Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag - update: geen probleem meer!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Vraag

Ongelezen bericht door gyanty »

Norah had bij vorige eigenaar ook moeite met aanlijnen. Ze bleef op die momenten dus ook op afstand. Ze heeft het hier overigens ook wel een paar keer gedaan. Ik moet vooral niet boos worden (wat nog wel eens moeilijk was). Echt mijn rust bewaren en heel veel geduld hebben. Toch heel duidelijk met koekjes gewerkt, met vooraf al veel omkoperij. Veel tussentijds aanlijnen en dan er een feest van maken en weer los.

Bij Kay heb ik overigens het zelf de kop er door heen steken aangeleerd. Bij Norah gaat dat nog wat moeizaam. Maar ik vind het nog steeds een fijne methode bij honden die zich steeds terug trekken. Maar als eigenaar is dat ander verhaal dan de uitlaatservice natuurlijk.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ehm, misschien een domme vraag.... Je zegt zelf dat hij verder goed luistert en er gewoon een spelletje van maakt om zich niet aan te laten lijnen? En dat als je streng doet tegen hem het wel lukt! Het klinkt alsof hij gewoon een loopje met je neemt, wat is er dan erg aan om streng te zijn? Dan maar op de strenge manier en dan wel met hem oefenen om te laten merken dat streng zijn bij het aanlijnen niet perse einde pret betekent. Of zeg ik nu iets heel geks?
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Omdat de wandeling dan altijd negatief eindigd, daar leert hij niets van. Dat is juist het probleem, aanlijnen = einde pret. Zo (ben ik nu achter) ook parkeerplaatsen. Hij wordt meteen argwanend als hij een parkeerplaats ziet. Zelfs al is dat in het begin van de wanding.

Maar! Het gaat inmiddels erg goed. Heb hem nu alweer 4 keer gehad en morgen/vandaag (het is nu 5 uur 's nachts :hmmm: ) weer. Ik oefen de gehele wandeling met koekjes, hij komt bij me, ik zit aan zijn tuig (tuig om gedaan ipv halsband) geef hem lekkers en geef hem vrij. Tegen het einde komt hij bij me, zelfde oefening alleen geen vrij, lijn ik hem aan, nog een paar koekjes en lopen we richting bus. Tot nu toe iedere keer succes mee gehad. En baasjes trainen thuis hetzelfde.

De afstand naar de bus met aanlijnen maak ik steeds korter zodat ik uiteindelijk bereik dat hij bij de bus op een parkeerplaats zich laat aanlijnen en uiteindelijk zelf in de bus gaat.
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Lizzie. schreef:
ranetje schreef:
En laat ze die (jouw, fafo) oefeningen doen waarbij de baas de halsband onder de kin vast pakt tijdens het belonen.
Niet over de kop heen de halsband vastpakken.
Puppymanier dus met twee snoepjes.
Oefenen aan de (lange) lijn.
dit dus, daarom vroeg ik ook, hoe je de halsband vast pakt ;)

Helemaal mee eens, onderaan vast pakken en niet aan de bovenkant met zo'n grijpbeweging van ik heb je daar gaat het vaak fout mee.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

SuzieC1970 schreef:Ehm, misschien een domme vraag.... Je zegt zelf dat hij verder goed luistert en er gewoon een spelletje van maakt om zich niet aan te laten lijnen? En dat als je streng doet tegen hem het wel lukt! Het klinkt alsof hij gewoon een loopje met je neemt, wat is er dan erg aan om streng te zijn? Dan maar op de strenge manier en dan wel met hem oefenen om te laten merken dat streng zijn bij het aanlijnen niet perse einde pret betekent. Of zeg ik nu iets heel geks?
Fafo schreef:Omdat de wandeling dan altijd negatief eindigd, daar leert hij niets van. Dat is juist het probleem, aanlijnen = einde pret. Zo (ben ik nu achter) ook parkeerplaatsen. Hij wordt meteen argwanend als hij een parkeerplaats ziet. Zelfs al is dat in het begin van de wanding.

Maar! Het gaat inmiddels erg goed. Heb hem nu alweer 4 keer gehad en morgen/vandaag (het is nu 5 uur 's nachts :hmmm: ) weer. Ik oefen de gehele wandeling met koekjes, hij komt bij me, ik zit aan zijn tuig (tuig om gedaan ipv halsband) geef hem lekkers en geef hem vrij. Tegen het einde komt hij bij me, zelfde oefening alleen geen vrij, lijn ik hem aan, nog een paar koekjes en lopen we richting bus. Tot nu toe iedere keer succes mee gehad. En baasjes trainen thuis hetzelfde.

De afstand naar de bus met aanlijnen maak ik steeds korter zodat ik uiteindelijk bereik dat hij bij de bus op een parkeerplaats zich laat aanlijnen en uiteindelijk zelf in de bus gaat.
De wandeling eindigt niet negatief als je na het aanlijnen nog iets leuks met hem doet voor je weggaat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ranetje schreef: De wandeling eindigt niet negatief als je na het aanlijnen nog iets leuks met hem doet voor je weggaat.
Denk dat dat per hond verschilt. Pjotr komt nu omdat het moet; zin zal hij er nooit in hebben wat ik ook voor leuks met hem doe en hoe lang we ook weg zijn geweest. :mrgreen: De tijd van "dag he baas, ik doe nog even zo'n rondje" :lekkerpuh: is gelukkig wel voorbij.
Niko mag zijn bal naar huis dragen en dat is voor hem net zo leuk als de wandeling.
Ήυs
Zeer actief

ranetje schreef:
SuzieC1970 schreef:Ehm, misschien een domme vraag.... Je zegt zelf dat hij verder goed luistert en er gewoon een spelletje van maakt om zich niet aan te laten lijnen? En dat als je streng doet tegen hem het wel lukt! Het klinkt alsof hij gewoon een loopje met je neemt, wat is er dan erg aan om streng te zijn? Dan maar op de strenge manier en dan wel met hem oefenen om te laten merken dat streng zijn bij het aanlijnen niet perse einde pret betekent. Of zeg ik nu iets heel geks?
Fafo schreef:Omdat de wandeling dan altijd negatief eindigd, daar leert hij niets van. Dat is juist het probleem, aanlijnen = einde pret. Zo (ben ik nu achter) ook parkeerplaatsen. Hij wordt meteen argwanend als hij een parkeerplaats ziet. Zelfs al is dat in het begin van de wanding.

De wandeling eindigt niet negatief als je na het aanlijnen nog iets leuks met hem doet voor je weggaat.
Dan kun je toch beter gewoon iets voor je naar de parkeerplaats loopt hem bij je roepen met een koekje en belonen en dan naar de bus lopen :19: Lijkt me meer ontspannen voor zowel hond en mij dan steeds een strijd te leveren en dit opbouwen op een leuke speelse manier.
Net weer veel succes gehad, net voor de parkeerplaats aan de lijn, nog wat leuke trucjes aan de lijn en hij ging vandaag voor het eerst zonder stil te staan zó de bus in. Nou helemaal prima ;)
ranetje
Zeer actief

Fafo schreef:
ranetje schreef:De wandeling eindigt niet negatief als je na het aanlijnen nog iets leuks met hem doet voor je weggaat.
Dan kun je toch beter gewoon iets voor je naar de parkeerplaats loopt hem bij je roepen met een koekje en belonen en dan naar de bus lopen :19: Lijkt me meer ontspannen voor zowel hond en mij dan steeds een strijd te leveren en dit opbouwen op een leuke speelse manier.
Net weer veel succes gehad, net voor de parkeerplaats aan de lijn, nog wat leuke trucjes aan de lijn en hij ging vandaag voor het eerst zonder stil te staan zó de bus in. Nou helemaal prima ;)
Ja dat kan ook als je hond dat als positief ervaart. :ok:
Want daar ging het toch om?

Eerder aanlijnen kan uiteindelijk tot een volledig aangelijnde wandeling leiden.
Er zijn honden die steeds vroeger proberen buiten bereik te blijven als je wat eerder aanlijnt :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ήυs
Zeer actief

ranetje schreef:
Fafo schreef:
ranetje schreef:De wandeling eindigt niet negatief als je na het aanlijnen nog iets leuks met hem doet voor je weggaat.

Eerder aanlijnen kan uiteindelijk tot een volledig aangelijnde wandeling leiden.
Er zijn honden die steeds vroeger proberen buiten bereik te blijven als je wat eerder aanlijnt :mrgreen:
Nee hoor, lijnde hem vorige week aan bij 3 kwartier lopen en vandaag bij 5 minuten voor we bij de bus waren :ok:

Beide wandelingen van een uur.
ranetje
Zeer actief

Fafo schreef:
ranetje schreef:
Fafo schreef:

Nee hoor, lijnde hem vorige week aan bij 3 kwartier lopen en vandaag bij 5 minuten voor we bij de bus waren :ok:

Beide wandelingen van een uur.
Fijn.

Ik schreef ook KAN.
En dat is ja hoor.... het kan
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Zeker fijn.

Is iedereen tegelijk ongesteld op het forum? Vind dat mensen maar weinig kunnen hebben van elkaar.
Ήυs
Zeer actief

Sinds maandag (en vandaag) springt hij zonder eerst aan te lijnen heel vrolijk in de bus :E: Zelfs zo enthousiast dat hij er meteen in springt als de deur nog maar open gaat, en vanochtend zat hij dus heel ongemakkelijk op een doosje met riemen dat naast de bench staat :LOL:

Hij moest er dus weer even uit en daarna ín de bench haha.

Maar absoluut geen probleem meer dus! :cheer:
doodle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian labradoodle

Re: Vraag - update: geen probleem meer!

Ongelezen bericht door doodle »

Mooi dat het opgelost is.
Is het nou bij de baasjes ook opgelost, kunnen die hem nu ook aan lijnen?
Ήυs
Zeer actief

Re: Vraag - update: geen probleem meer!

doodle schreef:Mooi dat het opgelost is.
Is het nou bij de baasjes ook opgelost, kunnen die hem nu ook aan lijnen?
Ja! Gaat ook een stuk beter nu! :)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”