Hier heb ik een paar weken geleden een beauceron aan de schapen gehad, en juist om bovengenoemde reden ben ik heel erg voorzichtig met dat hondje geweest, die hebben idd minder drive (of in elk geval anders als een border collie) en als je niet genoeg weet over een ander ras, of het een voor jou vreemde hond is dan moet je oppassen.Inge O schreef:denk ik ook, zoals ik in het andere topic ook al zei.Wildflower schreef:Ik heb de indruk dat de instructeur een inschattingsfout heeft gemaakt bij de eerste les.
Leroy had niet de kans mogen krijgen om te snappen/happen en de daaropvolgende correctie heeft hem in mijn ogen geen goed gedaan. Hij had immers geen idee wat ie met die schapen moest. Niemand vertelde hem wat hij moest doen dus deed hij wat in hem opkwam en kreeg een correctie.![]()
Begrijp mij niet verkeerd, dit is géén kritiek op jou maar op de manier hoe de instructeur met een onervaren hond en handler omgaat.
De handler had jouw hond beter moeten begeleiden bij zijn kennismaking met de schapen.
Ook ben ik van mening dat hij jou vooraf wat kennis van schapengedrag had moeten bijbrengen.
De eerste stap was te groot.
Nu moet je éérst de basis weer neerzetten, daar ben je goed mee bezig volgens mij maar het is wel jammer dat dit nodig is.
Ik hoop dat de vervolglessen voor jullie allebei weer wat plezier opleveren.
Succes!
ik denk dat die schapenmevrouw erg onderschat heeft wat zo'n correctie doet met een hond met minder drive dan de doorsnee border (of andere herder) - die zegt dan 'ik mocht toch niks met die schapen? dan doeiiii, bekijk het maar, jullie'.
het levert wel heerlijke humoristische foto's op hoor - in combinatie met je commentaar, dat wel.
ik denk dat je eerst weer zijn interesse in 'schaapje drijven' moet krijgen voor je ook maar overwéégt om hem iets anders te laten doen met de schapen - die '12 uurs-positie' is het denk ik nog veel en véél te vroeg voor.
Kwestie van gezond verstand gebruiken.
De beauce hier was ook wat te enthousiast, maar ze hapte niet, schapen hebben dan wel iets meer stress als van de borders, maar dat krijgen we nog wel in goede banen....
Was me al snel duidelijk dat een beauce niet alleen een andere manier van werken heeft, veel korter op de schapen, maar ook minder snel de neiging tot happen, nu ja, dan mag ie van mij ook korter erop.
Er zijn nu eenmaal ook borders die minder druk zetten en er korter op lopen, hoeft niet verkeerd te zijn.
En ja, ik heb helaas ook genoeg verhalen gehoord en gezien dat een hond na een verkeerde correctie verknald was en geen interesse meer aan de schapen had, jammer genoeg.
Wij gaan vandaag mede daarom een kijkje nemen in Nootdorp bij mensen die meer ervaring in beaucerons hebben, anders vind ik niet dat ik mensen met een beauce goed begeleiden kan.
Hoe dan ook als je zelf alleen maar borders aan de schapen traint, dat is zo een ander ras?
Ben best bereid meer over andere rassen te leren, maar ik wil wel weten wat goed is of niet.
Moet je anders niet aan beginnen lijkt me.
In de tussentijd tussen de eerste keer eens laten kennismaken en vandaag hebben we dan ook nog even niet verder getraind, ik wil graag eerst info vergaren, en dan pas verder gaan met de beauce (en baasje)
Zeker ook omdat het mensen zijn die nog 0 ervaring met schapendrijven hebben.
Er is al zoveel verschil in werken tussen de borders, laat staan een heel ander ras...
Ik heb van mezelf nu 4 borders in training, als ik alleen al kijk hoe verschillend in werken die zijn, hoeveel meer of minder druk die zetten op de schapen (en ook verdragen kunnen)
Ik denk ( en of je nu een hond van jezelf traint of van/met iemand anders) dat je altijd naar het individu hond moet kijken wat je voor je hebt, en niet naar een bepaald ras, en dan proberen in te schatten hoe je die kan werken.
Je schapen niet laten opvreten, maar ook de hond zijn instinct niet kapot trainen.
Nu, we gaan het zien straks, hopelijk kunnen we de nodige info meepikken vanmiddag