Tara schreef: Mijn hemel... Waar gaat dit precies mis?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Woezel gebeten.
Moderator: moderatorteam
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Woezel gebeten.
- dagmar88
- Zeer actief
Het is een discussieforum. Waar verschillen in meningen besproken/onderbouwd worden en mensen op die manier van elkaar leren.mmartinn schreef:Zijn jullie nou zo bang dat dingen die bij jullie niet lukken bij mij wel lukken, dat jullie mij dan zo moeten aanvallen?
Ik snap het probleem helemaal niet.
Jullie hebben een mening, en ik heb toch ook recht op een mening?
Moet ik in elk topic bang zijn met wat ik zeg? Ik zeg er tegenwoordig al bij dat het een mening betreft, hoewel veel van jullie dan niet eens doen.
Dat het om meningen gaat is vanzelfsprekend. Dat die vervolgens statisch zijn en niet ter discussie mogen staan niet.
Dan schrijf je maar een column en blokkeer je de reacties.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
dagmar88 schreef:Het is een discussieforum. Waar verschillen in meningen besproken/onderbouwd worden en mensen op die manier van elkaar leren.mmartinn schreef:Zijn jullie nou zo bang dat dingen die bij jullie niet lukken bij mij wel lukken, dat jullie mij dan zo moeten aanvallen?
Moet ik in elk topic bang zijn met wat ik zeg? Ik zeg er tegenwoordig al bij dat het een mening betreft, hoewel veel van jullie dan niet eens doen.
Dat het om meningen gaat is vanzelfsprekend. Dat die vervolgens statisch zijn en niet ter discussie mogen staan niet.
Het verbaast me altijd dat mensen raseigenschappen willen ontkennen. Vooral als het negatieve eigenschappen zijn. Negatief in de ogen van de meesten dan.
Ik vind het ook zo verschrikkelijk oneerlijk naar de desbetreffende honden toe. Die zijn eeuwenlang gefokt en geselecteerd op specifieke eigenschappen. Dus jachthonden jagen. Herders herderen. Erfbewakers waken. Vechthonden vechten.
Dat was hun functie. Punt.
Een goede baas probeert het in goede banen te leiden of te voorkomen dat het in excessen uitmondt zoals jachthonden die de inhoud van het kippenhok van de buren gezellig uitmoordt. Of herders die spelende kinderen op het schoolplein achterna gaan. Of erfbewakers die de postbode mollen. En vechthonden die elke andere soortgenoot willen vermoorden die ze zien.
Maar een hond is idd. geen robot maar een echt dier en soms neemt het instinct of raseigenschap het over van de opvoeding of appèl van de baas met treurige situaties als resultaat.
Behalve uiteraard bij mijn honden. Want ik heb de Enige Echte Bart Smithondjes in Nederland. Die doen nooit iets verkeerd. Want zij zijn Uitermate Braaf.
En da's geen mening. Da's een feit.

- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
Precies het zijn allemaal meningen.
Onthoud dat goed!
Net zoals dat van jou een mening is, en je mag je mening onderbouwen maar je hoeft niet andermans mening middels sarcasme de grond in te trappen.
En nog erger proberen lollig te zijn, zodat je de lachers op de hand krijgt.
Onthoud dat goed!
Net zoals dat van jou een mening is, en je mag je mening onderbouwen maar je hoeft niet andermans mening middels sarcasme de grond in te trappen.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
mmartinn schreef:Precies het zijn allemaal meningen.
Onthoud dat goed!
Sorry.

- dagmar88
- Zeer actief
Tara schreef:Pardon?mmartinn schreef: Onthoud dat goed!
- Jeannettebo
- Zeer actief
Er is een groot verschil tussen niet meer uitvallen en vrolijk en vrij overal tussendoor lopen met alle honden.
Bo valt niet meer uit naar andere honden, maar hij kan niet met iedere hond los lopen hoor. En heus, ik heb Bo prima onder controle.
Voorbeeld van gisteren, ik moest een stel met een jonge grote Zwitser reu. Bo moppert wat, maar toen ik stil stond en ik hun de gelegenheid gaf even met hun reu te oefenen met langs lopen etc, draaide Bo hem zn rug toe en ging liggen. Waar hij dus vroeger idd wilde uitvallen. Met deze onstuimige jongeman zou het los niet goed gaan, die had Bo graag wat respect bijgebracht
Bo valt niet meer uit naar andere honden, maar hij kan niet met iedere hond los lopen hoor. En heus, ik heb Bo prima onder controle.
Voorbeeld van gisteren, ik moest een stel met een jonge grote Zwitser reu. Bo moppert wat, maar toen ik stil stond en ik hun de gelegenheid gaf even met hun reu te oefenen met langs lopen etc, draaide Bo hem zn rug toe en ging liggen. Waar hij dus vroeger idd wilde uitvallen. Met deze onstuimige jongeman zou het los niet goed gaan, die had Bo graag wat respect bijgebracht

- mmartinn
- Zeer actief
Was reactie op dagmar haar bericht.lieke schreef:mmartinn schreef:Precies het zijn allemaal meningen.
Onthoud dat goed!
Sorry.

- mmartinn
- Zeer actief
Kijk en dit is nu zo vervelend, je probeert mij continu in een bepaalde hoek te zetten.dagmar88 schreef:Tara schreef:Pardon?mmartinn schreef: Onthoud dat goed!
Haha, wilde net zeggen. Als het op die manier moet zou ik dat graag vergeten. Getverderrie zeg
Ik bedoel dat je zelf ook niet vals moet zingen.

- mmartinn
- Zeer actief
Ja maar dit is nu precies zo'n voorbeeld hoe het bij ons ook gaat.Jeannettebo schreef:Er is een groot verschil tussen niet meer uitvallen en vrolijk en vrij overal tussendoor lopen met alle honden.
Castor kan ook niet met alle honden, dominante reuen vindt hij vreselijk.
Dat moet hij vermijden van mij, en dat lukt ook gewoon, net als bij mijn vorige honden. Schijnbaar is dat heel bijzonder.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
mmartinn schreef: Hij waakt inderdaad niet! Waarom moet hij mij beschermen?? Kan ik dat zelf niet??
Wat versta je onder waken?
Ik mag toch hopen dat hij inbrekers wel verjaagt enzo.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- dagmar88
- Zeer actief
mmartinn schreef: Kijk en dit is nu zo vervelend, je probeert mij continu in een bepaalde hoek te zetten.
Ik reageer op wat er staat en met een duidelijke reden.mmartinn schreef:Was reactie op dagmar haar bericht.lieke schreef:mmartinn schreef:Precies het zijn allemaal meningen.
Onthoud dat goed!
Sorry.
Het is buitengewoon vervelend wanneer mensen honden met "lastige" karakters in huis halen, denken dat karakter maakbaar is en even met de neus op de feiten worden gedrukt.
Dat gaat ten koste van de hond en met wat pech ook nog andermans hond(en).
Het is soms nu eenmaal lastig geschreven woord juist te interpreteren.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Bo moest van mij altijd doorlopen en dat is ook gelukt hoor, maar bij sommige laat ik hem gewoon niet in de buurt, dan moet hij terug en aan de lijn.mmartinn schreef:Ja maar dit is nu precies zo'n voorbeeld hoe het bij ons ook gaat.Jeannettebo schreef:Er is een groot verschil tussen niet meer uitvallen en vrolijk en vrij overal tussendoor lopen met alle honden.
Dat moet hij vermijden van mij, en dat lukt ook gewoon, net als bij mijn vorige honden. Schijnbaar is dat heel bijzonder.
Je moet ook gewoon rekening houden met het ergste scenario, juist met zo'n grote reu waar een flinke kop op kan zitten. Het kan zijn dat het zo door blijft gaan, dan kan je in je handen knijpen, het kan ook zijn dat hij met een jaar of drie iedere reu wil grijpen die hij tegenkomt. Juist in een losloopgebied kan er wel eens een reu komen kijken als hij gewoon aan het scharrelen is.

- mmartinn
- Zeer actief
Nee, persoonlijk vind ik valse opmerkingen erger. De toon is nl onbewust, de opmerkingen doordacht.Tara schreef:Valse opmerkingen en valse noten zijn niet hetzelfde.mmartinn schreef:Kijk en dit is nu zo vervelend, je probeert mij continu in een bepaalde hoek te zetten.dagmar88 schreef:Tara schreef: Pardon?
Haha, wilde net zeggen. Als het op die manier moet zou ik dat graag vergeten. Getverderrie zeg
Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Nogmaals de vraag wat je onder waken verstaat Mmartin.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- mmartinn
- Zeer actief
Hij hoeft mij niet te bewaken (zonder dat ik het aangeef), trouwens vind ik de grens tussen baas bewaken of bezitterig gedrag heel klein.marian* schreef:Nogmaals de vraag wat je onder waken verstaat Mmartin.
Of hij het huis bewaakt? Ja, als ik er niet ben of slaap dan wel (hoop ik).
Daar kan ik tot op heden met Castor nog geen 100% antwoord op geven.
Laatst gewijzigd door mmartinn op 26 jan 2014 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

- mmartinn
- Zeer actief
Als iemand iets zegt vind ik de inhoud belangrijk de toon niet.Tara schreef:mmartinn schreef:Nee, persoonlijk vind ik valse opmerkingen erger. De toon is nl onbewust, de opmerkingen doordacht.Tara schreef:Valse opmerkingen en valse noten zijn niet hetzelfde.mmartinn schreef: Kijk en dit is nu zo vervelend, je probeert mij continu in een bepaalde hoek te zetten.
Dat is ook zo, maar als je toch meerdere keren gezegd is dat je manier van schrijven bepaalde reacties uitlokt, dan kun je toch moeilijk blijven volhouden dat het allemaal aan anderen ligt. En als de opmerkingen doordacht zouden zijn, dan zou je ook niet zo gepikt moeten reageren als mensen er niet op reageren zoals jij dat het liefst had gezien, want dat had je dan van te voren kunnen weten.
Krijg bijna het idee dat enkelen alleen maar reageren op mijn toon en de inhoud daarbij half lezen.
Als ik zeg: Ik vind Adolf Hitler een gore klootzak (ook een bepaalde toon). Dan zeg je toch ook niet: Nounou, dat valt ook nog wel mee. Alleen omdat de toon je niet aanstaat.

- mmartinn
- Zeer actief
Ja, dan kom je in een situatie waarbij hij heel veel moet gaan vermijden terwijl hij het in zo'n losloopgebied juist heel erg vrij zou moeten zijn.Jeannettebo schreef:Bo moest van mij altijd doorlopen en dat is ook gelukt hoor, maar bij sommige laat ik hem gewoon niet in de buurt, dan moet hij terug en aan de lijn.mmartinn schreef:Ja maar dit is nu precies zo'n voorbeeld hoe het bij ons ook gaat.Jeannettebo schreef:Er is een groot verschil tussen niet meer uitvallen en vrolijk en vrij overal tussendoor lopen met alle honden.
Je moet ook gewoon rekening houden met het ergste scenario, juist met zo'n grote reu waar een flinke kop op kan zitten. Het kan zijn dat het zo door blijft gaan, dan kan je in je handen knijpen, het kan ook zijn dat hij met een jaar of drie iedere reu wil grijpen die hij tegenkomt. Juist in een losloopgebied kan er wel eens een reu komen kijken als hij gewoon aan het scharrelen is.
Als Castor die kant op gaat zou ik de losloopgebieden vermijden, omdat castor dan toch niet meer compleet vrij kan zijn.
Castor komt trouwens ook niet in de buurt van andere honden (buiten losloopgebied), of het moet al zijn dat ie het van mij mag, of dat de tegemoetkomende hond naar Castor loopt. (als ik dan het idee heb dat dat niet goed gaat, moet ie vermijden en dan bonjour ik die andere hond wel weg.)

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik ben toch blij dat mijn waakhond waakt hoor
Dat hoort nl. bij het type hond.
En dat deden ze hier al met 8 weekjes oud vol verve...
Uiteindelijk buiten beslis ik wat er gebeurd maar ik ga het niet opzoeken als het niet nodig is. Hou ze dus altijd aangelijnd bij vreemde honden of bij me...
Er tussen door lopen is geen probleem, moest bijv. bij de dogsurvival ook en dan zijn er nog heel veel mensen die totaal niet op hun pollewopjes letten dus ze veel lijn geven als je er aangelijnd voorbij loopt... en dat gaat prima geen probleem. Maar hij mag het niet zelf bepalen want dan is het feest...
En dat deden ze hier al met 8 weekjes oud vol verve...
Uiteindelijk buiten beslis ik wat er gebeurd maar ik ga het niet opzoeken als het niet nodig is. Hou ze dus altijd aangelijnd bij vreemde honden of bij me...
Er tussen door lopen is geen probleem, moest bijv. bij de dogsurvival ook en dan zijn er nog heel veel mensen die totaal niet op hun pollewopjes letten dus ze veel lijn geven als je er aangelijnd voorbij loopt... en dat gaat prima geen probleem. Maar hij mag het niet zelf bepalen want dan is het feest...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hoe vrij is vrij in dit verband?mmartinn schreef:Ja, dan kom je in een situatie waarbij hij heel veel moet gaan vermijden terwijl hij het in zo'n losloopgebied juist heel erg vrij zou moeten zijn.
Als Castor die kant op gaat zou ik de losloopgebieden vermijden, omdat castor dan toch niet meer compleet vrij kan zijn.
Castor komt trouwens ook niet in de buurt van andere honden (buiten losloopgebied), of het moet al zijn dat ie het van mij mag, of dat de tegemoetkomende hond naar Castor loopt. (als ik dan het idee heb dat dat niet goed gaat, moet ie vermijden en dan bonjour ik die andere hond wel weg.)
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Dus je zegt dat hij niet met alle honden kan maar dat het bij jou niet tot uiting komt. Dan is het toch geen opvoeding maar aanleg? Vanuit zijn genen moet hij niet alle honden, alleen jij als baas zijnde zorgt er (gelukkig) voor dat hij zijn zin niet krijgt. Maar het zit er dus degelijk in zijn gedrag, anders hoef jij er niet bovenop te zitten lijkt mij. En dat is wat andere je steeds proberen te vertellenmmartinn schreef: Ja maar dit is nu precies zo'n voorbeeld hoe het bij ons ook gaat.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Tja helaas zijn er veel staffords (niet allemaal)die ieder hondje dood maken als ze de kans krijgen,
Je zou het kunnen vergelijken met psychopaten die andere mensen zonder reden doodsteken.
Je zou het kunnen vergelijken met psychopaten die andere mensen zonder reden doodsteken.
-
Manu
Nouja eigenlijk is er wel een reden voor een Stafford want het zit gewoon in zijn genen. Dat heeft de mens er bewust in gefokt.
Een psychopaat wordt niet bewust gefokt.
Edit: overigens hebben psychopaten best een reden hoor. Maar dat is er vaak één die door een gemiddeld mens niet begrepen zal worden
Edit: overigens hebben psychopaten best een reden hoor. Maar dat is er vaak één die door een gemiddeld mens niet begrepen zal worden
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Niet bewust, maar er zit wel een schroefje los kwa gedragHusky_Manu schreef:Nouja eigenlijk is er wel een reden voor een Stafford want het zit gewoon in zijn genen. Dat heeft de mens er bewust in gefokt.
-
Manu
Dat wel, al geloof ik dat het versterkt wordt door aangeleerd gedrag. Maar dat is weer een andere discussie 
Wat Staffords betreft, daar zit theoretisch geen schroefje los, misschien voor de nu dagelijkse begrippen. Maar de mens heeft ze zo gefokt en dat kun je de hond zelf niet kwalijk nemen. Psychopaat klinkt zo verschrikkelijk negatief.
Wat Staffords betreft, daar zit theoretisch geen schroefje los, misschien voor de nu dagelijkse begrippen. Maar de mens heeft ze zo gefokt en dat kun je de hond zelf niet kwalijk nemen. Psychopaat klinkt zo verschrikkelijk negatief.
- Hanneke2
- Zeer actief
lieke schreef:dagmar88 schreef:Het is een discussieforum. Waar verschillen in meningen besproken/onderbouwd worden en mensen op die manier van elkaar leren.mmartinn schreef:Zijn jullie nou zo bang dat dingen die bij jullie niet lukken bij mij wel lukken, dat jullie mij dan zo moeten aanvallen?
![]()
Het verbaast me altijd dat mensen raseigenschappen willen ontkennen. Vooral als het negatieve eigenschappen zijn. Negatief in de ogen van de meesten dan.
Ik vind het ook zo verschrikkelijk oneerlijk naar de desbetreffende honden toe. Die zijn eeuwenlang gefokt en geselecteerd op specifieke eigenschappen. Dus jachthonden jagen. Herders herderen. Erfbewakers waken. Vechthonden vechten.
Dat was hun functie. Punt.
Een goede baas probeert het in goede banen te leiden of te voorkomen dat het in excessen uitmondt zoals jachthonden die de inhoud van het kippenhok van de buren gezellig uitmoordt. Of herders die spelende kinderen op het schoolplein achterna gaan. Of erfbewakers die de postbode mollen. En vechthonden die elke andere soortgenoot willen vermoorden die ze zien.
Maar een hond is idd. geen robot maar een echt dier en soms neemt het instinct of raseigenschap het over van de opvoeding of appèl van de baas met treurige situaties als resultaat.
Behalve uiteraard bij mijn honden. Want ik heb de Enige Echte Bart Smithondjes in Nederland. Die doen nooit iets verkeerd. Want zij zijn Uitermate Braaf.
En da's geen mening. Da's een feit.![]()
Maar even serieus, inderdaad wat je zegt. Je kan niet eeuwenlang bepaalde eigenschappen infokken en dan denken dat gedrag wel te sturen valt met een goeie opvoeding. Ik denk juist dat wanneer je negatief rasgebonden gedrag erkent, je veel beter in staat bent om zo mogelijk de scherpe kantjes eraf te halen en een aanpak te vinden waardoor dat gedrag binnen de perken blijft.
En wat ook heel belangrijk is, is dat mensen een ras moeten kiezen dat bij hen past. Ik zie zoveel stafford-bazen die eigenlijk gezellig met andere mensen in het loslooppark zouden willen wandelen, beetje kletsen over de honden, de honden lekker los aan het spelen, en die hebben dus finaal de verkeerde hond. Ik ken ook iemand met een stiksociaal cockertje, dat hondje is helemaal blij als hij even kan rennen met een andere hond, maar die baas kapt dat altijd heel snel af en heeft helemaal geen behoefte aan contact met andere mensen en hun honden. Dat is prima, maar dan denk ik, had nou lekker een herder genomen, dan waren jullie allebei veel blijer geweest. En ook mensen met jachthonden die de gierende paniek inschieten als hun hond verder dan 10 meter bij hun vandaan loopt, mensen met retrievers die nooit mogen zwemmen....
Het is soms ook stikmazzel hebben natuurlijk, ik had ook zomaar het verkeerde ras kunnen kiezen in mijn onwetendheid destijds, en andersom denk ik dat mijn stel andere mensen tot wanhoop zou kunnen brengen. Het moet gewoon passen en als het past is welk ras dan ook het beste ras ever.
En nou nog effe terug on-topic: het is niet slim om je pup te laten snuffelen aan vreemde staffords. Een pup laat je aan de lijn kennis maken met volwassen honden waarbij je voor 99% zeker weet dat er een vriendelijke kennismaking volgt. Dus ofwel met bekende honden, ofwel met honden waarbij je eerst op een veilige paar meter met de baas hebt overlegd of het verstandig is, en dan nog zou ik zelf in eerste instantie voorselecteren op rasgebonden hondsociaal zijn, en op formaat. Dus bijvoorbeeld wel cockers, en voorzichtig met Leonbergers.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik kom hier gelukkig ook nog heel veel staffords tegen die gewoon opgaan in hun eigen wereldje. Vooral met water. Heerlijk om te zien.
Staan ze heerlijk met hun pootjes in het water te spatten en dat is voor hun dan alles waar het om draait. Zo kan het ook.
Ik loop in de wijk niet direct om. Ligt meer aan de baas als/dan aan de hond. Geen zin in gezeik.
Staan ze heerlijk met hun pootjes in het water te spatten en dat is voor hun dan alles waar het om draait. Zo kan het ook.
Ik loop in de wijk niet direct om. Ligt meer aan de baas als/dan aan de hond. Geen zin in gezeik.
- dagmar88
- Zeer actief
Dee schreef:Ik kom hier gelukkig ook nog heel veel staffords tegen die gewoon opgaan in hun eigen wereldje. Vooral met water. Heerlijk om te zien.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Staat momenteel een heel artikel over Staffies in de "onze hond". Beetje bevestiging van mijn persoonlijke gedachte dat het in wezen hele lieve vrolijke baas gerichte honden zijn maar in feite veel te sterk voor hun eigen goed (en wel wat kort van stof in sociale interacties met andere honden c.q. kort lontje of andere honden zijn snel geintimideerd waardoor ook ruzie zou kunnen ontstaan)
Nou sprong mijn DSL vorige week op een andere hond wat ik vreselijk vond maar waarbij de andere hond naast de schrik nog niet eens een natte haar op zijn rug had. Was mijn DSL een Staffie geweest dan was het w.s. zeer slecht afgelopen (overigens ben ik nu mijn hond niet aan het verexcuseren)
Ik heb ook even gedacht dat mijn hond gerust vrienden kon worden met een Staf maar ben daar van terug gekomen, mocht het eens fout gaan dan gaat het goed fout.
Nou sprong mijn DSL vorige week op een andere hond wat ik vreselijk vond maar waarbij de andere hond naast de schrik nog niet eens een natte haar op zijn rug had. Was mijn DSL een Staffie geweest dan was het w.s. zeer slecht afgelopen (overigens ben ik nu mijn hond niet aan het verexcuseren)
Ik heb ook even gedacht dat mijn hond gerust vrienden kon worden met een Staf maar ben daar van terug gekomen, mocht het eens fout gaan dan gaat het goed fout.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Ik ben het met je onderstaande regel eens. Ik bepaal als baas dat mijn staff niet mag uitvallen en bijten. Dat is mijn verantwoordelijkheid. Maar dat mijn hond niet op eigen houtje aan zou vallen is grote onzin. Dat probeert hij nl echt wel hoor, hij wacht echt niet op mijn toestemming.... Zit helaas in de aard van het beestje. Hij mag het niet en ik zorg dus dat er niets gebeurd maar hij probeert het af en toe wel. Lijkt me logisch, elke hond probeert af en toe de grenzen op te rekken. Dat heeft volgens mij niks te maken met het feit of ik wel of geen echte roedelleider ben,datis gewoon hondengedrag.mmartinn schreef:Dat de hond die raseigenschappen heeft ligt niet aan de baas als baasmmartinn schreef:Tja het zijn misschien de genen van het ras, maar het blijft een hond.
En bij een echte baas, zal de hond niet op eigen houtje aanvallen.
De roedelvolger zal nooit tegen de roedelleider ingaan als hij het verbied.
Maar dat is mijn mening.
Ik zou ze met een klein hondje wel vermijden, want ja de meeste staffords zijn (helaas) de roedelleider.
Waar spreek ik dat tegen?
Ik zeg alleen dat je als baas bepaald of de hond ze tot uitvoer brengt.