens ben ik heel erg blij dat hier verschillende mensen hun hond (na eerst een hond gedood te hebben of goed gegrepen )een prikkeband hebben omgehangen. Hadden ze dit niet dat was er geen hond meer geweest in de wijk.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik test t aan de binnenkant van mn elleboog of pols. En reken maar dat t daar gevoelig isJion schreef:Dit soort dingen lees ik wel vaker.sandrav schreef: Wij hebben zelf een band.
En dan vraag ik me af of je dat ding wel echt om je nek hebt gedaan. En toen de afstandsbediening aan een ander hebt gegeven. En dan bent gaan wandelen om dan onverwachts een correctie te krijgen.
Want dan pas weet je hoe het ECHT voelt.
Om de bovenarm en dan weten wanneer en hoe sterk de schok komt, telt niet vind ik.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Nog niet van gehoord. Heb je een linkje?malinois schreef:Doet BB goede zaken met zijn nieuwe TT. In elke halsband te verwerken dus niet zichtbaar.
gr Petra.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ja tuurlijk, want ieder de afstandsbediening heeft, loopt lukraak maar wat te duwen wanneer het hem uitkomt uiteraard.Jion schreef:Dit soort dingen lees ik wel vaker.sandrav schreef: Wij hebben zelf een band.
En dan vraag ik me af of je dat ding wel echt om je nek hebt gedaan. En toen de afstandsbediening aan een ander hebt gegeven. En dan bent gaan wandelen om dan onverwachts een correctie te krijgen.
Om de bovenarm en dan weten wanneer en hoe sterk de schok komt, telt niet vind ik.
'och jeetje, alweer zolang geleden dat ik geduwd heb?? wacht ff hoor... bzzzz'

-
- Zeer actief
Geen idee, we hebben het hier over dit verbod in de context van de KNPV (en IPO) africhtingNanna schreef:Als dat allemaal broodnodig is, zou het mijn sport niet zijn.![]()
Ik hoef geen hond die ik met dergelijke pijnprikkels te lijf moet om hem te mannen.
Dan ging ik wel met een Border Collie schapendrijven. Of krijgen die ook stroomstoten?

Als ik van dit soort hulpmiddelen geen gebruik meer kan maken in mijn sport (KNPV), dan heb ik inderdaad twee opties:
- iets anders gaan doen met mijn honden (niet het einde van de wereld overigens, alhoewel ik liever wel doorga)
- doorgaan met trainen zonder die hulpmiddelen.
Als ik dat laatste doe, dan heeft dat in veel oefeningen geen gevolgen, omdat we daar toch voornamelijk positief trainen (zoals Selena ook al zei, en dat geldt voor veel africhters in de KNPV inmiddels). Maar voor een aantal heeft dat tenminste het gevolg dat het veel langer zal duren voordat een hond voor zijn certificaat gebracht kan worden, en daarnaast dat het moeilijker wordt voor de hond om bepaalde oefeningen helder te krijgen, wat ook weer stress kan opleveren bij de hond. Gedoseerd, aangepast TT gebruik in bepaalde oefeningen in bepaalde situaties kan vaak heel veel helderheid verschaffen aan de hond, waardoor de hond betrouwbaarder de oefeningen doet en je hem duidelijker kunt belonen (dat is iets wat vaak vergeten wordt, duidelijke correctie kun je erg goed gepaard laten gaan met duidelijke beloning waardoor het effect van allebei vergroot wordt).
Die effecten zouden voor mij persoonlijk ook niet het einde van de wereld zijn. Ik wil wel graag het beste uit mijn hond halen, maar ik ben nu met deze hond niet bezig met als doel deze naar een echte baan te brengen. Maar de KNPV africhting als geheel heeft wel als doel om honden op te leiden zodat die uiteindelijk naar instellingen als politie e.d. kunnen gaan bij gebleken geschiktheid. Dus zo'n sport fungeert als aanvoerkanaal voor diensthonden, en als voedingsbodem voor het fokken van werkhonden. Een hond moet onder een bepaalde leeftijd zijn wil deze nog interessant zijn voor een "baan", dus als de gemiddelde hond pas na het 5e jaar voldoende afgericht zou zijn, dan houdt het op. Instellingen die de honden gebruiken, hebben ook regels en de hond zal daaraan moeten voldoen om hem te mogen kunnen inzetten. Dan moet de hond verder ook geschikt genoeg zijn om hem te kunnen inzetten voor bijtwerk. Als de hond dan lost bij de eerste de beste commando of tik van de verdachte, heb je er ook niet veel aan. Dan moet je als regering gewoon duidelijk zijn en zeggen dat je het fenomeen (bijt-)diensthond uit de wereld wil helpen, dan weet iedereen waar hij aan toe is.
Maar zolang dat niet gebeurt, hebben we een heel vervelende situatie binnen de KNPV. En aangezien dit toch mijn sport is en je individueel niets kunt, maar altijd van elkaar afhankelijk zult zijn binnen een club, maak ik me hier wel zorgen om.
Initiatiefnemers van dit besluit zoals MG willen m.i. het liefst alle bijtsporten de wereld uit helpen. Daar zullen ze wel hun belangen bij hebben. Het is jammer dat er geen andere deskundigen bij betrokken zijn die dichter tegen de praktijk aan staan.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
komt niet harder aan, zwaarte blijft hetzelfde. Overigens schrik ik altijd als ik dat test ook al weet ik dat het komt.Jion schreef:Waarom niet in je nek? Ik denk dat dat nóg gevoeliger is.malinois schreef:Ik test t aan de binnenkant van mn elleboog of pols. En reken maar dat t daar gevoelig isJion schreef:Dit soort dingen lees ik wel vaker.sandrav schreef: Wij hebben zelf een band.
Om de bovenarm en dan weten wanneer en hoe sterk de schok komt, telt niet vind ik.![]()
En laat je een ander dan onverwachts het knopje indrukken? Want als je er niet op voorbereid bent komt het ook harder aan.
Een correctie met de riem ziet ie ook niet aankomen en test je die ook op jezelf? dat effect is juist hetgeen wat werkt, het onverwachte.
Ik doe het wel testen de TT omdat mij dat altijd geleerd is toen ik hem voor het eerst ging gebruiken.
De hals van een hond is vele malen minder gevoelig dan mijn hals dus totaal geen vergelijking. Ook minder gevoelig dan mijn pols of elleboogbinnenkant trouwens.
Als ik een sprongetje maak (want ook al weet je dat het komt schrik je nog, tenminste ik wel) dan knippert mijn hond nog niet eens met zijn ogen... kun je nagaan wat het verschil is qua gevoeligheid. En dat sprongetje van mij is dus geen pijnreactie maar een schrikreactie.