Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pitbull/stafford aangevallen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gentle
Actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Teckel (standaard) & Amerikaanse Staffordshire Terriër
Aantal honden: 2

Re: Pitbull/stafford aangevallen

Ongelezen bericht door Gentle »

Ik moet wel eerlijk zeggen je steekt behoorlijk je kop in het zand.

Je hond hoeft niet uitvallend blaffend grommend op zijn achterpoten naar andere honden tekeer te gaan om hondagressief te zijn.
Hondagressie betekend dat ze andere honden niet geweldig vinden en dus uitvallen op het moment dat een hond in zijn of haar ruimte treed.

Mijn vorige stafford was een schat van een hond maar zeker hondagressief. Zij kon prima met andere honden als deze maar op de juiste manier geintroduceerd werden maar een wildvreemde hond op straat in haar ruimte werd met huid en haar verslonden als het aan haar lag.
Met veel oefenen en trainen kon ze andere honden negeren op straat maar dat maakt haar niet minder hondagressief. Want als mijn aandacht verslapte dan greep ze er wel eentje.
Ook zij kon prima tor haar 14e maand met andere honden en daarna sloeg het om. Zonder incidenten trouwens.

De incidenten die jij gehad hebt ka ervoor zorgen dat d hondagressie versneld heeft.
Hou hem dus in de gaten en train op het negeren van honden en aandacht voor jou daar bereik je meer mee dan ervan uitgaan dat je hond wel sociaal.blijft omdat je toevallig meerdere "sociale" staffords kent.

En neem eens een kijkje op het staffordforum .nl daar zitten allemaal stafford en pitbull eigenaren en die zullen je van hetzelfde advies voorzien.
jolanda.S
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door jolanda.S »

Waarschijnlijk straalt jou hond bepaalde signalen uit,die de andere honden opvangen.
En daar ze ook weten dat hij nog niet volwassen is,straffen ze hem daarvoor.

Of een heleboel andere rassen heilig zijn,heeft er niks mee te maken.
Als jou hond bijt richt hij veel meer schade aan.

Je weet waar ze voor gefokt zijn en ja er zitten hele sociale honden tussen,maar daar kun je NIET van uitgaan.
Dat hij nog niet gelijk terug bijt is een kwestie van tijd.
Dus neem je verantwoording en loop daar,waar je hond niet aangevallen wordt en mocht er toch 1 komen,bescherm je hond.

Verder over Cesar Milan,jij bent Cesar niet,dus ga daar ook geen vergelijking in maken,dat scheelt een hoop ellende.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik kom ook nooit agressieve loslopende honden tegen, echt helemaal nooit. En ik loop ook in het Jagersveld en bijna dagelijks in het Noordsterpark in Wormerveer. Sowieso, als we dan een eigenaar tegenkomen met ook een pittige hond, die zijn meestal degene die het wel snappen en ook aanlijnen, gewoon om gedonder te voorkomen. En dan roepen we wel eens naar elkaar: jij hebt ook een lastige he! Of, tjee, die kan zich ook aanstellen. Net als hun eigen hond. Dus ik snap niet helemaal hoe het kan dat je zoveel agressieve, loslopende honden tegenkomt.
DeniseV
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford/pitbull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door DeniseV »

Gentle schreef:Ik moet wel eerlijk zeggen je steekt behoorlijk je kop in het zand.

Je hond hoeft niet uitvallend blaffend grommend op zijn achterpoten naar andere honden tekeer te gaan om hondagressief te zijn.
Hondagressie betekend dat ze andere honden niet geweldig vinden en dus uitvallen op het moment dat een hond in zijn of haar ruimte treed.

Mijn vorige stafford was een schat van een hond maar zeker hondagressief. Zij kon prima met andere honden als deze maar op de juiste manier geintroduceerd werden maar een wildvreemde hond op straat in haar ruimte werd met huid en haar verslonden als het aan haar lag.
Met veel oefenen en trainen kon ze andere honden negeren op straat maar dat maakt haar niet minder hondagressief. Want als mijn aandacht verslapte dan greep ze er wel eentje.
Ook zij kon prima tor haar 14e maand met andere honden en daarna sloeg het om. Zonder incidenten trouwens.

De incidenten die jij gehad hebt ka ervoor zorgen dat d hondagressie versneld heeft.
Hou hem dus in de gaten en train op het negeren van honden en aandacht voor jou daar bereik je meer mee dan ervan uitgaan dat je hond wel sociaal.blijft omdat je toevallig meerdere "sociale" staffords kent.

En neem eens een kijkje op het staffordforum .nl daar zitten allemaal stafford en pitbull eigenaren en die zullen je van hetzelfde advies voorzien.

Bedankt voor die site, zou daar eens op kijken.
Ik vind wel dat mensen een vooroordeel hebben over staffords, dat vind ik jammer, want ja ik ken er veel die heel sociaal zijn. En ik weet dat deze honden agressie kunnen laten zien, maar niet 90% van alle staffords zijn agressief, daar ben ik het niet mee eens, ze zijn dominant wel na andere honden en dat merk ik nu steeds meer, en ja ik denk ook dat het de agressie in mijn hond versneld heeft door alle aanvallen, en daar baal ik van,en daarom ben ik ook heel voorzichtig nu met andere honden.
Rapi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler, Boston Terrier, 3 katten.

Ongelezen bericht door Rapi »

Gentle schreef:
Dit is een uitstekend advies, op dat forum zitten een aantal goede experts, die zeker de gedragsmatige aspecten nader kunne toelichten, en ook met adequaat advies kunnen komen.Zeker de moeite waard :E:
DeniseV
Vaste gebruiker

En het kan dat hij bepaalde signalen laat zien, heb dat nog niet opgemerkt.
En ja er lopen hier wel veel agressieve honden, ook veel mensen die hem wel vast hebben en mij waarschuwen voor hun eigen hond.
Woon nou eenmaal in een buurt waar niet de fijnste mensen wonen, en dus ook niet de fijnste honden.

Agressie noem ik dat de honden op zoek zijn na een gevecht, en graag willen vechten en dat zie ik je ook aan die honden.

En nee ik ben Cesar niet maar mevrouw Nanna is ook niet me persoonlijke typfoutenhulpje dacht ik.
Jammer van al die tegenstrijdige reacties, kan ook op een respectvolle manier dacht ik dan.
Iedereen heeft zijn mening, en ik weet heus wel dat deze honden hoe ouder ze worden, hoe dominanter ik lees hier heel veel over. daarom ben ik ook veel voorzichtiger, ik vind wel dat als je weet dat je hond niet met andere honden kan, je hem niet los moet doen, en dat zie je hier wel veel.
Dragan2013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cane Corso en franse bulldog

Ongelezen bericht door Dragan2013 »

Wij hebben een Cane Corso en lopen regelmatig in een losloopgebied. Dragan loopt dan ook wel eens een hond tegen het lijf die totaal geen zin heeft in contact. Hij wordt afgesnauwd maar dat lost zich uit zichzelf meestal op. Zo niet, roep ik Dragan bij me en zorg ik dat hij weer mee loopt en de andere hond links laat liggen.

Ik zie dat niet als agressie maar gewoon een snauw omdat bijv. Het gedrag van Dragan niet goed is volgens de andere hond. Of omdat die hond geen zin heeft om te spelen.

Kan ook (zoals hier eerder geschreven is) te maken hebben met de bouw van een hond. Dragan zijn bouw kan ervoor zorgen dat hij een verkeerd "teken" uitstraalt naar andere honden. Brede borstkast zorg voor een meer dominante houding en kan als negatief opgevat worden.

Ik hou Dragan altijd in de gaten, los en aan de lijn. Dragan weegt bijna 50 kilo (bijna een jaar oud) en kan behoorlijk lomp zijn naar honden, daarom mag hij aan de lijn zoiezo nooit spelen en hou ik hem kort als ik langs honden loop. Inmiddels weet hij dat er van hem verwacht word, dat hij netjes mee loopt zonder gekkigheid. Ik moet ervoor zorgen dat er nooit iets gebeurd, dat is mijn verantwoordelijkheid. En ook ik kan me storen aan loslopende honden maar heb hem geleerd ze te negeren als hij aan de lijn loopt.

Wanneer er toch een loslopende hond komt, zorg ik dat ik altijd goed sta om de hond we te halen als de hond een lip optrekt of Dragan afsnauwt.
Groetjes Claudia en een poot van Dragan & Raisa

Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

DeniseV schreef: daarom ben ik ook veel voorzichtiger, ik vind wel dat als je weet dat je hond niet met andere honden kan, je hem niet los moet doen, en dat zie je hier wel veel.

neem je auto en ga ver weg wandelen, waar echt niemand komt !
dan
ben je zeker van wat rust .. :ok:

als ik wandelde door de bossen van de Veluwe kwam ik niemand tegen , maar wel op de randen van het bos ,
mensen lopen namelijk niet zo erg lang .. :denken: , wat ik vreemd vond met een hond
.
Rapi
Vaste gebruiker

Staffordforum.nl
Fizgig
Zeer actief

Waar je op kunt letten, het 'scannen' van de omgeving. Constant turen of er andere honden aankomen, en daar dan ook meteen alle aandacht voor hebben, en niet meer geneigd zijn tot luisteren of bij de baas komen. Dat zijn juist de momenten dat je moet gaan oefenen en aandacht op gaan eisen. Meestal zie je ook dat ze de kop oprichten, de snuit omhoog brengen en de oren oprichten. De andere hond laten ze niet uit hun oog, ze blijven kijken. Daar corrigeren wij dus al op of we leiden af. Dat kijken alleen al, al kijkt ie zo suf als ie maar kan, wordt vaak al als bedreigend gezien door dieren. Elkaar recht aankijken, dan ga je eigenlijk al een soort confrontatie aan, dat is bij mensen ook zo. Je kunt het ook merken aan een verstarring van het lichaam, de spieren worden meer aangespannen, de hond bereidt zich als het ware voor op de strijd. De borst omhoog brengen, om alvast indruk te maken. Sommige honden sluipen voordat ze aanvallen.

Een sociale hond snapt hondenetiquette over het algemeen beter dan een hond zoals de jouwe, die over het algemeen niet erg sociaal zijn aangelegd, dat is nu eenmaal hun aard. Dat betekent dat sociale honden bijvoorbeeld de kop afwenden bij een ontmoeting, om recht aankijken te voorkomen. Dat noem je een kalmerend signaal. Gapen, wegkijken, de bek likken, het zijn signalen die sociale honden uitzenden om te laten zien dat ze geen bedreiging vormen. Honden zoals de jouwe, doen vaak niet veel aan dit soort signalen, dat is een beetje het probleem vaak. Dat kun je trouwens wel aanleren, met de tijd, want het zijn goede omgangsvormen en honden doen ook aan ervaringsleren. Er is een boekje wat 'kalmerende signalen' heet, dat raad ik je aan om te lezen. En misschien een boekje over de lichaamstaal van honden en wat ze ermee willen zeggen.

De meeste honden zullen een confrontatie altijd uit de weg willen gaan. Maar jouw soort hond niet, ook al lijkt het zo. Zijn voorouders zijn nu eenmaal heel lang erop gefokt om een confrontatie niet eng te vinden, zelfs aan te gaan en dat zit er nog steeds in. Hij kan subtiele signalen uitzenden die je niet opmerkt, misschien omdat je niet weet waar je op moet letten. Signalen waarmee hij de andere hond 'uitnodigt' tot een krachtmeting. Probeer eens goed te letten op je hond als ie een andere hond ziet. En dan alleen even op je eigen hond letten. Misschien dat je vanwege je angst dat een andere hond hem aanvalt, je uit het oog verliest dat je naar hem moet kijken. Want dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dat het tot een aanval leidt.

Ik maak me wel een beetje zorgen dat je je teveel vastbijt in dat vooroordeel wat mensen hebben. Vaak zit er namelijk wel een kern van waarheid in een vooroordeel, alleen zien mensen de overdrijving ervan op een gegeven moment als de waarheid, dat is niet okee natuurlijk. Maar de kern van waarheid (die je ook niet kan afdoen als helemaal niet waar natuurlijk) in deze is dat jouw soort hond bijna zeker altijd begeleid zal moeten worden in de omgang met andere honden, dat is nu eenmaal hun aard. De oorzaak van de overdrijving van mensen, vind ik, dat ze denken dat de meeste eigenaren van dit soort honden niet weten wat ze in huis hebben of er niet mee om kunnen gaan, de kranten staan er vol mee natuurlijk. En dat vooroordeel stimuleer je liever niet natuurlijk dus zorg dat je hem door en door leert kennen, zodat je mensen kunt bewijzen dat het vooroordeel niet klopt. Wees meer sturend, eis zijn aandacht op bij het zien van andere honden en laat zien dat jij de boel wel regelt als er een hond dichtbij komt. En, andere honden zijn altijd bijzaak, moet je je hond leren. Je loopt daar met je hond en de ontmoetingen zijn leuk, maar dan is het weer doorlopen en met de baas bezig zijn. Als het ongezellig dreigt te worden, stappen we straf verder natuurlijk.

Ik ben extra voorzichtig en ga heel strikt om met Bruno, juist om de vooroordelen te doen afnemen. Hij moet gewoon gehoorzamen, gelukkig doet ie dat ook na veel training. Bruno is trouwens een mix van honden die een potje knokken niet vervelend vinden. Ze zijn leuk, het zijn clowns en charmeurs en ze zijn gek met hun mensen, maar er is ook een andere kant en je moet wel weten wat je in huis hebt, en eigenlijk altijd bereid zijn om hand in eigen boezem te steken, omdat er echt veel gevechten zijn met dit soort honden. Dat is zo omdat ze gewoon echt zo zijn, opvoeding of training ten spijt, hun aard is zo. Kunnen ze ook niks aan doen maar het niet erkennen, kan echt tot drama's leiden. De truuk is om te zorgen dat niemand er last van zal hebben, inclusief jezelf, haha. Niemand is perfect, honden ook niet, dus ik accepteer Bruno zoals ie is, ik neem gewoon mijn maatregelen, en ik ken hem als mijn broekzak, heel belangrijk. Voor je het weet, heeft jouw hond namelijk wel een andere hond doodgebeten. Ook al begon hij de aanval niet, dat maakt geen verschil voor de dode hond en ontroostbare eigenaar. En je houdt er zelf ook een trauma aan over.

Dus ik adviseer je echt om meer te lezen en leren over hondentaal. En, wees niet te zachtzinnig met honden die jouw hond aanvallen. In zo'n geval ben ik even geen pacifist meer en deel gerust een flinke schop uit. Liever een hond met even een zere bibs dan bloedvergieten met mijn hond. Niemand valt mijn hond aan en anders krijg je met mij te maken, ik ben namelijk de roedelleider. Misschien is het een idee voor je om wat vaker samen met een vriend/vriendin/familielid samen te wandelen, eventueel met hondjes erbij. Dan kunnen die je helpen als er een hond in de buurt komt die je niet ziet zitten. En getuige zijn zodat je aangifte kunt doen, als het buiten losloopgebied gebeurt. Of een oproepje hier plaatsen, misschien kunnen anderen je helpen te leren begrijpen wat er mis gaat tussen hem en andere honden. Kan echt zijn dat je zelf dingen mist en een ander heeft jouw blinde vlek niet. Gebeurt hier vaak hoor, en met veel succes vaak. Honden leren beter sociaal gedrag aan door om te gaan met andere honden met betere manieren. Succes ermee iig.
Rapi
Vaste gebruiker

Fizgig schreef:Waar je op kunt letten, het 'scannen' van de omgeving. Constant turen of er andere honden aankomen, en daar dan ook meteen alle aandacht voor hebben, en niet meer geneigd zijn tot luisteren of bij de baas komen. Dat zijn juist de momenten dat je moet gaan oefenen en aandacht op gaan eisen. Meestal zie je ook dat ze de kop oprichten, de snuit omhoog brengen en de oren oprichten. De andere hond laten ze niet uit hun oog, ze blijven kijken. Daar corrigeren wij dus al op of we leiden af. Dat kijken alleen al, al kijkt ie zo suf als ie maar kan, wordt vaak al als bedreigend gezien door dieren. Elkaar recht aankijken, dan ga je eigenlijk al een soort confrontatie aan, dat is bij mensen ook zo. Je kunt het ook merken aan een verstarring van het lichaam, de spieren worden meer aangespannen, de hond bereidt zich als het ware voor op de strijd. De borst omhoog brengen, om alvast indruk te maken. Sommige honden sluipen voordat ze aanvallen.

Een sociale hond snapt hondenetiquette over het algemeen beter dan een hond zoals de jouwe, die over het algemeen niet erg sociaal zijn aangelegd, dat is nu eenmaal hun aard. Dat betekent dat sociale honden bijvoorbeeld de kop afwenden bij een ontmoeting, om recht aankijken te voorkomen. Dat noem je een kalmerend signaal. Gapen, wegkijken, de bek likken, het zijn signalen die sociale honden uitzenden om te laten zien dat ze geen bedreiging vormen. Honden zoals de jouwe, doen vaak niet veel aan dit soort signalen, dat is een beetje het probleem vaak. Dat kun je trouwens wel aanleren, met de tijd, want het zijn goede omgangsvormen en honden doen ook aan ervaringsleren. Er is een boekje wat 'kalmerende signalen' heet, dat raad ik je aan om te lezen. En misschien een boekje over de lichaamstaal van honden en wat ze ermee willen zeggen.

De meeste honden zullen een confrontatie altijd uit de weg willen gaan. Maar jouw soort hond niet, ook al lijkt het zo. Zijn voorouders zijn nu eenmaal heel lang erop gefokt om een confrontatie niet eng te vinden, zelfs aan te gaan en dat zit er nog steeds in. Hij kan subtiele signalen uitzenden die je niet opmerkt, misschien omdat je niet weet waar je op moet letten. Signalen waarmee hij de andere hond 'uitnodigt' tot een krachtmeting. Probeer eens goed te letten op je hond als ie een andere hond ziet. En dan alleen even op je eigen hond letten. Misschien dat je vanwege je angst dat een andere hond hem aanvalt, je uit het oog verliest dat je naar hem moet kijken. Want dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dat het tot een aanval leidt.

Ik maak me wel een beetje zorgen dat je je teveel vastbijt in dat vooroordeel wat mensen hebben. Vaak zit er namelijk wel een kern van waarheid in een vooroordeel, alleen zien mensen de overdrijving ervan op een gegeven moment als de waarheid, dat is niet okee natuurlijk. Maar de kern van waarheid (die je ook niet kan afdoen als helemaal niet waar natuurlijk) in deze is dat jouw soort hond bijna zeker altijd begeleid zal moeten worden in de omgang met andere honden, dat is nu eenmaal hun aard. De oorzaak van de overdrijving van mensen, vind ik, dat ze denken dat de meeste eigenaren van dit soort honden niet weten wat ze in huis hebben of er niet mee om kunnen gaan, de kranten staan er vol mee natuurlijk. En dat vooroordeel stimuleer je liever niet natuurlijk dus zorg dat je hem door en door leert kennen, zodat je mensen kunt bewijzen dat het vooroordeel niet klopt. Wees meer sturend, eis zijn aandacht op bij het zien van andere honden en laat zien dat jij de boel wel regelt als er een hond dichtbij komt. En, andere honden zijn altijd bijzaak, moet je je hond leren. Je loopt daar met je hond en de ontmoetingen zijn leuk, maar dan is het weer doorlopen en met de baas bezig zijn. Als het ongezellig dreigt te worden, stappen we straf verder natuurlijk.

Ik ben extra voorzichtig en ga heel strikt om met Bruno, juist om de vooroordelen te doen afnemen. Hij moet gewoon gehoorzamen, gelukkig doet ie dat ook na veel training. Bruno is trouwens een mix van honden die een potje knokken niet vervelend vinden. Ze zijn leuk, het zijn clowns en charmeurs en ze zijn gek met hun mensen, maar er is ook een andere kant en je moet wel weten wat je in huis hebt, en eigenlijk altijd bereid zijn om hand in eigen boezem te steken, omdat er echt veel gevechten zijn met dit soort honden. Dat is zo omdat ze gewoon echt zo zijn, opvoeding of training ten spijt, hun aard is zo. Kunnen ze ook niks aan doen maar het niet erkennen, kan echt tot drama's leiden. De truuk is om te zorgen dat niemand er last van zal hebben, inclusief jezelf, haha. Niemand is perfect, honden ook niet, dus ik accepteer Bruno zoals ie is, ik neem gewoon mijn maatregelen, en ik ken hem als mijn broekzak, heel belangrijk. Voor je het weet, heeft jouw hond namelijk wel een andere hond doodgebeten. Ook al begon hij de aanval niet, dat maakt geen verschil voor de dode hond en ontroostbare eigenaar. En je houdt er zelf ook een trauma aan over.

Dus ik adviseer je echt om meer te lezen en leren over hondentaal. En, wees niet te zachtzinnig met honden die jouw hond aanvallen. In zo'n geval ben ik even geen pacifist meer en deel gerust een flinke schop uit. Liever een hond met even een zere bibs dan bloedvergieten met mijn hond. Niemand valt mijn hond aan en anders krijg je met mij te maken, ik ben namelijk de roedelleider. Misschien is het een idee voor je om wat vaker samen met een vriend/vriendin/familielid samen te wandelen, eventueel met hondjes erbij. Dan kunnen die je helpen als er een hond in de buurt komt die je niet ziet zitten. En getuige zijn zodat je aangifte kunt doen, als het buiten losloopgebied gebeurt. Of een oproepje hier plaatsen, misschien kunnen anderen je helpen te leren begrijpen wat er mis gaat tussen hem en andere honden. Kan echt zijn dat je zelf dingen mist en een ander heeft jouw blinde vlek niet. Gebeurt hier vaak hoor, en met veel succes vaak. Honden leren beter sociaal gedrag aan door om te gaan met andere honden met betere manieren. Succes ermee iig.
Jij weet waar je over praat...ik hoop dat Denise hier iets mee kan. Een staff is een hond met een handleiding, het lezen van de hondentaal en de kalmerende signalen is zeker hier van belang. Voor de liefhebbers de tip, Turid Rugaas is de naam. Ik geef Denise nogmaals het advies voor staffordforum.nl. Ga kijken Denise.
DeniseV
Vaste gebruiker

Fizgig ,

Bedankt voor deze reactie en tips.
Misschien mis ik inderdaad dingen, het sluipen herken ik wel, dat doet hij wel als hij een andere hond ziet, en dan gaat hij altijd helemaal plat liggen, maar wel altijd kwispelend en speels.
Hij is zo nieuwschierig na andere honden, en wil graag spelen, ik zou eens meer met hem proberen om andere honden te negeren.
Ik heb deze hond in huis genomen want hij werd mishandelt bij zijn vorige bazin, en had daar geen leven, dan denk ik niet snel na als zoiets me vertelt word, en heb ik hem in huis genomen.
Ik ben vanaf die dag heel veel gaan leren over deze honden en lezen over dit ras,een hele goeie vriend van mij heeft ook een stafford dus ik kende het ras en de honden al wel,ook na cursus geweest en daar ook veel van geleerd, en ook met andere eigenaars gepraat , en hun honden zijn juist heel sociaal en ook niet agressief ( ook staffords )
Daardoor vind ik het vooroordeel jammer, want er zijn wel heel veel staffords die echt ook goed met andere honden kunnen, en nooit een vlieg kwaad doen.
Maar de mijne kan dat natuurlijk wel gaan ontwikkelen, dat ontken ik ook niet , ik wou het gewoon voorkomen,met training enz, zijn inderdaad dominante honden die later misschien niet zo goed met andere honden kunnen.
hij heeft veel training nodig en daar ben ik ook elke dag mee bezig.

Ik schrik zelf er ook van als er in 1x een hond aangerend komt, en dan probeer ik wel te blokken maar soms lukt dat niet.
Ik wil niet dat er iets fout gaat dus ik let extra goed op,vandaag ook met die husky, het baasje stond maar te schreeuwen , naam te roepen maar hij wou maar niet komen, ik wou doorlopen maar de husky kwam ons telkens weer achterna, dit soort situaties vind ik nogal vervelend!

Ik ga op de staffordforum eens kijken en tips vragen hoe ik hiermee om kan gaan.
Fizgig
Zeer actief

Tja, als je zelf aangelijnd met je hond loopt, kun je dan de andere hondeneigenaar toeroepen: hij bijt hoor! Eigen risico! Moet je kijken hoe snel ze ineens hun hond bij zich kunnen roepen. Doe ik ook wel eens als mensen het niet lijken te snappen. Ik zorg er heus wel voor dat Bruno niemand bijt maar dat weten zij natuurlijk niet. Maar ik snap dat het lastig is als je alleen wandelt. Je zou op de grond kunnen stampen terwijl je een schijnbeweging naar voren maakt, en er een eng geluid bij maken. Of gewoon heel hard SCHEERRRR JE WEG!! Het is misschien niet beleefd maar als je aangelijnd loopt, de meeste mensen weten dan wel dat je liever niet hebt dat je hond contact met andere honden heeft, om wat voor reden dan ook. En als de eigenaren in de buurt komen, kun je toch uitleggen waarom je doet wat je doet? Zeker als hun hond jouw hond heeft aangevallen, kunnen ze nauwelijks bezwaar maken.

En anders vertel je dat je even geen contact met andere honden wil omdat je hem aan het trainen bent. In een losloopgebied mag je gewoon met een aangelijnde hond lopen en het is toch gewoon normaal dat je dan met rust gelaten wordt, in principe? Het is niet verplicht om te socializen met andere honden omdat het een losloopgebied is, vaak is het ook de recreatieplek van de omgeving, dus heb je ook niet veel keus. Als je hem netjes aangelijnd houdt en zorgt dat ie geen honden of mensen bijt, is er geen probleem, lijkt mij.

Het is wel zo, soms hebben we Bruno aan de lijn en komt er eentje aan sprinten die bijna bovenop hem springt, dan ben ik dus te laat. Dat vindt Bruno niet leuk en laat dat heel snel merken. De meeste zijn dan snel weg maar soms reageert de andere hond met Bruno daarna een beetje plagen, om hem heen rennen en dichtbij proberen te komen, naar hem blaffen. Ze weten heus wel dat een hond aan de lijn niks terug kan doen, of weinig, en daar maken sommige misbruik van. Die honden zijn dan voor mij, hèhèhè, mijn vriend heeft Bruno aan de lijn en ik jaag de hond weg. Niks plagen omdat hij niks terug kan doen, dat pik ik ook niet.

En een keer kwam er een grote reu heel dreigend, zonder baas, langzaam op ons aflopen. Toen zijn we gestopt, mijn vriend nam de honden even, en ben ik in mijn eentje op hem afgelopen terwijl ik hem recht aankeek. Hup, weg was ie. Dat soort honden laat ik al helemaal niet dichtbij komen, dan moet ie eerst langs mij. Ik kan Shelly ook soms achter mijn benen proppen, gewoon de lijn heel ver achter je houden en daar houden. En met mijn benen terugduwen.

Maar ja, het is ook geen goed idee natuurlijk om nu zelf erg gespannen te blijven over andere honden. Dat voelen ze namelijk aan. Die spanning kan het contact met andere honden negatief beïnvloeden, daar heeft CM wel gelijk in, volgens mij. Dus ook al maak je je zorgen, probeer dat niet al teveel te laten merken en te snel in de paniekstand te schieten. Dan kun je je hoofd niet meer koel houden namelijk. Je hond denkt dat je je zorgen maakt om die andere honden en kan daardoor denken dat ie ze moet aanvallen, om jou te helpen. Probeer met je stem en lichaamshouding te laten zien dat andere honden okee zijn, dat hij er geen negatieve dingen over hoeft te denken. En tegelijkertijd bepaal jij wanneer en met welke hond hij ontmoet, of niet. Uiteindelijk bemoeien de meeste mensen zich ook met welke mensen hun kinderen omgaan, dit is eigenlijk niet anders. Ze hoeven echt niet iedereen te ontmoeten en kieskeurig zijn is best een goed idee. Een paar hondenvriendjes zijn ook genoeg, spreek anders wat af zodat je met honden loopt waar hij goed mee omgaat, en zij met hem. Het gaat erom dat je een ontspannen wandeling kunt maken elke keer natuurlijk en elke positieve ervaring is er toch weer eentje.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

DeniseV schreef:Die reacties hier zijn pas onvolwassen en , heb ik veel aan ja.
Plaat voor me kop?
Nou dat niet hoor, neem juist me verantwoordelijkheid, lees ik alles over dit soort rassen,daarom ook cursus geweest, socialisatie, loop ik weg bij loslopende honden,en vraag ik eens op een forum wat andere mensen ervan vinden, maar daar heb je veel aan alleen maar negatieve hatende reacties.En heb ik in eens een plaat voor me kop? Ok:) Ik blijf erbij dat ik het baasje de schuld geef als hun hun hond los hebben lopen, die agressief zijn, en niet luisteren+ in een niet loslopend gebied, is het hun verantwoording!
En ben er zeker van dat ze agressief gedrag kunnen ontwikkelen door het gedrag van andere honden !
Ik zeg toch ook duidelijk ja het zijn dominante honden, en sommige zijn agressief ook door een bepaalde opvoeding, maar dat zijn zoveel jack russels ook, en andere honden, en kunnen dat ook ontwikkelen maar niet 90% van alle honden hebben het standaard al. Dat noem ik een vooroordeel.

Zou niet meer veel schrijven want dat heeft toch geen zin
grow up ja bedankt , haha.

ik wil hier toch even op reageren..

natuurlijk is het de schuld van de andere baasjes als ze hun agressieve hond los laten lopen.

maar wat je hier zegt klopt niet, dat is echt je kop in het zand steken. het is simpelweg een raseigenschap, net als dat jachthonden jagen hebben staffords hondagressie, en ja, soms niet, maar dat zijn dan uitzonderingen. zolang je dat niet accepteert zul je zelf in de problemen komen
Afbeelding
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

Ik ken Amerikaanse Stafford en zij heeft ipv hondagressie een jachtinstinct ontwikkelt. En ze moet in de zomermaanden aan de riem als we in het buurt van water komen. Omdat ze van pups af aan met een grote groep honden meeloopt als haar baas aan het werk is. En de groep bestaat uit alleen jachthonden. Ook al hangt alleen honden om haar nek heen ze blijft sociaal. Ze piept als enorme zware hond bovenop haar zit.
En ze heeft van jongs af aan commando Zachtjes geleerd.

Ik denk dat deze hond één van de grootste uitzondering op de regel is van Staffords zijn.
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Yvet schreef:Ik ken Amerikaanse Stafford en zij heeft ipv hondagressie een jachtinstinct ontwikkelt. En ze moet in de zomermaanden aan de riem als we in het buurt van water komen. Omdat ze van pups af aan met een grote groep honden meeloopt als haar baas aan het werk is. En de groep bestaat uit alleen jachthonden. Ook al hangt alleen honden om haar nek heen ze blijft sociaal. Ze piept als enorme zware hond bovenop haar zit.
En ze heeft van jongs af aan commando Zachtjes geleerd.

Ik denk dat deze hond één van de grootste uitzondering op de regel is van Staffords zijn.
Ik ken meerdere staffords die flink jagen hoor. Ik geloof niet dat dat een uitzondering op de regel is.
Hier in de buurt loopt een ontzettend leuk en sociaal teefje. Begrijpt de hondenettiquete uitstekend.
Maar er loopt hier genoeg in de buurt waar ik een blokje voor om loop.

Even over de vervelende honden die op jouw hond af komen rennen, flinke brul geven op afstand wilt ook nog wel een werken.
Komen ze te dichtbij krijgen ze een sleutelbos tegen hun harses aan. Liever dat dan dat mijn reu besluit dat de brutale aap op moet hoepelen.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

DeniseV schreef:Ik schrijf geen oorzaken af, ik neem alle tips graag aan, maar wel op een respectvolle manier aub :) ik weet dat dit dominante honden zijn en waarbij agressie voorkomt, en ben heel voorzichtig daarom ook alle maatregelen genomen die ik maar kan nemen.
En ook om ongelukken te voorkomen, maar als mensen hun hond los hebben lopen,ik ga juist na een niet losloopgebied, en als er dan toch een hond losloopt,waarvan ze weten dat die agressief is, vind ik dat het baasje niet goed handelt,Want dan moeten ze hem gewoon niet los doen.
Maar niet elke pitbull is agressief, daar ben ik het niet mee eens.
En dat is mijn mening, want ken er genoeg!

Je hebt gelijk als je zegt dat baasjes die hun hond los laten lopen in een gebied waar dat niet is toegestaan fout zijn.
En als die zelfde honden dan ook nog eens je hond aanvallen zou ik ook pissig zijn.
Ik ben het met je eens dat niet elke pitbull agressief is maar dat ze op volwassen leeftijd vaak niet met soortgenoten meer kan komt 9 van de 10x voor .
Jou hond is nog jong 11 maanden en haar karakter is nog niet helemaal gevormd maar ik zou proberen alle negatieve ervaringen te voorkomen.
Jij bepaald met wie ze speelt en met wie ze in aanraking komt .
Trek je alle negatieve commentaar niet teveel aan het ras staat nou eenmaal bekend om bepaalde karakter eigenschappen die erin gefokt zijn.
En ik moet eerlijk zeggen hoewel ik het een mooi ras vind en heerlijke honden naar de baas toe ben ik ook voorzichtig om mijn honden te laten spelen met een pitt-stafford achtige hond.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Dat staffords vaak jagen is niet gek, het waren ook jachthonden. Hun geschiedenis reikt veel verder dan alleen maar vechten.
Hier kun je trouwens ook genoeg tips en adviezen krijgen maar dan moet je het wel aannemen.
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Met het benoemen van je spelfouten kom je nergens, met blijven hameren op het feit dat jouw hond zo goed gesocialiseerd is én op cursus is geweest ook niet.

In mijn hele directe omgeving heb ik iemand met een Stafford. Prima gesocialiseerd, cursussen met goed gevolg doorlopen (alleen in huis een beete TE verwend, maar goed....) Schat van een beest (reu), enorme knuffelkont en geweldig voor kinderen. Tot hij ongeveer een jaar was kon hij het ook met werkelijk alle honden goed vinden, loslaten was geen probleem en spelen ook niet. Nu hij anderhalf is ligt dat wat anders. Zodra hij aangelijnd is is het een monster naar andere honden (vooral reuen die groter zijn dan hijzelf) en katten. Hij vertoont agressief en uitdagend gedrag, valt uit en trekt enorm. In het losloopgebied gaat het wel goed, maar ik laat mijn hond er niet bij, gewoon voor alle zekerheid én omdat ik het idee heb dat zijn voorbeeldige losloopgedrag ook om gaat slaan (heb het eerder gezien) en ik mijn hond daar niet aan opoffer.

Het is bij dit soort honden bekend dat het gedrag kan veranderen. En of het feit dat jouw hond is aangevallen daaraan bijdraagt? Geen idee, maar naar mijn bescheiden mening ook niet echt belangrijk voor wat JIJ kunt doen.
Je kunt natuurlijk blijven wijzen naar die andere honden en eigenaren, maar dit is JOUW probleem, jij kunt hun manier van handelen/wandelen niet veranderen. En dus zul je het bij jezelf en jouw hond moeten zoeken. Wat kun JIJ doen om te voorkomen dat het escaleert, dat dit nog een keer gebeurt of erger nog, dat volgende keer jouw hond degene is die aanvalt.

Ik wens je daar succes mee, snap dat het niet leuk is als die lieve leuke pup ineens ander gedrag vertoont (los van de oorzaak).
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Valerie schreef:Dat staffords vaak jagen is niet gek, het waren ook jachthonden. Hun geschiedenis reikt veel verder dan alleen maar vechten.
Hier kun je trouwens ook genoeg tips en adviezen krijgen maar dan moet je het wel aannemen.

inderdaad. lola is een perfecte speurneus, dat is bij haar de grootste aanlijnreden in het bos
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

misschien is t een optie om met honden ( eigenaren ) af te spreken, waar t zeker goed mee gaat en dat hele losloop gebied links te laten liggen.
je kunt het blijkbaar niet voorkomen dat hij wordt aan gevallen en zo bespaar je hem nog wat negatiever ervaringen :wink: en jezelf ook.
tussen de 9 en 11 maanden is het ook wel een periode dat ze vaak op hun lazer krijgen ze zitten dan tussen tafel laken en servet in zeg maar.
ze worden volwassen beschouwt maar gedragen zich vaak nog als een pup.
je zult t echt moeten voorkomen, t is een lastige leeftijd
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 24 jun 2013 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fizgig
Zeer actief

Jion schreef:@ Fizgig: Wat een mooie, duidelijke en uitgebreide uitleg! :ok:
Jeetje mina, dankjewel. Ik bloos ervan. Ik hoop dat ts er ook iets aan heeft, het kan best zijn dat ik het voor niks heb getypt, haha, maar dat is altijd zo. Het is een gratis advies en vrijblijvend.
Maska Catahoulas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard dog
Rhodesian Ridgeback
Kruising Beierse Bergzweethond?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maska Catahoulas »

Fizgig schreef:Waar je op kunt letten, het 'scannen' van de omgeving. Constant turen of er andere honden aankomen, en daar dan ook meteen alle aandacht voor hebben, en niet meer geneigd zijn tot luisteren of bij de baas komen. Dat zijn juist de momenten dat je moet gaan oefenen en aandacht op gaan eisen. Meestal zie je ook dat ze de kop oprichten, de snuit omhoog brengen en de oren oprichten. De andere hond laten ze niet uit hun oog, ze blijven kijken. Daar corrigeren wij dus al op of we leiden af. Dat kijken alleen al, al kijkt ie zo suf als ie maar kan, wordt vaak al als bedreigend gezien door dieren. Elkaar recht aankijken, dan ga je eigenlijk al een soort confrontatie aan, dat is bij mensen ook zo. Je kunt het ook merken aan een verstarring van het lichaam, de spieren worden meer aangespannen, de hond bereidt zich als het ware voor op de strijd. De borst omhoog brengen, om alvast indruk te maken. Sommige honden sluipen voordat ze aanvallen.

Kijk, super handige tips!!! dat zijn de reacties waar je echt wat mee kunt!

Vervelend dat het zo loopt, ergens denk ik wel dat je inderdaad echt wat signalen misschien mist.
Het is ook zeker niet altijd makkelijk, zeker niet met de aanleg waarmee deze honden uiteindelijk gefokt zijn. Maar probeer open te staan voor andere inzichten en je visie op je eigen hond te verbreden. Probeer zijn subtiele lichaamstaal te verstaan, alleen zo kun je zelf ook reageren en sturen. Er zitten hier ook veel mensen die zeker nuttige tips voor je kunnen hebben.
En wat is er eventueel op tegen om eens wat extra begeleiding van een specialist te vragen? Dat betekent niet dat je er niks van bakt, integendeel, het getuigt zelfs van het feit dat je je hond heel serieus neemt en het beste met hem voor hebt. Je kunt er uiteindelijk alleen maar van leren, en het is nog leuk ook.

Vind het in ieder geval dapper dat je erkent dat er dus een probleem begint te ontstaan waar je wat mee wilt en gaat doen. zet hem op
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

DeniseV schreef:Bedankt Nanna , lieverd nog wel?
Das aardig.

Nee en alle chihuahua's jack russels en duizenden andere rassen zijn allemaal heilig toch.
nee voor de pitbull moet je uit kijken want die zijn allemaal stuk voor stuk agressief.
Ga er geen eens meer op in, want veel heb ik niet aan dit soort kinderachtige reacties.

Heb zeker mijn eigen mening, en zelfs meneer de dog whisperer cesar milan heeft dezelfde mening als mij, dat het ja dominante honden kunnen zijn en ja ook agressie kunnen vertonen, zoals zoveel andere honden ook hebben,maar dat ook veel ligt aan de opvoeding en alles eromheen.
Maar dat je er altijd rekening mee moet houden ( wat ik ook altijd doe )
Maar jij weet het vast beter als hem!
Een wawa of jackrussel is idd ook niet een 100% lief ras, ben ik helemaal met je eens. Maar als die bijten gaat het er wel even anders aan toe dan als een pitbull dat doet.

Je hebt nu eenmaal een ras in huis gehaald wat het zwarte schaap van alle rassen is.en ja ik kan het weten want ik heb er zelf ook één. Maar ik vind wel dat je zelf ook je verantwoordelijkheden moet nemen door dat onder ogen te zien. Je hond heeft grote kans hondagressief te worden. Dus beter leer je hem andere honden zoveel mogelijk te negeren, vermijden en selectief groepje honden uitzoeken waar hij wél goed mee overweg kan, om daar mee te spelen.
Dat sluipen doet deze ook. Ik til hem zo aan zn tuigje omhoog en doorlopen met die hap.
Oh, en mijne is ook een geboren jager hoor. nouja, drijver dan! :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Pakdebal

DeniseV schreef: Nee en alle chihuahua's jack russels en duizenden andere rassen zijn allemaal heilig toch.

op een enkeling na, maar mijn hond was gek op die kleintjes, nooit problemen gehad , . :ok:

ik moet dit even zeggen, want ik vind het altijd onredelijk , dat bij zo'n topic als deze , die altijd weer de schuld krijgen .. :(:

.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Dat 90% van de Staffish hondagressief zou zijn is zeer waarschijnlijk een vooroordeel.
Was dit waar, dan zou men hier de straten kunnen plaveien met bebloede hondenlijken.. :wink:

Desalniettemin, is er geen koe zo bont, dus ik mijd ze zoveel mogelijk.
( complete slalom soms).
zou toch maar net die ene tegen komen.

ik ben het volledig met je eens dat men honden in een aanlijngebied aangelijnd moet houden of aan de voet.
ook al heb je zelf zoń spontane lieverd.
gister bijna mijn arm uit de kom, liet de gestoorde hussel van de buurf uit en een berner die veel te ver voor de baas uitliep kwam aangestoven.
hussel uit zijn plaatje en ik bleef staan tot de berner besloot door te lopen.
Dacht ik dat ik ook weer verder kon, maar berner had zich bedacht en deed nog een toenadering.
dus hussel met een ruk achterom.

Geen gewonden, maar ik echt wel behoorlijk pijn.
eigenares berner was inmiddels gearriveerd en kon haar lachen maar nauwelijks inhouden.

Ik zeg maar niks meer, door ervaring wijs geworden, maar heb wel geprobeerd om haar met mijn blik te doden.

Wat dan ook, hoe dan ook, in een aanlijngebied graag de hond minimaal aan de voet, ben ik volledig met je eens.
Pakdebal

Gentle schreef:Ik moet wel eerlijk zeggen je steekt behoorlijk je kop in het zand.

een goed stukje , en een heel eerlijk stukje , want ik zat hier nog op het forum, toen ze hun kop in het zand staken , en het ontkenden .

maar hoe verklaar je dan, die incidenten op straat en op het strand , dat ze rennen naar kleine hondjes toe, om die te pakken ?
dat is niet ( ! ) hun gebied , maar ze rennen er wel naartoe .

.
M@scha
Zeer actief

ik begrijp niet wat je bedoelt pakdebal, maar territorium heeft er niet (veel) mee te maken
Afbeelding
Pakdebal

massam schreef:ik begrijp niet wat je bedoelt pakdebal, maar territorium heeft er niet (veel) mee te maken
ik dacht dit te lezen

Gentle schreef:en dus uitvallen op het moment dat een hond in zijn of haar ruimte treed
M@scha
Zeer actief

Pakdebal schreef:
massam schreef:ik begrijp niet wat je bedoelt pakdebal, maar territorium heeft er niet (veel) mee te maken
ik dacht dit te lezen

Gentle schreef:en dus uitvallen op het moment dat een hond in zijn of haar ruimte treed

zijn of haar ruimte is niet een plaats op de wereld maar de personal space zeg maar. dus binnen bijvoorbeeld 5 meter van de hond snap je? miscommunicatie dus :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”