Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bio-industrie
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Bio-industrie
Wij eten nooit samen 160 kg vlees per jaar. Nog niet eens de helft denk ik. Toch voordelen, niet dagelijks vlees eten 

-
- Zeer actief
Nee, jij had het over DEZE week. Niet elke week.Ilupa schreef:Dus als niet-groentenliefhebber en dus behoorlijke carnivoor geef je zelf minder dan 6,5 euro uit aan vlees per week? Dat lijkt me sterk, maar het onderstreept alleen maar nog sterker het probleem dat we hier proberen aan te kaarten: Je beseft toch zeker wel dat er in de productie van vlees dat tegen zo'n lage prijs wordt gemaakt er geen énkel budget overblijft om dierenwelzijn of milieu in overweging te nemen?blaf schreef: En die weddenschap heb je trouwens verloren.![]()
Ik heb niets tegen vlees eten. Ik ben qua smaak dól op vlees, een uitgesproken carnivoor. Maar mensen die op onze wereld zoals deze er vandaag uit ziet niet de opoffering kunnen maken om hun vleesconsumptie te minderen of open staan voor alternatieven, zoals vegetarisme en scharrelvlees etc, daar hang ik wel degelijk een moreel oordeel aan hoor.blaf schreef: Ik ben van mening dat iedereen zijn vleesconsumptie zelf moet bepalen dat daar net zo min een moreel oordeel aan hoeft te hangen als het consumeren van plantaardig voedsel.

Ja flauw, ik weet het.
Waarom zou ik de "opoffering" maken om mijn vleesconsumptie te verminderen?
Zodat er dan minder zielige beestjes hoeven sterven? Omdat de leefomstandigheden dan wel beter worden?
Sorry, maar ik vind het doden van dieren ter consumptie niet zielig en ben niet in de waan dat de omstandigheden beter worden als we minder vlees gaan eten of we meer gaan betalen. Eerst maar eens wettelijk regelen dat de leefomstandigheden beter moeten worden en boeren niet meer afgeknepen worden door de tussen handel. Anders worden die extra centen die wij ervoor zouden moeten gaan betalen direct de zak in van de tussenhandel ipv beter omstandigheden voor de dieren.
- dagmar88
- Zeer actief
blaf schreef: Waarom zou ik de "opoffering" maken om mijn vleesconsumptie te verminderen?
Zodat er dan minder zielige beestjes hoeven sterven? Omdat de leefomstandigheden dan wel beter worden?
Sorry, maar ik vind het doden van dieren ter consumptie niet zielig en ben niet in de waan dat de omstandigheden beter worden als we minder vlees gaan eten of we meer gaan betalen. Eerst maar eens wettelijk regelen dat de leefomstandigheden beter moeten worden en boeren niet meer afgeknepen worden door de tussen handel. Anders worden die extra centen die wij ervoor zouden moeten gaan betalen direct de zak in van de tussenhandel ipv beter omstandigheden voor de dieren.

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- Aantal honden: 1
Minder vleesconsumptie, kwalitatief beter vlees kopen zou schelen.
Maakt het in ieder geval mogelijk dat de boeren die biologisch produceren (dus met meer oog voor dierenwelzijn) kunnen blijven bestaan.
Die er dan ook voor zorgen dat er een genenpool in stand blijft, regionale economie blijft draaien en een zeer sterk verminderd gezondheidsrisico voor mens en dier in houden.
Maar het rare is dat zeker 80, wellicht wel 100% van het vlees dat in de bio-industrie geproduceerd wordt, naar het buitenland gaat.
Wat wij hier grotendeels op ons bord krijgen (als je niet bio inkoopt) is geïmporteerd.
Mooi voor het BNP zou je zeggen, ware het niet dat deze zwaar gesubsidieerd wordt.
Met andere woorden, je betaald er voor met je belastinggeld.
Wat je ook doet als er iets fout gaat daar (in de documentaire wordt het bedrag van 2,4 miljard op jaarbasis genoemd).
Schaalvergroting kost nogal wat werkgelegenheid en we krijgen er een mono-landschap voor terug.
Waar de winsten nu eigenlijk naar toe gaan, is onduidelijk.
Marktwerking, kost wat, maar dan krijg je ook niks (meer).
Maakt het in ieder geval mogelijk dat de boeren die biologisch produceren (dus met meer oog voor dierenwelzijn) kunnen blijven bestaan.
Die er dan ook voor zorgen dat er een genenpool in stand blijft, regionale economie blijft draaien en een zeer sterk verminderd gezondheidsrisico voor mens en dier in houden.
Maar het rare is dat zeker 80, wellicht wel 100% van het vlees dat in de bio-industrie geproduceerd wordt, naar het buitenland gaat.
Wat wij hier grotendeels op ons bord krijgen (als je niet bio inkoopt) is geïmporteerd.
Mooi voor het BNP zou je zeggen, ware het niet dat deze zwaar gesubsidieerd wordt.
Met andere woorden, je betaald er voor met je belastinggeld.
Wat je ook doet als er iets fout gaat daar (in de documentaire wordt het bedrag van 2,4 miljard op jaarbasis genoemd).
Schaalvergroting kost nogal wat werkgelegenheid en we krijgen er een mono-landschap voor terug.
Waar de winsten nu eigenlijk naar toe gaan, is onduidelijk.
Marktwerking, kost wat, maar dan krijg je ook niks (meer).
Wiel
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Ik eet amper vlees, omdat ik het te duur vind en omdat ik niet alles graag lust. Mij doe je echt geen plezier met dagelijks een worst of kotelet. Een stukje kip in bladerdeeg vind ik wel lekker maar dat eet ik misschien 1x op de maand. Als ik op restaurant ga zal ik ook nooit een steak oid bestellen, maar eerder iets met vis of pasta. Al is vis eten ook allesbehalve van moreel verantwoord, als je bedenkt wat er allemaal met de oceanen gebeurd en zo.
Eigenlijk kan je over alles wel wat zeggen. Al die soja producten en vleesvervangers zijn net zo slecht want ergens ter wereld worden er bossen gehakt om al die soja op te planten.
Eigenlijk kan je over alles wel wat zeggen. Al die soja producten en vleesvervangers zijn net zo slecht want ergens ter wereld worden er bossen gehakt om al die soja op te planten.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
90% van de sojaproductie gaat naar de vleesindustrie.sTefaniA schreef:Ik eet amper vlees, omdat ik het te duur vind en omdat ik niet alles graag lust. Mij doe je echt geen plezier met dagelijks een worst of kotelet. Een stukje kip in bladerdeeg vind ik wel lekker maar dat eet ik misschien 1x op de maand. Als ik op restaurant ga zal ik ook nooit een steak oid bestellen, maar eerder iets met vis of pasta. Al is vis eten ook allesbehalve van moreel verantwoord, als je bedenkt wat er allemaal met de oceanen gebeurd en zo.
78% van het totale landbouwgrond wordt gebruikt voor vleesproductie.
Het is niet zo dat er geen vlees geproduceerd kan worden (of vis), maar het moet wel op een andere manier.
Die manieren zijn er ook, en ik ben er van overtuigd dat de mogelijkheden zich nog uit kunnen breiden, omdat ook innovatief denken op landbouwgebied snel gaan, denk aan het mogelijk maken woestijngebied in producerend gebied te veranderen: het kan en gebeurd al. Maar het vraagt (voorlopig) een andere manier van consumeren.
Wiel
-
- Zeer actief
Vertel.Tara schreef:Je denkt niet groot genoeg. Als we met zijn allen de helft minder vlees zouden eten, dan scheelt dat aanzienlijk in dierenwelzijn, maar de echte winst ligt op heel andere vlakken.blaf schreef: Waarom zou ik de "opoffering" maken om mijn vleesconsumptie te verminderen?
(Iemand anders had het trouwens over opoffering, vandaar dat ik aanhalingstekens gebruik

- iones
- Zeer actief
Sterker nog, je helpt je gezondheid er mee om zeep.Tara schreef:
Zoveel vlees heb je echt niet nodig om gezond te blijven.
Belachelijk om zoveel vlees te vreten. Asociaal gewoon.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen