Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond in verzorgingshuis
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: Hond in verzorgingshuis
ik vind het niet goed om een dier aan zulke onvoorspelbaarheid bloot te stellen.
ben ook weleens blauw geknepen door een dementerend persoon maar ik kon dat wel relativeren.
zo'n hondje zegt gewoon een keer hap.
ben ook weleens blauw geknepen door een dementerend persoon maar ik kon dat wel relativeren.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik ben er op tegen. Het klinkt heel leuk om onder toezicht te laten knuffelen maar in de praktijk is daar helemaal geen tijd voor. Iedereen werkt onder tijdsdruk in een verzorgingshuis en verpleeghuis en dat hondje zal heus geregeld zonder toezicht zijn.
Voorheen heb ik in een verpleeghuis gewerkt. Daar hadden ze een kanarie of een parkiet, ik heb geen idee want geen verstand van vogels, in een kooitje. Die kooi trof ik geregeld op z'n kop aan in de huiskamer. Vreselijk vind ik dat. Als je de veiligheid van een dier niet kunt garanderen, dus dan moet daar 24 uur toezicht op zijn, kan een dier in zo'n instelling niet.
Voorheen heb ik in een verpleeghuis gewerkt. Daar hadden ze een kanarie of een parkiet, ik heb geen idee want geen verstand van vogels, in een kooitje. Die kooi trof ik geregeld op z'n kop aan in de huiskamer. Vreselijk vind ik dat. Als je de veiligheid van een dier niet kunt garanderen, dus dan moet daar 24 uur toezicht op zijn, kan een dier in zo'n instelling niet.
Dat is dan de kracht van zo'n handler, dat je je hond hiertegen voortijdig beschermt en het uit zo'n situatie haalt...het hondje dat hap zegt, voorkom je hiermee en heel lullig, een hondje die snel hapt, is dan niet geschikt. Een hondje die uiteindelijk hapt, na al zijn afgegeven signalen, heb jij niet goed begeleid als handler.Corneliana schreef:ik vind het niet goed om een dier aan zulke onvoorspelbaarheid bloot te stellen.
Ik doe regelmatig een aai-honden uurtje. Deze service bied ik naast mijn HUS ook aan. Maar er moet wel begeleiding zijn vind ik.
En voor de hond is het heel intensief. Dus die moet je er wel rustig voorbereiden en de hond moet het ook leren.
Ik heb ook altijd een contract met de instelling, waarin duidelijke voorwaarden staan voor de instelling en voor mij. Ik merk dat de honden het leuk vinden, en de mensen ook. Ze worden weer actiever, bukken toch ineens om dat koekje van de grond te rapen.
Ook zijn er mensen die er echt emotioneel van wordt, en dat is zo mooi om te zien, dat zoiets simpels zo iets moois oplevert.
Kaz wordt er dan ook echt voor 'getraind' om dit te blijven doen.
Hier één van de eerste aai-sessies van Kaz:
http://www.youtube.com/watch?v=Qo3pbhYrX8g
Oh en wij begeleiden twee honden altijd met zijn tweeën. Ik wil niet dat mijn hond een afkeer krijgt of schrikt of pijn krijgt door één van de bewoners, dus ik zit er altijd bóven op.
En voor de hond is het heel intensief. Dus die moet je er wel rustig voorbereiden en de hond moet het ook leren.
Ik heb ook altijd een contract met de instelling, waarin duidelijke voorwaarden staan voor de instelling en voor mij. Ik merk dat de honden het leuk vinden, en de mensen ook. Ze worden weer actiever, bukken toch ineens om dat koekje van de grond te rapen.
Ook zijn er mensen die er echt emotioneel van wordt, en dat is zo mooi om te zien, dat zoiets simpels zo iets moois oplevert.
Kaz wordt er dan ook echt voor 'getraind' om dit te blijven doen.
Hier één van de eerste aai-sessies van Kaz:
http://www.youtube.com/watch?v=Qo3pbhYrX8g
Oh en wij begeleiden twee honden altijd met zijn tweeën. Ik wil niet dat mijn hond een afkeer krijgt of schrikt of pijn krijgt door één van de bewoners, dus ik zit er altijd bóven op.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Goldendelicious schreef:Dit dus.....en zo hoort het ook. Gecertificeerde teams die daarvoor geschikt zijn. Een huisdier mag je niet zo aan de goden overleveren zonder goede begeleiding.Rami schreef:Dat is toch gemakkelijk opgelost door onder begeleiding te laten knuffelen? Bij die mensen die wat te enthousiast kunnen zijn?
Ik ben helemaal voor dieren in verzorgingshuizen. Mits goed verzorgd en begeleid. Maar dat lijkt me logisch.
Mijn oudste hond is therapiehond, nu doen we al een tijd projecten met gehandicapte kinderen. In het begin bezochten we verzorgingshuizen voor bejaarden. Je moet wel degelijk weten wat je doet en waar je je hond aan blootstelt. Dat wordt je geleerd als je je hiervoor laat opleiden samen met je hond. Ik neem aan dat er voor huisdierenprojecten ook zo'n dergelijke certificering mogelijk is.
Dat is heel wat anders als dat een hond daadwerkelijk daar woont. Er zijn nu eenmaal clienten die niet meer zo'n goed besef hebben dat ze een dier pijn doen, of misschien ook wel maar geven ze niet om dieren. Daar stel je zo'n hond dan aan bloot. Er is echt geen 24 uur toezicht en geen handler. Wat een woord trouwens voor iemand die gewoon met z'n hondje op bezoek komt

Sterker nog, in het geval van het voorbeeld van TS een hele dag zonder toezicht komt het dier onder enorme druk extra te staan dat niet nodig is. Daar zou ik als hondenbaasje voor waken. Tja, what's in a name.....handler, bezoekteam etc. Er zijn gecertificeerde projecten die verder gaan dan enkel bezoekjes brengen, al hebben ook de normale aaibezoeken heel veel waarde voor de patiënt.Ri@ schreef:Goldendelicious schreef:Dit dus.....en zo hoort het ook. Gecertificeerde teams die daarvoor geschikt zijn. Een huisdier mag je niet zo aan de goden overleveren zonder goede begeleiding.Rami schreef:Dat is toch gemakkelijk opgelost door onder begeleiding te laten knuffelen? Bij die mensen die wat te enthousiast kunnen zijn?
Ik ben helemaal voor dieren in verzorgingshuizen. Mits goed verzorgd en begeleid. Maar dat lijkt me logisch.
Mijn oudste hond is therapiehond, nu doen we al een tijd projecten met gehandicapte kinderen. In het begin bezochten we verzorgingshuizen voor bejaarden. Je moet wel degelijk weten wat je doet en waar je je hond aan blootstelt. Dat wordt je geleerd als je je hiervoor laat opleiden samen met je hond. Ik neem aan dat er voor huisdierenprojecten ook zo'n dergelijke certificering mogelijk is.
Dat is heel wat anders als dat een hond daadwerkelijk daar woont. Er zijn nu eenmaal clienten die niet meer zo'n goed besef hebben dat ze een dier pijn doen, of misschien ook wel maar geven ze niet om dieren. Daar stel je zo'n hond dan aan bloot. Er is echt geen 24 uur toezicht en geen handler. Wat een woord trouwens voor iemand die gewoon met z'n hondje op bezoek komt
-
- Zeer actief
nee inderdaad. ik bedoel ook het wonen in zo'n huis.Goldendelicious schreef:Dat is dan de kracht van zo'n handler, dat je je hond hiertegen voortijdig beschermt en het uit zo'n situatie haalt...het hondje dat hap zegt, voorkom je hiermee en heel lullig, een hondje die snel hapt, is dan niet geschikt. Een hondje die uiteindelijk hapt, na al zijn afgegeven signalen, heb jij niet goed begeleid als handler.Corneliana schreef:ik vind het niet goed om een dier aan zulke onvoorspelbaarheid bloot te stellen.
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Als het dier in het tehuis moet wonen ben ik daar op tegen!
Mag dan wel goed voor de bewoners zijn, maar het zou niet ten koste van het dier moeten gaan.
En dat lees ik er hier wel tussenuit, hoe goed bedoeld ook
Medewerkers af en toe een (eigen) geschikte hond mee laten nemen was m.i. een betere optie geweest. Me dunkt dat er geen tijd/budget is dit deugdelijk te begeleiden.
Mag dan wel goed voor de bewoners zijn, maar het zou niet ten koste van het dier moeten gaan.
En dat lees ik er hier wel tussenuit, hoe goed bedoeld ook

Medewerkers af en toe een (eigen) geschikte hond mee laten nemen was m.i. een betere optie geweest. Me dunkt dat er geen tijd/budget is dit deugdelijk te begeleiden.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Ik werk sinds vandaag op een andere locatie, hier zijn geen huisdieren aanwezig. Wel dus een vrijwilliger die eens per maand de huiskamers langskomt met een hondje.