Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik ben er weer en niet meer gefrustreed.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Ik ben er weer en zeer gefrustreed.

Ongelezen bericht door Rita »

Renee1966 schreef:
gyanty schreef:
Renee1966 schreef:Ik heb geen idee, ken jouw hond verder niet. Maar ik heb 2 honden op de halti (gehad) en altijd gewoon omgehangen en geen gezeik eraan geaccepteerd, ging probleemloos. Mijn honden kenden wel de oefening "tandjes kijken" dan pak je ze over de neus en tilt de lippen op om het gebit te bekijken, dus ze accepteerden al gedoe aan de neus.
Kap om was ook nooit een punt hier
Ik ben in de regel ook van die stelling, vandaar dat ik het wel eens met Norah ook geprobeerd hebt. Vind dat je toch altijd eerst even moet kijken tot hoe ver je kan gaan. Waarom problemen zien als ze er niet eens zijn. Maar zoals Norah reageerde heb ik het eigenlijk nog nooit gezien. Ze raakte helemaal in een soort trance en door de stress leek ze in een soort van epileptische verstijving te komen. Totaal krankzinnig zoals ik dat eigenlijk nog nooit eerder gezien had. Vond het overdreven hysterisch dus heb niet na 1 keer opgegeven en ook verteld dat ze zich niet zo moest aanstellen, maar ik moest op dit punt toch echt uiteindelijk met mijn hond mee. Ben bang dat een kap in dit geval ook niet tot het gewenste effect geleid zou hebben en in principe zijn er meer middelen die het doel zouden moeten kunnen behalen. Dan heb ik ook wel zoiets van: nou dan probeer ik het wel via een weg die iets minder weerstand vraagt. (tenzij echt al het andere kansloos is)
Ik twijfel nu ook, zie hierboven
Nou het kon het verhaal van Nanu zijn, alleen gaat Nanu ook over tot het pijnigen van zichzelf.
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik zou weer gaan beginnen met aandachtsoefeningen. Eerst thuis dan op straat en zo verder uitbreiden. Ik weet niet of Nanu voergericht is dan zou je ook een voerdummy kunnen gaan gebruiken. Succes
Rita
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:wat gebeurt er eigenlijk als je appèl op je hond zet en dan omdraait als ie een kat of andere hond spot?
Appél lopen gaat goed, maar als ik niet oppas als hij een kat of een hond ziet, dan lig ik achterover.
Vorig jaar heb ik daar al een zware hersenschudding aan over gehouden, heb twee gebroken vingers gehad met kapotte buig en strekpezen, dat niet meer goed komt :cry:

Maar toch houd ik ontzettend veel van lompe boer :I:
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Pino01 schreef:Ik zou weer gaan beginnen met aandachtsoefeningen. Eerst thuis dan op straat en zo verder uitbreiden. Ik weet niet of Nanu voergericht is dan zou je ook een voerdummy kunnen gaan gebruiken. Succes
Wat is een voerdummy?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Rita schreef:
renee-uk schreef:wat gebeurt er eigenlijk als je appèl op je hond zet en dan omdraait als ie een kat of andere hond spot?
Appél lopen gaat goed, maar als ik niet oppas als hij een kat of een hond ziet, dan lig ik achterover.
Vorig jaar heb ik daar al een zware hersenschudding aan over gehouden, heb twee gebroken vingers gehad met kapotte buig en strekpezen, dat niet meer goed komt :cry:

Maar toch houd ik ontzettend veel van lompe boer :I:
dan kun je hem dus wel onder appèl zetten en omdraaien.
dat zou ik dan gaan doen, trekt ie je ook niet ondersteboven ;)

wel zelf goed blijven opletten natuurlijk, maar eigenlijk zou dat automatisch moeten gaan.
dat deed het tenminste wel bij mij na 10 jaar met een hondagressieve dh, ik speur nog steeds de omgeving af hoewel dat met rita niet echt nodig is ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rita schreef:
Pino01 schreef:Ik zou weer gaan beginnen met aandachtsoefeningen. Eerst thuis dan op straat en zo verder uitbreiden. Ik weet niet of Nanu voergericht is dan zou je ook een voerdummy kunnen gaan gebruiken. Succes
Wat is een voerdummy?
voerdummygebruik

Of het in het geval van Nanu effectief is weet ik niet, maar lees het eens door :wink:

Overigens ben ik het met renee-uk eens dat onder appèl houden, zeker in eerste instantie, de basis is om op verder te bouwen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Het opnieuw met hem alleen appél lopen ga ik er weer in gooien.

Zaterdag 21 december gaan wij met hem naar een workshop van Bart van de Kleut, hij is gedragsdeskundige/hondenfluisteraar.
Heb geen idee of deze man bekend is bij jullie?
Maar zal ook zeker geen kwaad kunnen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ken Bart van de Kleut niet.
Ik heb even op zijn site gekeken.

De site klinkt aardig :wink:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Wij zijn al eens bij hem geweest, ging allemaal prima, was zelfs stom verbaasd, was dat onze Nanu?
Tot wij thuis waren en meneer terug in zijn oude gedrag terug viel en wij niet meer doordringen.
Wij hebben toen een privé sessie van anderhalf uur gehad met de hele roedel van vier.

Misschien moet de man eens thuis bij ons komen, maar ja net als overal denk ik, die rot centjes :wink:

Heb net een rondje appél gelopen van een kwartiertje, ging prima, maar we zijn geen hond of kat tegen gekomen.
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik heb een poosje gelopen met een extra kort lijntje van 50 cm, in gebied waarvan ik dacht hier kunnen wel eens kleine hondjes lopen pakte ik de korte riem erbij vast het is dan onmogelijk om te lanceren, gelijk laten zitten en blijven tot het probleem door gelopen was.
Nu kan ik haar overal rustig laten zitten, als ze een klein hondje ziet kijkt ze me nu bij voorbaat al aan.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik heb wel eens een week een paar duitse herders uitgelaten en die trokken me bijna omver en luisterden niet naar me, heel andere honden als de mijne :wink: maar dat kwam ook omdat ik hun baas niet was en geen zin had om ze dat in die week te leren, Baco is 2 keer jou hond maar die haalt het niet in zijn hoofd om zich zo te gedragen, ik lees in je eerste topic al veel excuus waarom hij zo is, ik zou daaraan gaan werken jij bepaalt :pffff:
Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Heb je al eens gedacht je fokker te raadplegen.Je hond komt van een goede fokker en uit een lijn waar ik geen rare honden van ken.Dus je hebt denk ik te maken met een opvoedingsfoutje.Ze traint zelf ook met honden en kent er dus best wel wat van.
Rita
Zeer actief
Contacteer:

beatje schreef:Heb je al eens gedacht je fokker te raadplegen.Je hond komt van een goede fokker en uit een lijn waar ik geen rare honden van ken.Dus je hebt denk ik te maken met een opvoedingsfoutje.Ze traint zelf ook met honden en kent er dus best wel wat van.
Klopt, maar zij zit heel ver weg.
Zou ik dichterbij haar wonen, was ik zeker met haar aan de slag gegaan.
Ik woon namelijk in Friesland, bijna drie uur sturen van de fokker vandaan (enkele reis).

Ik denk inderdaad dat het niet aan Nanu ligt, maar aan ons, de mens achter de hond, wij hebben teveel medelijden ook met hem gehad, weet wel zeker dat het aan ons ligt dat hij niet luistert, maar onzeker is hij geworden tijdens het beugel verhaal. Helaas hebben wij dat niet onderkend.

Maar hij is net 2 jaar geworden, lijkt mij niet te oud om het nog om te buigen met de juiste handvaten.
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Ik heb wel eens een week een paar duitse herders uitgelaten en die trokken me bijna omver en luisterden niet naar me, heel andere honden als de mijne :wink: maar dat kwam ook omdat ik hun baas niet was en geen zin had om ze dat in die week te leren, Baco is 2 keer jou hond maar die haalt het niet in zijn hoofd om zich zo te gedragen, ik lees in je eerste topic al veel excuus waarom hij zo is, ik zou daaraan gaan werken jij bepaalt :pffff:
Pfff, hoe doe je dat??
Ik moet er effe niet aan denken dat ik met een nog zwaardere hond moet wandelen :wink:

Mij is al eens gezegd door iemand die nu een Newfoundlander heeft, maar vroeger herders, herders lopen altijd voorop, nooit achter je.
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Contacteer:

yodi schreef:Ik heb een poosje gelopen met een extra kort lijntje van 50 cm, in gebied waarvan ik dacht hier kunnen wel eens kleine hondjes lopen pakte ik de korte riem erbij vast het is dan onmogelijk om te lanceren, gelijk laten zitten en blijven tot het probleem door gelopen was.
Nu kan ik haar overal rustig laten zitten, als ze een klein hondje ziet kijkt ze me nu bij voorbaat al aan.
Hij heeft/had altijd een kortbij riempje aan de halsband hangen, maar voor hem is dat nu een teken van, pas op er komt iets!
En het maakt niet uit of het kleine of grote honden zijn.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Lief schreef:Echt eens vragen aan TessaThomas hoe zij geholpen is. Bij haar was het ook angstig/ neurotisch gedrag van de hond.

Ik denk dat je wel klaar bent met de dingen aan en op de hond met die beugels en kappen etc die hij al heeft gehad.
Ik heb een gedragstherapeute thuis gehad. En ik moet zeggen dat ik de kosten mee vond vallen. En niet 1 keer, ze is denk ik 5 keer hier thuis geweest en we zijn nog een keer naar een andere omgeving gegaan om daar te trainen.

Wij moesten *heel kort door de bocht* stil blijven staan als ze uit haar stekker ging en gewoon wachten tot ze stopte en onmiddellijk belonen. Later werd het belonen als ze naar ons toe kwam. En dat werkt niet met alleen honden die je toevallig tegen komt. Onze GT nam haar eigen honden mee en zette die in het begin op 30 meter, later zat die hond zelfs op 2 meter bij ons in de tuin. Hier had corrigeren geen zin, afleiden en proberen te voorkomen ook niet. Ze zat zo snel in die uitvalmodus dat er niks meer binnen kwam.

Ik ben helaas niet goed genoeg in het uitleggen ervan, maar ik weet van mijn GT dat er meer zijn die zo werken. En nu (we hebben een half jaar lang getraind ongeveer) na een half jaar zelf verder borduren kan ik gewoon langs andere honden lopen en het enige wat er soms gebeurd is een oortje omhoog en dan werken alle andere opties (lekker voer, balletje, appel erop zetten) wel. Gentle Leader en al die andere dingen werkte hier ook niet, Tessa ging compleet over de zeik van iets over haar neus. En heel eerlijk, door een methode die door veel mensen als verkeerd werd gezien loop ik nu wel met een loshangend jachtlijntje in plaats van dubbelgezekerd met een slip/prikband en een tuig en bomen/palen te knuffelen.

Maar goed, daarvoor hebben we wel bloed zweet en tranen gegeven.

EDIT: Grote honden, kleine honden, niks maakte uit. Elke andere hond was een trigger, sommige nog heftiger dan de ander. De druppel was toen ze mij 2 keer beet in zo'n uitval aanval. Wij liepen al weet ik het hoelang op cursus met haar, waar ze het ook deed, en het leek heftiger te worden ipv minder.
Rita
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:
Lief schreef:Echt eens vragen aan TessaThomas hoe zij geholpen is. Bij haar was het ook angstig/ neurotisch gedrag van de hond.

Ik denk dat je wel klaar bent met de dingen aan en op de hond met die beugels en kappen etc die hij al heeft gehad.
Ik heb een gedragstherapeute thuis gehad. En ik moet zeggen dat ik de kosten mee vond vallen. En niet 1 keer, ze is denk ik 5 keer hier thuis geweest en we zijn nog een keer naar een andere omgeving gegaan om daar te trainen.

Wij moesten *heel kort door de bocht* stil blijven staan als ze uit haar stekker ging en gewoon wachten tot ze stopte en onmiddellijk belonen. Later werd het belonen als ze naar ons toe kwam. En dat werkt niet met alleen honden die je toevallig tegen komt. Onze GT nam haar eigen honden mee en zette die in het begin op 30 meter, later zat die hond zelfs op 2 meter bij ons in de tuin. Hier had corrigeren geen zin, afleiden en proberen te voorkomen ook niet. Ze zat zo snel in die uitvalmodus dat er niks meer binnen kwam.

Ik ben helaas niet goed genoeg in het uitleggen ervan, maar ik weet van mijn GT dat er meer zijn die zo werken. En nu (we hebben een half jaar lang getraind ongeveer) na een half jaar zelf verder borduren kan ik gewoon langs andere honden lopen en het enige wat er soms gebeurd is een oortje omhoog en dan werken alle andere opties (lekker voer, balletje, appel erop zetten) wel. Gentle Leader en al die andere dingen werkte hier ook niet, Tessa ging compleet over de zeik van iets over haar neus. En heel eerlijk, door een methode die door veel mensen als verkeerd werd gezien loop ik nu wel met een loshangend jachtlijntje in plaats van dubbelgezekerd met een slip/prikband en een tuig en bomen/palen te knuffelen.

Maar goed, daarvoor hebben we wel bloed zweet en tranen gegeven.

EDIT: Grote honden, kleine honden, niks maakte uit. Elke andere hond was een trigger, sommige nog heftiger dan de ander. De druppel was toen ze mij 2 keer beet in zo'n uitval aanval. Wij liepen al weet ik het hoelang op cursus met haar, waar ze het ook deed, en het leek heftiger te worden ipv minder.
Ja zo heeft onze GT het ook ongeveer uitgelegd, maar dan zonder belonen, volgens hem moesten de honden het gevoel krijgen dat zij zelf de situatie oplossen.
Maar jou verhaal lijkt op die van ons, alleen valt Nanu niet uit naar ons, tenminste nog niet.
Heb trouwens altijd lekkers in de zak.
Steeds iets anders, heb nu heerlijke stinkende gedroogde vis, hihih!
Moet oppassen, anders heb ik meer honden achter mij aan, hihihihi!
Ik denk ook dat een hondenschool bij dergelijke honden alleen maar als trigger werkt.
Wij hebben ook gesport met hem, vond hij geweldig, maar hij ging doordat hij met speuren mocht trekken, alleen maar meer trekken en dat was nu juist niet de bedoeling.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wij hebben juist beloond, omdat ze al zo onzeker als de pest was/is. Op de momenten dat ze stil was was ze de knapste hond ter wereld. Juist omdat we niet wilden dat ze het zelf op zou lossen, want dat deed ze al door uit te vallen. En dat wilden wij niet, we bemoeien ons er niet mee, alleen wel laten merken wat we wel goed vonden. Tessa kon trouwens helemaal niks zelf oplossen, die moesten we echt sturen. Tegenwoordig is ze minder onzeker en kan ze wel wat meer eigen initiatief aan, maar vroeger niet. We begeleidden haar dan en prezen haar de hemel in als ze het deed. (Gewoon stom voorkauwen dus en als het goed ging wat ze enorm knap, daar is ze wel zeker van geworden op de één of andere manier.)

Maar met vreemde honden mag ze nog steeds niks zelf oplossen. Eigenlijk is de enige hond waar ze iets zelf mee moet oplossen Tay.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rita schreef:
billy schreef:Ik heb wel eens een week een paar duitse herders uitgelaten en die trokken me bijna omver en luisterden niet naar me, heel andere honden als de mijne :wink: maar dat kwam ook omdat ik hun baas niet was en geen zin had om ze dat in die week te leren, Baco is 2 keer jou hond maar die haalt het niet in zijn hoofd om zich zo te gedragen, ik lees in je eerste topic al veel excuus waarom hij zo is, ik zou daaraan gaan werken jij bepaalt :pffff:
Pfff, hoe doe je dat??
Ik moet er effe niet aan denken dat ik met een nog zwaardere hond moet wandelen :wink:

Mij is al eens gezegd door iemand die nu een Newfoundlander heeft, maar vroeger herders, herders lopen altijd voorop, nooit achter je.
Maakt me niet uit waar ze lopen, zolang ze maar rekening met mij houden.
Met de halti is het bij mij heel simpel; geen gerotzooi. Ding om, flink tempo maken te voet of aan de fiets en aan een riem met een musketon aan ieder uiteinde. Een aan de halti, een aan de halsband. Geen kans geven om die kop naar beneden te toen en door blijven gaan.
Uiteindelijk worden ze vanzelf moe, accepteren dat ding veel makkelijker en dan pas ga ik (heel veel) belonen.
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Hier leken ze daarnet wel storm in de kop te hebben, maar wel op een leuke manier!

Aan de overkant van de straat, met plantsoen ongeveer 20 meter breed hebben ze en zeker Nanu niet geblaft, wij zijn stevig door gelopen.
Wel waren beide ODH's aan het rondjes draaien om ons heen, maar goed als er dan niet getrokken wordt vindt ik dat prima.
Voor de verandering hadden wij de politie lijnen op de langste stand.
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Inmiddels een tijdje verder.
Wij zijn nog eens bij de gedragsdeskundige geweest voor een workshop.
Bovenstaande met wat tips van hier heeft geleid tot het volgende:
Er is heel veel getraind/geoefend en ik kan nu met drie van de vier wandelen zonder dat er ook maar eentje blaft of trekt aan de lijn.
De jongste moet nog leren om netjes aan de lijn op links te lopen, maar dat komt wel, ook met hem zijn wij op de goede weg.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Klinkt goed. Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar als mijn moeder vroeger de hond van mijn vader uit moest laten (bouvierkruising 55kg) en ze zag een moeilijke situatie aankomen, dan sloeg ze de lijn nog een keer om hem heen, een stuk lager dan de halsband en hield beide delen vast. Zag eruit alsof hij dan een korte lijn aan de halsband had plus nog een lijn daaronder en verhip, maar dan was hij echt veel makkelijker te houden.
Rita
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb alle honden aan een halsband en tuig.
Heb voor de drie volwassen honden een tre ponti tuig, waarvan bij de Oud Duitsers een anti trek geval op de rug zit.
Zo heb ik ze op twee plaatsen onder controle, maar ze vallen niet meer uit.

In de namiddag werden wij ingehaald op een fietspad zonder uitwijk mogelijkheden door een man met twee los lopende niet luisterende Beagle 's.
Deze vlogen gewoon om ons heen, even leek het dat ze zouden gaan trekken, maar toch niet, heb ze op zit gezet, ze gingen rustig zitten kijken en klaar was het.
Moet zeggen, daar groeit je zelfvertrouwen enorm mee.
Onze over buur met een zwarte Lab kwamen wij ook tegen, weer geen geluid en geen getrek :cheer:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Ik ben er weer en niet meer gefrustreed.

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Rita schreef:Ten eerste ben ik er weer na een paar zeer vervelende maanden waar in ik geen zin had in fora.

Nadat wij onze Cosmo, hier vermeld, hadden in moeten laten slapen, moesten wij 6 weken later onze Duke laten gaan, hij was 16,5 jaar, maar blijft toch moeilijk.
Daarna een doodzieke chinchilla gehad, maar dat gaat inmiddels weer goed.
Toen onze Beegee, ons dwergkonijntje, hij werd ineens ernstig ziek, ben vaak naar de DA geweest, maar ook hem hebben wij moeten laten gaan.
Kortom het waren heftige maanden.

Maar nu waar om ik een berichtje plaats.
Onze Nanu, een Oud Duitse herder, hij is vorige maand 2 jaar geworden.
Nanu maakt deel uit van een roedel van vier honden.
Zal het probleem proberen uit te leggen.
Nanu is toen hij ongeveer 6 manden was aan gevallen door een los lopende lang harige herder.
Nanu zat toen aan de lijn en alles gebeurde zo snel, dat het niet bij te benen was, heb de hond van hem af getrokken en door gelopen, heb Nanu niet aangehaald en gewoon normaal gedaan, terwijl ik wel van binnen trilde.
Daarna heeft Nanu een beugel gehad, deze was nodig omdat mijn toenmalige DA de melkhoektandjes niet wilde trekken terwijl de "echte" hoektanden al goed door gebroken waren.
Gevolg, de echte tanden groeiden te ver naar binnen en prikten in zijn gehemelte, de beugel heeft hij 7 maanden gedragen, in die tijd mocht hij niet los lopen, niet spelen, niet rennen en niet met stokken slepen of met ballen spelen.

Nu het probleem, Nanu is zeer ballistisch als hij aan de lijn moet lopen.
Hij begint ver van te voren als hij een hond of een kat ziet al te blaffen en gaat helemaal uit zijn dak.
Het liefst wil hij dan alles aanvallen, zonder echt agressief te zijn.
Loopt hij los, dan vliegt hij met veel herrie op andere honden af, maar na even gesnuffeld te hebben wordt het spelen.
Gebeten heeft hij nog nooit.
Nanu weegt 45 kilo en is voor een ODH erg groot, schofthoogte van 69 cm.
Jullie begrijpen vast het probleem al, ik kan hem bijna niet houden en sta dan ook geregeld bijna met een boom te knuffelen om mij staande te houden en vast te houden.
Corrigeren geeft hij niet om, hij laat zich niet afleiden met een bal of lekkers, heb al van alles geprobeerd, van rookworst tot botenhamworst en alles wat er maar te bedenken viel.
Terug lopen, dus van de hond weg die je tegen komt is lastig en bijna onmogelijk, want hij gooit dan zijn gewicht in de strijd.

Ben twee geleden naar een gedragsdeskundige geweest en daar ga ik komende zaterdag weer naar toe, dan voor een workshop.
Nanu moesten wij negeren, als hij ging trekken aan de lijn. stilstaan en wachten tot hij zelf weer bij je komt.
Dat doet hij wel, al sta ik soms letterlijk voor paal, hihhi!
Helaas werkt dit niet als hij een hond of kat ziet.

Heeft iemand hier nog een idee dat wij zouden kunnen proberen??
Inmiddels zijn mijn zoon (volwassen) en ik de wanhoop nabij en meer dan gefrustreerd en is uitlaten niet leuk meer en meer een verplichting geworden.
Lopen wij met de roedel, vaak in groepjes van twee en Nanu loopt dan met de meest stabiele en rustige hond, dan nog neemt hij de rust niet over.
Het maakt dus niet uit of wij met hem alleen of met de roedel lopen.
Alleen als wij naar het bos gaan en als de gehele roedel dan los loopt is er rust in ons ventje.

Wie heeft tips of hints, wat kunnen wij nog doen?

Oja, een U-lead, Halti, Gentle Leader, geeft hij ook helemaal niets om.
De Gelntle leader of de halti, iets om zijn neus, wordt hij helemaal gek van en slaat hij de voorpoten om zijn neus en die krijg je er niet meer vanaf, pas als zijn neus bloed, laat hij zijn poten weer los.

Helppppppp???????
Rita
Zeer actief
Contacteer:

kipo schreef:Klinkt goed. Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar als mijn moeder vroeger de hond van mijn vader uit moest laten (bouvierkruising 55kg) en ze zag een moeilijke situatie aankomen, dan sloeg ze de lijn nog een keer om hem heen, een stuk lager dan de halsband en hield beide delen vast. Zag eruit alsof hij dan een korte lijn aan de halsband had plus nog een lijn daaronder en verhip, maar dan was hij echt veel makkelijker te houden.

Klopt, dat heb ik ook een tijd gedaan, maar het bleek dat ik ze dan een extra trigger gaf, dat werd het teken, pas op er gebeurt iets spannends.
Doe nu niets meer, heb via de gedragsdeskundige de frustratie kunnen laten varen, ben nu veel rustiger, minder snel in paniek, van ooooo jeeetje er komt een hond aan. Nu rustig blijvend is er niets meer aan de hand, is niet eng meer omdat wij als begeleider van de honden rust uitstralen.

Als ze nog eens aanstalten maken, dan rammel ik in mijn zak met een slipkettinkje en dan is het over, het slipkettinkje heb ik eens achter hun geworpen en dat betekent nu, rustig blijven.
Maar heb hem eigenlijk niet meer nodig, we zijn nu een team geworden.

Ook als ze los zijn in het bos, ze luisteren geweldig.
Gister nog, wij hoorden iemand aan komen met een hond(en) wij mijn zoon en ik zijn gelijk omgedraaid en een stukje terug gelopen, de honden letten enorm op ons en lopen gelijk mee, de man met hond passeerde en wij konden daarna gelijk onze weg weer vervolgen.

Maar geen geblaf, niet er van door gaan, mar gewoon een hun speeltje weer oppakken en doorgaan waar ze mee bezig waren.
Ze rennen nu dus ook niet meer achter die andere hond aan, wat ze eerst wel deden, heb ik de indruk dat ze zin hebben om wel te gaan, dan gebruik ik een fluitje, staan ze gelijk voor mij, want het fluitje betekent lekkers :D

Alles verloopt nu dus in rust, al spelen wij af en toe ook best wild met hun, wij hoeven niet meer te roepen, of heel luid te roepen, heerlijk om nu met hun op stap te gaan :D

Als ik alleen met de drie volwassen honden loop heb ik 110 kilo aan de lijn :wink:
Zelf weeg ik 65 kilo.

PS: een slipketting gebruik ik niet, maar heb wel altijd eentje bij mij, is namelijk ook handig als er eens een halsband kapot zou gaan :wink:
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Zo dat heb je heeeeel snel voor elkaar. Fijn voor je dat je nu lekker rustig aan de wandel kan. Knap hoor.
Afbeelding
Neeltje
Rita
Zeer actief
Contacteer:

nelleke schreef:Zo dat heb je heeeeel snel voor elkaar. Fijn voor je dat je nu lekker rustig aan de wandel kan. Knap hoor.
Klopt, maar denk dat het grootste sleutelwoord is: rust in je zelf!

Door alle problemen waren wij zelf meer dan gefrustreerd.
Dat is nu anders en ik denk dat dit het grootste effect heeft op de honden.
Zelf niet meer zenuwachtig, druk of paniekerig worden, dat hebben wij afgegooid met hulp van de gedragsdeskundige.
Deze laatste heeft ons het verschil laten zien en hoe snel je dan resultaat kan zien bij de hond.
Bij hem ging het heel snel, bij ons zelf was het iets van 6 weken, want de honden moesten aan de nieuwe situatie wennen, wij waren immers anders, reageren anders dan voorheen.

Een andere hond is lucht voor ons, denk dat je het zo het beste kan omschrijven.
Wij denken niet meer, shit er komt een hond aan en nu?? Dat is verleden tijd!

Maar wij hebben in de afgelopen 6 weken ook heel veel getraind, het is ons niet vanzelf aan komen waaien.
Ieder uur trainen, 10 minuten per hond, wij hebben er vier, tel maar uit wat een werk er in zit (ook zelf training) :wink:
Daarnaast 's morgens minimaal een uur de bossen in, heb al een paar schoenen bijna versleten :wink:
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Helemaal mee eens dat je eigen emotie enorm overslaat op de hond. De slipketting gebruik je dus als "kijk eens"
Toch fantastisch hoe snel honden kunnen leren.
Afbeelding
Neeltje
Rita
Zeer actief
Contacteer:

nelleke schreef:Helemaal mee eens dat je eigen emotie enorm overslaat op de hond. De slipketting gebruik je dus als "kijk eens"
Toch fantastisch hoe snel honden kunnen leren.
Ja daar gebruik ik de slipketting voor, kijken ze alle vier in één keer op :D
Voorheen gebruikten wij de namen, maar dat was op een gegeven moment zoiets van, daar heb je haar weer te zeuren en er werd dan niet gereageerd.
Teveel/te vaak de namen gebruiken werkt niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”