Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
TV tip voor vanavond...
Moderator: moderatorteam
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: TV tip voor vanavond...
Gatverde gatver, weer storm in een glas water.
Dit voegt toch niets toe.
Alleen de rashondewijzer komt weer in beeld, maar ja die weet HET.
Waardeloos dit.
Dit voegt toch niets toe.
Alleen de rashondewijzer komt weer in beeld, maar ja die weet HET.
Waardeloos dit.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat zal vast de Raad van Beheer zijn.marian* schreef:Wie is de toezichthouder waar ze het over hadden?
Ik vond de Engelse mevrouw wel erg goed
Ik vond die Engelse mevrouw niet erg goed eerlijk gezegd. Ze zei dat ze na de dood van haar Cavalier is gaan uitzoeken wat er allemaal met het ras mis was, dat had ze beter van tevoren kunnen doen lijkt mij. Daarnaast vertelde ze dat door het inkruisen van "Buitenlanders" het ras de Cavalier misschien wat zou veranderen, door wat kleinere oortjes of een andere kleur ogen. Dat zijn totaal irrelevante kenmerken voor de gezonde rashond natuurlijk, het gaat om de te kleine schedel waardoor de hersenen te weinig plek hebben en de ogen niet in de oogkassen passen met alle gevolgen vandien, en bijvoorbeeld de veel te korte neuzen en daardoor in de knel komend ademhalingsapparaat.
Ik vond het een beetje een vaag verhaal waarbij veel te gechargeerd gepraat werd. En die rashondenwijzer waar weer eens aan gerefereerd werd (was het nou een reclamespot voor dier en recht of een objectieve mini-docu?) die is nog steeds totaal uit zijn verband gerukt vind ik. Door het op een bepaalde manier van brengen van dit soort nieuws is straks iedereen die een rashond aan het lijntje heeft een domme idioot, en iedereen die een kruising koopt een heilige. Dat gaat mij echt te ver.
Dat er heel veel mis is in rashondenland, dat is wel een feit denk ik. Dat daarvoor de stamboeken opengegooid moeten worden ook in mijn opinie. Maar dat er aan niet 1 rashond nog maar íets deugt, dat vind ik flauwekul.
-
irmaLeo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
Weer die cav... maar goed, wat de rashondenwijzer betreft: niets onwaar wat daar staat wat betreft de leonberger, komt er nog geflatteerd uit 
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Wanneer is de uitspraak geweest? Ik kan hem niet vinden in de jurisprudentie namelijk. Dat ligt aan mijn zoekkunsten, maar ik ben wel nieuwsgierig naar het feitelijke oordeel van de rechter ipv de "vertaalde" versie van een journalistKells schreef:De uitspraak van de rechter is inderdaad wat genuanceerder.Tara schreef:Het is natuurlijk maar een samenvatting, als je de gehele context hoort komt er misschien al wat meer nuance in.under the red sky schreef:Dat dacht ik tot nu toe ook. Maar diezelfde rechter zegt ook: “Een consument [...] mag zeker van een relatief dure rashond met stamboom verwachten dat deze gezond is [...]”, aldus het vonnis. Dat vind ik behoorlijk ver gaan.Nanna schreef: Ik denk dat als je alles eraan gedaan hebt om een gezonde rashond te fokken én je hebt de pupkoper gewezen op de gezondheidstechnische valkuilen in het ras dat er geen rechter ter wereld je zo'n boete laat betalen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Het was puur Dier en Recht-promotie,maar ik vond de Engelse mevrouw wel goede ideeen hebben.Er moet vers bloed in heel veel rassen en dan gaat het wat mij betreft niet alleen om andere oortjes of anders gekleurde ogen.LongFields schreef:Dat zal vast de Raad van Beheer zijn.marian* schreef:Wie is de toezichthouder waar ze het over hadden?
Ik vond die Engelse mevrouw niet erg goed eerlijk gezegd. Ze zei dat ze na de dood van haar Cavalier is gaan uitzoeken wat er allemaal met het ras mis was, dat had ze beter van tevoren kunnen doen lijkt mij. Daarnaast vertelde ze dat door het inkruisen van "Buitenlanders" het ras de Cavalier misschien wat zou veranderen, door wat kleinere oortjes of een andere kleur ogen. Dat zijn totaal irrelevante kenmerken voor de gezonde rashond natuurlijk, het gaat om de te kleine schedel waardoor de hersenen te weinig plek hebben en de ogen niet in de oogkassen passen met alle gevolgen vandien, en bijvoorbeeld de veel te korte neuzen en daardoor in de knel komend ademhalingsapparaat.
Ik vond het een beetje een vaag verhaal waarbij veel te gechargeerd gepraat werd. En die rashondenwijzer waar weer eens aan gerefereerd werd (was het nou een reclamespot voor dier en recht of een objectieve mini-docu?) die is nog steeds totaal uit zijn verband gerukt vind ik. Door het op een bepaalde manier van brengen van dit soort nieuws is straks iedereen die een rashond aan het lijntje heeft een domme idioot, en iedereen die een kruising koopt een heilige. Dat gaat mij echt te ver.
Dat er heel veel mis is in rashondenland, dat is wel een feit denk ik. Dat daarvoor de stamboeken opengegooid moeten worden ook in mijn opinie. Maar dat er aan niet 1 rashond nog maar íets deugt, dat vind ik flauwekul.
Ik had alleen graag veel meer van het vonnis gezien.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Amen.Tara schreef:Ik vrees dat de materie veel te ingewikkeld is voor veel redacteurs die er niet in thuis zijn.
Als zij geen achtergronden kennen zullen ze misschien veel te veel focussen op minder relevante zaken, en die mensen van Dier en Recht veel te veel waarde toekennen.
Ik zal niet zeggen dat zij onjuistheden verkondigen, maar de info die zij geven is absoluut niet volledig.
En of dat nou aan hun ligt, of aan de manier waarop het geredigeerd wordt...![]()
Het is veel te kort door de bocht om alle rashonden maar als ziek en reddeloos verloren weg te zetten.
Vervolgens wordt er dan gezegd dat we beter een kansloze bastaardhond kunnen nemen. Ook niet volledig!
Dat die rashondenwijzer weer even tussen neus en lippen genoemd wordt vind ik een kwalijke zaak.
Iedere serieuze journalist had vrij eenvoudig kunnen uitvogelen dat die rashondenwijzer weinig waard is, en dat is hier dus niet gebeurd.
Zonde, en een gemiste kans. Aan het werkelijke probleem wordt nog steeds geen echte aandacht besteed.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dàt dus. Het beeld dat ik nu heb van de uitspraak heeft werkelijk niets te maken met een bom onder fokbeleid. Het wordt totaal uit het verband gehaald. Het ènige dat ik goed vind is dat de rpesentator eindigt met ook kopers op hun verantwoordelijkheid te wijzen, maar het zou mooi zijn als dat gebeurt bijvoorbeeld na een special over drama's na aankoop bij een puppyfarm. Maar nee, ook die eigenaren zijn heel zielig, want dat verkoopt beter natuurlijk.LongFields schreef:Tara schreef:Ik vrees dat de materie veel te ingewikkeld is voor veel redacteurs die er niet in thuis zijn.
Als zij geen achtergronden kennen zullen ze misschien veel te veel focussen op minder relevante zaken, en die mensen van Dier en Recht veel te veel waarde toekennen.
Ik zal niet zeggen dat zij onjuistheden verkondigen, maar de info die zij geven is absoluut niet volledig.
En of dat nou aan hun ligt, of aan de manier waarop het geredigeerd wordt...![]()
Het is veel te kort door de bocht om alle rashonden maar als ziek en reddeloos verloren weg te zetten.
Vervolgens wordt er dan gezegd dat we beter een kansloze bastaardhond kunnen nemen. Ook niet volledig!
Dat die rashondenwijzer weer even tussen neus en lippen genoemd wordt vind ik een kwalijke zaak.
Iedere serieuze journalist had vrij eenvoudig kunnen uitvogelen dat die rashondenwijzer weinig waard is, en dat is hier dus niet gebeurd.
Zonde, en een gemiste kans. Aan het werkelijke probleem wordt nog steeds geen echte aandacht besteed.
Ik had vroeger echt een hoge pet op van dit soort programma's maar tegenwoordig weet ik beter... Klok, klepel..

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
+1LongFields schreef:Amen.Tara schreef:Ik vrees dat de materie veel te ingewikkeld is voor veel redacteurs die er niet in thuis zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Eens, ik heb het ook gekeken. Hoe het werd verteld lijkt het me alsof je een compleet boekwerk bij een pup moet leveren en deze de pupkoper laat ondertekenen waarin alle erfelijke ziektes staan die een hond ooit zou kunnen krijgen.LongFields schreef:Dat zal vast de Raad van Beheer zijn.marian* schreef:Wie is de toezichthouder waar ze het over hadden?
Natuurlijk moet je niet willens en wetens fokken met honden met erfelijke ziektes maar als ik nu bijv. een pup van Longfields neem en ondanks dat ze er alles aan heeft gedaan om HD uit te sluiten blijkt ie ineens HD te hebben. Dan kan ik dus een schadevergoeding eisen zonder me maar 1 sec. te hoeven verdiepen in het wezen hond en al helemaal niet in het ras...
Je hebt toch ook een beetje de plicht om je te verdiepen in een hond ....
Als ik een cavelier haal dan vind ik dat ik MOET weten dat ik een hele grote kans heb op een doodzieke hond... heel internet staat er vol mee.
Maar terugkomend op het programma, als het waar is dat ze willens en wetens gefokt heeft met zieke honden vind ik het prima. Maar het moet niet te ver gaan doorslaan... en ja ik ben zeker voor open stamboeken

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
+1ranetje schreef:+1LongFields schreef:Amen.Tara schreef:Ik vrees dat de materie veel te ingewikkeld is voor veel redacteurs die er niet in thuis zijn.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- luna2906
- Zeer actief
Dan zou ik je in ieder geval toejuichenTara schreef:
Ik zit me nu serieus af te vragen of het niet eens tijd wordt om zelf een (zoveel mogelijk) onafhankelijke reportage te maken.
Vers twee is natuurlijk hoe je dat zou moeten gaan doen.
Edit: ik vind trouwens ook dat een fokker die vooraf verantwoorde keuzes maakt, geen garanties kan geven op gezondheid. Het blijft natuur, dus dat mag imo ook niet van fokkers geeist worden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Als jij nou eens begint... dan springen wij wel bijTara schreef:
Ik zit me nu serieus af te vragen of het niet eens tijd wordt om zelf een (zoveel mogelijk) onafhankelijke reportage te maken.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik mis een heel stuk relativering... je hoort NOOIT dat er ook best gezonde rassen zijn. ALLE rashonden zijn doodziek en hangen van ellende aan elkaar, nou dan heb ik zeker altijd geluk gehad met mijn hondenTara schreef:Ik vind het eigenlijk heel ergerlijk hoe continu hetzelfde verhaal wordt afgedraaid: de rashondenwereld hangt van ellende aan elkaar, fokkers willen alleen maar met kampioenshonden fokken, en eigenlijk zijn rashonden per definitie ongezonder dan kruisingen.![]()
![]()
Nou zal ik de laatste zijn om te beweren dat het allemaal koek en ei is, en dat er niks mis is, want er is inderdaad een heleboel mis.
Maar er wordt gewoon in geen enkele reportage of documentaire volledige en/of correcte informatie gegeven, en dat stoort me mateloos!
De enige manier om dit probleem aan te pakken is nog steeds door collectief hand in eigen boezem te steken.
Want de oorzaak van het probleem ligt niet bij één partij, niet bij de fokkers, niet bij de keurmeesters, niet bij de pupkopers.
Het staat niet los van elkaar, maar grijpt in elkaar. Als je alle partijen daar nou eens bewust van zou kunnen maken was je al een eind verder.
Het een is goed, een vuilnisbak en het ander is allemaal slecht: de rashond.
Er is enorm veel mis, de uiterlijke mismakende kenmerken zoals extreem korte neuzen, enorme glijbanen waarbij een hond niet eens normaal kan springen en niet fatsoenlijk kan lopen, te kleine schedels, rassen die zichzelf niet meer kunnen voortplanten zonder menselijke hulp etc.
En alles heeft idd. met elkaar te maken, pupkopers, fokkers, keurmeesters... ze moeten allemaal hun steentje bijdragen.

- billyboy2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik heb het programma niet gezien (maar volgens mij ook niet veel gemist).
Tja, als deze mevrouw willens en wetens met een teef gefokt heeft die al eerder pups met epilepsie heeft voortgebracht, en daarover heeft gezwegen dan is het zeer terecht dat ze deze flinke boete mag betalen.
Want verkoper heeft een meldingsplicht, maar een koper heeft ook een onderzoeksplicht.
Had de koper kunnen achterhalen dat er pups met epilepsie uit een eerder nest zijn voortgekomen? Of is dat pas later aan het licht gekomen?
Kijk, het is toch algemeen bekend dat je iemand niet op zijn mooie blauwe ogen moet vertrouwen.
Je moet er zelf ook wat voor doen, en we leven in een tijd dat je alles kan opzoeken op internet.
Ook de mogelijke afwijkingen in een ras.
Dan kan de lijn waaruit je een pup wil kopen schoon zijn, maar dan nog kan die hond de ziekte krijgen.
Kijk als een teckel koopt dan weet je dat een kans op hernia aanwezig is, als zijn de 15 generaties ervoor schoon.
Dat is het risico dat je loopt wanneer je een teckel neemt.
En dat geldt voor vrijwel wel alle rassen, want welk ras heeft tegenwoordig geen erfelijke afwijkingen meer.
Koop je een grote hond, dan is de kans op hd ook altijd aanwezig.
Natuurlijk is het logisch dat fokkers gezonde dieren (zouden) moeten fokken. En daar zouden ze zeer kritisch naar moeten gaan kijken. Dan maar minder aanbod van het ras.
Ik wacht liever 3 jaar op een gezonde lijn, dan dat ik volgende week een pup koop uit een lijn waarin een ziekte veel voor komt.
En dan nog 100% garantie heb je nooit zolang het om wezens gaat die bestaan uit vlees en bloed.
En wat die vergelijking met friteuse betreft. Als jij hem 3 keer terug hebt gestuurd alla 20 euro per keer. Maar het ding is elke keer nog niet goed. Dan wil je toch ook je aankoop + de gemaakte reparatie kosten terug als blijkt dat het om een verzwegen fabrieksfout blijkt te gaan?
Tja, als deze mevrouw willens en wetens met een teef gefokt heeft die al eerder pups met epilepsie heeft voortgebracht, en daarover heeft gezwegen dan is het zeer terecht dat ze deze flinke boete mag betalen.
Want verkoper heeft een meldingsplicht, maar een koper heeft ook een onderzoeksplicht.
Had de koper kunnen achterhalen dat er pups met epilepsie uit een eerder nest zijn voortgekomen? Of is dat pas later aan het licht gekomen?
Kijk, het is toch algemeen bekend dat je iemand niet op zijn mooie blauwe ogen moet vertrouwen.
Je moet er zelf ook wat voor doen, en we leven in een tijd dat je alles kan opzoeken op internet.
Dan kan de lijn waaruit je een pup wil kopen schoon zijn, maar dan nog kan die hond de ziekte krijgen.
Kijk als een teckel koopt dan weet je dat een kans op hernia aanwezig is, als zijn de 15 generaties ervoor schoon.
Dat is het risico dat je loopt wanneer je een teckel neemt.
En dat geldt voor vrijwel wel alle rassen, want welk ras heeft tegenwoordig geen erfelijke afwijkingen meer.
Koop je een grote hond, dan is de kans op hd ook altijd aanwezig.
Natuurlijk is het logisch dat fokkers gezonde dieren (zouden) moeten fokken. En daar zouden ze zeer kritisch naar moeten gaan kijken. Dan maar minder aanbod van het ras.
Ik wacht liever 3 jaar op een gezonde lijn, dan dat ik volgende week een pup koop uit een lijn waarin een ziekte veel voor komt.
En dan nog 100% garantie heb je nooit zolang het om wezens gaat die bestaan uit vlees en bloed.
En wat die vergelijking met friteuse betreft. Als jij hem 3 keer terug hebt gestuurd alla 20 euro per keer. Maar het ding is elke keer nog niet goed. Dan wil je toch ook je aankoop + de gemaakte reparatie kosten terug als blijkt dat het om een verzwegen fabrieksfout blijkt te gaan?
- luna2906
- Zeer actief
Support heb je ook nodigTara schreef:Ja hoor, aan jullie heb ik nog eens wat!Malinois schreef:Als jij nou eens begint... dan springen wij wel bijluna2906 schreef:Dan zou ik je in ieder geval toejuichenTara schreef:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dit dus.billyboy2 schreef:Want verkoper heeft een meldingsplicht, maar een koper heeft ook een onderzoeksplicht.
Daar hoor je nooit iemand over maar dat is toch gewoon een juridisch gegeven?
Ik vind het redelijk idioot dat dat nooit wordt genoemd, en dat de verantwoording van de fokker wel wordt uitgemolken.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou het ook heel erg toejuichen als er een keer een genuanceerde docu hierover gemaakt werd, in plaats van steeds maar weer dit zwart-witte verhaal herhalen. Maar ik vrees dat dan het grote publiek juist weer afhaakt.
Ik denk overigens dat het gros van de mensen er helemaal niet bij stilstaat dat er zo veel mis kan zijn met een hond die ze kopen en dus wel te goed van vertrouwen zijn. Die gaan niks uitzoeken van tevoren, omdat ze niet beseffen dat dat misschien nodig is.
Ik denk overigens dat het gros van de mensen er helemaal niet bij stilstaat dat er zo veel mis kan zijn met een hond die ze kopen en dus wel te goed van vertrouwen zijn. Die gaan niks uitzoeken van tevoren, omdat ze niet beseffen dat dat misschien nodig is.
- billyboy2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Tara schreef:Die reportage ging nauwelijks over die rechtszaak, waar het wel over ging kun je via de link zien.billyboy2 schreef:Ik heb het programma niet gezien (maar volgens mij ook niet veel gemist).
Bom onder fokbeleid
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Het aller grootste probleem is alleen dat je als pupkoper moet kunnen vertrouwen op informatie van fokkers en dat is al een probleem.Marjoleine schreef:Dit dus.billyboy2 schreef:Want verkoper heeft een meldingsplicht, maar een koper heeft ook een onderzoeksplicht.
Ik vind het redelijk idioot dat dat nooit wordt genoemd, en dat de verantwoording van de fokker wel wordt uitgemolken.
Ja, je kunt googelen dat is zeker zo, maar toch....
- luna2906
- Zeer actief
Dat klopt, in grote lijnen, uiteraard zijn er ook de nodige juridische mitsen en maren. Maar daarom ben ik mede benieuwd naar de uitspraak. Als de journalist gelijk heeft en de rechter heeft de meldplicht van verkoper wel laten meewegen, maar de onderzoeksplicht minder, ben ik heel nieuwsgierig naar de overwegingen van de rechter. Kan natuurlijk ook zijn dat de rechter van mening is dat koper voldaan heeft aan de onderzoeksplicht. Ik vind het moeilijk voor te stellen, want met internet moet je daar toch redelijk snel achter zijn? Nou ja, dan zal betrouwbaarheid van de informatie wellicht mee spelen en eerdere ervaringen bij dezelfde fokker?Marjoleine schreef:
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, dat is het zeker. Ik denk dat dat vaak wordt vergeten hier, dat heel veel mensen, zeker degenen die aan hun eerste hond beginnen, daar écht geen idee van hebben.Tara schreef:Weet ik niet, ik denk dat het er van afhangt hoe de boodschap gebracht wordt.DeDiana schreef:Ik zou het ook heel erg toejuichen als er een keer een genuanceerde docu hierover gemaakt werd, in plaats van steeds maar weer dit zwart-witte verhaal herhalen. Maar ik vrees dat dan het grote publiek juist weer afhaakt.
Dan is het dus tijd dat mensen eens bewust worden gemaakt van de noodzaak om wèl vooraf goed onderzoek te gaan doen.DeDiana schreef:Ik denk overigens dat het gros van de mensen er helemaal niet bij stilstaat dat er zo veel mis kan zijn met een hond die ze kopen en dus wel te goed van vertrouwen zijn. Die gaan niks uitzoeken van tevoren, omdat ze niet beseffen dat dat misschien nodig is.
Mijn vriendinnen die zelf geen honden hebben snapten ook echt niet dat ik bijna een jaar bezig was met het uitzoeken van een fokker en een teef waarvan ik graag een pup wilde.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Zeer zeker waar.Tara schreef:
Ja en nee, je bent nooit ontslagen van de plicht om je gezonde verstand te gebruiken.
Daarom komen bepaalde rassen hier er nooit in.
Alleen over zaken als epilepsie wordt heel geheimzinnig gedaan. Kom er maar eens achter als buitenstaander in welke lijnen dat zit en wat en hoe die lijnen door een ras lopen...
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik denk dat het probleem al eerder ontstaat, namelijk doordat fokkers élkaar vaak al niet verwittigen van problemen in de lijnen.Machie schreef: Het aller grootste probleem is alleen dat je als pupkoper moet kunnen vertrouwen op informatie van fokkers en dat is al een probleem.
Daarnaast komen sommige problemen pas aan het licht als nakomelingen van een bepaalde combinatie al wat ouder zijn, en de bewuste ouderdieren daarna al opnieuw zijn ingezet voor de fokkerij. Vooral bij dekreuen kan dat vrij eenvoudig het geval zijn.
Het is allemaal niet zo eenvoudig en doorzichtig als het misschien vanaf de buitenkant lijkt. Helaas, want het lijkt mij dat iedere fokker het liefst ieder risico zou willen uitsluiten. Maar hóe zorgvuldig je ook bent, dat is helaas een utopie. Je blijft bezig met levende have, en er wordt niet voor niets altijd beweerd "fokken is gokken". Zo lang nog niet alle erfelijke afwijkingen bij de diverse hondenrassen door middel van DNA-vaststelling in kaart zijn gebracht denk ik dat het niet reëel is om alles op het bordje van de fokker te schuiven als het om verantwoordelijkheid en "schuld" gaat.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ach kom, google is your friend en als je dan vraagt en de fokker ontkent terwijl er wel epilepsie in die lijnen zit, sta jij dus sterk.Machie schreef:Alleen over zaken als epilepsie wordt heel geheimzinnig gedaan. Kom er maar eens achter als buitenstaander in welke lijnen dat zit en wat en hoe die lijnen door een ras lopen...
Maar als een koper niks vraagt schiet hij dus evenzeer tekort als die fokker die niets zegt.
- Machie
- Zeer actief
Mwah, ik weet dat er puli's zijn geweest met epilepsie, maar namen van die puli's heb ik nog niet concreet kunnen vinden. Ja, op basis van fokkers. Maar in hoeverre kan je die vertrouwen?Marjoleine schreef:Ach kom, google is your friend en als je dan vraagt en de fokker ontkent terwijl er wel epilepsie in die lijnen zit, sta jij dus sterk.Machie schreef:Alleen over zaken als epilepsie wordt heel geheimzinnig gedaan. Kom er maar eens achter als buitenstaander in welke lijnen dat zit en wat en hoe die lijnen door een ras lopen...
Maar als een koper niks vraagt schiet hij dus evenzeer tekort als die fokker die niets zegt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Een fokker dient te goeder trouw te fokken.LongFields schreef:Zo lang nog niet alle erfelijke afwijkingen bij de diverse hondenrassen door middel van DNA-vaststelling in kaart zijn gebracht denk ik dat het niet reëel is om alles op het bordje van de fokker te schuiven als het om verantwoordelijkheid en "schuld" gaat.
Dat betekent dus (Luna corrigeert me wel als ik wat mis, ben roestig) dat hij er alles aan doet wat redelijkerwijze in zijn macht ligt te achterhalen of er geen risico's zijn die niet aanvaardbaar zijn. Ofwel: uitslagen en testen en navraag waar mogelijk.
Een koper dient te vragen op dezelfde gronden, onderzoeksplicht dus.
En als beiden te goeder trouw zijn is er niks aan de hand.
Als een fokker te kwader trouw was (iets had kunnen weten maar bewust niks heeft gedaan het te achterhalen dus) is die fokker fout.
En mij lijkt dat dat in grote lijnen dan ook voor die koper geldt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Vragen aan de fokker dus, bedoel ik.Machie schreef:Mwah, ik weet dat er puli's zijn geweest met epilepsie, maar namen van die puli's heb ik nog niet concreet kunnen vinden. Ja, op basis van fokkers. Maar in hoeverre kan je die vertrouwen?
Als jij weet dat er epilepsie in een ras zit vraag je dat aan de fokker.
Die hoort daar antwoord op te geven.
Als ie liegt of draait (ook als dat achteraf blijkt) is hij dus niet te goeder trouw geweest.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
en hoeveel pupkopers denk je dat er echt informatie vragen over de gezondheid van ouderdieren ? Ik heb er in 6 jr tijd geloof ik 3 gehad die min of meer vroegen naar gezondheid van ouders en voorouders (eigenlijk maar 1, en 2 die iets meer dan de gemiddelde pupkoper vroegen). De rest toont lijkt er totaal niet in geinteresseert.Machie schreef:Marjoleine schreef:
Ik vind het redelijk idioot dat dat nooit wordt genoemd, en dat de verantwoording van de fokker wel wordt uitgemolken.Het aller grootste probleem is alleen dat je als pupkoper moet kunnen vertrouwen op informatie van fokkers en dat is al een probleem.
Ja, je kunt googelen dat is zeker zo, maar toch....
Nu verwijs ik mensen vaak naar onze gezondheidsdatabase maar het is eerdere een uitzondering dan regel dat iemand er kijkt die een pup wil.
Ik was bezig met dingen uitzoeken over een reu van een ander ras. Had 4 nakomelingen gevonden van hem (van 3 eigenaren) een werkhondenras nota bene en geen van de eigenaren wist ook maar iets van de reu. Ze hadden hem nooit gezien en 1 van de eigenaren wist niet eens hoe de vader heette. 1tje had wel eens contact met de fokker van de eigen hond. De rest helemaal nooit. Ze kopen dus een werkhond en weten echt helemaal niets over de gezondheid van de ouders. ze hebben er zelfs nooit naar gevraagd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar je zult toch fokkers moeten hebben die bereid zijn er aan mee te werken.Nanna schreef:Ja, daar is wel een dialoog en uitgebreid onderzoek voor nodigDe Raad van Beheer is een dialoog begonnen met
belangenorganisaties en de politiek om gezamenlijk op zoek te
gaan naar een manier om de oorzaak van het probleem -- de
krimpende genenpool -- een halt toe te roepen.Terwijl de oplossing ze ondertussen recht in het gezicht staart.
Als jij de stamboeken opengooit en niemand maakt er gebruik van helpt het niet bijster veel.
En alle geblaat ten spijt vermoed ik dat nog geen 1% er gebruik van zou maken.
Daar is dus wel degelijk een dialoog voor nodig.
- DeDiana
- Zeer actief
Of hebben die mensen die niet meer vragen geen idee van eventuele problemen - dus geen desinteresse maar onwetendheid als het gaat om de ernst van mogelijke erfelijke aandoeningen?sirene schreef:en hoeveel pupkopers denk je dat er echt informatie vragen over de gezondheid van ouderdieren ? Ik heb er in 6 jr tijd geloof ik 3 gehad die min of meer vroegen naar gezondheid van ouders en voorouders (eigenlijk maar 1, en 2 die iets meer dan de gemiddelde pupkoper vroegen). De rest toont lijkt er totaal niet in geinteresseert.
Nu verwijs ik mensen vaak naar onze gezondheidsdatabase maar het is eerdere een uitzondering dan regel dat iemand er kijkt die een pup wil.