Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lichte lange lijn

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Re: Lichte lange lijn

Ongelezen bericht door Sanchis »

Lucia schreef:Ik heb ook aan een waslijn zitten denken inderdaad, maar die zijn zo glad dat ik de knoop die ik dan in het tuig maak om het vast te maken (of aan een musketonhaak) niet vertrouw. Bij mij glijden ze dan los en ik weet zo snel nog niet wat ik daarop moet bedenken.
Gewoon een paalsteek, die gaat echt niet zomaar los en je krijgt hem er ook altijd weer uit.
Gewoon een goed knoopje leren, dat is alles. ... :U:
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Kruimel53 schreef:
Tara schreef:
Hamilton schreef:Dyneema is ook prettig spul, te koop bij watersport winkels

dit vond ik over Dyneema

Dyneema lijn wordt veel gebruikt in de watersport. Dyneema is een sterke kuststofvezel op basis van polyethaan en kenmerkt zich door een zeer hoge breekkracht en licht gewicht. Daarnaast neemt dyneema geen water op. Daar waar hoge eisen worden gesteld kunt u het beste kiezen voor een dyneema lijn.
Dat lijkt me wel wat, ik ga eens even kijken of de schoenmaker daar een beetje knap een musketon of karabijn aan kan bevestigen. :ok:
Kan ik ook :pffff:
Misschien kun je er een handeltje van maken, ik heb ook alvast interesse :ok:
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Hamilton schreef:Dyneema is ook prettig spul, te koop bij watersport winkels

dit vond ik over Dyneema

Dyneema lijn wordt veel gebruikt in de watersport. Dyneema is een sterke kuststofvezel op basis van polyethaan en kenmerkt zich door een zeer hoge breekkracht en licht gewicht. Daarnaast neemt dyneema geen water op. Daar waar hoge eisen worden gesteld kunt u het beste kiezen voor een dyneema lijn.
Dit lijkt me ook nog wel wat inderdaad, bedankt :ok:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Kruimel53 schreef:Biothane is idd zwaarder dan de Niggeloh lijn maar niet zo heel veel. De hoofdstellen van de pony's zijn ervan gemaakt, ideaal spul voor mij (geen onderhoud :lol1: alleen af en toe ff onder de kraan met een borstel). De lijnen met rubber vind ik zelf teveel frictie hebben, ondanks dat ze licht zijn. Fijn voor een lijn die je in de hand hebt maar minder voor een sleeplijn, die heb ik liever glad zodat hij niet het halve bos meesleept. Biothane en Niggeloh zijn allebei vrij stug waardoor ze niet knopen, da's ook weer heel handig voor een sleeplijn. Dunne waslijn knoopt wel en is naar om vast te houden áls dat een keer moet; dikkere lijn houdt net wat fijner vast.

Nylon of polypropyleenlijnen van de bergsportzaak zijn prima voor klimmen en liggen fijn in de hand maar zijn wel zwaarder, en de dunne varianten verknopen dan weer makkelijker. Ze nemen ook vocht op en worden dan helemaal zwaar.
Hoe maak je die lijn van Niggeloh vast aan een tuig (met ring bovenop de rug)? Als ik naar de plaatjes kijk dan lijkt het alsof er een soort leren halsband aan de lijn vast is gemaakt?

Ik zit nu ook te twijfelen, Biothane of Niggeloh. Lichtgewicht is wel fijn, want hij zit vaak voor de zekerheid in de tas mee voor onze dagtochten. Is er iets te zeggen over welke sneller slijt? Bijvoorbeeld als het ook gaat slepen over grindpaden etc?
runninggirl
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
runninggirl schreef:
Kruimel53 schreef:Biothane is idd zwaarder dan de Niggeloh lijn maar niet zo heel veel. De hoofdstellen van de pony's zijn ervan gemaakt, ideaal spul voor mij (geen onderhoud :lol1: alleen af en toe ff onder de kraan met een borstel). De lijnen met rubber vind ik zelf teveel frictie hebben, ondanks dat ze licht zijn. Fijn voor een lijn die je in de hand hebt maar minder voor een sleeplijn, die heb ik liever glad zodat hij niet het halve bos meesleept. Biothane en Niggeloh zijn allebei vrij stug waardoor ze niet knopen, da's ook weer heel handig voor een sleeplijn. Dunne waslijn knoopt wel en is naar om vast te houden áls dat een keer moet; dikkere lijn houdt net wat fijner vast.

Nylon of polypropyleenlijnen van de bergsportzaak zijn prima voor klimmen en liggen fijn in de hand maar zijn wel zwaarder, en de dunne varianten verknopen dan weer makkelijker. Ze nemen ook vocht op en worden dan helemaal zwaar.
Hoe maak je die lijn van Niggeloh vast aan een tuig (met ring bovenop de rug)? Als ik naar de plaatjes kijk dan lijkt het alsof er een soort leren halsband aan de lijn vast is gemaakt?

Ik zit nu ook te twijfelen, Biothane of Niggeloh. Lichtgewicht is wel fijn, want hij zit vaak voor de zekerheid in de tas mee voor onze dagtochten. Is er iets te zeggen over welke sneller slijt? Bijvoorbeeld als het ook gaat slepen over grindpaden etc?
De musketon van de Niggeloh-lijn zit met een leren riempje met gesp vat aan de lijn zelf. Zo kun je hem vervangen mocht 'ie het begeven.
Mijn Niggeloh-lijn heeft een paar maanden dienst gedaan als sleeplijn en is niet noemenswaardig gesleten.
Over Biothane kan ik alleen zeggen dat mijn oudste hoofdstel nu een jaar of 10 in gebruik is en hoegenaamd niet slijt, of stugger wordt.
Dankje :ok:
runninggirl
Zeer actief

Ik heb uiteindelijk een lange lijn van Biothane (beta) besteld hier: http://www.bio-leine.de/biothane-schlepp-leinen.html#
De lengte, het handvat, de haak, de kleur, alles kon je zelf uitkiezen.

De lijn vind ik erg prettig in gebruik, er zullen echt geen knopen in komen (daar is het te stug voor) maar het ligt heerlijk in de hand, voelt echt als een soort leer aan. Een stuk lichter van gewicht dan de katoenen lijn, helemaal omdat deze geen water opneemt.
Nu maar hopen dat ie lang mee gaat want we gebruiken 'm zo goed als dagelijks.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Kruimel53 schreef:
runninggirl schreef:

De musketon van de Niggeloh-lijn zit met een leren riempje met gesp vat aan de lijn zelf. Zo kun je hem vervangen mocht 'ie het begeven.
Mijn Niggeloh-lijn heeft een paar maanden dienst gedaan als sleeplijn en is niet noemenswaardig gesleten.
Over Biothane kan ik alleen zeggen dat mijn oudste hoofdstel nu een jaar of 10 in gebruik is en hoegenaamd niet slijt, of stugger wordt.
Bij mij zat er alleen het riempje aan de niggeloh lijn, geen musketon. Die heb ik er zelf aan vast gemaakt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”