Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kells schreef:
Hoezo begint men te schermen met de bioindustrie? Yodi denkt er net zo over als ik, denk ik. Dierenleed is overal, maar als je de wereld wilt verbeteren moet je bij jezelf beginnen. Heb je er enig idee van hoe die kipjes worden gekweekt en geoogst? Vanaf de geboorte van die beestjes tot ze in een cellofaantje zitten is een lijdensweg. En dit soort toestanden gebeuren ook gewoon in het Westerse Europa.
Maar waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat mensen niet bij zichzelf beginnen? Natuurlijk zijn er zwakkelingen die naar de "stoute"boeren wijzen dat die gemeen met hun dieren om gaan, terwijl ze goedkoop vlees blijven consumeren.
Maar je hebt er ook bij die biologisch vlees eten (zoals ik) of zelfs vegetarier zijn.
Kalfsvlees eet ik niet. Dan weet ik zeker dat ik geen kistkalveren eet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Corneliana schreef:ik eet helemaal geen kuiken, kalf of lam.
Eet je helemaal geen kip dan? Ook de biologische kip is nog steeds maar een kuiken. De enige volwassen kippen die we hier voor consumptie kunnen kopen zijn soepkippen
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake!
Eet je helemaal geen kip dan? Ook de biologische kip is nog steeds maar een kuiken. De enige volwassen kippen die we hier voor consumptie kunnen kopen zijn soepkippen
hm, das waar... daar had ik wel eens beter over na kunnen denken idd.
hm, das waar... daar had ik wel eens beter over na kunnen denken idd.
nee. maar ik weet in wat voor vaart kalfjes grootgevoerd worden voor hun mooie kalfsvlees
dat is niet mooi.
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is de tijd van kistkalveren wel voorbij. Lammeren hebben volgens mij doorgaans een leuk leven. Dat kan ik niet zeggen over kippen en varkens.
nee je weet het dus idd niet. jammer. want die tijd is dus helemaal niet voorbij. hoe je ze ook houdt als ze 24 wkn zijn zijn ze zo vet dat ze door hun poten heenzakken bijna. ook vanwege essentiele tekorten wat voor het witvlees zorgt.
Ze worden meestal tot bijna 8 maanden opgefokt (34 weken dus) en kalveren worden vrijwel niet vet. Het is daardoor ook behoorlijk mager vlees. En ze zakken niet bijna door hun poten heen. Kalveren hebben 1.8-2m2 ruimte per kalf, wat veel ruimer is dan zowel varkens als kippen. En in Nederland is wit vlees al lang niet meer zo wit als vroeger, er zit zelden een kalf onder de echte bloedarmoede grens, worden er in een lichting te veel bloedarmoedes aangetroffen (en dat % is behoorlijk strikt) dan wordt de kalverhouder flink gekort. Dat doen ze dus ook maar één keer, want de volgende keer kunnen ze het bedrijf zowat opdoeken. Er zit namelijk maar weinig marge op kalfsvlees. Op de Nederlandse markt wordt trouwens eigenlijk alleen rosevlees verkocht. Alles wat minimaal 1 ster heeft is eigenlijk rosevlees. Bij de AH heeft al het kalfsvlees 1 ster, en bij veel supermarkten is ook het meerendeel met 1 ster. Echt blank kalfsvlees gaat over het algemeen naar het buitenland. En zelfs dat is in Nederland niet zo blank als vroeger (zie eerdere uitleg).
Edit: kalveren mogen tot 8 weken individueel zitten. Dit voornamelijk omdat ze anders vreselijk op elkaar gaan sabbelen. (en daarmee aan elkaar ontstekingen veroorzaken)
Kells schreef: Gezien het aanbod in de supermarkten gaat zo ongeveer 95% van de bevolking voor vlees uit de bioindustrie.
Ja dat klopt. En dat zegt iets over de massa. Grote bek naar boeren en zelf een hoop vlees schrokken voor weinig geld. Ze moesten eigenlijk stikken in dat vlees.....
Er zijn schappen in de supermarkt met biologisch vlees, en daar zoek ik het. Vooral varkensvlees moet bij mij biologisch zijn. Varkens hebben het écht slecht in de bioindustrie. Dan hebben de koeien het stukken beter. Vooral de vleeskoeien, want die lopen in de zomer volop in de wei.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Als je echt scharrelvlees wil eet je wild. Ten eerste is dit gezonder omdat het in natuurlijke selectie leeft (en dus alleen de sterkste/ gezondste blijven leven) en geen groeibevorderaars/ antibiotica/ medicijnen/ toevoegingen in voer krijgt.
Ten tweede is dit onaangeraakt en dus ook haast niet beinvloed door mensen (of het moet indirect zijn door bijvoeding in de winter, of aantasting van habitat door eeuwige menselijke uitbreiding) tot het moment dat het geschoten wordt.
Of wild stressvrij leeft, waag ik te betwijfelen, want wilde dieren leven in grote concurrentie met hun eigen soortgenoten, worden gepredeerd, en zijn vatbaar voor bv. verkeersongelukken en verstoring door bv. loslopende honden. Verder kunnen ze last hebben van kou en schaarste in het moeilijke jaargetijde.
Maar goed, wilde dieren krijgen geen "bewegingsruimte" van 2 bij anderhalve meter, en mogen hun levensloop nog altijd zelf bepalen.
En verder vind ik het flauwekul wat met dat kleine stiertje wordt uitgehaald, maar veel slachtvee in de bio industrie bij ons is vele malen slechter af, toch. Altijd met teveel in te kleine, onnatuurlijke ruimte, ingrepen al dan niet met verdoving, van allerlei chemicaliën in het voer, voer wat meestal smakeloos meel is of geperste brokken, op roosters of gaas en dan nog volgeplakt met eigen stront, verveling en ellende tot de dood erop volgt, en ten slotte met stroomstokken de veewagen in gedwongen worden voor de enkele reis nachtmerrie, waar het eindigt.
Ik ben het ermee eens dat we niet een ander moeten lopen veroordelen terwijl onze maatschappij zelf de ergste dingen doet, omwille van commercie of het voeden van onze overbevolking. En vergeet niet dat al onze dierbare honden ook vlees eten....
Als ik ergens link van kan worden is het juist dat wel. De grootste voorvechters van de stierengevechten zijn de leden van de (stinkrijke en zeer rechtse) Spaanse elite, de vroegere kliek rond Franco dus. Die zouden het stierenvechten prima zelf kunnen bekostigen, maar nee: liever gebruiken ze belastinggeld terwijl de gewone spanjaard (die in meerderheid tégen deze barbarij is) dagelijks wordt uitgeknepen. Waarom? Omdat het vastgoedspeculeren van de elite toch niet zo goed afgelopen is en Spanje dus in crisis zit. En Europa draagt daar nog aan bij, wat helemaal misselijkmakend is.