Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is rijgedrag precies?
Moderator: moderatorteam
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
- Aantal honden: 2
Re: Wat is rijgedrag precies?
Balou berijd meer dan regelmatig zijn knuffel, dit doet hij al vanaf dat hij 9 weken was, meestal verbied ik het. Mowgli rijd zo af en toe in het niets, ziet er koddig uit en duurt ook maar heel even.

Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Maar de vraag is dus of het -altijd- iets is wat je moet corrigeren en waarin je op moet voeden? Dat is mn hele punt van dit topic. Ik heb namelijk de indruk dat er ook situaties en honden zijn, waarbij rijgedrag een 'normale' communicatie vorm is of normaal gedrag.dagmar88 schreef:Tja, niet iedere hond kan dat en het is ook niet de taak van de andere hond of baas om jouw hond daarin op te voeden.Frenk schreef:Ik snap dat een 'bereden' hond het vervelend vindt, zou ik ook vinden. Maar die kan dat dan ook aangeven? Of de baas van die hond. Als er een hond op Frenk wil gaan rijden, dan maakt Frenk zeer duidelijk dat dat geen goed idee is. En ik maak ook duidelijk dat wij door gaan lopen en dat er geen ruimte is voor gezeik.dagmar88 schreef:Heel vaak vindt de bereden hond het (heel) vervelend.Frenk schreef:Wat ik volgens mij bedoel: is het altijd vervelend gedrag of kan het ook prima -in de situatie passend - gedrag zijn dat wij mensen vervelend vinden?
Ik zie genoeg mensen die het allemaal wel lollig vinden, tot de underdog er genoeg van heeft.![]()
En nee, ik heb het dus niet perse of uitsluitend over mijn eigen hond, ik bedoel breder dan dat

Zoals ik eerder al zei laat ik Frenk alleen maar iets 'uitzoeken' (of dat nou rijgedrag of iets anders is) met bekende honden waar hij met grote regelmaat mee samen is. En dan ook nog alleen maar zolang dat redelijk gelijkwaardig is. Zou een van die honden niet voor zichzelf op kunnen komen, namen we hem of haar uiteraard ook in bescherming.

- Frenk
- Zeer actief
Interessant zeg.Jion schreef:Ik heb ooit voor een stage spelgedrag en agressief gedrag bij opgroeiende ratten geobserveerd. Ongeveer 5% van het spelgedrag bestond uit het elkaar bestijgen. Bij agressieve interacties kwam dit niet voor. Ik denk dat het ook bij honden vaak (misschien niet altijd) onderdeel van spel is, maar dat veel baasjes zich ongemakkelijk voelen bij het gedrag en het dus corrigeren.Frenk schreef: Maar de vraag is dus of het -altijd- iets is wat je moet corrigeren en waarin je op moet voeden? Dat is mn hele punt van dit topic. Ik heb namelijk de indruk dat er ook situaties en honden zijn, waarbij rijgedrag een 'normale' communicatie vorm is of normaal gedrag.
Dan heb ik het dus niet over honden die obsessief rijen, maar over honden die het gedrag af en toe in interacties met andere honden laten zien.

Ik accepeer in geen enkele setting rijgedrag en corrigeer dus wel.
Een waarschuwing en bij de tweede poging aan de lijn. Sommige denken, en misschien hebben ze wel gelijk, dat het onderdeel is van spelgedrag of het afreageren van spanning. Bij Barça is het absoluut geen van tweeën. Hij heeft geen spanning en rijen is nooit onderdeel van zijn spel geweest.
Er zijn twee teefjes, Lab en Benner, die Barça keurig op zijn plaats zetten. Als ik die tijdens het wandelen tegenkom laat ik hem gewoon lopen mede omdat de eigenaresse van die honden aangeven dat hun teefje mans genoeg is. Hij wordt vrij snel afgesnauwd, accepteert dit en bij de volgende ontmoeting probeert hij het toch eventjes. Jammer, hij wordt weer afgesnauwd. Als een teefje niets onderneemt, dan kap ik het af.
Obsessief of op zijn speelgoed dan wel op mijn been rijen heeft hij nog nooit gedaan.
Een waarschuwing en bij de tweede poging aan de lijn. Sommige denken, en misschien hebben ze wel gelijk, dat het onderdeel is van spelgedrag of het afreageren van spanning. Bij Barça is het absoluut geen van tweeën. Hij heeft geen spanning en rijen is nooit onderdeel van zijn spel geweest.
Er zijn twee teefjes, Lab en Benner, die Barça keurig op zijn plaats zetten. Als ik die tijdens het wandelen tegenkom laat ik hem gewoon lopen mede omdat de eigenaresse van die honden aangeven dat hun teefje mans genoeg is. Hij wordt vrij snel afgesnauwd, accepteert dit en bij de volgende ontmoeting probeert hij het toch eventjes. Jammer, hij wordt weer afgesnauwd. Als een teefje niets onderneemt, dan kap ik het af.
Obsessief of op zijn speelgoed dan wel op mijn been rijen heeft hij nog nooit gedaan.
- dagmar88
- Zeer actief

Heb sowieso nooit bestijgende rittens gehad. Vraag me dan af in wat voor setting die werden grootgebracht.
Ik laat het mijn reuen nooit toe en dat hebben ze allemaal vlug door gehad. Er worden/werden zeer zelden pogingen gedaan.
Er zijn zo veel gevallen waarin het vervelend is. Was zelf erg blij met 'laat het ze maar uitzoeken' met een hond met slechte heupen.
En alle drie is er niets waarmee je ze linker kunt krijgen. Zelfs Niko, die de vriendelijkheid zelve is. Ontwijken is niet mogelijk.

- dagmar88
- Zeer actief
Puur uit interesse hoor, zou je even antwoord kunnen geven op wat ik vroeg?
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Maar hoe zit het dan als een teef op een andere teef rijdt? Of in ieder geval een poging doet? Tessa heeft dat nog nooit gedaan, ook niet bij die hond, tot vorige week. Die teef wordt nu groter en sterker en Tessa wordt duidelijker in wat ze wel en niet mag, maar het rijden kan ik niet helemaal rijmen. Ik dacht om te laten merken dat zij de baas is, maar waarom ik dat denk?
- dagmar88
- Zeer actief
Jion schreef:Bij mijn onderzoek waren het laboratoriumratten. Jaren daarvoor heeft mijn mentor destijds een heel uitgebreid onderzoek naar het gedragsrepertoire van ratten gedaan, en daarbij heeft hij ze ook in verrijkte omgeving bestudeerd (en ook geprobeerd wilde ratten in een verrijkte omgeving te houden, maar dat was een stuk moeilijker). Als je goed kijkt naar jonge spelende ratjes zie je het bestijggedrag regelmatig terug hoor, maar ik kan me voorstellen als je het 'live' bekijkt, dat je het makkelijk mist. Als je het gedrag filmt en dan beeld voor beeld terugkijkt zie je het wel.
Ja, dat dacht ik al.
In zijn pubertijd had je ook een topic over het obsessieve rijgedrag van Frenk geopend en daarin ging het ook over castatie. Vandaar dat ik dacht dat je hem gecastreerd had. Mijn excuses.Frenk schreef:Castratie? Frenk is niet gecastreerd hoorMuk schreef:Frenk rijdt toch al vanaf zijn pubertijd? En de castratie heeft hier dus niet voor geholpen?
Ik denk dat het misschien wel afreageren van de spanning is, al hangt het ook van de situatie af.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
Als hier de twee CC teven loops zijn (ze gaan tegelijk) doen ze dat ook en dan is er niets aan de hand. Als ze niet loops zijn, kap ik het onmiddellijk af, anders wordt het geheid vechten.Frenk schreef:Ik laat het ook niet gaan, als ik het tijdig zie, dan roep ik hem inderdaad bij me.dagmar88 schreef:Frenk schreef: Laten jullie rijden op andere honden trouwens gaan of grijpen jullie in?Niet alle honden zijn daar zomaar van gediend, zou het er dus niet op wagen.
Als je kunt herkennen wanneer hij het gaat doen bij voorbaat al waarschuwen/bij je roepen.
Maar je zou ook kunnen bepleiten dat het een communicatiesignaal is en dat honden dat onderling maar uit moeten maken? Bij honden waar hij veel mee optrekt (van familieleden en vrienden bijvoorbeeld) twijfel ik of ik het ze samen op moeten laten lossen of niet? Een vriendin van mij heeft twee teefjes en die hossen mekaar door de loopsheid heen, zakmaarzegge. Die laat het dus gaan.
Verder doet onze CC reu het ook wel op de teven, maar die laten heel duidelijk merken dat ze daar niet van gediend zijn, daar in ons ingrijpen niet nodig.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Nee! En dan nee als in echt niet. In geen enkele situatie 

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Frenk
- Zeer actief
No problemMuk schreef:In zijn pubertijd had je ook een topic over het obsessieve rijgedrag van Frenk geopend en daarin ging het ook over castatie. Vandaar dat ik dacht dat je hem gecastreerd had. Mijn excuses.Frenk schreef:Castratie? Frenk is niet gecastreerd hoorMuk schreef:Frenk rijdt toch al vanaf zijn pubertijd? En de castratie heeft hier dus niet voor geholpen?
Ik denk dat het misschien wel afreageren van de spanning is, al hangt het ook van de situatie af.

- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Dit.renee-uk schreef:ik wil het niet hebben, er wordt niet ge- en ook niet bereden.
Ik wil het echt niet hebben. De ene keer wel en de andere keer niet is onzin.
De enige momenten waarop er wordt gereden is als Xavi een dekking heeft.
En dan gaat ie op d'r hoofd zitten.