Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afleren `hyper` gedrag/intimiderend blaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Boink
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Koningspoedel
Aantal honden: 1

Re: Afleren `hyper` gedrag/intimiderend blaffen

Ongelezen bericht door Boink »

Liesbeth schreef:Ik zou één op één aan het vertrouwen in jou en hun gedrag gaan werken.
Zoals ik het zie zien zij jou niet echt als hun baas die hun laat zien wat wel en niet kan/mag. Ook denk ik dat je meer vertrouwen op moet gaan bouwen, zodat zij in vreemde situaties op jou vertrouwen. Als jij dan aangeeft dat een situatie 'normaal' is hoeven zij niet uit hun dak te gaan.

Neem het heft in handen en laat jouw honden zien dat jij 'het beter weet'. Geef aan welk gedrag je wel of niet wil zien, maar hou daarbij ook rekening met hun onzekerheden.
Als jij bang bent voor iets dan zit je er niet op te wachten dat iemand zegt dat je je niet aan moet stellen. Als die iemand jou laat zien (en weten) dat er geen gevaar is, dan kom je makkelijker over je angst heen. Dat werkt bij honden (meestal) ook zo.

Succes met die 2 doerakken.
Ik wil hier even op inspringen vanuit mezelf, want hoe doe je dat dan? Hoe laat je een hond zien dat jij het wel regelt en dat de hond dat dus niet hoeft te doen?
Want die van mij is mij volledig kwijt als hij in z'n angst gaat zitten.
Hoe bouw je dat vertrouwen op?
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Boink schreef:
Liesbeth schreef:Ik zou één op één aan het vertrouwen in jou en hun gedrag gaan werken.
Zoals ik het zie zien zij jou niet echt als hun baas die hun laat zien wat wel en niet kan/mag. Ook denk ik dat je meer vertrouwen op moet gaan bouwen, zodat zij in vreemde situaties op jou vertrouwen. Als jij dan aangeeft dat een situatie 'normaal' is hoeven zij niet uit hun dak te gaan.

Neem het heft in handen en laat jouw honden zien dat jij 'het beter weet'. Geef aan welk gedrag je wel of niet wil zien, maar hou daarbij ook rekening met hun onzekerheden.
Als jij bang bent voor iets dan zit je er niet op te wachten dat iemand zegt dat je je niet aan moet stellen. Als die iemand jou laat zien (en weten) dat er geen gevaar is, dan kom je makkelijker over je angst heen. Dat werkt bij honden (meestal) ook zo.

Succes met die 2 doerakken.
Ik wil hier even op inspringen vanuit mezelf, want hoe doe je dat dan? Hoe laat je een hond zien dat jij het wel regelt en dat de hond dat dus niet hoeft te doen?
Want die van mij is mij volledig kwijt als hij in z'n angst gaat zitten.
Hoe bouw je dat vertrouwen op?
Vooral zelf rustig blijven en veel tijd nemen om de hond erachter te laten komen dat zijn/haar angst ongegrond is. De hond heeft het grootste aandeel om over de angst heen te komen. Mijn aandeel erin is dat ik rustig blijf, de tijd ervoor neem en uit niks laat blijken dat iets eng zou zijn.
Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Boerenfoxfan
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boerenfox, terrier/malteser-kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Boerenfoxfan »

Paisley schreef:Ik zou niet te veel van een cursus verwachten. Bij mij was het in ieder geval een desillusie. Ik kan nu allerlei dingen met mijn hond waar ik geen moer aan heb in de dagelijkse omgang en als ik een probleem (of uitdaging) vanuit het dagelijkse leven aankaartte, dan kwam het er altijd op neer dat ik er op het juiste moment er een stuk worst in moet gooien.
Ik vind jou eigen oplossing heel goed - om de beurt los laten lopen. Ik merk bij mijn eigen hond dat er ook veel probleempjes verdwijnen naarmate ze ouder wordt. Niet elk nhebbelijkheidje van je hond vereist een heel plan van aanpak.
Aan mijn eigen hond merk ik - hoe meer vrijheid ik haar geef, hoe milder ze reageert op situaties.
Mijn hond is parttime scheepshond en als ik haar altijd maar aangelijnd heb op het achterdek, reageert ze overdreven enthousiast en blafferig op iedere bezoeker en ze peerde hem als ze de kans kreeg. Het kwartje is nu bij mij gevallen - ze loopt nu los op het schip en in de haven en drentelt probleemloos tussen iedereen door.
Ik denk dat je de issues die je honden hebben juist op zou kunnen lossen door je honden altijd en de hele dag los te hebben lopen. Maar dat gaat niet voor veel mensen in het drukke nederland
Kon het maar: ze de hele dag los laten lopen. Ik zie ze namelijk zo genieten als ze los lopen. Op het strand rennen ze door de branding of ze maken een enorme lus over het strand. En als ik over het strand aan het rennen ben, dan gaat het eigenlijk ook de hele tijd goed. Dan hebben ze geen tijd om zich druk te maken over anderen want dan hebben ze het te druk met mij bijhouden. Laatst rende ik zelfs met andere lopers mee (een groep van ongeveer 20 man) en renden zij gewoon zonder zorgen mee. Maar in al die andere gevallen kan het gewoon niet langer. Ik hoop ook dat ze eroverheen groeien als ik ze maar lang genoeg apart uitlaat en corrigeer.
Afbeelding
Boerenfoxfan
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Boerenfoxfan schreef:
Tara schreef:Ik merk dat het een beetje irritatie bij mij oproept.
*KNIP*

Het spijt me als ik je irriteer, maar net als een heleboel anderen probeer ik echt om er het beste van te maken. *Nogmaals KNIP*
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald was het toch? :wink:
Ik erger me niet aan jou, ik erger me alleen aan de opsomming van stommigheden.
Het was niet voor niets dat ik er al bijzette dat je niet om die mening vroeg + knipoog.

Ik vind het alleen maar hartstikke goed dat je het probleem wilt aanpakken, en niet er maar een beetje omheen wilt blijven fietsen.
Alleen is het wel een probleem waar je echt even goed de schouders onder moet gaan zetten, that's all. :ok:
Ben ook heel heel blij met al die goede suggesties en aanmoedigingen. En ik ben vastbesloten om de hondjes te helpen om leuke, relaxte wandeltochten te hebben, zonder hyper gedrag en boze mensen om hun heen. Vandaag begonnen met ze echt apart uit te laten en ze te corrigeren als ze uit begonnen te vallen en dat was al meteen zó hoopvol. Het probleem is niet in één dag opgelost, maar ik voelde wel dat ze veel meer contact met mij maakten in plaats van als een eigen roedel naast me te lopen. Ik houd jullie op de hoogte.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Boerenfoxfan schreef: Ben ook heel heel blij met al die goede suggesties en aanmoedigingen. En ik ben vastbesloten om de hondjes te helpen om leuke, relaxte wandeltochten te hebben, zonder hyper gedrag en boze mensen om hun heen. Vandaag begonnen met ze echt apart uit te laten en ze te corrigeren als ze uit begonnen te vallen en dat was al meteen zó hoopvol. Het probleem is niet in één dag opgelost, maar ik voelde wel dat ze veel meer contact met mij maakten in plaats van als een eigen roedel naast me te lopen. Ik houd jullie op de hoogte.
vergeet je niet ze te belonen als ze wel doen wat je graag wil zien ;)
succes hoor!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Boerenfoxfan
Vaste gebruiker

Tara schreef:
renee-uk schreef:
Boerenfoxfan schreef: Ben ook heel heel blij met al die goede suggesties en aanmoedigingen. En ik ben vastbesloten om de hondjes te helpen om leuke, relaxte wandeltochten te hebben, zonder hyper gedrag en boze mensen om hun heen. Vandaag begonnen met ze echt apart uit te laten en ze te corrigeren als ze uit begonnen te vallen en dat was al meteen zó hoopvol. Het probleem is niet in één dag opgelost, maar ik voelde wel dat ze veel meer contact met mij maakten in plaats van als een eigen roedel naast me te lopen. Ik houd jullie op de hoogte.
vergeet je niet ze te belonen als ze wel doen wat je graag wil zien ;)
succes hoor!
Eens, vergeet niet dat correctie jou als baas niet interessanter maakt, je zult ze dus moeten motiveren om jou in de gaten te houden.
Ik loop met een kleine roedel honden, en die komen zich allemaal om de haverklap melden voor iets lekkers.
Ze krijgen niet altijd iets lekkers, maar ik reageer altijd wel als ze even contact maken. "Haaaaai hondje, was je daar weer?"
Dat contact maken, krijgen en houden is wat mij betreft het allerbelangrijkst. :wink:

Doe ik, doe ik. Ik heb een buideltje bij me met poepzakjes en hondenbrokjes en dat houden ze goed in de gaten. Ik merk dat ik ook veel meer zelf op hun gedrag let. Het uitlaten was een beetje "standaard" geworden met irritatie als ze uitvielen of zich een keer slecht gedroegen. Maar nu let ik echt op hun lichaamshouding en tik ik ze even aan als ik vind dat ze in "hypermode" gaan, bijvoorbeeld als er een opvallende persoon langskomt. En dat helpt tot nu toe goed. Ik heb dan meteen weer hun aandacht te pakken. Ik ben ZO blij dat ik het hondenforum gevonden heb. Ik ben weer veel bewuster met ze bezig nu.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:
Om en om los laten lopen is geen oplossing, dat is symptoombestrijding.
Dat is vaak zo, in het afleren van gewoonten. Wanneer een gewoonte niet gewoon meer is, kan het verdwijnen waarna de honden weer samen los kunnen. Daarbij is het een manier om deze periode door te komen zonder dat de honden alleen maar aan de lijn uit mogen. Aan de lijn kan dit gedrag alleen maar erger worden uit frustratie en opgekropte energie. Dan zit je met twee tetterende terriertjes aan een touwtje en wordt de drempel om los te laten alleen maar groter.
Ik vind het een betere oplossing dan je hond afleiden met een stuk worst (die ik bij mijn hond sowieso wel zelf op mag vreten, als ze los loopt)

Maar misschien is sowieso symptoombestrijding door het aso gedrag tijdens los lopen aan te pakken. Misschien ligt de oorzaak van dit irritante gedrag wel heel ergens anders en hebben de honden gewoon te weinig om handen om zich sociaal, rustig en stabiel te gedragen.
Ik zie om mij heen vaak dat mensen twee pups uit 1 nest willen omdat ze eigenlijk te weinig tijd voor honden hebben. "Leuk, dan hebben ze elkaar" en daardoor gaan de honden inderdaad helemaal los als ze de kans krijgen.
Daarbij heb jij maar één hond, die ook nog eens veel vrijheid van jou krijgt.
TS heeft twee honden, en dus een roedel met het bijhorende roedelgedrag. Dat is fundamenteel anders.
Dit gedrag zie je helemaal niet in landen waar honden in roedels op straat leven en heel veel vrijheid hebben. Die voeden elkaar wel op en vinden de hele dag over straat rennen en hyper doen sowieso wat onnodig. Cesar Milan komt uit Mexico en beschrijft in zijn boeken hoe stabiel en sociaal de zwerfhonden daar zijn. Hij is zich rot geschrokken toen hij zag hoe de honden in de VS zich misdroegen.

Natuurlijk is dit een beetje een bijzondere 'roedel'. De honden zijn even oud en versterken elkaar in hun puberale gedrag.
Maar ik ben van mening dat het heel belangrijk is dat de honden goed bezig gehouden worden, en véél meer uit gaan, veel meer los lopen en meer prikkels krijgen. Als je dat een weekje volhoudt, ben ik benieuwd hoe ze zich dan gaan gedragen.

Precies op die manier zie ik in mijn hond een heel groot verschil in gedrag op het schip of aan de wal. Op de boot krijgt ze heel veel prikkels en vrijheid en bemoeit ze zich op den duur nergens meer mee (of in ieder geval veel minder) en aan de wal heb ik mijn stuiterbal weer terug (terwijl ik ook hier veel met haar loop, maar is toch anders)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”