Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvallen naar andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

marx-7
Actief
Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft
Aantal honden: 2

Re: Uitvallen naar andere honden

Ongelezen bericht door marx-7 »

Net terug van de cursus en het is godsamme nog steeds koud :gvd: :L: enz.

Wat ik altijd doe voor ik naar de cursus ga is een uur met Max en Senna wandelen, daarna Senna in de auto en naar de cursus in de hoop dat ze wat moe is van het wandelen en wat minder in de stress schiet. Ondertussen heeft ze daar een nieuwe naam gekregen namelijk "stressteef" :mrgreen:

Wat luisteren en oefeningen aangaat is ze daar de beste, dat doet ze allemaal goed. We hadden zelfs het idee dat er vandaag minder stress uitingen waren. Eric, ik heb jouw methode eens met haar besproken en ze dacht er eender over. Ik ben daar ook meer om haar op mij te laten letten om me te laten zien wat ik fout doe. Op een gegeven moment heb ik haar Senna gegeven en ben op een afstandje gaan staan om nou eens te zien hoe zij dat oplost. óók bij haar schoot ze in de stress en viel uit naar andere honden. Blijkt nu ik moet nóg sneller reageren op de signalen die Senna geeft.

Ze doet het niet altijd daar, dat is net het gekke van het hele verhaal. Ik kan haar gerust af leggen, riem los laten, 10 meter van haar weg lopen, op afstand laten zitten, liggen , voor, naast en dat gaat perfect want dan is ze op mij gericht mét andere honden om haar heen.

Ik zal proberen mijn pa volgende week mee te krijgen en vragen of die dat eens wil filmen, het is en blijft moeilijk uit te leggen zonder beelden. :wink:

Marc
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Kun je ook ontdekken of ze op een bepaald type honden reageert? Mijn honden vallen niet uit, maar er zijn momenten geweest bijvoorbeeld met agility dat er een border collie continue uit zijn pannetje ging omdat hij zo graag het parcours wilde lopen. Mijn reu die niet bekend stond om uitvallen was het blijkbaar ineens goed zat en haalde uit naar de border.
Ik had hem toen nog niet zo lang, maar heb hem toen wel verteld dat ik het daar niet zo mee eens was.
Instructrice kwam op me af en vertelde me wel dat ik het niet hoefde te accepteren, maar dat het een hele logische reactie was van mijn hond uit op de hyper border die maar wat stond te bleeren en te springen naast hem.

Op trainingen met Bluf moest ik erg opletten op gevoelige prikkels. Er waren er daar helaas een paar die niet altijd met zachte hand honden "trainden" :roll: als een hond dan reageerde met soms dus een gil, dan kon Bluf de neiging hebben om daar op af te gaan. Is nooit gebeurd omdat ik er best alert op was, maar het geeft aan dat sommige honden toch iets kunnen triggeren bij een andere hond.

Wellicht als je een patroon ontdekt bij wat voor soort honden (angstig, druk, macho) ze reageert kun je zelf daar ook wat alerter op zijn en eerder dus de aandacht vragen van je eigen hond. Bij honden waar ze niet of minder op reageert kun je zelf ook wat rustiger zijn en niet "op scherp" staan, want ook die spanning voelt je hond.
marx-7
Actief

blondie schreef:Kun je ook ontdekken of ze op een bepaald type honden reageert? Mijn honden vallen niet uit, maar er zijn momenten geweest bijvoorbeeld met agility dat er een border collie continue uit zijn pannetje ging omdat hij zo graag het parcours wilde lopen. Mijn reu die niet bekend stond om uitvallen was het blijkbaar ineens goed zat en haalde uit naar de border.
Ik had hem toen nog niet zo lang, maar heb hem toen wel verteld dat ik het daar niet zo mee eens was.
Instructrice kwam op me af en vertelde me wel dat ik het niet hoefde te accepteren, maar dat het een hele logische reactie was van mijn hond uit op de hyper border die maar wat stond te bleeren en te springen naast hem.

Op trainingen met Bluf moest ik erg opletten op gevoelige prikkels. Er waren er daar helaas een paar die niet altijd met zachte hand honden "trainden" :roll: als een hond dan reageerde met soms dus een gil, dan kon Bluf de neiging hebben om daar op af te gaan. Is nooit gebeurd omdat ik er best alert op was, maar het geeft aan dat sommige honden toch iets kunnen triggeren bij een andere hond.

Wellicht als je een patroon ontdekt bij wat voor soort honden (angstig, druk, macho) ze reageert kun je zelf daar ook wat alerter op zijn en eerder dus de aandacht vragen van je eigen hond. Bij honden waar ze niet of minder op reageert kun je zelf ook wat rustiger zijn en niet "op scherp" staan, want ook die spanning voelt je hond.
Nee, helaas dat maakt niets uit. Of ze nou groot, klein, teef, reu, zwart, wit, zwart/wit, paars of geel met rode krullen, het maakt allemaal niets uit. Zo gauw er 4 poten onder zitten mot ze het niet :mrgreen:
Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Kirry »

Hoe gaat het nu met Senna, Marc?
marx-7
Actief

Kirry schreef:Hoe gaat het nu met Senna, Marc?
Nou dan, een hele late reactie want ik was het hondenforum een beetje uit het oog verloren :scratch: :oeps:

maar om je vraag te beantwoorden, er is wat verbetering door te blijven proberen en oefenen. Vaak reageert ze nergens op maar de stress blijft er af en toe inschieten.

Loop ik nu met haar door het bos en kom ik mensen met een hond tegen pak ik haar vast en gebeurt er niets (zolang die andere hond niet te dichtbij komt), daarna mag ze weer los. Vooral s'avonds in het donker is het nog 1 grote ellende :boos:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

marx-7 schreef:
Kirry schreef:Hoe gaat het nu met Senna, Marc?
Nou dan, een hele late reactie want ik was het hondenforum een beetje uit het oog verloren :scratch: :oeps:

maar om je vraag te beantwoorden, er is wat verbetering door te blijven proberen en oefenen. Vaak reageert ze nergens op maar de stress blijft er af en toe inschieten.

Loop ik nu met haar door het bos en kom ik mensen met een hond tegen pak ik haar vast en gebeurt er niets (zolang die andere hond niet te dichtbij komt), daarna mag ze weer los. Vooral s'avonds in het donker is het nog 1 grote ellende :boos:
Ik weet niet of je zelf zo langzamerhand genoeg ervaring hebt met speciale trainingsvormen :tongue: :wink:

Maar lees dit topic eens? KLIK
Misschien is dat iets wat je zou kunnen doen om Senna beter bereikbaar te maken, ook in het donker.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”