Het is alsof je mijn opgroeiende Diem beschrijft

Ook Diem had de neiging om plots explosief te reageren met opspringen en in kleren hangen. Als hij los was beukte hij flink tegen me aan als hij de kans zag
Ik heb het nooit precies begrepen maar ik denk dat het bij hem een combinatie was tussen te veel spanning opbouwen (spannende situaties en ontluikende hormonen) heel veel energie hebben en uitdagen/dwingelandij. De meeste tijd was hij een brave en lieve hond die keurig zijn commando's uitvoerde. Maar op die momenten was er dan geen land mee te bezeilen. Negeren hielp niet, dan ging hij steeds harder happen. Straffen maakte het ook erger. En ja, ten einde raad ben ik hem zelfs fysiek gaan beetpakken of als hij aan kwam rennen hem op mijn knie laten klappen

Dat deed hem pijn en kalmeerde hem wel. Maarja, je wilt je hond natuurlijk helemaal geen pijn doen, dat gaf mij een ontzettend rotgevoel.
Wat ik deed was veel beweging en trainen op een manier die zo weinig mogelijk spanning opriep. Situaties waarvan ik wist dat hij 'gek' werd heb ik lang vermeden. Het strand bv was te overweldigend en tegelijk saai voor hem. Dat ging onherroepelijk mis. (uitgestrekte vlakte maar geen afleiding door luchtjes)
Daarnaast zorgde ik voor afleiding in de vorm van een speeltje of wat lekkers. Als ik spanning zag opbouwen dan gaf ik hem makkelijke en leuke commando's en dan was het speeltje of lekkers de beloning. Werkte lang niet altijd maar wel het beste. Soms was ik dan wel 15 minuten bezig met commando's voordat de spanning weggevloeid was. En dan nog hing hij 5 minuten later soms plots in mijn jas.
Bij Diem is het vanaf 2 jaar minder gaan worden. Heel soms hapt en springt hij nog na langdurige spanning zoals een wandeling met honden die hij niet kent. Maar nu kan ik hem wel corrigeren met een 'nee, laag!'.
Diem was met andere honden en mensen ook grenzeloos, maar dat kwam pas later. Voor mij had hij nog het respect om niet op me te gaan rijden maar ' in de lucht' op een meter afstand. Andere honden en mensen ging hij op rijden als ik hem dat niet verbood. Zelfs bij dominante teven zocht hij de grens op. Op een lollige manier, dat wel. Maar wel net zo lang doorgaan totdat ze kwaad op hem werden en dan vrolijk wegrennen. Naar mensen en bekende honden is hij nu de zoetheid zelve en zelfs een watje. Naar vreemde honden wil hij altijd een punt maken. Mag niet van mij, maar hij wil wel