Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Off-leash tips gevraagd!
Moderator: moderatorteam
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Re: Off-leash tips gevraagd!
Ja voerdummie is hartstikke leuk! Maak lekker plezier met je hond, en vergeef het jezelf en manu dat je af en toe met schaamrood op je kaken je hond ergens vandaan moet plukken.
Sowieso een leuke manier om tijdens het wandelen contact te houden met je hond. Vooral als je hond voergericht is.
Sowieso een leuke manier om tijdens het wandelen contact te houden met je hond. Vooral als je hond voergericht is.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
Manu
Helaas wel. Mijn vriend heeft hem een aantal keer bij zijn lurven gegrepen als hij niet wilde komen. Dit heeft hij nu zo'n 3 maanden niet meer gedaan en is ook in gaan zien dat het niet de manier is gelukkig.Inge O schreef:weet je ook waar dat gedrag vandaan komt? waarom wil/durft hij dan niet bij je te komen?Husky_Manu schreef: En wat ik het moeilijkste vind, als hij van me weg loopt als ik hem roep, wat moet ik doen? Hij weet dat hij stout is en blijft daarna om me heen springen.
Ik ben hier zelf nooit bij geweest maar hij is dus ook wantrouwend naar mij.
Net vond hij bijvoorbeeld de buurvrouw zo leuk dat hij tóch even mee moest lopen naar haar auto. Hij blijft dan op een afstandje van me staan met zijn kop laag. Als ik dan een handgebaar maak komt hij naar me toe, maar hij is dus nog steeds voorzichtig.
Zelf heb ik hem ooit eens aan zijn tuig weg getrokken bij een visser, maar lijkt me niet dat hij daar nou zo van onder de indruk is geweest.
Dus ja, helaas komt het daardoor.
Vandaar dat ik me ook wil richten op het positieve trainen. Mijn vriend realiseert zich dat nu gelukkig ook enige tijd en weet ook dat dit niet direct naar je toe komen het gevolg is van zijn handelen.
*edit: hij doet dit trouwens alleen als je hem roept en hij komt bewust niet.
-
Manu
Ik mopper ook niet naar hem, alleen als hij het niet hoort
Mijn houding zal het misschien soms verraden dat ik baal, dat wel.
Sinds een maand ben ik ermee bezig dat als hij komt, ook al heb ik al 3x geroepen en wacht ik al een aantal minuten, dat hij de beste hond ter wereld is. Ik kan dan ook aan hem zien dat hij dat echt heel leuk vindt. De beloning van een blije baas die hem een kriebel geeft vindt hij nog fijner dan een snack.
Dat lokken heb ik wel af en toe gedaan met mijn "kijk eens".
Stel dus, (ik neem weer even het voorbeeld) dat Manu tussen mij en mijn buurvrouw staat. En hij is op dat moment gericht op mij maar onzeker met zijn kop laag en ik ga ergens stil zitten, zal hij terug gaan naar de buurvrouw. Mag ik hem wel bij me roepen of weer het handgebaar maken?
Sinds een maand ben ik ermee bezig dat als hij komt, ook al heb ik al 3x geroepen en wacht ik al een aantal minuten, dat hij de beste hond ter wereld is. Ik kan dan ook aan hem zien dat hij dat echt heel leuk vindt. De beloning van een blije baas die hem een kriebel geeft vindt hij nog fijner dan een snack.
Dat lokken heb ik wel af en toe gedaan met mijn "kijk eens".
Stel dus, (ik neem weer even het voorbeeld) dat Manu tussen mij en mijn buurvrouw staat. En hij is op dat moment gericht op mij maar onzeker met zijn kop laag en ik ga ergens stil zitten, zal hij terug gaan naar de buurvrouw. Mag ik hem wel bij me roepen of weer het handgebaar maken?
-
Manu
Ehh hoe leg ik dat uit. Het "kom" handgebaar
Dus ik steek mijn hand uit en haal mijn vingers naar me toe. Dan komt hij vaak wel en krijgt een blij baasje en een dikke vette aai.
Buurvrouw wil vast wel helpen, dankje. Ik moet misschien ook meer m'n mond dichthouden. Voor je het weet heb je al 3x geroepen dat hij moet komen.
Buurvrouw wil vast wel helpen, dankje. Ik moet misschien ook meer m'n mond dichthouden. Voor je het weet heb je al 3x geroepen dat hij moet komen.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Je bent gekHusky_Manu schreef:Weet je dat ik vaak jou en Tay als voorbeeld neem? Jij hebt hem echt lekker voor elkaar als ik dat zo leesTessaThomas schreef:Tay is natuurlijk even oud als Manu, maar ik krijg nu ook een middelvinger van hem bij sommige honden. Ik heb er een heel dun en licht lang lijntje aan. Het is ook wel een leuke leeftijd om dingen te ontdekken he?De commando's wachten, hier en doorlopen zaten er al heel vroeg in, maar zijn nu toch minder aan het worden. Ik probeer er nu tijdelijk voor te zorgen dat hij de fout niet in kan gaan dmv die lange lijn. Dan kan ik veel belonen en dat werkt bij hem heel goed. Maar goed, ik heb wel een herder en geen husky. Je zou naar Jaap* zijn voerdummy kunnen kijken, dat is ook een fijne methode.
Misschien zeur ik dan wel gewoon, als zelfs Tay jou een middelvinger geeft
Hij blijft in de buurt, komt zich af en toe melden, aan de riem is hij al zeer goed geworden in het negeren (tenzij mensen hem aandacht geven) en hij komt als ik hem roep. Behalve dus als er afleiding is.
Dus volgende keer als je naar Nederland komt moet je Manu maar meenemen, dat kunnen de pubers eens kennis maken en kan je zien dat Tay echt niet zo goed voor elkaar is als je denkt
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
- Aantal honden: 1
Hier nog zo eentje (Sam is 8 maand nu), als ik alleen met haar ben en ze is los gaat het (meestal) prima. Volgens mij zit er bij Sam iets van een jachthond in want elk spoor moet ze achterna, zo ook elk vogeltje, etc.
Als ik haar terugroep en ik kijk haar niet aan maar kijk naar de grond oid komt ze meestal wel. Of als ik wegloop.
Ik ben nu ook aan het trainen met de clicker, werkt goed moet ik zeggen. Ik doe dit nog wel aan de lange lijn want vaak komt ze alleen als ze er zin in heeft, zal de leeftijd wel zijn (hoop ik)...
Laatst had ik dus ook een keer niet in de gaten dat er een andere hond liep, Sam rende erop af en ik kon gewoon niks meer doen. Ben er heen gegaan en dat kleine hondje vond het echt niet leuk. Sam wil met elke hond spelen dus zo ook hier.. Rennen en doen om dat hondje heen. Uiteindelijk ging ze liggen en kon ik haar pakken, heb haar niet gestraft of wat dan ook anders laat ze zich helemaal niet pakken.
Gelukkig kon het andere baasje er wel om lachen maar ik schaamde me diep eigenlijk..
Ik probeer nu ook heel goed uit te kijken naar wat er in de omgeving allemaal zit. Tegelijk probeer ik interessant te zijn voor Sam en haar niet te ver uit de buurt te laten gaan. Sinds we met de clicker oefenen vindt ze het wel een stuk leuker. Ook het achter een boom verstoppen werkt hier wel
!
Trouwens, ik zag dat je in Frankrijk woont. Ik weet dat Frankrijk erg groot is, maar mijn oom en tante hebben er een hondenschool dus ik dacht wie weet bestaat het toeval dat je daar enigszins in de buurt woont...
Als ik haar terugroep en ik kijk haar niet aan maar kijk naar de grond oid komt ze meestal wel. Of als ik wegloop.
Ik ben nu ook aan het trainen met de clicker, werkt goed moet ik zeggen. Ik doe dit nog wel aan de lange lijn want vaak komt ze alleen als ze er zin in heeft, zal de leeftijd wel zijn (hoop ik)...
Laatst had ik dus ook een keer niet in de gaten dat er een andere hond liep, Sam rende erop af en ik kon gewoon niks meer doen. Ben er heen gegaan en dat kleine hondje vond het echt niet leuk. Sam wil met elke hond spelen dus zo ook hier.. Rennen en doen om dat hondje heen. Uiteindelijk ging ze liggen en kon ik haar pakken, heb haar niet gestraft of wat dan ook anders laat ze zich helemaal niet pakken.
Gelukkig kon het andere baasje er wel om lachen maar ik schaamde me diep eigenlijk..
Ik probeer nu ook heel goed uit te kijken naar wat er in de omgeving allemaal zit. Tegelijk probeer ik interessant te zijn voor Sam en haar niet te ver uit de buurt te laten gaan. Sinds we met de clicker oefenen vindt ze het wel een stuk leuker. Ook het achter een boom verstoppen werkt hier wel
Trouwens, ik zag dat je in Frankrijk woont. Ik weet dat Frankrijk erg groot is, maar mijn oom en tante hebben er een hondenschool dus ik dacht wie weet bestaat het toeval dat je daar enigszins in de buurt woont...
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

-
Manu
Wat ben ik blij met al die reacties, ik heb dus helemaal geen rothond en zo slecht ben ik nog niet eens bezig als baasje 
Vanochtend weer even langs de werklui gewandeld en voor het eerst de dummy meegenomen. Manu snapte het principe nog niet heel goed, maar geeft niets. We kwamen langs de mensen en op het moment dat Manu naar ze keek en ik zijn staart omhoog zag gaan heb ik de dummy naast hem gegooid. Hij concentreerde gelijk op de dummy, want dat was toch wel heel gek.
Ik had er een lijntje aan geknoopt want ik had al het vermoeden dat hij het apporteren niet zou snappen. Maar toen ik de dummy naar me toe haalde begon hij er mee te gooien
Maar goed, hij kwam!
En geen aandacht voor de mensen meer!
Dus ik heb, naast die werklui (
), gedaan of ik wat uit de etui at wat súperlekker was en toen wilde Manu toch ook wel even kijken wat dat was.
Hij heeft zijn ontbijt nog niet op want die eend in het water was toch wat interessanter uiteindelijk. Maar ik ga dit volhouden, leuk!
Als ik een spel/taak maak van onze wandelingen blijft hij misschien ook wel meer de focus op mij houden.
Oh en Merel, dat lijkt me hartstikke leuk! In mei gaat hij lekker mee naar Nederland en zo ver weg van mijn ouders woon jij niet
Vanochtend weer even langs de werklui gewandeld en voor het eerst de dummy meegenomen. Manu snapte het principe nog niet heel goed, maar geeft niets. We kwamen langs de mensen en op het moment dat Manu naar ze keek en ik zijn staart omhoog zag gaan heb ik de dummy naast hem gegooid. Hij concentreerde gelijk op de dummy, want dat was toch wel heel gek.
Ik had er een lijntje aan geknoopt want ik had al het vermoeden dat hij het apporteren niet zou snappen. Maar toen ik de dummy naar me toe haalde begon hij er mee te gooien
Maar goed, hij kwam!
Dus ik heb, naast die werklui (
Hij heeft zijn ontbijt nog niet op want die eend in het water was toch wat interessanter uiteindelijk. Maar ik ga dit volhouden, leuk!
Als ik een spel/taak maak van onze wandelingen blijft hij misschien ook wel meer de focus op mij houden.
Oh en Merel, dat lijkt me hartstikke leuk! In mei gaat hij lekker mee naar Nederland en zo ver weg van mijn ouders woon jij niet
-
Manu
Ook een wereld ontdekkereveliendepien schreef: Trouwens, ik zag dat je in Frankrijk woont. Ik weet dat Frankrijk erg groot is, maar mijn oom en tante hebben er een hondenschool dus ik dacht wie weet bestaat het toeval dat je daar enigszins in de buurt woont...
Zo lastig soms, hij doet alles zo goed en hij is gewoon een losgeslagen debiel als hij een hond tegen komt.
Ik ben al, tegen mijn natuur in, onvriendelijk aan het doen tegen mensen die hem roepen of naar hem fluiten. Voorheen vond ik het zo onbeschoft om er wat van te zeggen want ze bedoelen het goed, maar nu zwaai ik even met mijn vinger of roep ik of ze even stil willen zijn. Dat hij straks mag komen.
Ik woon in Frankrijk aan de Lot, het plaatsje heet Figeac (Midi-Pyrenees). Ik vind het niet erg om een uur in de auto te zitten om naar die training te rijden maar veel verder dan dat vind ik toch wel teveel tijd in gaan nemen
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Ik heb het even opgezocht maar mijn oom en tante zitten 400 km verderop haha :p. Jammer..
Maar inderdaad, behalve het loslopen gaat het allemaal prima! Sam vindt het ook leuk om met mij te oefenen. Maar buiten met een andere hond/vogel/kat, etc. of een spoor wat lekker ruikt, nee dan besta ik niet meer geloof ik..
Ach ik hoop ook dat als ze straks wat ouder is ze alles een beetje heeft ontdekt en mij wat leuker gaat vinden. Ik blijf wel oefenen maargoed.
Wel een beetje demotiverend soms als ik mensen langs zie lopen met een hond van dezelfde leeftijd die keurig losloopt en bij een 'nee' van de baas ook niet naar ons toe komt maar keurig naast de baas blijft lopen
Maar inderdaad, behalve het loslopen gaat het allemaal prima! Sam vindt het ook leuk om met mij te oefenen. Maar buiten met een andere hond/vogel/kat, etc. of een spoor wat lekker ruikt, nee dan besta ik niet meer geloof ik..
Ach ik hoop ook dat als ze straks wat ouder is ze alles een beetje heeft ontdekt en mij wat leuker gaat vinden. Ik blijf wel oefenen maargoed.
Wel een beetje demotiverend soms als ik mensen langs zie lopen met een hond van dezelfde leeftijd die keurig losloopt en bij een 'nee' van de baas ook niet naar ons toe komt maar keurig naast de baas blijft lopen
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

-
Manu
Ach, ik denk soms maar zo: het is mijn eerste hond, ik heb nooit een training kunnen volgen door het chaotische emigreren en ik heb dit mijzelf geleerd door informatie vragen, lezen of bekijken. Ik doe ook maar mijn best en met mijn volgende hond zal ik sommige dingen wel weer anders aanpakken.
Ik kan in ieder geval hardop zeggen dat ik er alles aan en voor wil doen en meer dan mijn best kan ik niet doen. Het is nou ook niet echt een ras wat gefokt is voor ultieme gehoorzaamheid
Ik kan in ieder geval hardop zeggen dat ik er alles aan en voor wil doen en meer dan mijn best kan ik niet doen. Het is nou ook niet echt een ras wat gefokt is voor ultieme gehoorzaamheid
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Gebruik je het commando "hier" al?
Als dat nog niet het geval is, zou je dat als "nieuw commando" kunnen aanleren (en anders een ander geschikt woord zoeken, bijv. "Ici" op zijn Frans dus
).
Daarbij begin je gewoon met je hond aan de riem (halsband + riem is het handigste).
Lus van de riem om je pols zodat je beide handen vrij hebt.
In beide handen neem je iets heel lekkers en je maakt van beide handen een vuist.
Je ene arm houd je gestrekt en de vuist van je andere arm leg je in de elleboogholte van de gestrekte arm.
Je laat je hond ruiken aan de vuist van je gestrekte arm en dan doe je snel een paar passen achteruit zodat hij (waarschijnlijk) met je mee achter die hand aan loopt.
Op dat moment zeg je "hier" en je stopt met lopen en je geeft (beetje gehurkt) het lekkers uit de gestrekte arm/hand.
Als hij dat gaat opeten open je je andere hand maar je houdt die wel op de plek in de elleboogholte.
Hij ruikt dan dat andere lekkers en zal waarschijnlijk zijn kop uitstrekken om dat lekkers ook te pakken.............. dat mag.
terwijl hij dat pakt schuift jouw (eerste) lege hand automatisch onder de kop naar de halsband toe.
Die kan je dan dus gemakkelijk vastpakken onder de kop.
Daarmee leer je twee dingen.
Hier is bij je komen en hij kan pas weer gaan als je de halsband loslaat.
Hij kan dus niet uit eigen beweging zomaar weer weg gaan.
Als je deze oefening een aantal keren hebt gedaan en je vriend snapt hem ook helemaal, kunnen jullie je hond een paar keer achter elkaar bij je roepen.
Eerst houdt je vriend hem vast, je loopt een stukje weg en je roept hem (met die die twee lekkertjes in beide handen).
Daarna houd jij hem vast en kan je vriend hem roepen op dezelfde manier.
Hij is dan dus los van de riem.
Eventueel kunnen jullie beiden een riem bij je houden zodat je even kunt aanlijnen als hij bij je is gekomen.
Die halsband houd je dus vast tot hij is aangelijnd.
Als dat nog niet het geval is, zou je dat als "nieuw commando" kunnen aanleren (en anders een ander geschikt woord zoeken, bijv. "Ici" op zijn Frans dus
Daarbij begin je gewoon met je hond aan de riem (halsband + riem is het handigste).
Lus van de riem om je pols zodat je beide handen vrij hebt.
In beide handen neem je iets heel lekkers en je maakt van beide handen een vuist.
Je ene arm houd je gestrekt en de vuist van je andere arm leg je in de elleboogholte van de gestrekte arm.
Je laat je hond ruiken aan de vuist van je gestrekte arm en dan doe je snel een paar passen achteruit zodat hij (waarschijnlijk) met je mee achter die hand aan loopt.
Op dat moment zeg je "hier" en je stopt met lopen en je geeft (beetje gehurkt) het lekkers uit de gestrekte arm/hand.
Als hij dat gaat opeten open je je andere hand maar je houdt die wel op de plek in de elleboogholte.
Hij ruikt dan dat andere lekkers en zal waarschijnlijk zijn kop uitstrekken om dat lekkers ook te pakken.............. dat mag.
terwijl hij dat pakt schuift jouw (eerste) lege hand automatisch onder de kop naar de halsband toe.
Die kan je dan dus gemakkelijk vastpakken onder de kop.
Daarmee leer je twee dingen.
Hier is bij je komen en hij kan pas weer gaan als je de halsband loslaat.
Hij kan dus niet uit eigen beweging zomaar weer weg gaan.
Als je deze oefening een aantal keren hebt gedaan en je vriend snapt hem ook helemaal, kunnen jullie je hond een paar keer achter elkaar bij je roepen.
Eerst houdt je vriend hem vast, je loopt een stukje weg en je roept hem (met die die twee lekkertjes in beide handen).
Daarna houd jij hem vast en kan je vriend hem roepen op dezelfde manier.
Hij is dan dus los van de riem.
Eventueel kunnen jullie beiden een riem bij je houden zodat je even kunt aanlijnen als hij bij je is gekomen.
Die halsband houd je dus vast tot hij is aangelijnd.
-
Manu
Goede tips Ranetje, daar kan ik ook zéker wat mee
Ik ga helemaal opnieuw beginnen en "kom" maar even bannen..
De dummy vind ik iets heel leuks, die ga ik volhouden. Ik denk dat hij het wandelen met mij dan ook een stuk leuker gaat vinden.
Het oogcontact ben ik ook mee begonnen en dan alleen binnenshuis of aan de riem, dit doet hij nog heel gemakkelijk.
Nogmaals bedankt allemaal!
Het clickeren laat ik overigens nog even. Anders raak ik zelf wat in de war met al die methodes en nieuwe dingen.
Dit wil ik uiteindelijk wel erbij gaan nemen, ik ben heel slecht in het verbergen van mijn emoties, dus ik denk dat het zeker nut voor ons heeft om te trainen dmv clicker ipv stem.
Ik ga helemaal opnieuw beginnen en "kom" maar even bannen..
De dummy vind ik iets heel leuks, die ga ik volhouden. Ik denk dat hij het wandelen met mij dan ook een stuk leuker gaat vinden.
Het oogcontact ben ik ook mee begonnen en dan alleen binnenshuis of aan de riem, dit doet hij nog heel gemakkelijk.
Nogmaals bedankt allemaal!
Het clickeren laat ik overigens nog even. Anders raak ik zelf wat in de war met al die methodes en nieuwe dingen.
Dit wil ik uiteindelijk wel erbij gaan nemen, ik ben heel slecht in het verbergen van mijn emoties, dus ik denk dat het zeker nut voor ons heeft om te trainen dmv clicker ipv stem.
-
Manu
Update voor de geïnteresseerden:
We hebben een kleine dip met de dummy. Daarom heb ik nu stukjes kaas en worst in mijn zak gestopt.
Voor oogcontact kent hij nu "let op", ik kan hem dan roepen (kom hier) of laten wachten. Dit gaat sowieso goed als we alleen zijn.
Nu hadden we gister de optimale gelegenheid, er was een zwarte Herder reu en Boxer teef. Manu zag ze ver van tevoren. Ik heb hem expres niet aangelijnd maar dmv "let op" en een stukje kaas in mijn hand bij zijn neus gehouden. De aandacht ging direct naar mij. Ik heb hem toen met stem beloond en de kaas nog niet gegeven.
De eigenaar van de 2 honden zat een boekje te lezen en de honden kwamen vriendelijk naar Manu toe. Ik heb hem laten zitten en de kaas gegeven en heb hem "go" gezegd. Hij had dus toestemming om kennis te maken en deed dit keurig.
Met de reu ging heel goed, even bij elkaar gesnuffeld en ze liepen van elkaar weg. Keurig beleefd beiden, ik was trots! Dit keer zonder storm en woest gespeel. De teef was iets te geïnteresseerd en leek wat te gaan jagen. Manu borstelde toen en liet zijn kop laag hangen. Vervolgens probeerde hij onder een bankje te kruipen dus heb ik de teef geblokt en Manu mee genomen.
Later hebben ze met zijn drieën gezwommen.
Ik was al heel blij dat ik hem bij me kon houden zonder riem en de kennismaking met de andere honden ging met mijn toestemming. Daarmee ook veel rustiger
Ik heb hem wel omgekocht met die kaas maar ik neem aan dat je dat steeds meer kunt gaan verminderen als je de prikkels voor de kaas groter maakt dan voor andere honden en dit steeds vaker kunt doen? Of heb ik het toch fout gedaan?
We hebben een kleine dip met de dummy. Daarom heb ik nu stukjes kaas en worst in mijn zak gestopt.
Voor oogcontact kent hij nu "let op", ik kan hem dan roepen (kom hier) of laten wachten. Dit gaat sowieso goed als we alleen zijn.
Nu hadden we gister de optimale gelegenheid, er was een zwarte Herder reu en Boxer teef. Manu zag ze ver van tevoren. Ik heb hem expres niet aangelijnd maar dmv "let op" en een stukje kaas in mijn hand bij zijn neus gehouden. De aandacht ging direct naar mij. Ik heb hem toen met stem beloond en de kaas nog niet gegeven.
De eigenaar van de 2 honden zat een boekje te lezen en de honden kwamen vriendelijk naar Manu toe. Ik heb hem laten zitten en de kaas gegeven en heb hem "go" gezegd. Hij had dus toestemming om kennis te maken en deed dit keurig.
Met de reu ging heel goed, even bij elkaar gesnuffeld en ze liepen van elkaar weg. Keurig beleefd beiden, ik was trots! Dit keer zonder storm en woest gespeel. De teef was iets te geïnteresseerd en leek wat te gaan jagen. Manu borstelde toen en liet zijn kop laag hangen. Vervolgens probeerde hij onder een bankje te kruipen dus heb ik de teef geblokt en Manu mee genomen.
Ik was al heel blij dat ik hem bij me kon houden zonder riem en de kennismaking met de andere honden ging met mijn toestemming. Daarmee ook veel rustiger
Ik heb hem wel omgekocht met die kaas maar ik neem aan dat je dat steeds meer kunt gaan verminderen als je de prikkels voor de kaas groter maakt dan voor andere honden en dit steeds vaker kunt doen? Of heb ik het toch fout gedaan?
- ranetje
- Zeer actief
Volgens mij heb je het prima gedaan
Als de afstand groot is kan je best af en toe een klein stukje kaas geven hoor als hij maar weet dat er nog meer te halen is.
Kaasje mag geen teken worden voor "einde oefening" of "vrij" denk je daar aan?
Er komt altijd iets na (commando vrij of volg of wat dan ook)
Ook regelmatig geen toestemming geven en Manu gewoon meteen meenemen en doorlopen.
Wat is de dip bij de dummy?
Als de afstand groot is kan je best af en toe een klein stukje kaas geven hoor als hij maar weet dat er nog meer te halen is.
Ook regelmatig geen toestemming geven en Manu gewoon meteen meenemen en doorlopen.
Laatst gewijzigd door ranetje op 22 jan 2014 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Angelique.
Hartstikke goed gedaanHusky_Manu schreef:Update voor de geïnteresseerden:
Of je het kan verminderen weet ik niet, het is en blijft een husky he
Ik heb het nooit geprobeerd iig, heb dus ook echt altijd kaas of worst bij me
-
Manu
Daar heb je inderdaad een punt, het kaasje was nu wel einde oefening.ranetje schreef:Volgens mij heb je het prima gedaan![]()
Als de afstand groot is kan je best af en toe een klein stukje kaas geven hoor als hij maar weer dat er nog meer te halen is.
Volgende keer zal ik eens door lopen. Hij reageerde heel rustig op deze honden, vandaar dat ik hem hier wel bij wilde laten. Volgende keer zal ik zien of ik hem er ook los langs krijg.
Ik heb idd een dip met de dummy, logisch ook, het ging zo goed. We moesten even van de steigende lijn komen denk ik. Er is nu meer interesse voor de omgeving dan voor de dummy. Ik voer hem enkel nog uit de dummy. Toch verkiest hij vooral het bos boven zijn voer.
Hij heeft nu al 2 dagen nauwelijks gegeten.
Ik heb door de tip van Angelique nu knakworst en kaas mee maar dat heb ik tot nu toe alleen gebruikt als ik ECHT zijn aandacht moest. De dummy apporteert hij niet meer (heb het nog aan een lijntje, ik trek het naar me toe, dan pakt hij het en komt het brengen).
Als hij bijv een konijn zag hielp het de dummy naast hem te gooien, dan kwam hij ermee naar mij en vergat het konijn. Nu kijkt hij even naar de dummy en fixeert daarna weer op het konijn. Nu hij weet dat ik kaas heb komt hij wel 9 van de 10 keer terug als ik hem roep.
De konijnen kunnen zich hier makkelijk verstoppen wat hij weet, dus het konijnen jagen is al niet eens zo'n grote prikkel meer voor hem.
Ben ik mezelf nu aan het tegenwerken wat betreft de dummy? Ik vind het wel een hele leuke manier van trainen maar Manu lijkt het daar niet mee eens te zijn.
- ranetje
- Zeer actief
Het is misschien buiten nog te moeilijk voor hem, te veel afleiding, maar het is ook leuk en spannend als hij die dummy mag zoeken misschien?
Of een gewone dummy laten zoeken en dan de voerdummy als "happy dummy" gebruiken en hem daar vervolgens uit belonen.........
Ik probeer een beetje beeld te krijgen waarom die dummy niet meer interessant is.
Mogelijk te vaak gedaan?
Een Husky is van nature niet echt een gedreven apporteur
Als hij trek heeft zou het toch interessanter moeten worden ..........
Misschien heeft Jaap* een idee
Of een gewone dummy laten zoeken en dan de voerdummy als "happy dummy" gebruiken en hem daar vervolgens uit belonen.........
Ik probeer een beetje beeld te krijgen waarom die dummy niet meer interessant is.
Mogelijk te vaak gedaan?
Een Husky is van nature niet echt een gedreven apporteur
Als hij trek heeft zou het toch interessanter moeten worden ..........
Misschien heeft Jaap* een idee
-
Manu
Haha hij is absoluut geen geboren apporteur, vandaar ook nog het lijntje eraan.
Ik vermoed dat ik het teveel heb gedaan. Als hij te ver weg liep of een afleiding zag zei ik "let op" en gooide de dummy. Misschien moet ik het wat langzamer opbouwen.
Dummy zoeken heb ik gedaan, dat vind hij erg leuk maar dan moet ik zorgen dat er niet veel afleiding om ons heen is. Hij is ook geen geboren spoorzoeker
Thuis krijgt hij niets op zijn avondsnack na. Alles gaat mee in de dummy maar hij duikt nu liever in de rivier dan de dummy ophalen.
Ik denk dat ik misschien te overenthousiast ben begonnen..
Ik vermoed dat ik het teveel heb gedaan. Als hij te ver weg liep of een afleiding zag zei ik "let op" en gooide de dummy. Misschien moet ik het wat langzamer opbouwen.
Dummy zoeken heb ik gedaan, dat vind hij erg leuk maar dan moet ik zorgen dat er niet veel afleiding om ons heen is. Hij is ook geen geboren spoorzoeker
Thuis krijgt hij niets op zijn avondsnack na. Alles gaat mee in de dummy maar hij duikt nu liever in de rivier dan de dummy ophalen.
- petertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american staffordshire terrier
niet ibij iedereen hoor, yaga zijn oren zitten vast aan zijn riem volgens mij, riem af, en hij luistert niet meer.Husky_Manu schreef:Blij te lezen. Ik vind mezelf dan zo'n dummy als ik dan hier lees dat iedere hond zo bij je gefloten is.
Hilde, dankje voor de nuttige tips! Wat je zegt, een clicker is niet beinvloed door je stemming. Ik ga er deze week nog 1 halen, bedankt.
Verstoppen vindt hij inderdaad spannend maar meer als spel. Het maakt hem niet veel alerter helaas. Speeltjes vindt hij ook niet geweldig interessant.
Wat tot nu toe wel werkt is zijn voer klaar zetten voor we weg gaan, ik neem dan een paar brokjes en vleesjes mee en dan is hij veel alerter dan wanneer ik niets van tevoren met zijn voer doe. Dit ontdekte ik per toeval en doe ik laatste 2 dagen.

-
Jakob
Wat ik weet is als hij wegloopt en je roept hem, dan weet hij dat je nog in de buurt bent.....jij zorgt dat er contact blijft.
Dan weet hij dat je in de buurt bent.....dus er voor zijn gevoel niets aan de hand.
En dat hij na afloop bij je terug komt en rondjes om je draait dat komt volgens mij door jou lichaams taal en niet zozeer omdat hij denkt dat hij iets verkeerds heeft gedaan.
Je kan volgens mij het beste blijven staan en niet naar hem toelopen.......het is nog een jonge hond en moet nog veel leren.
Consequent blijven dat is voor een jonge hond zeer belangrijk......ook al moet het duizend keer.
Ze leren gauwer iets aan dan dat ze iets afleren.
Dan weet hij dat je in de buurt bent.....dus er voor zijn gevoel niets aan de hand.
En dat hij na afloop bij je terug komt en rondjes om je draait dat komt volgens mij door jou lichaams taal en niet zozeer omdat hij denkt dat hij iets verkeerds heeft gedaan.
Je kan volgens mij het beste blijven staan en niet naar hem toelopen.......het is nog een jonge hond en moet nog veel leren.
Consequent blijven dat is voor een jonge hond zeer belangrijk......ook al moet het duizend keer.
- ranetje
- Zeer actief
Dat is zo als je blijft roepen.Jakob schreef:Wat ik weet is als hij wegloopt en je roept hem, dan weet hij dat je nog in de buurt bent.....jij zorgt dat er contact blijft.Dan weet hij dat je in de buurt bent.....dus er voor zijn gevoel niets aan de hand.
Een keer roepen als hij wegloopt kan geen kwaad.
Tig keer roepen wel.
Misschien gaat hij meer op je letten als je zelf even "zogenaamd stiekem" van het pad af gaat om die dummy te "verstoppen"?Husky_Manu schreef:Haha hij is absoluut geen geboren apporteur, vandaar ook nog het lijntje eraan.
Dummy zoeken heb ik gedaan, dat vind hij erg leuk maar dan moet ik zorgen dat er niet veel afleiding om ons heen is. Hij is ook geen geboren spoorzoeker![]()
Dat dus in plaats van bij elke "let op" die dummy te gooien, dus nadat je hem waarschuwt dat je gooit.
En misschien ook afwisselen met pas gooien als je ziet dat hij op weg is naar je toe?
Dan wordt het al meer beloning in plaats van lokken
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Dat heb ik een periode gedaan toen Skadi nog wat jonger was. Met de bal, niet met de dummy. Zodra haar aandacht te lang elders was gooide ik de bal stiekem in de struiken pal naast het pad. Dan liep ik nog een stuk door, en dan vroeg ik haar waar de bal was. Die ging ze dan acuut zoeken. Bal kwijt!?!ranetje schreef:Misschien gaat hij meer op je letten als je zelf even "zogenaamd stiekem" van het pad af gaat om die dummy te "verstoppen"?
Tegenwoordig kan ik het wel vergeten om zoiets stiekem te doen, ze let véél te goed op me
Met een zelfstandiger type zou ik inderdaad zelf zogenaamd stiekem (niks zeggen, maar wat ritselritsel geluid is goed) de dummy met voer verstoppen. Niet gooien dus, maar fysiek van het pad afgaan, bij voorkeur op een plek dat je dan ook meteen uit zicht bent vanaf het pad gezien.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb met mijn honden heel veel verstoppertje gespeeld. Dát is een leuk spel.
Ik in het hoge onkruid/gras en de mallen hupsend door het hoge gras op zoek naar mij.
Mijn honden weten dus dat ik ineens kwijt kan zijn. Dus hoewel zelfstandig, checken ze wel bij iedere kruising of ik er nog ben.
En omdat ze moesten trainen op 'gee' en 'haw' voor het steppen is ook altijd de vraag welke kant ze opmoeten. Dus verwachten ze bij kruisingen een commando:-)
Ik in het hoge onkruid/gras en de mallen hupsend door het hoge gras op zoek naar mij.
Mijn honden weten dus dat ik ineens kwijt kan zijn. Dus hoewel zelfstandig, checken ze wel bij iedere kruising of ik er nog ben.
En omdat ze moesten trainen op 'gee' en 'haw' voor het steppen is ook altijd de vraag welke kant ze opmoeten. Dus verwachten ze bij kruisingen een commando:-)
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier helpt uit beeld gaan staan ook heel goed. Zodra ik me verstop komt ze er aangerend. Zelfs als ik te laat ben met terugroepen en ze ziet bijvoorbeeld iets in het weiland en rent er heen, als ik dan meteen achter een boom ga staan komt ze direct terug. Terwijl haar bij me roepen dan geen zin zou hebben.Lief schreef:Ik heb met mijn honden heel veel verstoppertje gespeeld. Dát is een leuk spel.
Met de voerdummy hebben wij eerst steeds samen er naar gespeurd. Dan liep ik een kort spoortje, legde dummy neer, haalde haar op en dan gingen we dus samen weer de dummy zoeken. Omdat ze speuren heel leuk vindt heb ik het zo opgebouwd.
Nu kan ze ook zelfstandig zoeken en terugbrengen, en ook apporteren. Maar apporteren vindt ze wel het minst leuke.
Het is denk ik ook even zoeken op welke manier je 'm enthousiast er voor krijgt? En dat het pas daarna ook kan werken in moeilijkere situaties, dus met afleiding van andere honden?
-
Manu
Vandaag mezelf verstopt én de dummy. Dummy vond hij ineens weer interessant.
Als ik weg ben komt hij me wel zoeken, maar gaat daarna net zo goed weer voor me uit
Hij wordt wel al steeds braver daarin overigens.
Zodra ik roep dat hij even moet wachten gaat hij zitten en wacht tot ik weer "go" zeg. Ook in het bos waar hij af en toe uit zicht verdwijnt.
Hij deed het vandaag keurig, ik kwam heel wat honden tegen (hondje is in het bos nog steeds kwijt dus iedereen is nog op zoek). Ook los, Manu heeft 1 hond gedag gezegd, ik kon hem er niet op tijd van weerhouden en bij de rest liep hij keurig mee
Sommige negeerde hij nadat ik "let op" zei en anderen vond hij toch wel interessant. Hij heeft echt zijn voorkeuren. Er liep een Maltezer, zo'n vervelende grommende keffer, daar wil hij dan hard op af (ik moest hem toen wel even aanlijnen) en gaat hij hard janken, bij de grotere, rustige honden bleef hij zelf ook heel kalm. Hij heeft er dan sneller vrede mee als ik aan geef dat ik wil dat hij negeert en met me mee loopt.
Ook grappig dat toen de andere honden kwamen kijken wat die lekker ruikende dummy was, Manu ineens éxtra op ZIJNNN
dummy gericht was.
Als ik weg ben komt hij me wel zoeken, maar gaat daarna net zo goed weer voor me uit
Zodra ik roep dat hij even moet wachten gaat hij zitten en wacht tot ik weer "go" zeg. Ook in het bos waar hij af en toe uit zicht verdwijnt.
Hij deed het vandaag keurig, ik kwam heel wat honden tegen (hondje is in het bos nog steeds kwijt dus iedereen is nog op zoek). Ook los, Manu heeft 1 hond gedag gezegd, ik kon hem er niet op tijd van weerhouden en bij de rest liep hij keurig mee
Ook grappig dat toen de andere honden kwamen kijken wat die lekker ruikende dummy was, Manu ineens éxtra op ZIJNNN
- ranetje
- Zeer actief
Gaat volgens mij al heel goed !
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
wow! Jij bent goed bezig! Ik ga ook maar eens aan de slag met tips die jij hebt gekregen hier, de 'hier' van Lola is een beetje stuk als er afleiding is 
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Klinkt alsof je goed bezig bent. En het klinkt óók alsof hij misschien wel meer op samenwerking gericht is dan je misschien wel denkt 
Husky's staan bekend als erg zelfstandige honden, maar van oorsprong zijn ze natuurlijk wel op samenwerking gericht. Zowel met de musher als met hun team.
Husky's staan bekend als erg zelfstandige honden, maar van oorsprong zijn ze natuurlijk wel op samenwerking gericht. Zowel met de musher als met hun team.
And few will ever climb
-
Manu
Ik heb mijn hond wat onderschat, zeker.
Vanochtend ging hij helaas in volle snelheid op een harig hondje in een regenjas af, mevrouw probeerde hem met een paraplu te meppen. Oops, ik was te laat. Gelukkig zag de mevrouw dat hij geen kwaad wilde en kon ze uiteindelijk lachen. Ik heb snel Manu opgehaald.
Ik ben heel blij dat jullie zo meegedacht hebben!
Soms staar ik me blind op 1 ding wat ik moeilijk vind en kan ik het mezelf makkelijker maken (en voor hem leuker) als ik 3 kleinere, vooral luchtige, dingen doe.
Vanochtend ging hij helaas in volle snelheid op een harig hondje in een regenjas af, mevrouw probeerde hem met een paraplu te meppen. Oops, ik was te laat. Gelukkig zag de mevrouw dat hij geen kwaad wilde en kon ze uiteindelijk lachen. Ik heb snel Manu opgehaald.
Ik ben heel blij dat jullie zo meegedacht hebben!
Soms staar ik me blind op 1 ding wat ik moeilijk vind en kan ik het mezelf makkelijker maken (en voor hem leuker) als ik 3 kleinere, vooral luchtige, dingen doe.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Misschien moet je een beetje opletten dat je de dummy niet alleen gebruikt bij naderend onheil of alleen als reactie op iets wat de hond doet?Manu schreef:Ik vermoed dat ik het teveel heb gedaan. Als hij te ver weg liep of een afleiding zag zei ik "let op" en gooide de dummy. Misschien moet ik het wat langzamer opbouwen.
Dummy zoeken heb ik gedaan, dat vind hij erg leuk maar dan moet ik zorgen dat er niet veel afleiding om ons heen is. Hij is ook geen geboren spoorzoeker![]()
Dan is de kans op succes immers meteen al een heel stuk kleiner
Je moet de dummy, vooral in het begin, vooral gebruiken op door jezelf gekozen momenten waarbij de kans op succes groot is. Dan heeft de hond vaak succes, en dat motiveert. En jij bent de initiatiefnemer.
Je moet zelf een beetje uit zien te vinden welke frequentie van gebruik voor jouw hond nog 'spannend' is. Als je baas 10 keer per dag tegen je zegt dat je de beste bent verliest het zijn waarde ook een beetje immers
Je kunt het overigens zelf ook 'spannend' maken door er een soort toneelstukje van te maken, bijvoorbeeld met veel gefluister en geheimzinnig gedoe in de struiken etc.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.