Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rassen oriëntatie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Suzanneke
Actief
Mijn ras(sen): Het liefste kruisinkje
Aantal honden: 1

Re: Rassen oriëntatie

Ongelezen bericht door Suzanneke »

Ik ben trouwens ook benieuwd of er wat betreft het karakter ook verschil zit tussen de toypoedel, de dwergpoedel en de middenslag poedel.
En wat betreft kleuren? Heeft dat invloed op het karakter? Dat soort dingen hoor je soms...
Afbeelding
Kaelart
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse Herdershond, Korthaar

Ongelezen bericht door Kaelart »

http://www.baasjegezocht.nl/

Op deze site staat nog een jonge poedel en andere rassen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Suzanneke schreef:
Emma schreef:poedels zijn hele leuke en veelzijdige hondjes. als je genoeg met je poedel wandelt, en er zelf mee speelt, hoef je niet per-se een hondensport erbij te doen hoor.

maar wat ik toch als advies wil geven, sluit een herplaatser niet uit.
puppy`s zijn leuk en schattig en op de zindelijkheid na, niet veeleisend. maar zijn ze net puppy-af (van 4 maanden tot ongeveer een jaar, grote honden wel langer) dan zijn het soms echte achter-het-behang-plakken honden hoor !
in deze periode worden de meeste honden ook herplaatst (asiel gedaan) omdat de bazen het niet meer aankunnen.
de scherpe puppy-tandjes, de tomeloze energie, en het soms in de meubels bijten, en sloop gedrag komt om de hoek kijken. het drijft menig hondenbaas gek. ook kunnen jonge honden niet meteen lang alleen gelaten worden, uitzonderingen daar gelaten. maar dan kunnen de honden hard gaan janken en blaffen of slopen als ze alleen gelaten worden. dat moet je allemaal in goede banen leiden.

weet waar je aan begint. voor sommige mensen is het het liefste wat ze doen, andere mensen worden er bij tijd en wijle gek van.

een wat ouder (en stabieler) herplaatsertje moet meestal ook echt wel wennen, maar meestal geen jaar lang :wink:

een pup kan dus echt heel leuk zijn, maar ook bergen veel tijd en energie vergen.
Ik sluit een oudere hond zeker niet uit. Is er een site waar speciaal poedel herplaatsers zijn? In het asiel zitten niet vaak poedeltjes.
Mocht dat wel het geval zijn, dan zijn ze vaak rond de 10 jaar oud en mijn voorkeur gaat toch echt wel naar een iets jongere hond uit. Tot ongeveer 3 a 4 jaar.
Op de site van de NPC staan wel eens leuke herplaatsers.
Ook op de poedelprikpagina en dan bij de advertentie pagina kijken ,daat kom je ook nog wel eens een volwassen/halfwas hondje tegen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Suzanneke schreef:Ik ben trouwens ook benieuwd of er wat betreft het karakter ook verschil zit tussen de toypoedel, de dwergpoedel en de middenslag poedel.
En wat betreft kleuren? Heeft dat invloed op het karakter? Dat soort dingen hoor je soms...
In hhet algemeen kun je zeggen hoe kleiner hoe drukker.
Kleur word wel van gezegt dat het vast zit aan karakter ,maar nooit bewezen .
Meer belangrijk is waar de fokker op selecteert qua karakter.
Van wit word gezegt dat ze overgevoelig en truttig zijn.
Maar mijn witje is jarenlang de baas geweest over een roedel van 10 bouviers en grote poedels.
Haar dochter is zwart en juist een muts ,als het haar uitkomt want ze duikt gerust als een viswijf tussen 2 knokkende bouviers.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn hondentrainster heeft 3 grote poedels. Twee zwarte teefjes en een witte reu. Die teefjes zijn hartstikke lief en rustig (werken ook als therapiehond) en de witte reu is een ontzettend ondeugende clown met een tomeloze energie.
Daarnaast trainde er nog een vrouw mee met een abrikoos dwerg (reu) en een bruine middenklasse (teef). De reu vond ik een beetje bangig, het teefje was een klein brutaaltje.
Verder ken ik nog een vrouw die harlekijn toypoedeltjes fokt en alle hondjes van haar zijn ongelooflijk vrolijke, levendige en brutale hondjes. Zij sport overigens niet met ze en ze zijn echt niet vervelend.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:Mijn hondentrainster heeft 3 grote poedels. Twee zwarte teefjes en een witte reu. Die teefjes zijn hartstikke lief en rustig (werken ook als therapiehond) en de witte reu is een ontzettend ondeugende clown met een tomeloze energie.
Daarnaast trainde er nog een vrouw mee met een abrikoos dwerg (reu) en een bruine middenklasse (teef). De reu vond ik een beetje bangig, het teefje was een klein brutaaltje.
Verder ken ik nog een vrouw die harlekijn toypoedeltjes fokt en alle hondjes van haar zijn ongelooflijk vrolijke, levendige en brutale hondjes. Zij sport overigens niet met ze en ze zijn echt niet vervelend.
En natuurlijk ken je helemaal geen andere leuke lieve gezellige poedels. :hmmm:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

bouvierpoedel schreef:
lieke schreef:Mijn hondentrainster heeft 3 grote poedels. Twee zwarte teefjes en een witte reu. Die teefjes zijn hartstikke lief en rustig (werken ook als therapiehond) en de witte reu is een ontzettend ondeugende clown met een tomeloze energie.

Nee. Wie bedoel je?

:mrgreen:
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb een grote grijze en dat is ook een hele leuke, vrolijke, zorgzame clown :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:
bouvierpoedel schreef:

Nee. Wie bedoel je?

:mrgreen:
Diegeen waar jij een stelletje schooiers van hebt gemaakt. :evil:
Suzanneke
Actief

Dus zolang je ze lang genoeg uitlaat en mentaal een beetje uitdaagt (nog leuke tips om je poedel mee bezig te houden?) zal een poedel zich gelukkig voelen? En voldoende aandacht en liefde natuurlijk, dat spreekt voor zich :cheers:

De middenslag poedel trekt me het meest, ik kan echter nergens fokkers vinden... Weet iemand van jullie een fokker?
Afbeelding
Kaelart
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse Herdershond, Korthaar

Ongelezen bericht door Kaelart »

http://poedel.startpagina.nl/
Hier staan er een aantal tussen.
Suzanneke
Actief

Zijn er verschillen in het karakter van de dwergpoedel en de middenslag poedel? Of is het puur de schofthoogte?
Afbeelding
Suzanneke
Actief

En als ik het goed begrijp is de middenslag een maatje kleiner dan de koningspoedel? En de koningspoedel is de grootste?
De middenslag heeft een schofthoogte van rond de 40 cm?
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

viewtopic.php?f=19&t=261284

:F:
Gr. Aniek

Afbeelding
Suzanneke
Actief

Budkes schreef:viewtopic.php?f=19&t=261284

Sorry wat bedoel je daarmee? Ik had al even gezocht op poedel, maar kan weinig vinden over de formaten en karakters op het forum!
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Suzanneke schreef:
Budkes schreef:viewtopic.php?f=19&t=261284

Sorry wat bedoel je daarmee? Ik had al even gezocht op poedel, maar kan weinig vinden over de formaten en karakters op het forum!
De link deed het niet, en na veel gewurm mijnerzijds doet hij het nu wel. Maar nu heb jij de verkeerde al gequote. In mijn aangepaste staat hij nu wel ged. :roos:
Gr. Aniek

Afbeelding
Suzanneke
Actief

Hihi bedankt voor de link! Ik ben echter niet per direct op zoek naar een hond.
Ik wil rond de zomervakantie een hondje in huis nemen, aangezien ik dan rustig alle tijd heb (zo'n 12 weken) om het hondje te laten wennen en het één en ander te leren.
Ik hoop dat dit hondje snel een lief baasje vind! Hij ziet er in ieder geval erg snoezig uit! :I:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Suzanneke schreef:Dus zolang je ze lang genoeg uitlaat en mentaal een beetje uitdaagt (nog leuke tips om je poedel mee bezig te houden?) zal een poedel zich gelukkig voelen? En voldoende aandacht en liefde natuurlijk, dat spreekt voor zich :cheers:

De middenslag poedel trekt me het meest, ik kan echter nergens fokkers vinden... Weet iemand van jullie een fokker?
Daar is een poedel zeker tevreden mee. De mate waarin ze mentale uitdaging nodig hebben verschilt. Er zijn genoeg poedels die voldoende hebben aan dagelijks wandelen en regelmatig een balletje gooien. Jip heeft wel meer nodig. Eén keer per week behendigheid is voor haar niet voldoende. Met twee keer in de week is ze wel blij. Ik doe ook regelmatig zoek- en apporteerspelletjes en dat vindt ze fantastisch.
Ik heb met Jip ook wel gezocht naar een poedeltje met wat werklust en dat is dus gelukt.

In huis is ze overigens heel rustig. Buiten is ze vrolijk en levendig maar wel beheerst.

Dwergpoedels vind ik vaak wat meer "hittepetitten". Drukker en uitbundiger. Belangrijkste reden dat ik voor een middenslag ben gegaan is omdat ik ze een stuk minder kwetsbaar vind. Een uitbundige labrador springt haar niet zomaar doormidden zeg maar ;-)

Middenslagjes zijn wel het moeilijkst te vinden, ze worden volgens mij het minste gefokt. Zwarte zijn het makkelijkst te vinden. Witte heb je bijna niet in nederland.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vind de grote poedels eigenlijk ook nog niet zo groot. Vooral omdat ze zo tenger zijn. Een labrador met dezelfde grootte is bijvoorbeeld ongeveer 10 kg zwaarder.

Op de show in Eindhoven vond ik trouwens die kleine poedels behoorlijk pittige blaffers. Poedels kunnen soweiso vocaal zijn, maar die kleine hoorde ik aan een stuk door.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Miezemuis schreef:Ik vind de grote poedels eigenlijk ook nog niet zo groot. Vooral omdat ze zo tenger zijn. Een labrador met dezelfde grootte is bijvoorbeeld ongeveer 10 kg zwaarder.

Op de show in Eindhoven vond ik trouwens die kleine poedels behoorlijk pittige blaffers. Poedels kunnen soweiso vocaal zijn, maar die kleine hoorde ik aan een stuk door.
Ligt denk ik ook maar net wat je als groot ziet. Ik vind Ziva al redelijk richting groot gaan met haar 48 cm en 17 kilo. En grote poedel valt voor mij dan ook echt wel onder groot. Maar ze zijn inderdaad niet zo groot als je ze vergelijkt met een mastif ofzo.
Maar het handzame zoals met een middenslag of kleiner ben je wel kwijt.

Dat blaffen bij de dwergjes en toys viel me ook op bij de show. Maar ik had bij veel ook het idee dat ze stront verwend zijn. Jip blaft alleen in spel en aan de rand van de behendigheidsbaan. Dat vind ik al meer dan genoeg.

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik denk dat dat verschil meer te maken heeft met de verschillende achtergrond (voorvaders) van de grote poedel en de kleinere poedels. :wink:
Suzanneke
Actief

Ik wil de verschillende maten poedels graag eens in het echt zien en meemaken!
Kan ik dit het beste bij een show doen? Zo ja, is er binnenkort een show? Of is er een site waar ik dat kan vinden?
Afbeelding
Suzanneke
Actief

Ik was een paar filmpjes aan het kijken over poedeltjes op internet en plots vroeg ik me af hoe rustig poedels in huis zijn.
Ik hoor wel dat de kleinere blafferig kunnen zijn, maar zijn de dwerg en middenslag poedels wel aardig rustig in huis? Zolang je ze lang genoeg uitlaat natuurlijk!
En ik lees dat de middenslag meer ruimte nodig heeft? Aangezien ik een klein appartementje heb, is het dan verstandiger om een dwergje te nemen?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Ik heb dan een grote poedel, maar die is in huis rustig. Ook als ze een dagje minder beweging krijgt. Als ze te lang te weinig beweging krijgt gaat ze wel zelf uitdagingen zoeken (ook niets dramatisch, maar dan gaat ze bijvoorbeeld heel irritant haar bal steeds van de trap afgooien)
Afbeelding
Suzanneke
Actief

Miezemuis schreef:Ik heb dan een grote poedel, maar die is in huis rustig. Ook als ze een dagje minder beweging krijgt. Als ze te lang te weinig beweging krijgt gaat ze wel zelf uitdagingen zoeken (ook niets dramatisch, maar dan gaat ze bijvoorbeeld heel irritant haar bal steeds van de trap afgooien)
En je weet toevallig niet of een dwergje of een middenslag poedel drukker in huis is? Er wordt dan wel gezegd hoe kleiner de hond, hoe drukker. Buiten vind ik het geen probleem, maar ik houd niet zo van druktemakers in huis. Hij hoeft ook echt niet de hele dag op zijn luie gat te liggen hoor! En of de middenslag überhaupt ruimte genoeg heeft in een klein appartementje? Een grote poedel wordt hier wel erg groot, ik ben erg benieuwd naar de middenslag. Normaal gesproken vind ik een schofthoogte van rond de 40/45 centimeter best groot voor hier in huis, maar de poedel heeft niet zo'n grote massa natuurlijk als bijvoorbeeld een golden retriever. Kan ik het beste bij een fokker gaan kijken wat het beste bij ons past? Of kan dat beter op een show?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Middenslag en groot schelen niet zo heel veel. Ziva is 48 cm las ik net, Lizzie is er 54. Dus ik neem aan dat qua drukte in huis ook niet zoveel scheelt. Ik persoonlijk denk dat een klein appartementje niet zoveel uitmaakt, mits de hond genoeg beweging krijgt. Mijn huis is niet heel klein, maar Lizzie gebruikt in dat huis alleen maar de bank, haar bench en de mand. Dus dat valt ook wel mee;-)
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Miezemuis schreef:Ik heb dan een grote poedel, maar die is in huis rustig. Ook als ze een dagje minder beweging krijgt. Als ze te lang te weinig beweging krijgt gaat ze wel zelf uitdagingen zoeken (ook niets dramatisch, maar dan gaat ze bijvoorbeeld heel irritant haar bal steeds van de trap afgooien)
Jip (middenslag) is precies zo. Die merk je in huis echt niet op. In huis blafte ze ook hoogst uitzonderlijk.

In een appartement moet prima kunnen. Wij woonden hiervoor in een appartementje van 45m2 met alle drie de honden en dat was geen enkel probleem.
Mits voldoende beweging en uitdaging natuurlijk, maar dat geldt overal.

Jip is 39cm en weegt zo'n 9,5 kilo. Je kunt er alles mee (lange wandelingen, fietsen, sporten) en ze blijven ook heel handzaam (til haar met een arm op, ze past makkelijk op schoot enz.)

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Suzanneke schreef:Ik wil de verschillende maten poedels graag eens in het echt zien en meemaken!
Kan ik dit het beste bij een show doen? Zo ja, is er binnenkort een show? Of is er een site waar ik dat kan vinden?
Op een show kom je meestal wel aardig wat poedels tegen. Wel in showkapsel, dus daar moet je van houden. Hier kan je zien waar shows zijn
http://www.doggy.net/agenda.php#agenda_1

Op behendigheidswedstrijden lopen er ook steeds meer. Zowel dwerg als middenslagjes. Ik weet niet waar je woont maar hier kun je zien wanneer er wedstrijden zijn:

http://www.nimble.nl/shows/

Je kunt dan het beste bij B1 of C small/ medium (small en medium lopen altijd wel dezelfde dag) kijken. De eerste is in Kaatsheuvel op 30 maart. Heb even snel gekeken en daar staan iets van 12 poedels ingeschreven.

Suzanneke
Actief

Bedankt voor de reacties!
Ik heb een hondenshow gevonden in Groningen op 3 maart.
http://www.martinidogshow.nl/

Hier komen behoorlijk veel rassen, maar ik neem aan dat er genoeg poedels te zien zijn. Ik weet verder niets van shows e.d., maar je kunt gewoon de eigenaren het één en ander vragen? Ik zie alleen net staan dat er maar één middenslag poedeltje meedoet. Is het verstandig om hier te gaan kijken? Of kan ik beter eens contact opnemen met een fokker met de vraag of ik daar eens kennis kan gaan maken met de poedels?

Voor nu nog een laatste vraagje, zijn er veel erfelijke ziektes die poedels kunnen hebben/krijgen? Ziektes waar ik op moet letten?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

O jaaaa Jip was de poedel. Ik dacht al dat scheelt echt niets hahahahaha (maar Ziva is dus de border hahahaha)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”