Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond kan goed alleen zijn?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Re: Welke hond kan goed alleen zijn?

Ongelezen bericht door Sucha »

ik had Storm (Weimaraner reu). Storm was zeer baas gericht. Wilde het liefst de hele dag bij me zijn.Toen hij kwam heb ik mijn uren over 5 dagen verdeeld na een lange periode van thuis zijn en opouwen van alleen zijn. Hij vond dat echt heel moeilijk. Rups (Basset Artésien Normand) erbij genomen. Heel evenwichtig beest. Storm raakte daardoor heel goed in zijn evenwicht. Samen konden ze super goed alleen zijn. Storm hielp me Rups in toom houden wat niet zo moeilijk was, ook zij is baasgericht. Toen we Storm torsie na torsie bleken te gaan verliezen. Stonden we op hetzelfde punt. Rups kan gewoon niet als hond alleen zijn. Ze is een meutehond. Draakje kwam. Storm heilp wederom meeopvoeden. Alle drie konden goed alleen zijn. Wel samen. Strom stierf. Rups en Draak bleven samen achter. de roedel was even echt van slag. Daarna kwam Sproet. Ze kunnen goed alleen zijn maar niet hele dagen. Dat hoeft ook nooit bij ons. Wens je geluk met zoeken en vinden van een fijn maatje voor je hond
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:
Paisley schreef:Of je hebt het wel gelezen, maar wilt graag je relaas doen over onopgevoede jachthonden.
Laat ik nog maar even op je edit reageren dan, aangezien je hier wel erg de vinger op de zere plek legt naar mijn mening.
.....
Als dit soort honden zo zelfstandig zijn als jij noemt, dan is dat inderdaad vaak wel een kwestie van niet opvoeden of gewoonweg te weinig sturing geven.
Dat vind ik wel even te snel gaan. Jij doet nu alsof zelfstandigheid een nadeel is. Ik vind zelfstandigheid een groot goed! Ik ben zielsgelukkig met de zelfstandigheid van mijn hond. Ik houd niet van honden die plakken alsof je stroop aan je kont hebt, en de baas continu om sturing of uitdaging vragen.

Ik geniet er enorm van door tijdens een uitlaat rondje in het gras neer te ploffen en te kijken hoe mijn hond dr neus in ieder muizeholletje stopt en plezier maakt met de dingen om haar heen. Beetje aanrommelen, blaadje happen, sprietje knagen.
Vol eigen initiatief!

Ik merk dat ik haar niet gelukkig maak door continu tijdens uitlaten nadrukkelijk contact te zoeken en de hond een taak te geven. En ik word daar zelf ook niet gelukkig van, dus we zijn blij met elkaar.
Dat betekent niet dat ze het type hond is die de benen neemt. Helemaal niet. Ze struint eindeloos in de struiken en soms zie ik haar niet, maar ze houdt me goed in de gaten en ik raak haar nooit kwijt. Het 'hier komen' was even lastig, maar inmiddels gaat dat heel goed. En ze is nog maar 8,5 maand.

Ze is vanaf week10 al volkomen relax als ik de deur uit liep. Alleen zijn is voor haar geen straf, en ik heb mede hierdoor voor een zelfstandige hond gekozen. Omdat ik niet de problemen wil die de topicstarter met haar hondje heeft, omdat ik erg gehorig woon.

Heerlijk, zelfstandigheid!
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Dus Paisley volgens jou kan zelfstandigheid niet samengaan met aanhankelijkheid?
Verdikkie, dan moet ik Beuk dat toch eens gaan uitleggen.
Paisley
Zeer actief

MissDorien schreef:Dus Paisley volgens jou kan zelfstandigheid niet samengaan met aanhankelijkheid?
Verdikkie, dan moet ik Beuk dat toch eens gaan uitleggen.
Oh die conclusie zou ik niet trekken.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Tara schreef: Ik ga nergens te snel, en ik zou het erg fijn vinden als je mijn woorden niet uit zijn verband zou halen. :neenee:
..
Duidelijker kan ik het echt niet uitleggen.
Nou probeer het dan maar niet meer.

Waar hebben we het over zeg. De topicstarter is op zoek naar een hond die niet denkt dat hij dood gaat als de baas de deur uit is.

Laten we terug ontopic.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Hoek? Welke hoek?

Afbeelding
Afbeelding
Linda1111nl
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): golden retriever
vuilnisbak

Ongelezen bericht door Linda1111nl »

Lijkt me wel leuk, zo'n stabij! Niet al te groot, zwart/wit, zelfstandig en toch lief. Klopt toch?
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Denk dat je beter niet op een ras kunt fixeren maar je in gaat lezen over honden en ze alleen laten. :U:
Je krijgt niet een exemplaar wat ineens alleen kan blijvrn ( of je moet mijn hond ontvoeren :mrgreen: ) zelfs al neem je een herplaatser waar bij staat dat ie alleen kan blijven, houd niet in dat je meteen de deur dicht gooit en 5 uren van huis kunt gaan.

Lijkt me onverstandig zomaar een hond in huis te nemen nu. Je kunt het ook niet ff testen en weer een andere nemen... Je moet tijd hebben er aan te werken en zo te lezen heb je dat niet.
Afbeelding
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Tara schreef:
Paisley schreef:
MissDorien schreef:
Paisley schreef:De wat meer zelfstandige honden kunnen vaak wel goed alleen zijn, zoals voorstaande jachthonden.
Meen je dat nou? Staande honden werken juist altijd met de baas samen en staan dan ook bekend om hun aanhankelijkheid
. Veel staande honden kwijnen zelfs weg als ze in een kennel worden gehouden.
Ik ken ze als zelfstandige honden die niet erg baasgericht zijn. Ze nemen ook veel ruimte tijdens het wandelen. Maar misschien hebben we het over andere honden en is de rasgroep staande jachthonden te ruim om ze over 1 kam te scheren, en neem ik de honden waar ik me in verdiept heb als uitgangspunt, voornamelijk stabij, heidewachtel, en praat ik voor de rest poep.
Zit jij er eens even heel erg naast zeg!
Staande honden zijn juist ontzettend baasgerichte honden, en moeten en willen juist samenwerken met de baas.
Ze nemen de ruimte die ze krijgen, en bij een goed baas-hondcontact en goede leiding kun je een staande hond uitstekend gehoorzaam maken.
Ze moeten wel heel erg begrensd worden, ze blijven niet uit zichzelf in de buurt namelijk.
Dat betekent dus dat je daar goed op moet trainen, een staande hond moet je niet zichzelf laten opvoeden, want daar worden ze niet leuker van. Ze worden er ook niet gelukkiger van trouwens.
Mijn kwartet is ontzettend op mij gericht en wil het liefst de hele dag in mijn buurt zijn, ze zijn heel aanhankelijk en erg gehoorzaam.
Alleen blijven kunnen ze goed, maar dat hebben we ze dus wel moeten leren.

het zijn heel gevoelige honden , en daarom enorm juist baasgericht !..ik geef daarom missDorien en Tara gelijk

ze kwijnen juist weg in pensions , dat is mij verteld bij de Rasvereniging van de stabij ( een staande hond )
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Pakdebal schreef:
Linda1111nl schreef:Ik kan kiezen: nieuw baasje zoeken, onder de pillen houden of een maatje zoeken.

En welke hond zou een goede keuze zijn? Zelf voelen we veel voor een witte herder waarmee we lekker kunnen lopen en spelen. ?
herplaatsen en een kat nemen !

ook een witte herder moet dagelijkse lange wandelingen hebben , en hoe doen jullie dat ? :denken:

op een gegeven moment moet je toch inzien, dat een hond niet in jullie leven ( werken en 6 weken van huis ) niet past . :19:
Dus alleen mensen die de hele dag niks te doen hebben kunnen een hond hebben? :wink:
Ik ken zat honden bij mensen die fulltime werken, en die hebben het heel prima allemaal hoor.
Zelf werk ik ook gewoon en studeer ik, dat is soms passen en meten, maar ik geloof niet dat Apple iets te kort komt hier.
Er zijn best veel honden die prima alleen kunnen zijn met een maatje er bij, maar helemaal alleen niet. Zo gek vind ik dat niet.

Maar goed dat is dan weer een andere discussie.
Pakdebal

Apple schreef:Dus alleen mensen die de hele dag niks te doen hebben kunnen een hond hebben? :wink:
Ik ken zat honden bij mensen die fulltime werken, en die hebben het heel prima allemaal hoor.
Zelf werk ik ook gewoon en studeer ik, dat is soms passen en meten, maar ik geloof niet dat Apple iets te kort komt hier.
Er zijn best veel honden die prima alleen kunnen zijn met een maatje er bij, maar helemaal alleen niet. Zo gek vind ik dat niet.

ik ken zat mensen die juist (!!) geen hond nemen , omdat ze de hele dag werken , maar die zitten niet op een hondenforum . :wink:
( zoals vrienden van mij )
Brindlecardi
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Apple schreef:Dus alleen mensen die de hele dag niks te doen hebben kunnen een hond hebben? :wink:

ik ken zat mensen die juist (!!) geen hond nemen , omdat ze de hele dag werken , maar die zitten niet op een hondenforum . :wink:
Dus, als je het wel doet ben je een slechte baas? Ik zou anders niet weten waarom je bovenstaande opmerking plaatst.
Er zijn hier naast mensen die thuis zitten, ook zat mensen die werken op dit forum. Logisch, want dat heb je toch vaak nodig om brood op te plank te krijgen tussen je 15de en je 67ste.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik denk dat je ook vooral naar de hond zelf moet kijken of die het aan kan. Ik heb ervaring met drie herders die wel alleen konden/ kunnen blijven, eigenlijk vier, de tatra valt er ook onder.
Onze vroegere Hollandse en Duitse herder hadden er geen problemen mee, mijn huidige duo kan het ook, zolang ze maar in hun eigen vertrouwde omgeving zijn.
Uiteraard wordt er wel voldoende mee gedaan als ik thuis ben.
Afbeelding
Pakdebal

Apple schreef:
Pakdebal schreef:

Dus, als je het wel doet ben je een slechte baas? Ik zou anders niet weten waarom je bovenstaande opmerking plaatst.
Er zijn hier naast mensen die thuis zitten, ook zat mensen die werken op dit forum. Logisch, want dat heb je toch vaak nodig om brood op te plank te krijgen tussen je 15de en je 67ste.

ik geloof best dat jij het heel goed combineert , daar gaat het niet om,
maar aan de andere kant heb ik een vriend , die zou dolgraag een hond willen, maar hij doet het om die reden niet, en die zijn hier niet om dat uit te leggen '
dat bedoelde ik
dat je het nu maar van 1 kant ziet , maar er zijn er zat , die het niet willen combineren omdat het moelijk is .
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Dat is een persoonlijke keus en prima natuurlijk. Maar dat maakt mensen die het wel doen, en dan wel op een goede manier natuurlijk, niet hele slechte baasjes
Afbeelding
Pakdebal

.
Tara schreef:
Linda1111nl schreef:Lijkt me wel leuk, zo'n stabij! Niet al te groot, zwart/wit, zelfstandig en toch lief. Klopt toch?
Stuur Marjoleine maar een PB, die kan je echt álles vertellen over het ras. :wink:
of naar mij. :wink:
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

Marjoleine of Mickie even pb-en
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Apple schreef:
Pakdebal schreef:

ik geloof best dat jij het heel goed combineert , daar gaat het niet om,
maar aan de andere kant heb ik een vriend , die zou dolgraag een hond willen, maar hij doet het om die reden niet, en die zijn hier niet om dat uit te leggen '
dat bedoelde ik
dat je het nu maar van 1 kant ziet , maar er zijn er zat , die het niet willen combineren omdat het moelijk is .
Oke maar waarom geef je dan in je eerste post die ik citeerde zo stellig aan dat ze maar een kat moeten nemen want werken en een hond dat gaat niet samen?
Nu schrijf je het een stuk genuanceerder. Ligt dat dat aan TS haar verhaal dat je er zo over denkt?
Sucha
Zeer actief

aanvulling. een weimaraner is een staande hond
Laatst gewijzigd door Sucha op 10 sep 2013 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Volgens mij is pakdebal gek op katten.
Afbeelding
Sucha
Zeer actief

Paisley schreef:Volgens mij is pakdebal gek op katten.
das een ander forum ;)
Afbeelding
Linda1111nl
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): golden retriever
vuilnisbak

Ongelezen bericht door Linda1111nl »

Tijd is natuurlijk wel een probleem bij een nieuwe hond, maar ik ben elke dag om 4 uur thuis en heb daarna nog tijd om uitgebreid te wandelen. En na 6 weken is mijn vriend weer thuis voor 6 weken en die is dan ook echt heeeeel veel thuis. Als hij op bezoek gaat ergens neemt hij ze mee.

Ik ga Marjoleine en Mickie later vandaag zeker pb-en!
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Jammer dat je nog steeds totaal voorbij gaat aan het feit dat je hond nu al de boel bij elkaar blaft terwijl de oude hond er nog gewoon bij is. :roll:
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Linda1111nl schreef:Tijd is natuurlijk wel een probleem bij een nieuwe hond, maar ik ben elke dag om 4 uur thuis en heb daarna nog tijd om uitgebreid te wandelen. En na 6 weken is mijn vriend weer thuis voor 6 weken en die is dan ook echt heeeeel veel thuis. Als hij op bezoek gaat ergens neemt hij ze mee.

Dan zou ik pas een hond nemen als jouw vriend 6 weken thuis is. Een herplaatser en een blaffende hond de hele dag alleen in een huis laten lijkt me geen goed idee..

Stel dat het na die 6 weken nog niet goed gelukt is, wat ga je dan doen?
Afbeelding
Afbeelding
Pakdebal

Linda1111nl schreef:Tijd is natuurlijk wel een probleem bij een nieuwe hond, maar ik ben elke dag om 4 uur thuis en heb daarna nog tijd om uitgebreid te wandelen. En na 6 weken is mijn vriend weer thuis voor 6 weken en die is dan ook echt heeeeel veel thuis. Als hij op bezoek gaat ergens neemt hij ze mee.

en mij , ik heb 9 jaar een schat van een stabij gehad en kan je alles mededelen hoe hij was
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik begrijp niet dat je je zo vastpint op een ras, als het al zou helpen heb je veel meer aan een stabiele herplaatser, waarbij 'stabiel' de belangrijkste factor is en niet het ras.
moet het dan ook nog een pup worden?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

renee-uk schreef:ik begrijp niet dat je je zo vastpint op een ras, als het al zou helpen heb je veel meer aan een stabiele herplaatser, waarbij 'stabiel' de belangrijkste factor is en niet het ras.
Sterker nog, hier werd de stabiele herplaatser (qua thuisblijven dan) toch minder stabiel met een pup erbij.
Tessa kon altijd super goed alleen blijven, Tay kwam als pup en werd dus rustig opgebouwd. Maar Tessa gaat nu dus wel af en toe blaffen als wij weg zijn, nog nooit gedaan. En Tay kon ook een paar uurtjes alleen blijven, maar zodra Tessa begint gaat hij mee doen. En dan heb je dus 2 honden die eigenlijk wel alleen thuis kunnen blijven, maar toch ineens beginnen met blaffen.
Ravi
nieuw lid

Ongelezen bericht door Ravi »

Ik pas regelmatig op een stabij omdat hij niet goed alleen kan zijn. Ik denk dus ook dat het van de hond afhangt en niet van het ras. Als ik het goed heb schrijf je in je andere topic dat hij nu ook blaft en de andere hond is er nog, een extra hond erbij gaat dat vast niet verhelpen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

renee-uk schreef:ik begrijp niet dat je je zo vastpint op een ras, als het al zou helpen heb je veel meer aan een stabiele herplaatser, waarbij 'stabiel' de belangrijkste factor is en niet het ras.
Dat denk ik ook.
Bij de vraag of een hond alleen kan zijn is het ras niet zo'n belangrijke factor. Het gaat veel meer om het individu.
Ik vind het ook niet eerlijk om zulk soort verwachtingen te hebben op basis van een rasbeschrijving.
Ik zou ook voor een volwassen herplaatser gaan, die eerder geen blijk heeft gegeven van slecht alleen kunnen zijn. Eventueel met proefperiode.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Grote kans is ook dat de nieuweling net zo vrolijk gaat mee blaffen. Het steekt elkaar vaak aan en je weet van te voren niet, wie, wie gaat volgen. Welk ras dan ook, het alleen blijven zal moeten worden aangeleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”