Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het leed dat registratie heet

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Het leed dat registratie heet

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb gebeld met die databankhonden. Het klopt dat honden die daar gerigistreerd staan nog nergens te vinden zijn, ook niet op hun website. Dat komt er binnenkort wel aan, dus ook hun advies is om ze ergens anders ook te registreren.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

nathalie schreef:Ik heb gebeld met die databankhonden. Het klopt dat honden die daar gerigistreerd staan nog nergens te vinden zijn, ook niet op hun website. Dat komt er binnenkort wel aan, dus ook hun advies is om ze ergens anders ook te registreren.
daarom heb ik ze bij de NDG geregistreerd.
ellen
Afbeelding
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

Hier ga ik ze ook registreren. Morgen komt de chipper en dan ga ik dat savonds gelijk regelen!
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Kells schreef:
nathalie schreef:
Backhomeclub kan ook, die is gratis. Maar gevoelsmatig lijkt de ndg mij beter.
Heb het topic niet helemaal gelezen, maar mijn honden staan geregistreerd bij de backhomeclub. Ze zijn ook te vinden via de NDG.
Er bestond verwarring over de "gratis" registratie bij de BackHomeClub voor honden die gechipt zijn met een BackHome chip omdat men dacht dat het hier een officiële registratie betrof.

Dit is gemeldt bij Virbac (de eigenaar van de BackHomeClub databank) en zij hebben gelukkig wat gedaan met deze informatie.

Sinds vandaag staat er dan ook op de website van deze databank:
LET OP! Registratie van uw HOND is uitsluitend bedoeld voor het thuis bezorgen van uw hond indien deze ergens wordt gevonden. ("Lost and Found Service") maar is GEEN registratie in het kader van de wettelijke regeling I & R Hond.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Ik moet drie euro betalen om Chuck te registreren bij de backhomeclub, omdat dat bij het ministerie gemeld moet worden. Tot zover het gratis gedeelte. Ik heb het betaald hoor, hetis uiteraad helemaal niet erg, maar zeg dan niet dat je gratis bent. Ookbij de ndg geregistreerd!
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Je moet wel opletten dat de databank bij de overheid erkend is, van deze is petlook het goedkoopst.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

nathalie schreef:Maar Marjoleine, jij zegt dat databankhonden een prima databank is, maar waarom zijn de door mij geregistreerde pups dan nergens te vinden? En kan er niet gezocht worden naar een chipnummer o die site?

Ik vind er niks prima's aan en heb er spijt van dat ik ze niet gelijk bij de ndg geregistreerd heb.
Kind, daar heb ik helemaal niet naar gekeken :19:
Met prima bedoelde ik dat het allemaal werkt (tenzij ik de wachtwoorden kwijt raak natuurlijk :engel: ).
Verder geloof ik het wel, voor terugvinden kun je ook bij de Raad terecht en die andere zal heus wel gaan werken. Het is allemaal net nieuw tenslotte.
En aangezien het ministerie wil dat het werkt, komt dat heus wel goed.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

vania schreef:dan vind ik het hier in België toch net iets beter geregeld hoor.
Hier komt de DA chippen (en DNA afnemen) en die registreert de pups meestal gelijk, wel op naam van de fokker
en dan is het aan de pupmensen om de pups om te laten zetten op hun naam.

Ik weet ook dat niet iedereen dat doet, wij hebben dik 8 jaar terug een hond herplaatst en 2 jaar geleden belde het asiel naar mij om te zeggen dat mijn hond bij hen zat.
Die nieuwe mensen hadden de chip dus niet laten overzetten, ik die mensen gecontacteerd en zij zijn hun hond terug gaan halen en hebben gelijk de chip ook laten overzetten.
Ook van ons nestje, dat bijna 3 jaar is, staan er nog altijd 3 pups op mijn naam.
Dit dus zo ongeveer, op het DNA na. Mijn pups en kittens worden op mijn naam geregistreerd en ik vind het helemaal goed als de nieuwe eigenaar vergeet over te schrijven. Dan ben ik tenminste de eerste die gecontacteerd wordt als er wat is. Kom maar op met de strafbaarheid :S:
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Marjoleine schreef:
Asta schreef:Het wordt steeds geschifter en maar regeltjes verzinnen waar de goedwillende onder lijden want handhaving ervan gaat niet gebeuren bezuinigingen enzo maar oeh kijk ons eens als politici druk bezig zijn :piew: en maar door bezuinigen op de uitvoerende diensten
Ik vind dit op zich wel een prima regel hoor.
We zijn zowaar het laatste land dat dit heeft volgens mij.
Alleen is de vraag inderdaad hoe ze dit gaan handhaven.
Maar dan is het toch een wassen neus?

Ik bedoel zware risicovolle chemische bedrijven bv krijgen per jaar alleen nog maar een deel aspect controle per jaar ipv compleet te worden doorgelicht als gevolg van de bezuinigingen jaar op jaar.

Dan zouden ze dit wel gaan doen? nou ja door wie dan, is dat ook al bedacht? die paar LID inspecteurs die er zijn?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Dit dus zo ongeveer, op het DNA na. Mijn pups en kittens worden op mijn naam geregistreerd en ik vind het helemaal goed als de nieuwe eigenaar vergeet over te schrijven. Dan ben ik tenminste de eerste die gecontacteerd wordt als er wat is. Kom maar op met de strafbaarheid :S:
Maar dat is toch hier ook nu? Je kijkt of ze overgeschreven zijn en zo nee, dan schrijf je ze niet weg.
Lijkt mij, hoor :19:

Afbeelding

ellen en de birmanen
Zeer actief

Marjoleine schreef:
nathalie schreef:Maar Marjoleine, jij zegt dat databankhonden een prima databank is, maar waarom zijn de door mij geregistreerde pups dan nergens te vinden? En kan er niet gezocht worden naar een chipnummer o die site?

Ik vind er niks prima's aan en heb er spijt van dat ik ze niet gelijk bij de ndg geregistreerd heb.
Met prima bedoelde ik dat het allemaal werkt (tenzij ik de wachtwoorden kwijt raak natuurlijk :engel: ).
Verder geloof ik het wel, voor terugvinden kun je ook bij de Raad terecht en die andere zal heus wel gaan werken. Het is allemaal net nieuw tenslotte.
even dikgedrukt. de registratie zoals hij nu is bij de raad voor alleen rashonden is niet te bereiken in het weekend. in het asiel maken we dat toch regelmatig mee dat er een hond binnen komt met een stamboom aan het chipnummer te zien maar verder komen we niet omdat dan de raad niet werkt. hond zit vervolgens langer in het asiel, onnodig.
ellen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, ik ken dat probleem wel, Ellen.
Ik moet bekennen dat mijn eigen honden dus niet bij de NDG staan geregistreerd.
Maar die nieuwe databank zou dus wel bereikbaar gaan zijn, voor zover ik begrijp. Daar hopen we dus maar op.

Afbeelding

kyechu
Actief

ellen en de birmanen schreef:
Marjoleine schreef:

even dikgedrukt. de registratie zoals hij nu is bij de raad voor alleen rashonden is niet te bereiken in het weekend. in het asiel maken we dat toch regelmatig mee dat er een hond binnen komt met een stamboom aan het chipnummer te zien maar verder komen we niet omdat dan de raad niet werkt. hond zit vervolgens langer in het asiel, onnodig.
ellen
En voor het terugvinden van chipnummers van honden met een stamboom is die gratis registratie voor de "Lost and Found Service" bij de BackHomeClub (http://www.backhomeclub.nl/) dus ideaal. Als je je hond hierbij aanmeldt kan deze via chipnummer.nl namelijk 24/7 gevonden worden.
kyechu
Actief

Kells schreef:
kyechu schreef: En voor het terugvinden van chipnummers van honden met een stamboom is die gratis registratie voor de "Lost and Found Service" bij de BackHomeClub (http://www.backhomeclub.nl/) dus ideaal. Als je je hond hierbij aanmeldt kan deze via chipnummer.nl namelijk 24/7 gevonden worden.
Klopt, maar dat schreef ik al eerder. Dit geld trouwens voor alle gechipte honden, dus ook boomloos. :wink:
Let op: dit is alleen GRATIS voor honden met een BackHome chip (dat zijn dus in ieder geval alle honden die gechipt zijn door de RvB).
Welkom bij BackHomeclub.nl
Dé GRATIS* registratieservice voor dieren met een BackHome chip

Welkom bij de BackHome Club: een club speciaal bedoeld voor eigenaren met een huisdier dat gechipt is met een BackHome chip (transponder). Door uw gechipte dier aan te melden krijgt u de beschikking over een 'persoonlijke huisdierpagina'op deze website. Hierop kunt u uw huisdier niet alleen registreren, maar kunt u tevens extra informatie en een foto van uw dier plaatsen. Veel informatie op deze pagina kunt u aanpassen, zodat u altijd de leukste foto of het juiste (vakantie)adres van uw dier online heeft staan!. LET OP! Registratie van uw HOND is uitsluitend bedoeld voor het thuis bezorgen van uw hond indien deze ergens wordt gevonden. ("Lost and Found Service") maar is GEEN registratie in het kader van de wettelijke regeling I & R Hond.
*registratie van andere transponders dan BackHome transponders is NIET gratis. U kunt de registratiekosten heel gemakkelijk per IDEAL voldoen
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Stom dat de RVB geld vraagt, ze komen chippen en kunnen dan de pups van fokkers meteen invoeren dat was pas klantvriendelijk geweest. Ze hebben alle gegevens al.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
kyechu
Actief

Ik zit net de presentatie te lezen die Ingeborg de Wolf op 15 mei op de Hogeschool in Leeuwarden heeft gegeven en tot mijn stomme verbazing zie ik het volgende staan:
Ingeborg de Wolf schreef:Sheet 2: Wat doet de Raad van Beheer?

De Raad van Beheer houdt zich met heel veel zaken bezig, zoals het behartigen van de belangen en het zorgen voor een goede maatschappelijke inbedding van de kynologie, het voeren van een stamboekhouding voor rashonden, het chippen van rashonden door de buitendienst, het registreren van álle honden in onze databank honden, het stellen van regels voor alle vormen van hondensport en het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van honden.
:scratch:

De volledige presentatie, waar overigens nog meer dingen in staan die niet kloppen, is hier te vinden:
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... nstein.pdf
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:Stom dat de RVB geld vraagt, ze komen chippen en kunnen dan de pups van fokkers meteen invoeren dat was pas klantvriendelijk geweest. Ze hebben alle gegevens al.
Het is de doorkoppeling naar de overheid volgens mij?

@kyechu: wat klopt er niet dan? :scratch:

Afbeelding

Es
Zeer actief
Contacteer:

kyechu schreef:Ik zit net de presentatie te lezen die Ingeborg de Wolf op 15 mei op de Hogeschool in Leeuwarden heeft gegeven en tot mijn stomme verbazing zie ik het volgende staan:
Ingeborg de Wolf schreef:Sheet 2: Wat doet de Raad van Beheer?

De Raad van Beheer houdt zich met heel veel zaken bezig, zoals het behartigen van de belangen en het zorgen voor een goede maatschappelijke inbedding van de kynologie, het voeren van een stamboekhouding voor rashonden, het chippen van rashonden door de buitendienst, het registreren van álle honden in onze databank honden, het stellen van regels voor alle vormen van hondensport en het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van honden.
:scratch:

De volledige presentatie, waar overigens nog meer dingen in staan die niet kloppen, is hier te vinden:
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... nstein.pdf

"Databank Honden van de Raad van Beheer is een door het ministerie van Economische Zaken aangewezen databank. Alle fokkers en eigenaren kunnen hun hond(en) bij de Databank Honden registreren. Honden zonder stamboom zijn dus van harte welkom bij Databank Honden"

http://www.databankhonden.nl/index.php?id=3324
Op elke wandeling is
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:
Rosita Compagner schreef:Dit dus zo ongeveer, op het DNA na. Mijn pups en kittens worden op mijn naam geregistreerd en ik vind het helemaal goed als de nieuwe eigenaar vergeet over te schrijven. Dan ben ik tenminste de eerste die gecontacteerd wordt als er wat is. Kom maar op met de strafbaarheid :S:
Maar dat is toch hier ook nu? Je kijkt of ze overgeschreven zijn en zo nee, dan schrijf je ze niet weg.
Lijkt mij, hoor :19:
kan zijn dat ik het verkeerd begreep hoor
maar moeten jullie ze niet zelf afmelden?
dus pups geregistreerd op jou naam, eigenaars veranderen het niet, dan ben je (net als hier) niet verplicht om de pups van jou naam af te halen?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wij moeten ze afmelden, ja. Maar dat doe je pas als de nieuwe baas ze heeft aangemeld.
Dat is net als bij jullie toch?

Afbeelding

ellen en de birmanen
Zeer actief

ik heb al mijn puppen een dag na het ophalen afgemeld. de eigenaren hebben 2 weken de tijd om hun pup aan te melden.
ellen
Afbeelding
kyechu
Actief

Marjoleine schreef: @kyechu: wat klopt er niet dan? :scratch:
Zoals het in die presentatie staat doen ze het voorkomen alsof de Raad van Beheer zelf alle honden in haar eigen databank honden registreert, en dat is natuurlijk niet zo. Dit moet de fokker/eigenaar doen.

Misschien wordt het duidelijker wat ik bedoel als ik hun stukje even omzet naar hoe het geïnterpreteert wordt:

De Raad van Beheer:
  1. behartigt de belangen en het zorgt voor een goede maatschappelijke inbedding van de kynologie;
  2. voert een stamboekhouding voor rashonden;
  3. laat rashonden chippen door de buitendienst;
  4. registreert álle honden in haar databank honden;
  5. stelt regels voor alle vormen van hondensport en het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van honden.
De punten 1, 2 en 4 zijn taken van de Raad van Beheer want deze punten zijn statutair vastgelegd als doel van de Vereniging Raad van Beheer. Punt 3 is ook een taak de Raad van Beheer, want dit is vastgelegd in het KR en mag ook enkel door de Raad van Beheer uitgevoerd worden. Blijft alleen punt 4 over, wat nergens vastgelegd is omdat de Raad van Beheer zelf helemaal niks registreert in die databank honden.

Heb ik mezelf zo duidelijker uitgedrukt? :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Oh.
Ik lees het anders, ik les dat ze alles registreren, dus ook niet-rashonden.
Dat je die zelf moet aanmelden vind ik logisch, dat is met een kenteken ook zo, zeg maar. Jij meldt en het RDW registreert.
En zonder dat jij meldt doen zij niks.

Afbeelding

fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

beetje dubbel allemaal dat je als stamboomfokker je pups moet gaan registreren, want deze staan immers al geregistreerd bij de raad zodra ze gechipt zijn , waarom zou ik dan nogmaals moeten aanmelden???
volgens mij gewoon geld klopperij
de raad kan nu ook al van elke gefokte stamboomhond met chip de fokker ahterhalen, zie dus het nut van dubbele registratie niet zo
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

fransoos schreef:beetje dubbel allemaal dat je als stamboomfokker je pups moet gaan registreren, want deze staan immers al geregistreerd bij de raad zodra ze gechipt zijn , waarom zou ik dan nogmaals moeten aanmelden???
volgens mij gewoon geld klopperij
de raad kan nu ook al van elke gefokte stamboomhond met chip de fokker ahterhalen, zie dus het nut van dubbele registratie niet zo
Ze moeten geregistreerd bij een database die is goedgekeurd door de overheid.
En daar moeten alle honden in kunnen, ook die zonder stamboom, iets dat bij de Raad niet kan.
Dat staat overal duidelijk vermeld, dus ik zou maar even lezen ;)

Afbeelding

Es
Zeer actief
Contacteer:

De RVB komt bij je thuis dus heeft je gegevens en die van de pup.
De RVB zou deze zo kunnen invoeren in hun database, waarin ook honden zonder stamboom opgenomen zullen worden.
Dat zou een mooie service aan de leden zijn geweest.
Op elke wandeling is
kyechu
Actief

Es schreef:De RVB komt bij je thuis dus heeft je gegevens en die van de pup.
De RVB zou deze zo kunnen invoeren in hun database, waarin ook honden zonder stamboom opgenomen zullen worden.
Dat zou een mooie service aan de leden zijn geweest.
Dat ben ik helemaal met je eens! Dat had makkelijk gekund voor die 75 euro die je per pup neer moet leggen voor de stamboomaanvraag.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Wij moeten ze afmelden, ja. Maar dat doe je pas als de nieuwe baas ze heeft aangemeld.
Dat is net als bij jullie toch?
Je krijgt geen bericht dat de nieuwe baas de pups heeft aangemeld. Ik heb dus alle pups gemeld als verkocht. Daarna ging ik kijken of ik de chipnummers kon vinden en bij de meeste was dit geen probleem. 1 iemand moet ik herrinneren.
De fokker MOET de pups binnen 2 weken na de verkoopdatum afmelden en de nieuwe eigenaar MOET de pup in principe binnen 2 weken weer aanmelden.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Ik neem trouwens aan dat je met een pup die je zelf houdt, niks hoeft te doen? Ik heb Chuck niet als verkocht gemeld. Wel heb ik hem bij de NDG aangemeld.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Marjoleine schreef: Als eigenaar ben je verplicht een gechipte hond te hebben, anders ben je strafbaar.
Je kunt dus niet bij een da terecht als ie niet gechipt is.

Maar die controle, dat weet ik ook niet, hoor, hoe ze dat gaan doen.

@Asta: geen flauw idee. ;)
Dat is niet waar! De da hoort je er alleen op te wijzen dat 'ie wel gechipt moet zijn en dan kan er alsnog een chip geplaatst worden, als de eigenaar dat wil, wil hij dat niet, dan kan de da melding doen van een niet-gechipte hond bij nVWA of LID, maar dat is niet verplicht (dat melding doen). Dus tot zover de handhaving :19: .
nathalie schreef:Ik neem trouwens aan dat je met een pup die je zelf houdt, niks hoeft te doen? Ik heb Chuck niet als verkocht gemeld. Wel heb ik hem bij de NDG aangemeld.
Nee, met Chuck's registratie hoef je niks te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”