Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slipjacht
Moderator: moderatorteam
-
Sita
- Zeer actief
Re: Slipjacht
Ik heb een tijdje geleden de meute uit Soesterberg gezien in het Amsterdamse bos. Was erg gaaf om te zien en was ook onder de indruk over hoe die honden te manouvreren zijn.
Erg mooie foto's Jaap!
Erg mooie foto's Jaap!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
prachtig vind ik het om te zien, en die pakjes? Ik houd wel van die traditionele kleding bij dit soort zaken. Prachtige foto's. Jammer dat ik het niet wist anders was ik zeker gaan kijken
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Mja. Ik had een andere kleurcombinatie voor ogen eigenlijk, geen fel rood. Maar dat zal wel te maken hebben met de herkenbaarheid enzo en ze vallen natuurlijk wel goed op in het grijze landschap. Maar ik zou het mooier vinden als ze andere kleuren hadden, de pakjes. Maar ja, traditie enzo, ik snap het wel maar het is niet altijd mijn ding. Sommige dingen mogen wel een beetje worden aangepast van mij, haha.
Ik heb een keer bijna op de Zaanse Schans gewerkt toen ik een andere baan aangeboden kreeg, had ik zo'n traditioneel pakje moeten dragen met klompen aan, op een kaasboerderij over kaas vertellen, hahaha. Het is maar goed dat ik het niet heb gedaan want ik had vast commentaar gehad op het pakje. Moet ik die kousen ècht zo hoog optrekken, haha.
Zijn er nou eigenlijk veel van dit soort groepen honden in Nederland? Zal wel niet he? Lijkt mij lastig om zo'n meute in een druk bevolkt land als Nederland te huisvesten. Heb je wel een flink stuk land nodig iig. Ik vind het wel mooi omdat deze honden nog zo dicht bij hun natuur staan, eigenlijk zowat wilde honden zijn. Daar moet je ook veel verstand van hebben om die honden te houden en ik kan vakmanschap altijd wel mooi vinden, zeker als het iets is wat al heel lang bestaat en wordt doorgegeven met de jaren. Echt een soort ambacht, is het dan.
Ik heb een keer bijna op de Zaanse Schans gewerkt toen ik een andere baan aangeboden kreeg, had ik zo'n traditioneel pakje moeten dragen met klompen aan, op een kaasboerderij over kaas vertellen, hahaha. Het is maar goed dat ik het niet heb gedaan want ik had vast commentaar gehad op het pakje. Moet ik die kousen ècht zo hoog optrekken, haha.
Zijn er nou eigenlijk veel van dit soort groepen honden in Nederland? Zal wel niet he? Lijkt mij lastig om zo'n meute in een druk bevolkt land als Nederland te huisvesten. Heb je wel een flink stuk land nodig iig. Ik vind het wel mooi omdat deze honden nog zo dicht bij hun natuur staan, eigenlijk zowat wilde honden zijn. Daar moet je ook veel verstand van hebben om die honden te houden en ik kan vakmanschap altijd wel mooi vinden, zeker als het iets is wat al heel lang bestaat en wordt doorgegeven met de jaren. Echt een soort ambacht, is het dan.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
we waren vandaag bij paard en erfgoed in boschoord (dacht ik) en daar was deze jachtgroep ook.
ellen
ellen
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
1 van onze vorige paarden vond helemaal niets aan dressuur en is verkocht voor de slipjacht.
We zijn een paar keer wezen kijken en de honden en paarden genieten volop, geweldig om te zien.
We zijn een paar keer wezen kijken en de honden en paarden genieten volop, geweldig om te zien.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik ook niet hoor. Maar ik sta vooraan om te roepen dat ik er verder ook nooit veel mee van doen heb gehadInge O schreef:ik had geen idee dat foxhounds zoveel heviger zijn dan andere meutehonden.
Bij dezen zat er trouwens ook weleens wat franse brakkenbloed doorheen.
Ik vond ze uiterst sympathiek, maarja, dat heb ik al snel met dit soort honden
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Ilupa
Goh, daar heb je wel gelijk in, maar nu je dat zegt vraag ik me plots ook wel af hoe vaak zo'n foxhound van zo'n meute zoals diegene die jij hebt gezien los mag? Hoeveel keer per jaar trekken ze er zo op uit? Het zal wel mega fun voor die honden zijn wanneer ze mee mogen, maar hoeveel keer in hun leven mag dat eigenlijk?Jaap* schreef:Ik vind het nogal logisch dat een foxhound knettergek wordt als hij nooit los kan.Ilupa schreef:Jee zeg, ik wist niet dat hun prooidrift zo extreem was...![]()
Op onze faculteit zijn er proefhonden. De meeste zijn beagles, maar er zijn ook 3 foxhounds. Die zitten met hun 3 in een groot omheind terrein buiten (met aansluiting op hun binnenkennel) en steeds als we de beagles uitlaten en langs dat terrein lopen gaan die foxhounds compleet door het lint. Ik hoorde van de verzorgster dat zij nooit samen met de beagles in de speelweide mogen omdat ze zeker weet dat ze alle beagles een voor een zouden afmaken.Ze zochten er adoptiegezinnen voor. Ik hoop dat ze de nieuwe eigenaars wel even inlichten daarover.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Het was trouwens The Hunt van Niek Koppen, uit 2009 -- vaak bekroond.Jaap* schreef:Het is sneu natuurlijk, maar wat moet je anders met een hond die zo'n leven gewend is?tekkel schreef:Ik herinner me een Britse documentaire van jaren geleden over zo'n meute. En over honden die niet meer perfect meekonden en rücksichtslos eruit werden geplukt en afgemaakt. Keihard, voor een hobby
Je moet je afvragen of je die gelukkig maakt met een leven op de bank, en of je er zelf gelukkig van zou worden om zo'n hond in huis te hebben
Zie http://www.imdb.com/title/tt0160388/
Die honden wonen ergens op een terrein met nachtverblijf in grote groepen. Een aparte groep pensionado's zou een mogelijkheid kunnen zijn misschien. Het zijn idd geen geschikte huishonden
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
prachtig vastgelegd
nou weet ik waar die hoge jachtdrift nog meer bij Browny vandaan komt
nou weet ik waar die hoge jachtdrift nog meer bij Browny vandaan komt

-
63673J
Hoe het hier in Nederland gaat weet ik niet, maar in Engeland hadden de kennelhouders, die ook vaak huntsman waren, vaak honderden honden. De kennelhouders hebben ook zwaar geprotesteerd tegen het verbod in 2005, want ze raakten hun bron van inkomsten kwijt. Het verloop onder de honden is groot, niet alleen gaan ze niet lang mee doordat de jacht fysiek zwaar is en oudere honden dat niet meer op het vereiste niveau kunnen doen, maar er raken ook regelmatig honden gewoond, soms zo ernstig dat ze al ter plekke worden afgemaakt. Ook werden tijdens een vossenjacht vaak "verse" groepen ingezet. Het aantal honden bij een jacht was doorgaans gigantisch, je weet echt niet wat je meemaakt, het is een pandemonium van jewelste. Dan nog de "terrier men", die met de jacht meereden met hun terriers in kooien op de motor gebonden en de meerijders te paard (de "gallery") van soms wel 50 of 60 man, en je kunt je voorstellen wat een circus dat is. Onder de meerijders en hun paarden vallen trouwens ook regelmatig gewonden, want niet alle meerijders zijn ervaren ruiters.
Er mag nog steeds op vossen gejaagd worden, maar niet meer op die manier, veel mensen (waaronder ook jagers!) vinden zo'n manier van jagen geen "fair play", want de vos heeft geen schijn van kans. Je mag nu met maximaal twee jachthonden op vossenjacht gaan, met een paar terriers om indien nodig de vos uit te graven.
Boeren gebruiken overigens vaak alleen terriers om hun land vosvrij te houden, want die kunnen alles wat fox hounds ook kunnen en nog terrierdingen erbij.
Er mag nog steeds op vossen gejaagd worden, maar niet meer op die manier, veel mensen (waaronder ook jagers!) vinden zo'n manier van jagen geen "fair play", want de vos heeft geen schijn van kans. Je mag nu met maximaal twee jachthonden op vossenjacht gaan, met een paar terriers om indien nodig de vos uit te graven.
Boeren gebruiken overigens vaak alleen terriers om hun land vosvrij te houden, want die kunnen alles wat fox hounds ook kunnen en nog terrierdingen erbij.