Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het verhaal

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Re: Het verhaal

Ongelezen bericht door Pepie »

Vlo zoekt ook bescherming bij Dol die gaat onder haar staan als er een hond aankomt met snode plannen :hmmm:
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Pepie schreef:Vlo zoekt ook bescherming bij Vlo,die gaat onder haar staan als er een hond aankomt.
Briljant :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Pepie
Zeer actief

blondie schreef:
ranetje schreef:
laeken schreef:Hoe verklaren de mensen die zeggen dat hun honden elkaar niet beschermen dan dat een hond wel huis en haard, voedsel en baas beschermd? Want je hoefde mij echt in het donker niet lastig te vallen. De honden stelden zich dan tussen mij en de onbekende persoon op en verdedigden mij wel degelijk. Onbaatzuchtig en zonder commando.
Eigenbelang?
Zijn eigen plek verdedigen?
DeDiana schreef:Het beschermen van de roedel(leden) is ook eigenbelang. Ik denk ook dat honden elkaar in sommige gevallen wel beschermen.
Dat denk ik ook :ok:
Of dat nog onder de term "beschermen" van de andere hond of baas valt weet ik niet.
Misschien wel, misschien niet :engel:
Ach in geval van mijn herders was het gewoon regelneverij of nichterij. Toen Finn mij tegen mensen wilde gaan beschermen was dat niet zo gewenst in ieder geval :engel:
Maar ben me er wel van bewust dat als we in een groep lopen dat er door destijds Finn en nu met Bluf het opletten erg belangrijk is, en daarin zit toch deels het karakter van de groep waakhonden in, een rottie is ook een waak en verdedigingshond. Eigen groep is belangrijk en wordt goed op gelet.

Ik herinner me ook namelijk de keer dat ik met een pup en Finn op strand stond te wachten en er een lompe duitser op de kleine pup afstoof. Er was geen eigenbelang voor Finn om in te grijpen, maar hij deed het wel (gelukkig, in dat geval)

En met Eef heb ik ook gelopen, als eenmaal het ijs is gebroken hebben de honden de grootste lol, maar ohwee als er een lompe boer aankomt, dan is het voor Bluf bijvoorbeeld ineens "haar Suki".
Zo vertaal ik het gedrag ook.Ze is een beschermer en neemt haar taak uiterst serieus alleen zag ik daar nu geen aanleiding voor.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Suske schreef:
Pepie schreef:Vlo zoekt ook bescherming bij Vlo,die gaat onder haar staan als er een hond aankomt.
Briljant :engel:
Ik zag het zelf ook :LOL:
Afbeelding
bernersennenhond
Actief

Ongelezen bericht door bernersennenhond »

Pepie schreef:
blondie schreef:
ranetje schreef:
laeken schreef:Hoe verklaren de mensen die zeggen dat hun honden elkaar niet beschermen dan dat een hond wel huis en haard, voedsel en baas beschermd? Want je hoefde mij echt in het donker niet lastig te vallen. De honden stelden zich dan tussen mij en de onbekende persoon op en verdedigden mij wel degelijk. Onbaatzuchtig en zonder commando.
Eigenbelang?
DeDiana schreef:Het beschermen van de roedel(leden) is ook eigenbelang. Ik denk ook dat honden elkaar in sommige gevallen wel beschermen.
Of dat nog onder de term "beschermen" van de andere hond of baas valt weet ik niet.
Ach in geval van mijn herders was het gewoon regelneverij of nichterij. Toen Finn mij tegen mensen wilde gaan beschermen was dat niet zo gewenst in ieder geval :engel:
Maar ben me er wel van bewust dat als we in een groep lopen dat er door destijds Finn en nu met Bluf het opletten erg belangrijk is, en daarin zit toch deels het karakter van de groep waakhonden in, een rottie is ook een waak en verdedigingshond. Eigen groep is belangrijk en wordt goed op gelet.

Ik herinner me ook namelijk de keer dat ik met een pup en Finn op strand stond te wachten en er een lompe duitser op de kleine pup afstoof. Er was geen eigenbelang voor Finn om in te grijpen, maar hij deed het wel (gelukkig, in dat geval)

En met Eef heb ik ook gelopen, als eenmaal het ijs is gebroken hebben de honden de grootste lol, maar ohwee als er een lompe boer aankomt, dan is het voor Bluf bijvoorbeeld ineens "haar Suki".
Zo vertaal ik het gedrag ook.Ze is een beschermer en neemt haar taak uiterst serieus alleen zag ik daar nu geen aanleiding voor.

Ik denk Dol wel :wink:
What the.....???
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Pepie schreef:
blondie schreef:
ranetje schreef:
Eigenbelang?

Maar in je beschreven geval maakte je het zelf een issue door dus aan te lijnen en toen toch weer los te laten. Sommige honden zijn er gewoon wat gevoeliger voor.
Als voorbeeld: ik heb brave rustige herders, maar ga ik opkloppen en tegenhouden dan zijn ze ineens in een andere modus. En als ik aanlijn weten ze dat ik om een reden aanlijn. En nu Bluf gaat ook kijken waarom ze aan de lijn moet.
En voor de goede orde :wink: ik lijn meestal aan als ik een aan grootsheidwaanzin leidende kleinere hond ontwaar die op het punt staat om grauwend keffend en al op Bluf af te rennen ontwaar, met een baas die er vaak achteraan loopt te gillen dat de hond zo doet omdat hij of zij een hekel heeft aan herders omdat hij of zij eens gegrepen is door een herder. Om een tweede keer te voorkomen lijn ik mijn "monster" dan maar aan. Maar tegenwoordig wel de boodschap erbij dat ze dan toch beter kunnen voorkomen dat de loslopende hond op die manier honden "aanvalt" ook al hebben ze er een hekel aan.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef:mijn herder flurk had er vroeger in ieder geval ook een handje van weg om mij te verdedigen en ik zou in haar geval echt niet geweten hebben hoe je het gedrag anders had moeten noemen - het was geen regelneverij, geen 'gewone' mensagressie (want doorsnee was het een hele mensvriendelijke en betrowbare hond) en geen angst want dat woord kende ze niet eens.

maar ik ben het er wel mee eens dat veel gedrag dat door baasjes zo genoemd wordt het heel vaak niet is.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom een hond niet zou kunnen verdedigen. Er is een hele rasgroep, waak en verdedigingshonden. Dus waarom zou een hond niet verdedigen? De reden doet er niet toe en wat jou hond deed is inderdaad gewoon verdedigen toch? :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Inge O schreef:mijn herder flurk had er vroeger in ieder geval ook een handje van weg om mij te verdedigen en ik zou in haar geval echt niet geweten hebben hoe je het gedrag anders had moeten noemen - het was geen regelneverij, geen 'gewone' mensagressie (want doorsnee was het een hele mensvriendelijke en betrowbare hond) en geen angst want dat woord kende ze niet eens.

maar ik ben het er wel mee eens dat veel gedrag dat door baasjes zo genoemd wordt het heel vaak niet is.
Jij noemt Flurk, ik noem een Finn. Alle mensen waren prima, bepaalde situaties en mensen niet. En dat gaf me een heel veilig gevoel. Een hond die instinctief aanvoelde wanneer het niet ok was. Bijzonder hoor, maar wel fijn. Met mijn huidige honden twijfel ik wel eens of ze ook zo instinctief aanvoelen wat fout of goed is :wink: :E:
blondie
Zeer actief

Inge O schreef:
blondie schreef:

Jij noemt Flurk, ik noem een Finn. Alle mensen waren prima, bepaalde situaties en mensen niet. En dat gaf me een heel veilig gevoel. Een hond die instinctief aanvoelde wanneer het niet ok was. Bijzonder hoor, maar wel fijn. Met mijn huidige honden twijfel ik wel eens of ze ook zo instinctief aanvoelen wat fout of goed is :wink: :E:
in één situatie had flurk het wel mis : toen ik hulp kreeg van iemand om palen in de grond te slaan - diegene stond op een ladder en ik hield de paal vast en toen begon die man er met de hamer op los te rammen :LOL: . flurk was toen (als pup van amper 8 maand) zó boos dat ze met ontblote tanden (en dat zeg ik niet rap, was ook de enige keer dat ik dat bij een hond heb gezien) de ladder probeerde op te komen om die vent te pakken te krijgen :mrgreen: .
Arme man :ugh:
Pepie
Zeer actief

Misschien wel, misschien niet :engel:[/quote]

En met Eef heb ik ook gelopen, als eenmaal het ijs is gebroken hebben de honden de grootste lol, maar ohwee als er een lompe boer aankomt, dan is het voor Bluf bijvoorbeeld ineens "haar Suki".[/quote]
Zo vertaal ik het gedrag ook.Ze is een beschermer en neemt haar taak uiterst serieus alleen zag ik daar nu geen aanleiding voor.[/quote]
Maar in je beschreven geval maakte je het zelf een issue door dus aan te lijnen en toen toch weer los te laten. Sommige honden zijn er gewoon wat gevoeliger voor.
Als voorbeeld: ik heb brave rustige herders, maar ga ik opkloppen en tegenhouden dan zijn ze ineens in een andere modus. En als ik aanlijn weten ze dat ik om een reden aanlijn. En nu Bluf gaat ook kijken waarom ze aan de lijn moet.
En voor de goede orde :wink: ik lijn meestal aan als ik een aan grootsheidwaanzin leidende kleinere hond ontwaar die op het punt staat om grauwend keffend en al op Bluf af te rennen ontwaar, met een baas die er vaak achteraan loopt te gillen dat de hond zo doet omdat hij of zij een hekel heeft aan herders omdat hij of zij eens gegrepen is door een herder. Om een tweede keer te voorkomen lijn ik mijn "monster" dan maar aan. Maar tegenwoordig wel de boodschap erbij dat ze dan toch beter kunnen voorkomen dat de loslopende hond op die manier honden "aanvalt" ook al hebben ze er een hekel aan.[/quote]
Ik lijnde aan omdat ik geen zin had in een ruikende reu want dat pikt ze dan niet, ik had haar gewoon niet los moeten laten dat was haar trigger denk ik. :hmmm: Nomaal komt ze naast en wandelen we gewoon verder maar ze is toch ook anders samen met die lab hoor meer opgewonden.
Afbeelding
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

je hebt ook honden die andere honden 'claimen' en dus een soort van jaloezie naar andere mensen en honden vertonen, dan kan de claimende hond dus alles afsnauwen van de andere hond. ik heb dit 1x meegemaakt met een hond en dat was zeer ongewenst gedrag en niet fijn :wink:

maar beschermen van de zwakkere of uit roedel gedrag, geloof ik inmiddels zeker wel in. een paar weken terug werd Browny gegrepen door een BC en die kan zijn mannetje staan en bleef staan met zijn zelfverzekerde houding tot de BC afdroop (dat was al snel, alleen had hij wel 1 flinke bijt wond). daarna keerde de BC zich naar Chiko dat is dus 10x niks en had het afgelegd (maar die zou dus wel terug vechten als het er op aankomt), daar werd een stokje voor gestoken, Kyara en Yuki sloten heel snel Chiko in zodat de BC er met geen mogelijkheid bij kon komen. Yuki en Kyara vingen een paar klappen op en deden niet terug maar brachten Chiko zo terug naar mij dat die BC er niet tussenkwam. ze hadden geen gaatjes :ok:
Kyara en Yuki zijn herders en dan kun je het herderen noemen, maar die hebben ook een beschermende functie, alleen is Chiko in dit geval toch echt een hondje :mrgreen:

Dit was de eerste keer dat ik dit mee maakte, omdat we gelukkig niet zo vaak bijtende honden tegenkomen.
Afbeelding
JipJanneke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door JipJanneke »

Ik merk hier dat Holly soms ook 'beschermend' reageert omdat onze kleine nieuwkomer nog wat onzeker is tegenover onbekende honden. Voorheen wilde Holly alleen maar spelen met alle honden die we tegenkwamen. Nu merk ik dat ze andere honden wat sneller afsnauwt als ze in haar ogen te dicht bij Maizy komen.

Met bekende honden overigens reageert ze helemaal niet beschermend tegenover Maizy. Dan kunnen ze haar rustig omver rennen en doet Holly gewoon vrolijk mee :lol1:

Maizy kan overigens zelf heel goed aangeven wanneer ze genoeg heeft van het spelletje van een andere hond. Alle honden op cursus springen respectvol een meter achteruit als madam ze een goede snauw geeft :engel:
Pepie
Zeer actief

Ik ben hem weer tegengekomen.Ik zag hem lopen en ik roep netjes Dol terug en lijn aan."Ik heb geen zin om mijn hond aan de lijn te doen " zegt hij :boos: ik zeg naast tegen Dol en wil lopen.Komt die hond op ons af :boos: Ik zeg rustig dat dit niet de bedoeling is en na een paar keer roepen kwam zijn hond terug. Daar word ik onzeker van :boos: Nee niet onzeker..daar krijg ik de pest van in :boos:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Tara schreef:
Pepie schreef:Ik ben hem weer tegengekomen.Ik zag hem lopen en ik roep netjes Dol terug en lijn aan."Ik heb geen zin om mijn hond aan de lijn te doen " zegt hij :boos: ik zeg naast tegen Dol en wil lopen.Komt die hond op ons af :boos: Ik zeg rustig dat dit niet de bedoeling is en na een paar keer roepen kwam zijn hond terug. Daar word ik onzeker van :boos: Nee niet onzeker..daar krijg ik de pest van in :boos:

Dat snap ik, maar ik zou dan gewoon snauwen dat hij heel snel zijn hond ophaalt, of dat je het anders je hond zelf laat regelen en niet instaat voor de eventuele gevolgen.
Dat laatste wil ik juist niet..snauwen kan ik wel :lol1:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zeggen dat ze kennelhoest heeft :engel:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief

malinois schreef:zeggen dat ze kennelhoest heeft :engel:
:E:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik weet niet of honden elkaar beschermen, Mowgli en Gipsy deden dit in ieder geval niet. Toen Gizmo aangevallen werd door een herder hield Gipsy zich afzijdig. En toen Gizmo later zwaar gewond raakte tijdens een aanval van een andere hond, bemoeide Mowgli zich er niet mee. Misschien speelde het mee dat ze beiden teefjes zijn en Gizmo een reutje.
Wel zal Mowgli mij beschermen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:
Tara schreef: En hier staat de roedel elkaar beslist half, als er eentje mot krijgt met een andere hond, dan is de rest er als de kippen bij om daar wat aan te gaan doen.
Hier thuis heet dat 'ganging up' :mrgreen: Lekker mee-matten.

Mee-matten heb ik nooit ervaring mee gehad, tot ik Bonnie kreeg. Die vindt het énig om mee te rellen. Wel altijd met de winnende partij, uiteraard. :tongue:
Ik lijn haar dus altijd standaard aan als ik zie dat er honden mot met elkaar krijgen.
Kyra en Lyndie en al mijn vorige collies hebben dat gedrag absoluut niet. Zodra er ergens iets aan de hand is, maken ze resoluut rechtsomkeert. Alleen Gina tolereerde geen ongein, of ze de honden nou kende of niet. Die drong zich tussen de strijdende partijen en toeterde keihard in diverse oren 'Dat Zij Zulk Onbeschaafd Gedrag Niet Tolereerde!'
Over een regelneverige herder gesproken. :lol1:

Het claimen van een hond ken ik alleen van Lyndie. Die claimt Bonnie als zijnde háár hond. Bonnie mag dus ook niet spelen met andere honden. Vindt zij tenminste.
Omdat zij uiteraard niet zo snel is als Bonnie wacht ze dan ook tot Bonnie langs raced en bijt haar dan in de kont. Die zich er overigens niks van aantrekt.
Ik lig iedere keer weer dubbel als dat gebeurt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”