Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokkersvoorwaarden, wat houdt dat allemaal in?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Re: Fokkersvoorwaarden, wat houdt dat allemaal in?

Ongelezen bericht door Plumeau »

***puppy*** schreef:
Wildflower schreef:
***puppy*** schreef:Laicka zit onder fokkersvoorwaarde hier, ik draai op voor de kosten qua voer, DA (standaard dingen), in omgang is ze gewoon mijn hond. Papiertechnisch is ze van de fokker en zal ze het einde van het jaar of begin volgend jaar een nestje krijgen. Als ik dan de ruimte thuis heb dan zal dat hier gebeuren, woon ik nog steeds waar ik nu woon dan zal het bij de fokker gebeuren. De fokker neemt alles wat met de dracht te maken heeft op zich, van shows tot extra voer tijdens de dracht, de testen/foto's, dekgeld en noem de rest maar op.

Het ging mij niet om een gratis hond, ik had het geld voor Laicka allang op mijn rekening staan maar wilde zelf misschien wel gaan fokken. Helaas weet ik er, vind ik, niet genoeg vanaf en mijn fokker kwam op dat moment met het voorstel waar ik goed over heb nagedacht en uiteindelijk ja op heb gezegd.

Als Laicka haar nestje heeft gekregen dan blijft er hier een teefje onder dezelfde voorwaarde, het werkt voor ons prima maar ik ben me er wel bewust van dat het in vele gevallen niet zo is
Fijn dat jij er tevreden mee bent hoe het nu gaat maar wie gaat de dierenartskosten betalen die niet met de dracht/bevalling te maken hebben en ook niet onder de 'gewone' DA kosten vallen? In diverse topics kun je lezen dat met spoed naar Utrecht al gauw duizenden euro's kost. Wie betaald die kosten dan?
De fokker? Of toch jij? Hebben jullie daar afspraken over op papier staan?
Ik, stel je voor ze heeft een gecompliceerde botbreuk dan is dat kostenplaatje gewoon voor mij. Ik heb het misschien te onduidelijk omschreven. Alles wat niet met de dracht te maken heeft betaal ik, de rest is voor de fokker
De vraag gaat denk ik meer over twijfelgevallen zoals een baarmoederontsteking (ruim) nadat de teef bij een dekking leeg is gebleven.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Ik heb 3 honden in gastgezin zitten voor een fokker.

Een reu is het makkelijkst he, die moet je niet afgeven voor nestjes te doen.
Veel hangt af van de afspraken die jullie maken met de fokker (laat die ook op papier zetten)
Hier is het zo: zij hebben aankoop van de hond betaald, betalen de shows en alle kosten die te maken hebben met het fokken (heuptesten ed).
Hier is het zo dat ik op show ga met de hond, zij gaan niet (altijd) mee, maar dat is meer omdat ik gewoon graag shows doe, en zij niet zozeer.
Teven die hij moet dekken komen gewoon bij mij thuis, tenslotte is mijn reu het bij mij gewoon. Moest ik willen zou dat gerust ook bij de fokker thuis kunnen gebeuren.
Ik betaal wel zijn voer ed. Dus indien jullie fokker zelfs het voer willen betalen, hebben jullie veel geluk :mrgreen:

Bij mijn teven is het iets anders, zitten ook bij mij voor een andere fokker.
(fokker van mijn reu heeft geen teven meer, is dus eigenlijk gestopt met fokken, heeft enkel nog mijn reu, maar soit, da's een ander en heel lang verhaal :p)
Algemene afspraken zijn hetzelfde; zij hebben aankoop van de honden betaald, betalen alles wat met fokken te maken heeft, en betalen ook de shows. Ik betaal voer en gewone dierenartskosten ed.
Meestal gaan we samen op show, maar wil ik een show doen waar zij niet heen gaan, dan is dat ook geen probleem. Of omgekeerd, willen zij naar een show waar ik niet mee naartoe kan, dan geef ik gewoon de honden mee.
Nu is het wel zo, mijn honden zijn daar bijna kind aan huis. Die komen daar toe, die lopen direct mee in de roedel alsof ze er al jaren wonen. Die kennen het huis ed ook perfect. Kortem hun 2de thuis eigenlijk :mrgreen:
Ik vertrouw hun dan ook voor de volle 100% met mijn (hun) honden.

Met alle 3 mijn honden heb ik de volle vrijheid gekregen om te kiezen wat ik er mee wil doen, welke sport ed...

Mits wat goede afspraken, zou ik het zeker aanraden om een hond met fokkerscontract te nemen.
Vooral dan als je wel geïnteresseerd bent in het fokken, maar er zelf niet zo veel tijd en moeite wil insteken, en niet de verantwoordelijkheid op jou wil nemen.

Nu goed, ik heb heel goeie contacten met beide fokkers, en ik weet 100% zeker dat wij elkaar niet zullen belazeren.
(er zijn zelfs plannen om binnenkort samen een pup te nemen, maar dan in co-own, en niet in gastgezin).
Helaas kan je daar niet altijd zeker van zijn, want ik heb al het 1 en andere zien gebeuren en horen gebeuren,
zowel van de kant van de fokker,
als van de kant van het gastgezin.
Het blijft dus altijd wel een beetje opletten...
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Het verschilt heel erg per fokker. Jade is ook op fokkersvoorwaarden bij mij gekomen, en Pippi ook. Beide fokkers stellen wel andere eisen/voorwaarden. In beide gevallen zijn alle kosten voor mij, behalve alles wat met een eventuele dekking/drachtigheid te maken zou hebben. Dus progesteron prikken, echo's etc.
Met Jade zal niet (en kan niet meer) gefokt worden, maar ze blijft uiteraard gewoon hier. Een volgende Shiloh zal waarschijnlijk ook op fokkersvoorwaarden hier komen. Pippi zal nog wel een keer een nestje krijgen in de toekomst, en daarvoor gaat ze terug naar haar fokker.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

chaos schreef:Ik krijg straks een reu, weet niet of je dt op fokkervoorwaarden kunt noemen, hond is van mij, kosten voor mij en zij een dekking of meerdere ervan. Ik ga incidenteel ermee showen op de momenten dat t mij goed uitkomt.
Teef zou ik nooit doen.

En ik wil geen druk, of gedram erover.
Krijg je dan geld voor dekken en heb je de pup betaald? Kosten evt. Medische testen ook voor jou? Mag je andere teefjes dekken?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik had een teef op fokkersvoorwaarden en dat zowel mij als de fokker heel goed bevallen. na 8 jaar hebben we nog steeds heel goed contact, zo goed dat we 2 jaar geleden een pup hebben gekregen (dochter van uitzethond) om zelf mee te gaan fokken.
de fokker betaalde alles wat met fokken te maken had en ik betaalde gewoon de rest zoals je ook doet met je eigen hond. ik heb gilly ook nooit als 'niet eigen" beschouwd.
gilly vond en vind het nooit erg om terug te gaan naar de fokker, is altijd een beetje vakantie voor haar als ze daar is.
ellen
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Branka schreef:
under the red sky schreef:
chaos schreef:Ik krijg straks een reu, weet niet of je dt op fokkervoorwaarden kunt noemen, hond is van mij, kosten voor mij en zij een dekking of meerdere ervan.
Dus jij betaalt alle kosten en de fokker incasseert het dekgeld. Heb je nog een plekkie over?
Vermoed dat ze de hond 'krijgt' maar daar wel 1 of meerdere dekkingen van hem aan de fokker terug moet geven.
Zou daar eerlijk gezegd wel een maximum over afspreken. Vind 1 dekking eigenlijk genoeg. Dekgeld is meestal pupprijs heb ik begrepen.

Ik ben niet de slimste maar daar heb ik wel over nagedacht, ik ga er vanuit dat het geen storm gaat lopen aangezien het hier een niet zo'n populair ras betreft, verder is de fokker volgens mij niet van plan om haar honden allemaal te laten dekken door die reu. En al zouden het er meerdere dekkingen zijn is dat ook geen probleem.
En nee, geen plekke over :mrgreen: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”