Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mag een kind alleen de hond uitlaten???
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Mag een kind alleen de hond uitlaten???
Ik zie het helaas regelmatig en nee, ik vind dat geen goe didee.
Hier loopt een jongen van pakweg 7, 8 jaar met een soort Saarloos. Nu nog een maand of 5-6, maar straks natuurlijk een enorm kalf.
En laatst had ik bijna een FB-pup onder de auto, liep een meisje mee aan de flex en die laat dat beestje zo op straat lopen. Het was aan het schemeren en dat pupje is heel donker dus ik zag hem haast niet. Ging maar net goed.
Kinderen zien zulke dingen niet, totaal onverantwoord dus!
Hier loopt een jongen van pakweg 7, 8 jaar met een soort Saarloos. Nu nog een maand of 5-6, maar straks natuurlijk een enorm kalf.
En laatst had ik bijna een FB-pup onder de auto, liep een meisje mee aan de flex en die laat dat beestje zo op straat lopen. Het was aan het schemeren en dat pupje is heel donker dus ik zag hem haast niet. Ging maar net goed.
Kinderen zien zulke dingen niet, totaal onverantwoord dus!
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ligt aan het kind en ligt aan de hond. Maar 5 jaar is belachelijk natuurlijk.
Onze dochter laat sinds een jaar of anderhalf Izzy uit en dat gaat prima. Is begonnen met even een snel rondje om de sloot voor we weg moesten en nu mag ze een kleine ronde doen. Izzy weegt maar 12kg en dat houdt dochter makkelijk. Er is 1 hond waarbij ze van mij linea recta om moet keren en dat doet ze ook braaf. Izzy mag niet los en loopt aan een jachtlijntje. Ik weet dat mijn dochter weet hoe Izzy is, dat ze haar kort neemt bij het passeren van bepaalde honden en dan netjes aandacht vraagt. Ze is ook niet bang om tegen mensen te zeggen dat ze hun hond bij zich moeten houden (op een fatsoenlijke toon
) omdat Izzy aangelijnd niet alles leuk vindt.
Onze dochter laat sinds een jaar of anderhalf Izzy uit en dat gaat prima. Is begonnen met even een snel rondje om de sloot voor we weg moesten en nu mag ze een kleine ronde doen. Izzy weegt maar 12kg en dat houdt dochter makkelijk. Er is 1 hond waarbij ze van mij linea recta om moet keren en dat doet ze ook braaf. Izzy mag niet los en loopt aan een jachtlijntje. Ik weet dat mijn dochter weet hoe Izzy is, dat ze haar kort neemt bij het passeren van bepaalde honden en dan netjes aandacht vraagt. Ze is ook niet bang om tegen mensen te zeggen dat ze hun hond bij zich moeten houden (op een fatsoenlijke toon

- kipo
- Zeer actief
Toen ik 2 was, kreeg mijn vader een nieuwe (werk-)hond, een mechelaar van 4. Die heb ik toen uit de auto gehaald, omhelsd en meegenomen, terwijl mijn ouders met de buren stonden te kletsen
. Toen ik 6 was, mocht ik met die hond gaan wandelen, waar wij woonden liet niemand z'n hond naar een ander toe gaan en deze hond luisterde zelfs naar mij verschrikkelijk goed. Die liep dus ook geregeld los met me mee. De hond die daarna kwam heb ik tot zijn 14e nooit uit mogen laten, die was minder betrouwbaar en enorm sterk.
Dus, voor mij hangt het af van het kind, de hond en de omgeving, maar 5-6 jaar vind ik ook echt te jong. Dat was 30 jaar geleden toch anders dan nu (en nu vind ik het van mijn ouders ook niet bijzonder verantwoord, maar toen vond ik dat ik dat prima kon
).

Dus, voor mij hangt het af van het kind, de hond en de omgeving, maar 5-6 jaar vind ik ook echt te jong. Dat was 30 jaar geleden toch anders dan nu (en nu vind ik het van mijn ouders ook niet bijzonder verantwoord, maar toen vond ik dat ik dat prima kon

- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
kort en bondig nee. nu heb ik zelf geen kinderen maar ook andere kinderen hoevenniet te vragen om mijn honden uit te laten. al zal de hond zelf niks doen, als ze een andere hond tegen komen die wel wat doet heb je de poppen aan het dansen.
het is het dochtertje van een vriendin overkomen. ze was 9 jaar jong toen ze hun schnauzer uit ging laten, er komt een andere hond aan en klapt boven op de schnauzer. gelukkig heeft de schnauzer het overleefd maar wel met gigantische verwondingen. kind heeft er echt nachtmerries van gehad.
ellen
het is het dochtertje van een vriendin overkomen. ze was 9 jaar jong toen ze hun schnauzer uit ging laten, er komt een andere hond aan en klapt boven op de schnauzer. gelukkig heeft de schnauzer het overleefd maar wel met gigantische verwondingen. kind heeft er echt nachtmerries van gehad.
ellen
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik heb hier in de straat helaas al meerdere kinderen met honden zien lopen, die ze dus ook niet konden houden toen ze mijn honden gespot hadden
Een golden retriever reu aan de overkant die het kind gewoon mee sleurde en zelfs snapte naar het kind dat hem tegen probeerde te houden... Hond kwam op hoge poten en grommend op mijn honden af, heb hem weg kunnen brullen gelukkig.
Gisteren liep met mijn dus weer buiten, ja ik loop met krukken, maar ik kan ze nog steeds houden. Stond er een klein meisje om de hoek met een wit fluffy hondje dat woest naar mijn honden aan het blaffen was en het meisje heel veel moeite moest doen hem vast te houden. Ik ben snel de andere kant opgelopen, haar nog lang horen schreeuwen naar het hondje, tot dat schreeuwen ineens nog hysterischer werd. Ze had het hondje losgelaten en die was nu luid blaffend onderweg naar die van mij
om ze op twee meter afstand flink uit te schelden. Gelukkig was er een behulpzame buurvrouw die het hondje daar weghaalde.
Vanochtend hetzelfde hondje, nu met haar broertje, broertje kon op zich het hondje houden, maar liet het gewoon op het einde van de flex lopen, nog immer flink blaffend naar mijn honden en er ook gewoon vlak langs lopen e een beetje dommig kijkend naar mijn honden.
Een golden retriever reu aan de overkant die het kind gewoon mee sleurde en zelfs snapte naar het kind dat hem tegen probeerde te houden... Hond kwam op hoge poten en grommend op mijn honden af, heb hem weg kunnen brullen gelukkig.
Gisteren liep met mijn dus weer buiten, ja ik loop met krukken, maar ik kan ze nog steeds houden. Stond er een klein meisje om de hoek met een wit fluffy hondje dat woest naar mijn honden aan het blaffen was en het meisje heel veel moeite moest doen hem vast te houden. Ik ben snel de andere kant opgelopen, haar nog lang horen schreeuwen naar het hondje, tot dat schreeuwen ineens nog hysterischer werd. Ze had het hondje losgelaten en die was nu luid blaffend onderweg naar die van mij

Vanochtend hetzelfde hondje, nu met haar broertje, broertje kon op zich het hondje houden, maar liet het gewoon op het einde van de flex lopen, nog immer flink blaffend naar mijn honden en er ook gewoon vlak langs lopen e een beetje dommig kijkend naar mijn honden.

-
- Zeer actief
tja ik kon dat vroegah ook, maar ik vind het bewust zijn van de meeste kinderen en volwassenen- als t over honden gaat- toch net even wat minder dan vrougahkipo schreef:Toen ik 2 was, kreeg mijn vader een nieuwe (werk-)hond, een mechelaar van 4. Die heb ik toen uit de auto gehaald, omhelsd en meegenomen, terwijl mijn ouders met de buren stonden te kletsen. Toen ik 6 was, mocht ik met die hond gaan wandelen, waar wij woonden liet niemand z'n hond naar een ander toe gaan en deze hond luisterde zelfs naar mij verschrikkelijk goed. Die liep dus ook geregeld los met me mee. De hond die daarna kwam heb ik tot zijn 14e nooit uit mogen laten, die was minder betrouwbaar en enorm sterk.
Dus, voor mij hangt het af van het kind, de hond en de omgeving, maar 5-6 jaar vind ik ook echt te jong. Dat was 30 jaar geleden toch anders dan nu (en nu vind ik het van mijn ouders ook niet bijzonder verantwoord, maar toen vond ik dat ik dat prima kon).

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Veel en veel te jong.
Al zou het kind de hond wel kunnen houden, je weet niet wat je tegen komt aan 'aardige' honden of andere onverwachtse dingen. Een kind kan hier veel te weinig op inspelen.
Ben wel voorstander van zulke jonge kinderen gelijk mee te laten lopen met de ouders, dat ze kunnen leren hoe het moet (even ervan uitgaande dat de ouders het goede voorbeeld geven)
Kwam hier pas een jongen(jaar of 12) tegen met een grote labrador reu. Ontzettende lieve (oudere) hond, liep braaf.
Maar het kind had bedacht dat de hond moest zitten, en na vele malen zeggen, ging hij het commando schreeuwen en erbij stampen, aan de riem trekken
Toen de hond het nog niet deed, sloeg hij hem maar op de kop.
pfttt... en ik weet dat er ook volwassen zijn die er niet mee om kunnen gaan, maar dit vind ik wel heel fout
Al zou het kind de hond wel kunnen houden, je weet niet wat je tegen komt aan 'aardige' honden of andere onverwachtse dingen. Een kind kan hier veel te weinig op inspelen.
Ben wel voorstander van zulke jonge kinderen gelijk mee te laten lopen met de ouders, dat ze kunnen leren hoe het moet (even ervan uitgaande dat de ouders het goede voorbeeld geven)
Kwam hier pas een jongen(jaar of 12) tegen met een grote labrador reu. Ontzettende lieve (oudere) hond, liep braaf.
Maar het kind had bedacht dat de hond moest zitten, en na vele malen zeggen, ging hij het commando schreeuwen en erbij stampen, aan de riem trekken
Toen de hond het nog niet deed, sloeg hij hem maar op de kop.
pfttt... en ik weet dat er ook volwassen zijn die er niet mee om kunnen gaan, maar dit vind ik wel heel fout
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Ik ben er geen voorstander van.
Hier in de buurt loopt een meisje van een jaar of elf met een bordeauxdog en een meisje van de zelfde leeftijd met twee staffords. Inmiddels hebben ze een van de staffords weg gedaan. Bij een kind van deze leeftijd is de kans groot dat ze de hond(en) niet in bedwang kan houden wanneer ze die van mij in het oog krijgen. Ik probeer ze te ontlopen en de beide meisjes doen het zelfde als ze mij zien.
Hier in de buurt loopt een meisje van een jaar of elf met een bordeauxdog en een meisje van de zelfde leeftijd met twee staffords. Inmiddels hebben ze een van de staffords weg gedaan. Bij een kind van deze leeftijd is de kans groot dat ze de hond(en) niet in bedwang kan houden wanneer ze die van mij in het oog krijgen. Ik probeer ze te ontlopen en de beide meisjes doen het zelfde als ze mij zien.

Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Liesbeth
- Zeer actief
Wat mij betreft niet
.Het is voor de meeste kinderen (zelfs voor jongelui ouder dan 12) onverantwoord om honden uit te laten, gewoonweg omdat ze in moeilijkere situaties moeite hebben om die goed in te schatten en mee om te gaan.
Ik zou, als ouder, nooit de verantwoordelijkheid voor de hond(en) in de handen van een kind willen leggen. Mijn honden, mijn verantwoordelijkheid.
Een paar jaar geleden hoorde ik een jongen hysterisch gillen in het loslooppark naast mijn huis. Toen ik bij hem aankwam (joch van een jaar of 10) zag ik dat hij stond te schreeuwen naar een hond (middenslagje) die lekker losliep en het er van nam. Bleek dat dat niet hoorde, maar de hond had zich uit de halsband gewurmd.
Kind was helemaal in paniek en wist niets beters te doen dan hysterisch gillend die hond bij zich te 'commanderen', die uiteraard niet kwam.
Ik heb de jongen weten te kalmeren en verteld dat ik hem zou helpen. Met een paar lekkere brokjes, die ik gauw van huis had gehaald, de hond bij ons gelokt en weer aan kunnen lijnen. De halsband wel een gaatje strakker gedaan
.
Er was totaal geen gevaar voor kind of hond, maar wat dat joch in paniek
. Moet er niet aan denken dat de hond aangevallen zou zijn door een andere hond, dan had dat joch er echt een behoorlijk trauma aan over gehouden.

Ik zou, als ouder, nooit de verantwoordelijkheid voor de hond(en) in de handen van een kind willen leggen. Mijn honden, mijn verantwoordelijkheid.
Een paar jaar geleden hoorde ik een jongen hysterisch gillen in het loslooppark naast mijn huis. Toen ik bij hem aankwam (joch van een jaar of 10) zag ik dat hij stond te schreeuwen naar een hond (middenslagje) die lekker losliep en het er van nam. Bleek dat dat niet hoorde, maar de hond had zich uit de halsband gewurmd.
Kind was helemaal in paniek en wist niets beters te doen dan hysterisch gillend die hond bij zich te 'commanderen', die uiteraard niet kwam.
Ik heb de jongen weten te kalmeren en verteld dat ik hem zou helpen. Met een paar lekkere brokjes, die ik gauw van huis had gehaald, de hond bij ons gelokt en weer aan kunnen lijnen. De halsband wel een gaatje strakker gedaan

Er was totaal geen gevaar voor kind of hond, maar wat dat joch in paniek

Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Er loopt hier sinds kort ook een meisje van een jaar of 8 met een amerikaanse bulldog achtige reu.
Ik heb de hond eerder zien uitvallen naar andere honden, en ik moet er niet aan denken als dat gebeurd als zij er mee loopt
En hoewel kinderen regelmatig vragen of ze met mijn hond mogen lopen, doe ik het niet, ik moet er niet aan denken dat het een keertje mis gaat.
Ik heb de hond eerder zien uitvallen naar andere honden, en ik moet er niet aan denken als dat gebeurd als zij er mee loopt

En hoewel kinderen regelmatig vragen of ze met mijn hond mogen lopen, doe ik het niet, ik moet er niet aan denken dat het een keertje mis gaat.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het ligt aan de hond en aan het kind en diens leeftijd denk ik,maar met sommige honden en kinderen lijkt het mij geen goed idee
Mijn dochter had een eigen hondje op jonge leeftijd en daar ging ze wel mee naar buiten en mee wandelen,uiteraard was ze toen geen vijf.
Ik kwam laatst een jong knulletje tegen ,een jaar of tien gok ik ,met een loslopende herder.
Op het moment dat hij mij zag ,met aangelijnde hond ,liet hij de herder bij zich komen en keurig zitten terwijl ik passeerde.
Het zag er zo leuk en goed uit ,ik gaf hem dan ook een complimentje vond het echt leuk om te zien.
Mijn dochter had een eigen hondje op jonge leeftijd en daar ging ze wel mee naar buiten en mee wandelen,uiteraard was ze toen geen vijf.
Ik kwam laatst een jong knulletje tegen ,een jaar of tien gok ik ,met een loslopende herder.
Op het moment dat hij mij zag ,met aangelijnde hond ,liet hij de herder bij zich komen en keurig zitten terwijl ik passeerde.
Het zag er zo leuk en goed uit ,ik gaf hem dan ook een complimentje vond het echt leuk om te zien.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Hier in het dorp gaat het helemaal heerlijk. Daar worden forse staffords (of kruisingen daarvan) door zeer jonge kinderen uitgelaten. Joepie. Ik ga altijd maar snel de andere kant uit. Dit vind ik sowieso al geen honden die door kinderen uitgelaten moeten worden. Veel kinderen hebben geen flauw idee wat te doen en lopen maar met een hond. Stel dat er iets verkeerd gaat, zal het dus ook echt verkeerd gaan.
Je hebt natuurlijk ook kleine gezellige hondjes, die gewoon meehobbelen. Maar goed, dan nog. Het gros van de kinderen is gewoon te jong om te weten wat te doen als er iets verkeerd gaat.
Natuurlijk zijn er kinderen die het wel kunnen, maar die heb ik hier nog niet zien lopen.
Je hebt natuurlijk ook kleine gezellige hondjes, die gewoon meehobbelen. Maar goed, dan nog. Het gros van de kinderen is gewoon te jong om te weten wat te doen als er iets verkeerd gaat.
Natuurlijk zijn er kinderen die het wel kunnen, maar die heb ik hier nog niet zien lopen.
- iones
- Zeer actief
Kinderen van vijf zijn wel heel erg zonder erg en overzien geen consequenties. Ik denk dat vijf jaar toch wel te jong is om met een hondje te gaan wandelen. Dan moet er een volwassene bij zijn.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Ik snap het soms ook helemaal niet. Er woont hier in de straat een hond-agressieve rottweiler, ik loop er nooit op mijn gemak langs. De vrouw kan haar maar net houden en heeft al eens op straat gelegen. Nu zag ik tot mijn schrik een buurmeisje met dat beest lopen, ik kon nog snel de andere kant op, maar moet er niet aan denken wat er gebeurt als ik ze opeens tegenkom.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Ik sluit me hier bij aan. Vind het onverantwoordelijk!thom schreef:Daar kan ik heel kort over zijn, nee.
Kan 2 kanten op, of de hond van het kind grijpt bv een andere hond of de hond word gegrepen.
In beide gevallen weet een jong kind geen raad.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ach, zoals ik al zei: het hangt heel erg van hond(en) en kind af. Mijn zoon laat onze honden al 5 jaar uit, vanaf zijn tiende. En dat doet hij heel erg goed.
Zo goed, dat hij hier in de buurt al een soortement eigen uitlaatcentrale is begonnen.
Hij is er nl. achtergekomen dat het stukken beter betaalt om honden uit te laten dan folders rond te brengen. Hij rekent 2,50 per half uur per hond en er zijn aardig wat mensen die maar al te graag hem hun hond laat uitlaten omdat ze weten dat hij heel verantwoordelijk is.
Zo goed, dat hij hier in de buurt al een soortement eigen uitlaatcentrale is begonnen.

Hij is er nl. achtergekomen dat het stukken beter betaalt om honden uit te laten dan folders rond te brengen. Hij rekent 2,50 per half uur per hond en er zijn aardig wat mensen die maar al te graag hem hun hond laat uitlaten omdat ze weten dat hij heel verantwoordelijk is.

-
- Zeer actief
ik kijk maar gewoon naar mijn eigen kinderen en nee, dat is niet handig.
zie hier wel buurkinderen met boomertjes sleuren maar dat zou ik niet willen voor een hond.
ze mochten een keer van een buurman die zelf geen zin had het hondje uitlaten maar toen ben ik gewoon meegegaan.
blij om ook want we kwamen best veel tegen onderweg en dat was niet allemaal positief.
oudste zou het wel netjes doen maar je weet nooit wat ze tegenkomen onderweg.
zie hier wel buurkinderen met boomertjes sleuren maar dat zou ik niet willen voor een hond.
ze mochten een keer van een buurman die zelf geen zin had het hondje uitlaten maar toen ben ik gewoon meegegaan.
blij om ook want we kwamen best veel tegen onderweg en dat was niet allemaal positief.
oudste zou het wel netjes doen maar je weet nooit wat ze tegenkomen onderweg.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Dat vind ik niet. Als je zo jong bent weet je in bepaalde situaties niet hoe je moet handelen. Dus hij zou mijn hond niet meekrijgen.
Hoewel ik zijn keuze voor bijbaantje wel snap, voor hem wel leuk.
Hoewel ik zijn keuze voor bijbaantje wel snap, voor hem wel leuk.
Laatst gewijzigd door mmartinn op 12 mar 2014 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Och nu je het zegt, toen ik een jaar of 15 was heb ik ook ooit met mijn nichtje een honden uitlaatservice 'opgezet' flyers geprint en op de foto geweest met mijn oma's maltezer, heel profi
. Flyers uitgedeeld in het dorp en mijn opa heeft destijds nog eens een advertentie in het dorpskrantje gezet voor ons. Haha nu ik er aan terug denk was het best wel sneu want niemand heeft gereageerd (wat ik nu ook snap), behalve een vieze man die denk ik op wat anders uit was...
Maargoed een jaar of 15 is zeker wat anders dan een jaar of 5/6..

Maargoed een jaar of 15 is zeker wat anders dan een jaar of 5/6..
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
5 Jaar vind ik wel heel erg jong.
Boven de 10, afhankelijk van hond en kind. Wel de eerste keren meegaan en goed doorspreken wat wel en niet te doen bij een conflict met een andere hond. Hoewel dit voor volwassenen al vaak te moeilijk is
Dus eigenlijk liever niet.
Met 18 mag je roken en drinken. Moah, dan ook maar af en toe hond uitlaten indien er zin naar is. Zolang de hond maar niet aangeschaft is voor het kind.
Net zoals bij knaagdieren: Jantje verschonen en nu! Brrrr.....moet er niet aan denken.
Vroegah moest ik de DH 's morgens voor school uitlaten.
Hij had om de hoek een grote rivaal lopen. Toch wist ik (met ca 8 jaar jong), een conflict te vermijden.
Tegenwoordig lopen er veeeeeeeeul meer honden rond. Situaties veranderen.
Boven de 10, afhankelijk van hond en kind. Wel de eerste keren meegaan en goed doorspreken wat wel en niet te doen bij een conflict met een andere hond. Hoewel dit voor volwassenen al vaak te moeilijk is

Dus eigenlijk liever niet.
Met 18 mag je roken en drinken. Moah, dan ook maar af en toe hond uitlaten indien er zin naar is. Zolang de hond maar niet aangeschaft is voor het kind.
Net zoals bij knaagdieren: Jantje verschonen en nu! Brrrr.....moet er niet aan denken.
Vroegah moest ik de DH 's morgens voor school uitlaten.
Hij had om de hoek een grote rivaal lopen. Toch wist ik (met ca 8 jaar jong), een conflict te vermijden.
Tegenwoordig lopen er veeeeeeeeul meer honden rond. Situaties veranderen.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik kies hier geregeld een ander pad, omdat ik dan een kind met hond zie lopen. Dan heb ik het over 5-8 jaar. Eentje zelfs met een een witte herder reu, die alleen drie keer per dag dat blokje om het grasveld hiervoor krijgt.
Maar die heeft een speciaal tuig om, zodat ie niet kan trekken ( uitleg van moeder ). Hangt gedeeltelijk voor de voorpoten, ik heb het nog niet goed gezien.
Ik geloof best dat dat andere jongetje wat ik ook geregeld zie, zijn Jack Russel best kan houden. Maar die moet maar net een verkeerde tegenkomen, dus nee ik vind het niet kunnen.
Ligt wel aan je woonsituatie, het kind en de hond. Maar 5 tot ..zeg 10 vind ik nog wel te jong.

Maar die heeft een speciaal tuig om, zodat ie niet kan trekken ( uitleg van moeder ). Hangt gedeeltelijk voor de voorpoten, ik heb het nog niet goed gezien.
Ik geloof best dat dat andere jongetje wat ik ook geregeld zie, zijn Jack Russel best kan houden. Maar die moet maar net een verkeerde tegenkomen, dus nee ik vind het niet kunnen.
Ligt wel aan je woonsituatie, het kind en de hond. Maar 5 tot ..zeg 10 vind ik nog wel te jong.
-
- Zeer actief
Het gaat er niet alleen om of het kind de eigen hond goed onder controle heeft en daar goed mee om kan gaan.
Minstens net zo belangrijk is het feit dat een zo jong kind nog niet bijna de risico's van verkeer / andere mensen / andere honden in kan schatten. En bij vervelende situaties onvoldoende daadkrachtig kan ingrijpen. Sommige volwassenen kunnen al niet 2 honden uit elkaar trekken (en ik weet niet of ik dat kan) laat staan een kind.
Om die redenen vind ik het laten uitlaten van honden door een kind onverantwoord.
Mocht er iets gebeuren wat lijkt op een bijtincident zou het zomaar zo kunnen zijn dat de verantwoordelijkheid in alle gevallen rust op de ouders van het zo jonge kind. Met als argument "als de ouders verantwoordelijk hadden gehandeld hadden ze het kind niet met de hond naar buiten gestuurd".
Vanaf gemiddeld een jaar of 15 wordt dat anders. Er zijn uitzonderingen naar boven en naar beneden uiteraard maar onder de 10 zou ik willen dat het verboden is bij wet. Maar dat zal er wel niet van komen.
Het is aan mij nooit gevraagd (gek.. eigenlijk
maar ik zou mijn honden nooit aan een kind meegeven om mee te wandelen. Overigens.. ook niet zomaar elke volwassene 
Suzanne
Minstens net zo belangrijk is het feit dat een zo jong kind nog niet bijna de risico's van verkeer / andere mensen / andere honden in kan schatten. En bij vervelende situaties onvoldoende daadkrachtig kan ingrijpen. Sommige volwassenen kunnen al niet 2 honden uit elkaar trekken (en ik weet niet of ik dat kan) laat staan een kind.
Om die redenen vind ik het laten uitlaten van honden door een kind onverantwoord.
Mocht er iets gebeuren wat lijkt op een bijtincident zou het zomaar zo kunnen zijn dat de verantwoordelijkheid in alle gevallen rust op de ouders van het zo jonge kind. Met als argument "als de ouders verantwoordelijk hadden gehandeld hadden ze het kind niet met de hond naar buiten gestuurd".
Vanaf gemiddeld een jaar of 15 wordt dat anders. Er zijn uitzonderingen naar boven en naar beneden uiteraard maar onder de 10 zou ik willen dat het verboden is bij wet. Maar dat zal er wel niet van komen.
Het is aan mij nooit gevraagd (gek.. eigenlijk

Suzanne
-
- Zeer actief
ik denk dat ze er graag vanaf zijn en dat t vooral errug makkelijk is, je wilt een hond, dan Lopen krenglieke schreef:Ach, zoals ik al zei: het hangt heel erg van hond(en) en kind af. Mijn zoon laat onze honden al 5 jaar uit, vanaf zijn tiende. En dat doet hij heel erg goed.
Zo goed, dat hij hier in de buurt al een soortement eigen uitlaatcentrale is begonnen.![]()
Hij is er nl. achtergekomen dat het stukken beter betaalt om honden uit te laten dan folders rond te brengen. Hij rekent 2,50 per half uur per hond en er zijn aardig wat mensen die maar al te graag hem hun hond laat uitlatenomdat ze weten dat hij heel verantwoordelijk is.

en vooral mensen die t wel errug makkelijk vinden zullen zeggen, ja t hangt van t kind af.
tot ze een hond agressieve hond tegen komen die niet tegen gehouden wordt door de baas ( want t baasje heeft een hernia of zo

want ja die wonen niet allemaal in Canada
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik vind het helemaal niks! Vooral ondoordacht! Je eigen hond kan nog zo lief/rustig/klein zijn er lopen ook andere honden rond met niet altijd even oplettende bazen. Er kunnen nu eenmaal heftige dingen gebeuren met honden onderling. Je kind zal maar alleen komen te staan tijdens n honden gevecht. Kinderen willen honden meestal ook niet loslaten als er wat gebeurd. Heb het vaak genoeg zien gebeuren, hond schrikt, ziet wat leuks en zet het op n rennen. Kinderen laten niet zomaar los wat je ze ook verteld. Dat kan hele lelijke wonden opleveren. Nee niet zonder begeleiding wat mij betreft. Miss pubers, maar ook daarvan weet ik uit eigen ervaring dat dat voor de hond niet altijd even leuk is.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
vind ik wel erg jong uberhoud om alleen buiten te lopen.
Maar anders ligt het natuurlijk aan de hond omgeving en kind of het kan.
Maar anders ligt het natuurlijk aan de hond omgeving en kind of het kan.
- Jackira
- Zeer actief
Er loopt hier een jongetje van een jaar of 10 met een grote gespierde stafford. En als ik die zie dan ben ik niet blij als ik met Buck buiten loop. Als de dood dat die honden elkaar zien want hij houdt die hond nooit natuurlijk. Ik duik dan gelijk achter een paar geparkeerde auto's en maak me uit de voeten.
Maar ook een klein hondje kan voor mij niet door een kind uitgelaten worden. Er kan van alles gebeuren en zo'n kind kan niet altijd goed reageren omdat ze dat vermogen nog niet hebben.
Maar ook een klein hondje kan voor mij niet door een kind uitgelaten worden. Er kan van alles gebeuren en zo'n kind kan niet altijd goed reageren omdat ze dat vermogen nog niet hebben.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Nou, preciesmaart schreef:een kind van 5 alleen op straatmet of zonder hond zou me niet uitmaken, een kind van die leeftijd alleen laten lopen vind ik nogal apart

Verder vind ik dat kinderen best een makkelijke hond kunnen uitlaten zodra ze een beetje verstand hebben. Bij meisjes dus vanaf een jaar of 10, bij jongens vanaf 18

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Mijn hond laat ik nooit alleen met een kind. Ik kreeg hem toen ik 15 was dus ook nog vrij jong. Mijn uitlaathondje heb ik vanaf mijn 13e of zo uitgelaten, tot ik 16 was. Maar die was best makkelijk.

- Eelke
- Actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Heel slecht idee. Ook al is je eigen hond nog zo te vertrouwen bij een kind, je weet nooit wat er onderweg gebeurt, wie ze tegenkomen of wat dan ook. En ook al is dat kind nog zo verantwoordelijk, een adequate reactie bij een voorval kun je eigenlijk gewoon niet verwachten. Dus niet doen, voor de lieve vrede en voor kinderen en honden zonder gaatjes.
Toen ik 11 ofzo was, liet ik de weimaraner uit de buurt uit, en samen met een vriendinnetje de scottie en westie van de overkant. Is altijd goed gegaan, maar wij woonden dan ook in een wijk waar dat de enige honden waren en er veel natuur en weinig verkeer was. En je had ook geen kind (
) aan die honden.
Op dit moment zou ik Teun niet met iemand anders laten lopen, omdat hij nog zo'n stuiterbal is. Over een paar jaar is dat misschien weer anders, maar dan nog zou hij alleen met een (zorgvuldig gescreende
) volwassene mee mogen.
Toen ik 11 ofzo was, liet ik de weimaraner uit de buurt uit, en samen met een vriendinnetje de scottie en westie van de overkant. Is altijd goed gegaan, maar wij woonden dan ook in een wijk waar dat de enige honden waren en er veel natuur en weinig verkeer was. En je had ook geen kind (

Op dit moment zou ik Teun niet met iemand anders laten lopen, omdat hij nog zo'n stuiterbal is. Over een paar jaar is dat misschien weer anders, maar dan nog zou hij alleen met een (zorgvuldig gescreende

Groetjes van Eelke en Teun
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind dat een kind niet zelfstandig een hond uit kan laten, zeker niet onder de 12/13 jaar, daarna mss als het een verdomd klein hondje is die heel erg makkelijk is maar dan nog vind ik dat een kind de verantwoording niet kan dragen.. de hond zelf kan prima te vertrouwen zijn en erg makkelijk maar je hebt geen invloed op wat de rest doet.