Tara schreef:
Om en om los laten lopen is geen oplossing, dat is symptoombestrijding.
Dat is vaak zo, in het afleren van gewoonten. Wanneer een gewoonte niet gewoon meer is, kan het verdwijnen waarna de honden weer samen los kunnen. Daarbij is het een manier om deze periode door te komen zonder dat de honden alleen maar aan de lijn uit mogen. Aan de lijn kan dit gedrag alleen maar erger worden uit frustratie en opgekropte energie. Dan zit je met twee tetterende terriertjes aan een touwtje en wordt de drempel om los te laten alleen maar groter.
Ik vind het een betere oplossing dan je hond afleiden met een stuk worst (die ik bij mijn hond sowieso wel zelf op mag vreten, als ze los loopt)
Maar misschien is sowieso symptoombestrijding door het aso gedrag tijdens los lopen aan te pakken. Misschien ligt de oorzaak van dit irritante gedrag wel heel ergens anders en hebben de honden gewoon te weinig om handen om zich sociaal, rustig en stabiel te gedragen.
Ik zie om mij heen vaak dat mensen twee pups uit 1 nest willen omdat ze eigenlijk te weinig tijd voor honden hebben. "Leuk, dan hebben ze elkaar" en daardoor gaan de honden inderdaad helemaal los als ze de kans krijgen.
Daarbij heb jij maar één hond, die ook nog eens veel vrijheid van jou krijgt.
TS heeft twee honden, en dus een roedel met het bijhorende roedelgedrag. Dat is fundamenteel anders.
Dit gedrag zie je helemaal niet in landen waar honden in roedels op straat leven en heel veel vrijheid hebben. Die voeden elkaar wel op en vinden de hele dag over straat rennen en hyper doen sowieso wat onnodig. Cesar Milan komt uit Mexico en beschrijft in zijn boeken hoe stabiel en sociaal de zwerfhonden daar zijn. Hij is zich rot geschrokken toen hij zag hoe de honden in de VS zich misdroegen.
Natuurlijk is dit een beetje een bijzondere 'roedel'. De honden zijn even oud en versterken elkaar in hun puberale gedrag.
Maar ik ben van mening dat het heel belangrijk is dat de honden goed bezig gehouden worden, en véél meer uit gaan, veel meer los lopen en meer prikkels krijgen. Als je dat een weekje volhoudt, ben ik benieuwd hoe ze zich dan gaan gedragen.
Precies op die manier zie ik in mijn hond een heel groot verschil in gedrag op het schip of aan de wal. Op de boot krijgt ze heel veel prikkels en vrijheid en bemoeit ze zich op den duur nergens meer mee (of in ieder geval veel minder) en aan de wal heb ik mijn stuiterbal weer terug (terwijl ik ook hier veel met haar loop, maar is toch anders)