Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mollen vangen
Moderator: moderatorteam
- Bonnie F
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Mollen vangen
Ik vind bio-industrie vlees velen malen zieliger dan een dood molletje.
Qua zieligheid zou ik liever hebben dat mijn hond zijn eten gewoon kon vangen. Gewoon iedere dag een konijntje, eend of gans. Hap en dood. Maar goed, als iedere hondenbezitter dat zou doen, wordt het een puinhoop. Dus mag hij niet achter wild aan.
Qua zieligheid zou ik liever hebben dat mijn hond zijn eten gewoon kon vangen. Gewoon iedere dag een konijntje, eend of gans. Hap en dood. Maar goed, als iedere hondenbezitter dat zou doen, wordt het een puinhoop. Dus mag hij niet achter wild aan.

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
-
Pakdebal
Bonnie F schreef:Ik vind bio-industrie vlees velen malen zieliger dan een dood molletje.
wat een rare gedachte , dit meen je toch niet , he ?.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Leer nou eens lezen.Pakdebal schreef:Bonnie F schreef:Ik vind bio-industrie vlees velen malen zieliger dan een dood molletje.
wat een rare gedachte , dit meen je toch niet , he ?.
Vergeleken met bio-industrievlees, liever een dier uit het veld wat in 1 klap dood is, ben t er wel mee eens. Maar ja, dat gaat niet, als we dat allemaal gaan doen
- Bonnie F
- Zeer actief
Als iets zielig is voor dieren is het bio-industrie. De manier waarop de vleesindustrie met dieren omgaat is afschuwelijk.
Dat is pas zielig.
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat dieren doodgemaakt worden om opgegeten te worden maar doe dat wel op fatsoenlijke wijze. Want dat doen we hè, jouw stukje vlees op je bord was ook een levend dier.
Ik heb geen bezwaar tegen jagen als het vlees van dat dier opgegeten wordt. Als ik een wilde eend op mijn bord heb, hoeft er geen plofkip gekweekt en geslacht te worden.
Dat is pas zielig.
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat dieren doodgemaakt worden om opgegeten te worden maar doe dat wel op fatsoenlijke wijze. Want dat doen we hè, jouw stukje vlees op je bord was ook een levend dier.
Ik heb geen bezwaar tegen jagen als het vlees van dat dier opgegeten wordt. Als ik een wilde eend op mijn bord heb, hoeft er geen plofkip gekweekt en geslacht te worden.

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Niet verbieden. De grondeigenaren zijn er blij mee.Gollum schreef:Ik heb ontdekt dat Mika een uitstekende mollenvanger is. Verder interesseert ze zich niet voor konijnen of vogels, mollen zijn haar ding. In een veld met veel hopen lijkt het net of ze luistert en ze de mollen hoort. Ze rent dan van hoop naar hoop en pakt zo de mol. Heel gaaf om te zien vind ik, ze is echt fanatiek.
Maar nu vraag ik mij af of dit erg is en of ik dit moet verbieden of niet. Wat vinden jullie? Ik neem aan dat er nog meer mollenvangers op het forum zijn, ik dacht dat wetters en stabij honden daar goed in zijn?
In de ondiepe gangen en hopen kunnen de honden de mol zeker horen graven.
Al mijn voormalige honden vonden het leuk om ongedierte te doden.
Maar vooral het liquideren van ratten was hun favoriete werk.
Dan gingen ze helemaal uit hun bol.
Vooral het preventief ruimen van grote aantallen nadat ze ze eerst massaal in een hoek gedreven hadden.
Bij al deze zuiveringsacties maakten ze geen enkel geluid.
Je hoorde alleen de ratten gillen.
Ze maakten geen enkele kans.
Prachtige werkhonden waren het.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
Pakdebal
Wolfsblut schreef: Niet verbieden. De grondeigenaren zijn er blij mee.
Vooral het preventief ruimen van grote aantallen nadat ze ze eerst massaal in een hoek gedreven hadden.
zonder een opdracht van een boer , die daar dan last van heeft , vind ik het gewoon moord . !
maar jouw manier van hond-opvoeden vind ik ook al dubieus !..
-
Pakdebal
Nanna schreef:Zouden die ratten en mollen geruster sterven als ze wisten dat het in opdracht van een boer was?Pakdebal schreef: zonder een opdracht van een boer , die daar dan last van heeft , vind ik het gewoon moord . !![]()
een stabij is van oorsprong een mollen vanger , maar denk maar niet dat ze zomaar mollen gingen vermoorden
-
S@ndr@
- Zeer actief
Nee die wachten tot ze toestemming hebben in drievoud graagPakdebal schreef:Nanna schreef:Zouden die ratten en mollen geruster sterven als ze wisten dat het in opdracht van een boer was?Pakdebal schreef: zonder een opdracht van een boer , die daar dan last van heeft , vind ik het gewoon moord . !![]()
een stabij is van oorsprong een mollen vanger , maar denk maar niet dat ze zomaar mollen gingen vermoorden
-
Pakdebal
Nanna schreef:Moesten ze eerst een officiële Genehmigung halen op het gemeentehuis?Pakdebal schreef: een stabij is van oorsprong een mollen vanger , maar denk maar niet dat ze zomaar mollen gingen vermoorden
de mollen vachtjes brachten wat geld op voor de arme friese boeren , maar er staat nergens niets over vermoorden
alleen
dat ze het op hun eigen weilanden deden
Laatst gewijzigd door Pakdebal op 01 okt 2013 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Ik neem aan dat ze niet levend gevild werdenPakdebal schreef:Nanna schreef:Moesten ze eerst een officiële Genehmigung halen op het gemeentehuis?Pakdebal schreef: een stabij is van oorsprong een mollen vanger , maar denk maar niet dat ze zomaar mollen gingen vermoorden
de mollen vachtjes brachten wat geld op voor de arme friese boeren , maar er staat nergens niets over vermoorden

-
Pakdebal
..
Maar mollen zijn eigenlijk heel nuttige dieren.
Ze beluchten de grond en zorgen voor een natuurlijke drainage. Bovendien eten ze slakken, regenwormen, larven van de langpootmug (emelten) en larven van de meikever (engerlingen, deze leven van plantenwortels)
alles heeft een reden , maar er zijn er hier die het last pakken vinden ,
Maar mollen zijn eigenlijk heel nuttige dieren.
Ze beluchten de grond en zorgen voor een natuurlijke drainage. Bovendien eten ze slakken, regenwormen, larven van de langpootmug (emelten) en larven van de meikever (engerlingen, deze leven van plantenwortels)
alles heeft een reden , maar er zijn er hier die het last pakken vinden ,
-
S@ndr@
- Zeer actief
wormen zorgen voor een luchtigere bodem- (maar momfort vreet ze op) , mollen zorgen voor verzwikte enkels
-
Pakdebal
S@ndr@ schreef:wormen zorgen voor een luchtigere bodem- (maar momfort vreet ze op) , mollen zorgen voor verzwikte enkels
de enige keer dat ik een verzwikte enkel had, was door een HONDENKUIL > !!
maak die kuilen dan ook weer dicht !
-
S@ndr@
- Zeer actief
tja die hond was op zoek naar momfert, geen mol, geen kuilPakdebal schreef:S@ndr@ schreef:wormen zorgen voor een luchtigere bodem- (maar momfort vreet ze op) , mollen zorgen voor verzwikte enkels
de enige keer dat ik een verzwikte enkel had, was door een HONDENKUIL > !!
maak die kuilen dan ook weer dicht !
zie je wel die dingen zorgen voor overlast
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Mollenvangen, klikkerdeklik
Mijn grootvader deed het erbij, net zoals rietsnijden, jagen, en nog wat van die bijbaantjes.
Mijn grootvader deed het erbij, net zoals rietsnijden, jagen, en nog wat van die bijbaantjes.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Pakdebal
Jaap* schreef:Mollenvangen, klikkerdeklik
citaat :
. " Mollen zijn dus nuttige diertjes maar een teveel ervan is schadelijk voor de boer".
dus maw niet " zomaar " laten vermoorden , en nu vandaag de dag vooral NIET door amateur-honden !.
- Jaap*
- Zeer actief
Amateurhonden
Maar afijn, mijn hond mag helemaal niks doodmaken. Stabijna of niet. Ik wil het gewoon niet hebben.
Maar afijn, mijn hond mag helemaal niks doodmaken. Stabijna of niet. Ik wil het gewoon niet hebben.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Mijn hond vangt vliegen hap slik weg .
Hij staat er zelfs voor voor , is dat erg
Fenneke en Baloe

- Jaap*
- Zeer actief
Omdat je er zelf nog veel meer doodrijdt met de auto vind ik dat je daar niks van kunt zeggenfenneke schreef:Mijn hond vangt vliegen hap slik weg .
-
S@ndr@
- Zeer actief
dat wordt een MAG test voor agressiefenneke schreef:Mijn hond vangt vliegen hap slik weg .
moordenaar is het en vast ook een amateur, maakt t nog ergerderder
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Jaap* schreef:Omdat je er zelf nog veel meer doodrijdt met de auto vind ik dat je daar niks van kunt zeggenfenneke schreef:Mijn hond vangt vliegen hap slik weg .
Fenneke en Baloe

-
Wolfsblut
- Zeer actief
Wij waren altijd beroepsmatig hier mee bezig PDB.Pakdebal schreef:Wolfsblut schreef: Niet verbieden. De grondeigenaren zijn er blij mee.
zonder een opdracht van een boer , die daar dan last van heeft , vind ik het gewoon moord . !![]()
maar jouw manier van hond-opvoeden vind ik ook al dubieus !..
Wij waren altijd een hecht team, tijdens en na werktijd, maatjes dus.
Ze zaten altijd naast me in mijn bus.
Brokken, water, koffie en boterhammen gingen altijd mee.
Wij kregen ervoor betaald, Gemeenten, woningverenigingen, fabrieken, visvijvers, particulieren en boerderijen.
Mijn werkhonden deden precies waar ze oorspronkelijk voor gefokt werden, het ruimen van ratten, en het opzoeken van rattennesten op de voor een mens meest onvindbare plaatsen. Het opsporen en melding maken van kapotte riolen, het melden van verdwenen stankafsluiters in straatputten zodat ik niet bij iedere put op mijn knieën moest zitten en de zware deksels moest optillen. En dit allemaal in het belang van de volksgezondheid. Ook daar zijn speciale honden voor, gelukkig maar.
Mijn voorlaatste fox, de meest extreme killer moest wel even wennen toen er drie Siamese kittens in huis kwamen. De dwerg Schnauzer accepteerde ze al vanaf dag een. Na drie maanden was het koek en ei. Een van de kittens stak haar hele kop in de bek van de fox waarna ze haar als een dweil de hele kamer door trok. Deze sliep zelfs bij haar in de mand, ze aten samen met haar uit haar bak, ook met de Schnauzer. Ze duwden zelfs de honden voor de kachel weg omdat de drie dames daar wilden zitten. Ze heeft in al die jaren nog geen grom gegeven. Mijn honden waren naast werkhond ook gezinshond.
Dan kan je mijn opvoeding wel dubieus vinden, maar het werkte wel altijd. En geweld is er nooit aan te pas gekomen.
Met mijn huidige hond ga ik op dezelfde manier om, voed haar op zoals ik wil dat ze moet worden. Wat anderen ervan denken boeit me voor geen meter.
Als ik vragen heb stel ik ze hier. En van de vele antwoorden die ik dan krijg zijn er voor mij maar enkele bruikbaar.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Xavi is van oorsprong alles behalve mollenvanger, toch is hij inmiddels zover dat hij ze prima kan lokaliseren, hij kan langs 10 molshopen lopen zonder enige reactie en de 11 duikt hij vol in en graaft als een idioot. Ik denk dat het niet lang meer duurt dan dat hij ze ook kan pakken.Pakdebal schreef:Nanna schreef:Zouden die ratten en mollen geruster sterven als ze wisten dat het in opdracht van een boer was?Pakdebal schreef: zonder een opdracht van een boer , die daar dan last van heeft , vind ik het gewoon moord . !![]()
Gok maar zo dat zijn kennis en vaardigheid graag ingehuurd wordt door diverse hondensportverenigingen wiens veld compleet aan gort gegraven wordt door die mollen en waar dan weer vallen geplaatst moeten worden met alle risico's van dien voor de trainende honden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Wat zijn amateur-honden?Pakdebal schreef:Jaap* schreef:Mollenvangen, klikkerdeklik
citaat :
. " Mollen zijn dus nuttige diertjes maar een teveel ervan is schadelijk voor de boer".
dus maw niet " zomaar " laten vermoorden , en nu vandaag de dag vooral NIET door amateur-honden !.
Ik heb helemaal zelf
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Er is nog zoiets als instinct... en dat hoeven honden vaak niet te leren dat gebeurd. Als mijn hond een konijn vangt is die ziek dat kan simpelweg niet anders omdat ze ander bij lange na niet snel genoeg zouden zijn. En als ie die zou vangen is het hap-piep-dood.Pakdebal schreef:
Heel snel voorbij. Daar hoef ik niet voor te trainen, oefenen of wat dan ook - dat heet instinct - de wil om te overleven.
En ik weet zeker dat ik met mijn 3 honden hier prima zou kunnen overleven. Ondanks dat ze - als ze hier samen wandelen - weinig interactie hebben met elkaar, ze gaan allemaal hun eigen gang snuffelen etc. zie ik het ineens een roedel worden als er een konijn gespot wordt. En nee ze mogen het niet en ik wil het niet dat ze jagen mede ivm alle gevaarlijke wegen hier, maar als je dan ziet wat er ineens gebeurd en hoe ze samen gaan werken dat is geweldig om te zien.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Dat is een prachtige val Jaap. een mooi stukje huisvlijt.Jaap* schreef:Mollenvangen, klikkerdeklik
Naar alle waarschijnlijkheid is het een mollenval, gelet op het ronde gat aan de zijkant.
Dit is weer een afgeleide van het Hollands blok. Als de rat het aangeboden voedsel op de onderste plank opvrat ging er een mechanisme in werking zodat het, meestal zware eiken blok de rat verpletterde.
In Belgie werden ze vroeger ook gebruikt.
Daar werden ze het Vlaams blok genoemd.
Men maakte ook nog galgjes. Kleine gaten werden in een balk geboord, dan werd er een rozijn ingeduwd.
Vervolgens werd een metalen veer gespannen.
Voor het boorgat kwam een klein lusje.
De muis moest om bij de rozijn te komen een stukje ijzergaren doorbijten.
Hierdoor ontspande de metalen veer zich en werden de muizen opgehangen.
Een afleiding hiervan was weer de z.g. guillotine.
Die werkte ongeveer hetzelfde, alleen sneden ze er hun kop mee af.
Als je grotere gaten boorde kon je natuurlijk hetzelfde doen om ratten te vangen.
-
Pakdebal
kan best dat je jager bent , maar het verhaal van " ratten bij elkaar en gillen maar " gebeurt volgens mij niet meer ,Wolfsblut schreef:
Wij waren altijd beroepsmatig hier mee bezig PDB.
Wij waren altijd een hecht team, tijdens en na werktijd, maatjes dus.
Ze zaten altijd naast me in mijn bus.
Brokken, water, koffie en boterhammen gingen altijd mee.
Wij kregen ervoor betaald, Gemeenten, woningverenigingen, fabrieken, visvijvers, particulieren en boerderijen.
Mijn werkhonden deden precies waar ze oorspronkelijk voor gefokt werden, het ruimen van ratten, en het opzoeken van rattennesten op de voor een mens meest onvindbare plaatsen. Het opsporen en melding maken van kapotte riolen, het melden van verdwenen stankafsluiters in straatputten zodat ik niet bij iedere put op mijn knieën moest zitten en de zware deksels moest optillen. En dit allemaal in het belang van de volksgezondheid. Ook daar zijn speciale honden voor, gelukkig maar.
Mijn voorlaatste fox, de meest extreme killer moest wel even wennen toen er drie Siamese kittens in huis kwamen. De dwerg Schnauzer accepteerde ze al vanaf dag een. Na drie maanden was het koek en ei. Een van de kittens stak haar hele kop in de bek van de fox waarna ze haar als een dweil de hele kamer door trok. Deze sliep zelfs bij haar in de mand, ze aten samen met haar uit haar bak, ook met de Schnauzer. Ze duwden zelfs de honden voor de kachel weg omdat de drie dames daar wilden zitten. Ze heeft in al die jaren nog geen grom gegeven. Mijn honden waren naast werkhond ook gezinshond.
Dan kan je mijn opvoeding wel dubieus vinden, maar het werkte wel altijd. En geweld is er nooit aan te pas gekomen.
Met mijn huidige hond ga ik op dezelfde manier om, voed haar op zoals ik wil dat ze moet worden. Wat anderen ervan denken boeit me voor geen meter.
Als ik vragen heb stel ik ze hier. En van de vele antwoorden die ik dan krijg zijn er voor mij maar enkele bruikbaar.
ze zetten nu vele vallen uit .
Ik heb dat nog nooit gezien of gehoord , dat het zo cru gaat , dat zal de PvdD niet goed vinden .
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Pakdebal schreef:Nanna schreef:Zouden die ratten en mollen geruster sterven als ze wisten dat het in opdracht van een boer was?Pakdebal schreef: zonder een opdracht van een boer , die daar dan last van heeft , vind ik het gewoon moord . !![]()
Mijn honden zijn ooit gefokt om schadelijk wild te verdelgen en dat kunnen ze nu nog heel goed.
Moordenaars zijn het.
Ik heb liever ook niet dat ze achter konijnen of hazen aangaan, maar ja dan moet ik ze hun hele leven aan de lijn houden en laat ik daar nou geen zin in hebben.
En gisteren hebben ze een paar muisjes verschalkt. En als ze een mol te pakken krijgen vermoorden ze die ook.
Maar ach, die mol vermoord weer regenwormen en slakken e.d.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Pakdebal
mollen vangen slakken om te eten .. verhonger jij je honden dan zo ?..gonnie schreef:[Ik heb liever ook niet dat ze achter konijnen of hazen aangaan, maar ja dan moet ik ze hun hele leven aan de lijn houden en laat ik daar nou geen zin in hebben.
En gisteren hebben ze een paar muisjes verschalkt. En als ze een mol te pakken krijgen vermoorden ze die ook.
Maar ach, die mol vermoord weer regenwormen en slakken e.d.
je weet dat dat een vergelijking is , die nergens op slaat .
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Rana luistert ook met heel veel geduld waar de mol in de gangen zit en welke kant hij op gaat.
Dan opeens slaat ze toe.
Hier nog wat foto's uit 2009.
Bij Rana waren de eksters erg blij met het resultaat want Rana groef ze vaak zo fel uit dat de mollen samen met de kluiten modder achter haar door de lucht vlogen.
Ita lijkt wat ongeduldiger, maar vangt een stuk beter.
En dan komt ze ze brengen (levend).
Daar heb ik helaas nog geen filmpjes van.

En hier staat Rana dus te luisteren ................

Dan opeens slaat ze toe.
Hier nog wat foto's uit 2009.
Bij Rana waren de eksters erg blij met het resultaat want Rana groef ze vaak zo fel uit dat de mollen samen met de kluiten modder achter haar door de lucht vlogen.
Ita lijkt wat ongeduldiger, maar vangt een stuk beter.
En dan komt ze ze brengen (levend).
Daar heb ik helaas nog geen filmpjes van.

En hier staat Rana dus te luisteren ................

Laatst gewijzigd door ranetje op 01 okt 2013 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.