Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Achter paarden aan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Achter paarden aan

Ongelezen bericht door alm@ »

ranetje schreef:In de duinen zitten volgens mij konijnen en geen hazen? :oeps:
De hazen racen hier soms door de straat en zijn echt geen nijntjes :mrgreen:
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Lange lijn werkte bij Layla goed.
Maar echt niet zodanig dat ik d'r los zou klikken bij een paard in het bos: om zich te gedragen was dat directe appél echt wel nodig.
Terwijl ze ook neus aan neus bij paarden bij een weiland kon komen en dan relaxed reageerde.
Voor los in het bos/open terrein zou ik uiteindelijk ook voor de tt hebben gekozen, waarschijnlijk.
Wiel
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Ik lees een paar maal corrigeren omdat de hond achter paarden aanzit. Ik corrigeer omdat de hond een commando wat ze/hij normaal gesproken uitvoert nu door verleiding negeert. Maakt niet uit of het haas, konijn, ree of paard is. Hier=hier, zit=zit.
Wel 1e keren begeleid door deskundige zodat ik mijn aandacht volledig aan de hond kon wijden. In mijn geval bewust onder de hazen gebracht.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Dieber vond het ook altijd nodig om paarden achterna te zitten en met liefde wilde ze ze opeten, echt uitvallen en alles. Terwijl ze al vanaf pup mee gaat naar stal. Op een gegeven moment was mijn eigen paard wel oke maar andere paarden moesten dood.
2 jaar terug in Duitsland ging ze vol achter 2 paarden aan, oh ik was zo pissig toen ze terug kwam en meteen weer de aanval in wilde zetten. Ik kon haar nog net bij haar staart grijpen en heb haar op de grond gegooid en volledig uit gekafferd voor van alles. Was deels mijn schrik. Daarna snapte ze wel dat ze beter niet achter paarden aan kon gaan maar toch kon ze vaak nog niet laten.
Tegenwoordig kan ze loslopen op stal, ze vertrouwd nog steeds niet alle paarden maar gaat niet meer in de aanval. Betekend wel dat ik haar constant in de gaten hou op stal en haar wat onder druk moet zetten bij bepaalde paarden. Ze gaat af en toe mee op buitenrit en loopt dan braaf mee, heeft wel de neiging om mijn paard te gaan drijven.
Maar paarden die we op de hei tegen komen blijven spannend. Zodra ik een paard spot moet ze naast en volg, komt het paard binnen een straal van 25 meter gaat ze aan de lijn.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik gebruik hier je eigen bedacht tactiek ook bij Norah in de vorm van countercondiotionering. Ze ziet iets moeilijks en dan wordt bal afleidmiddel en daarna spelen we met de bal. Ze moest leren niet continue gefocused te blijven, dat werden een paar dagtochten, toen hield ze het niet meer vol haha.

In jou geval zal de hond moet leren zien van paard (dat gedeelte wordt nog wel eens over geslagen en te vroeg met afleiden ingezet) = bal halen bij jou.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

In de tussentijd ben ik eigenlijk geen paard meer tegen gekomen. Ook nog eens verhuisd waar er weinig paarden zijn. Aan ons huis grenst duingebied, waar geen paarden lopen. En tot mijn grote vreugde mogen er geen paarden op het strand tussen 9 uur en 18 uur :cheer: Dat betekend dat we afgelopen dagen heerlijk op het strand te vinden zijn, ondanks alle drukte van mensen en andere honden. Noah haar enige probleem zijn namelijk echt die paarden.

Het probleem is dus niet opgelost, maar wel tijdelijk te voorkomen gelukkig.
Perry en Noah

Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik heb wel eens een verhaal gehoord (voor wat dat waard is) van een groep kennissen die een heel spektakel in scene hadden gezet rond een hond die achter joggers, fietsers en paarden aan ging. 1 persoon ging met de hond op een plek wat spelen etc. en om de zoveel tijd kwam er dan een vriend van hun voorbij als jogger of met de fiets en er was er ook 1 met een paard. Al die voorbijgangers hadden met water gevulde ballonnen bij en als die hond nu begon te donderjagen kreeg hij zo'n gevulde ballon op zijn kop gesmeten. De persoon die al de hele tijd met de hond bezig was deed gewoon niets anders dan leuke balspelletjes etc. Het schijnt toch maar een paar sessies nodig te hebben gehad dat de hond dus niet meer achter fietsers, joggers en paarden aan ging. Hij ging keuzes maken, achter iets aan met risico op een nat pak of lekker met baasje ballen. Liever ballen.

Toevallig las ik in 1 van de blaadjes (geloof die bij de da liggen, daar wil ik even vanaf zijn) iets over waterpistolen en joggers/fietsers.
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Nanna schreef:Ik vind dit een klassiek geval voor een stroomband.
Ik denk dat de hond na twee tikken genezen is van de paardenliefde.
Denk het niet maar daar zullen we in mening van verschillen heb een Mechelaar gehad die gelanceerd is door paard ,en daarna met dezelfde drive achter de volgende te gaan dus daar gaat bandje echt niet bij werken.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Dinos schreef:
Denk het niet maar daar zullen we in mening van verschillen heb een Mechelaar gehad die gelanceerd is door paard ,en daarna met dezelfde drive achter de volgende te gaan dus daar gaat bandje echt niet bij werken.
Nog maar eens: je corrigeert voor het niet opvolgen van een bekend commando. Een knal van een paard heeft hier dus niets mee te maken.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Veenmug schreef:
Dinos schreef:
Nog maar eens: je corrigeert voor het niet opvolgen van een bekend commando. Een knal van een paard heeft hier dus niets mee te maken.
De corrigerende stoot is niets meer of minder als de negatieve trap, als hond in drive zit corrigeer je hem niet met dit, maar goed waarschijnlijk wil je de hond al voor de drive corrigeren en daar is dus zeker geen stroomband voor nodig is mijn mening.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dinos schreef:
Veenmug schreef:
Dinos schreef:
De corrigerende stoot is niets meer of minder als de negatieve trap, als hond in drive zit corrigeer je hem niet met dit, maar goed waarschijnlijk wil je de hond al voor de drive corrigeren en daar is dus zeker geen stroomband voor nodig is mijn mening.
Ja natuurlijk is t voor ervoor.. als de hond eenmaal gaat ben je al veel te laat. En daar werkt een tt prima voor omdat je op afstand kunt corrigeren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het is en blijft een kwestie van appel. Nu zullen mensen roepen dat dat te lastig kan zijn maar met een Duitse herder moet dat kunnen. Er moet een absoluut NEE kunnen bestaan. Ik heb dat met Wuilus kunnen bereiken met het woord HALT! Eerst oefenen aan de lange lijn etc etc. Riep ik halt dan stopte ze op de plaats. Altijd en zelfs als ze op een hond af stoof of als ze uitgedaagd werd. Daarom kon die hond ondanks dat ze moeilijk kon doen overal en altijd los. Halt was de absolute grens.

Want het enige dat hier gebeurd is dat je hond in drift schiet en dan uit appel schiet. Meer niet. En een politiehond kan lossen op commando tijdens burgerbijten en als je een goed getrainde herder achter de boef aan laat gaan moet je hem toch kunnen terugroepen halverwege zijn sprint en in zijn motivatie om te mogen bijten. Appel dus. Dat is het enige.

Stroombanden zijn leuk, hond wordt bang van paarden en gaat vermijdingsgedrag tonen. Want dat roepen de mensen hier. Leer hem de lol van het paard af met stroom. FOUT! Leer hem appel met stroom is dan een betere manier. Want dat je met schokken de drang wegneemt is nog maar ernstig de vraag. Je kan ook de emotie wijzigen en er angst of agressie van maken. Paard is stroom. Minder.....

Ik heb dit weekend mogen zien wat stroom en paarden samen doen. Hond van familie loopt op paarden af van familie. Staart komt in de stroomdraad en hond kon tot dan toe heel erg goed met paarden. Hond krijgt schok tijdens het op de paarden af lopen om even te neuzen. Hond schiet de boomgaard in, krijst alles bij elkaar en is hem bijna gesmeerd. Gevolg, paarden zijn eng. Paarden die rollen moet je besnuffelen en hard tegen blaffen, paarden moet je naar waken, paarden die rennen moet je achterna gaan en waarschuwen met harde blaffen. Dit gedrag was na 1 keer schrikdraad ontstaan terwijl deze hond al jaren met deze paarden kan. Hij rook even aan de neuzen en verder WAREN paarden lucht. Een stroomstoot heeft gevolgen die je niet kan sturen. Elke hond zal er iets anders van maken. Tijdens appel is het een correctie. Los van paarden en emoties. Dan kom je ergens. Ze zal dus eerst getraind moeten worden met TT en dan zal die nadat het gevoel bekend is bij het paardje jagen ingezet moeten worden. Paard, drang om te jagen, ZIT! geen zit is schok. Ik hou totaal niet van deze manier van trainen zelf maar goed.

TT's gebruik je in mijn ogen voor appel en niet voor stemming of hoe het dier een ander dier ervaart. Jij zegt STOP! en je hond MOET stoppen. Ook al loopt daar een paard. Daar heb je als je hard genoeg werkt geen TT voor nodig.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Wanneer je een hond niet met lijn correcties opvoedt, zal een verlengsnoer in de vorm van een TT voor de gehoorzaamheid op afstand niet zo snel nodig zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
Dinos schreef:
Veenmug schreef:
Dinos schreef:(stroomband)Denk het niet maar daar zullen we in mening van verschillen heb een Mechelaar gehad die gelanceerd is door paard ,en daarna met dezelfde drive achter de volgende te gaan dus daar gaat bandje echt niet bij werken.
Ja natuurlijk is t voor ervoor.. als de hond eenmaal gaat ben je al veel te laat. En daar werkt een tt prima voor omdat je op afstand kunt corrigeren.
Omdat je dan kunt corrigeren voor het niet opvolgen van het commando idd.
Het is geen correctie voor het willen gaan achtervolgen van het paard, maar een correctie op het niet opvolgen van het commando "hier" of "blijf"
Dat is de bedoeling in ieder geval van het werken met een stroomband.

Daarvoor moet je dus heel goed kunnen timen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

ranetje schreef: Omdat je dan kunt corrigeren voor het niet opvolgen van het commando idd.
Het is geen correctie voor het willen gaan achtervolgen van het paard, maar een correctie op het niet opvolgen van het commando "hier" of "blijf"

Eens, ik denk ook dat je beter zo kan corrigeren met een TT dan dat je niks zegt en je hond een schok geeft in de buurt van paarden. Dat kan ook werken maar dan loop je wel het risico dat de hond er vervolgens zelf iets van maakt wat niks met de oplossing te maken heeft.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:
laeken schreef:
ranetje schreef: Omdat je dan kunt corrigeren voor het niet opvolgen van het commando idd.

Eens, ik denk ook dat je beter zo kan corrigeren met een TT dan dat je niks zegt en je hond een schok geeft in de buurt van paarden. Dat kan ook werken maar dan loop je wel het risico dat de hond er vervolgens zelf iets van maakt wat niks met de oplossing te maken heeft.
Dit is eigenlijk een beetje het basisprincipe van een TT. Het is helemaal niet de bedoeling om een hond te zappen bij wijze van straf.
Het zou enkel ingezet mogen worden na het niet opvolgen van een commando, enkel op die manier hou je zelf namelijk de regie.
Inderdaad
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:

Precies :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”