Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vererving brindle (Marjoleine???)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Vererving brindle (Marjoleine???)

Ongelezen bericht door crutz »

Dames, we hebben het wel over mensen die doorgaans niet verder komen dan "de reu is goed" "de teef is goed" (als je de mazzel hebt dat ze daar al aan denken) dus "de pups moeten goed zijn"

Verder "ze eten zelf dus kunnen toch al weg"
En
"Hoe kan er een Mechel/gele tussen zitten als beide ouders hollander zijn?" Dan dus niet snappen dat de achtergrond ook uit maakt, ook meer dan alleen de ouders.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
nee, ik ook niet, als alles ook officiëel wordt bijgehouden.
de afstamming staat ook gewoon op bloedlijnen.nl , dus dat is perfect traceerbaar.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Maar doek dan gewoon het hele rashonden gedoetje op, maar waarom moet het dan 'mechelaar' heten?
Als het toch alleen maar het kleurtje er toe doet, en of ze wel niet scherp genoeg zijn om mee te werken…
Ik zal absoluut niet beweren dat 'nieuw bloed' toevoegen slecht is, maar een hondenras naam is voor mij dan ook maar
schijn, als het er duidelijk niet toe doet wat er verder nog in de hond zit qua rassen en karakter.
Zal wel een geldkwestie zijn.
maart
Zeer actief

lol, geldkwestie.... indien het zo was, zouden die honden niet relatief spotgoedkoop verkocht worden lijkt me :wink:

en waarom een mechel noemen... als ik een labrador zie op straat; ga ik die ook een labrador noemen hoor, ongeacht of ik weet of er een stamboom bij zit of niet :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Apple schreef:Maar doek dan gewoon het hele rashonden gedoetje op, maar waarom moet het dan 'mechelaar' heten?
Als het toch alleen maar het kleurtje er toe doet, en of ze wel niet scherp genoeg zijn om mee te werken…
Ik zal absoluut niet beweren dat 'nieuw bloed' toevoegen slecht is, maar een hondenras naam is voor mij dan ook maar
schijn, als het er duidelijk niet toe doet wat er verder nog in de hond zit qua rassen en karakter.
Geld :denken: :denken:
als ik een X koop wil ik weten wat voor kleur die heeft dus zou ik vragen is het een MH of een HH... dat het een X is weet ik dan zelf wel natuurlijk. Overigens is het ook bij de stamboomhonden niet zo dat er alleen maar MH in zit hoor, daarom is het ras ook zo gezond gebleven al die jaren gok ik maar zo. Helaas zal daar nu een eind aan komen door dat DNA icm gesloten stamboeken. DNA prima als de stamboeken open zijn anders is een ras ten dode opgeschreven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

malinois schreef:
Apple schreef:Maar doek dan gewoon het hele rashonden gedoetje op, maar waarom moet het dan 'mechelaar' heten?
als ik een X koop wil ik weten wat voor kleur die heeft dus zou ik vragen is het een MH of een HH... dat het een X is weet ik dan zelf wel natuurlijk. Overigens is het ook bij de stamboomhonden niet zo dat er alleen maar MH in zit hoor, daarom is het ras ook zo gezond gebleven al die jaren gok ik maar zo. Helaas zal daar nu een eind aan komen door dat DNA icm gesloten stamboeken. DNA prima als de stamboeken open zijn anders is een ras ten dode opgeschreven.
Je weet dat het een kruising is, plak er dan geen sticker op van een ras, dat is namelijk onzin.
Ik geloof zo dat er zat gezonde kruisingen zijn op deze manier, maar laat het dan ook lekker een kruising zijn, ga niet doen alsof het wat anders is.
Wat men in de volksmond gebruikt maakt mij verder niet uit, als men het op straat een MH willen noemen, prima, maar om het dan voor de papieren een MH te noemen, daar zie ik de logica niet van in.
maart
Zeer actief

Apple schreef: prima, maar om het dan voor de papieren een MH te noemen, daar zie ik de logica niet van in.
Hij wordt aangekeurd als MH. Als hij niet aan de standaard voldoet, zal hij de aankeuring niet kijgen.

In Belgie kun je al jaren met een rasloze hond op show een stamboom behalen, en met de nakomelingen ook verder doen (mits eerste 3 generaties ook shows lopen).

Heel gunstig systeem vind ik persoonlijk hoor. Zou veel meer moeten gebeuren :ok:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Apple schreef:
malinois schreef:
Je weet dat het een kruising is, plak er dan geen sticker op van een ras, dat is namelijk onzin.
Ik geloof zo dat er zat gezonde kruisingen zijn op deze manier, maar laat het dan ook lekker een kruising zijn, ga niet doen alsof het wat anders is.
Wat men in de volksmond gebruikt maakt mij verder niet uit, als men het op straat een MH willen noemen, prima, maar om het dan voor de papieren een MH te noemen, daar zie ik de logica niet van in.
En bij andere rassen wordt t toegejuicht dat look-A-likes aangekeurd en ingezet worden. Hier weet je tenminste qua karakter en gezondheid de achtergrond nog
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:
Apple schreef: prima, maar om het dan voor de papieren een MH te noemen, daar zie ik de logica niet van in.
Hij wordt aangekeurd als MH. Als hij niet aan de standaard voldoet, zal hij de aankeuring niet kijgen.

In Belgie kun je al jaren met een rasloze hond op show een stamboom behalen, en met de nakomelingen ook verder doen (mits eerste 3 generaties ook shows lopen).

Heel gunstig systeem vind ik persoonlijk hoor. Zou veel meer moeten gebeuren :ok:
Idd. Zeker als je met dna gaat werken MOET je kunnen aankeuren...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”