Ik was zo bloedzenuwachtig toen ik Manu kreeg. Ik had boeken gelezen van zowel Cesar Milan als Martin Gaus en van de hondenfluisteraar.
Nu doe ik ook een hoop informatie op het Hondenforum op.
Dankzij alle informatie kan ik bepalen wat het beste bij mij en Manu past.
Ik ben geen geboren leider, absoluut niet zelfs. Ik ben iemand die zelden haar stem verheft, niet duidelijk aanwezig is in een ruimte, maar ik heb wel een paar goede eigenschappen als geduld, kalm, rust, duidelijk en als ik iets wil, wil ik het ook goed.
Manu is een hond die qua karakter goed bij mij past. Hij is juist heel enthousiast, ik merk dat mijn rust en geduld dan echt wel nodig is voor hem.
Mijn vriend zegt ook dat hij mij en Manu regelmatig samen ziet lachen. We zijn eigenlijk altijd bij elkaar en als Manu ergens onzeker over is komt hij bij mij. Mijn vriend is juist een echt dominant persoon, die loopt een ruimte in en wordt gezien. Maar hij heeft veel minder geduld en is onduidelijker naar de hond toe wat hij van hem wil. Dat kun je echt aan Manu merken.
Wat ik wil zeggen is, ik doe heel veel op gevoel, maar wel op basis van de theorie die ik geleerd heb.
Ik denk alleen dat je nog zoveel theorie kunt lezen, het moet wel bij je eigen karakter passen en natuurlijk bij die van je hond.
Als ik als een Cesar Milan in een ruimte zou gaan staan om die op te eisen weet ik zeker dat ik niet direct resultaat heb, ik denk zelfs dat hij me uit zou lachen. Al heb ik van Cesar in dat stukje wel weer dingen mee gepikt.
Gaus vond ik leuk te lezen, maar ik vind dat in de praktijk lastig met een jonge hond. Manu kent het woordje nee maar al te goed en als hij lomp is of hij loopt weer eens voor mijn voeten omdat hij een andere hond ziet krijgt hij gewoon een knietje