Bij haar vader staan wel de gezondheidsuitslagen.
Ik vind het een goed iets!
Moderator: moderatorteam

massam schreef:wel bijzonder dat er geen data van overleden of een vikje "overleden" bij staat
Angelique25 schreef:massam schreef:wel bijzonder dat er geen data van overleden of een vikje "overleden" bij staat
Als slechts een handje vol mensen dat meldt dan wordt dat lastig natuurlijk

Mizzsylver schreef:dat ligt ook aan de testen he. Gaia van mij is bijvoorbeeld in Duitsland gerontgend en dat staat dus niet bij de Raad in de database. DNA testen van bv DM en Dwerggroei worden niet opgenomen in die database maar kunnen wel gedaan zijn.maart schreef:wel interessant,zo kom je te weten dat sommige fokkers testen beweren gedaan te hebben die helemaal niet gedaan zijn geweest volgens de site.
Alleen Heupdysplasie (HD), Elleboogdysplasie (ED), onderzoeken op Cochleaire Doofheid (CD), DNA-koperstapeling en ooguitslagen (ECVO) staan erin en dan alleen als ze via de Raad zijn gedaan.
maart schreef:wel interessant,zo kom je te weten dat sommige fokkers testen beweren gedaan te hebben die helemaal niet gedaan zijn geweest volgens de site.
** Angela ** schreef:maart schreef:wel interessant,zo kom je te weten dat sommige fokkers testen beweren gedaan te hebben die helemaal niet gedaan zijn geweest volgens de site.
Maar buitenlandse uitslagen staan er dan niet bij
maart schreef:** Angela ** schreef:maart schreef:wel interessant,zo kom je te weten dat sommige fokkers testen beweren gedaan te hebben die helemaal niet gedaan zijn geweest volgens de site.
Maar buitenlandse uitslagen staan er dan niet bij
check mijn antwoord erboven![]()
Die van mijn hond staan er ook niet bij hoor
Ik denk dat het verstandig is om de Raad hierover aan te schrijven. Bij mijn pups, die uit Amerikaanse ouderdieren gefokt zijn, staat namelijk wel keurig de 3 generatie stamboom van de ouders vermeldt. Ze kunnen en doen het dus wel, maar blijkbaar (als ik jullie goed begrijp) wordt dit niet bij alle buitenlandse honden gedaan.Tara schreef:Ja, ik snap dat ook niet zo goed.Es schreef:Jammer dat er geen buitenlanders in staan.
Als ze toch stambomen opmaken, dan hèbben ze die data toch?
Bij mijn ras is er dus bijna niks te vinden, aangezien 60% van onze stambomen bestaat uit buitenlandse honden.
Dit gaat nu voor alle fokkers gelden. Dan kan de RvB nu natuurlijk niet meer aankomen met een vermeldinkje op stambomen “voldoet aan de minimale voorwaarden vastgesteld door de Raad van Beheer na advies van de betreffende rasvereniging(en)”.Wet Dieren Artikel 19
1. De wijze waarop met gezelschapsdieren wordt gefokt mag het welzijn en de gezondheid van het ouderdier of nakomelingen niet benadelen.
2. In ieder geval wordt bij het fokken, bedoeld in het eerste lid, voor zover mogelijk voorkomen dat:
a. ernstige erfelijke afwijkingen en ziekten aan nakomelingen worden doorgegeven;
b. uiterlijke kenmerken worden doorgegeven aan of kunnen ontstaan bij nakomelingen dierschadelijke gevolgen hebben voor welzijn of gezondheid van de dieren;
c. gefokt wordt met gezelschapdieren met ernstige gedragsproblemen;
d. voortplanting op onnatuurlijke wijze plaatsvindt;
e. het aantal nesten dat een gezelschapsdier krijgt de gezondheid of het welzijn van dat dier of de nakomelingen benadeelt.
3. Het aantal nesten, bedoeld in het tweede lid, onderdeel e, bedraagt voor een hond in ieder geval meer dan één nest binnen een aaneengesloten periode van 12 maanden.
4. Het aantal nesten, bedoeld in het tweede lid, onderdeel e, bedraagt voor een kat in ieder geval meer dan twee nesten binnen een aaneengesloten periode van 12 maanden of meer dan 3 nesten in een aaneengesloten periode van 24 maanden.
Doel, middelen en reikwijdte
Artikel 2
1. De Raad van Beheer heeft ten doel:
a. de bevordering van de kynologie in Nederland, het stellen van regels met betrekking tot alle vormen van hondensport in Nederland, zomede het bestrijden van alle handelingen die de belangen of het aanzien van de Nederlandse Kynologie kunnen schaden, ongeacht of deze handelingen in of buiten Nederland worden gepleegd;
b. het voeren van een stamboekhouding voor rashonden;
c. de bevordering van de gezondheid en het welzijn van honden en hondenpopulaties;
d. uitvoering van de wettelijke regels en de daarop gebaseerde uitvoeringsvoorschriften op het gebied van de gezondheid en het welzijn van honden;
e. zorg te dragen voor een optimale maatschappelijke inbedding van de Kynologie