Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raseigenschap en teletac. Ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: Raseigenschap en teletac. Ja of nee?

Ongelezen bericht door Manu »

Inge O schreef:
Manu schreef:
Inge O schreef:
dan is het simpelweg verkeerd gebruikt.

ik wil niemand een tt aanpraten, verre, vérre van, maar kan het net zo min hebben dat er theorieën over ontstaan die alleen maar met verkeerd gebruik te maken hebben.
door alleen te foute dingen aan te halen kan je élke vorm van training helemaal afkraken.
Dan zou je dus een klap moeten geven als de hond werkelijk achter wild aan gaat of besluit een spoor te gaan volgen. Ik vermoed dat de honden uit bovenstaande situatie dan te ver van baas zijn gegaan en daarvoor een klap hebben gekregen.
nee, je moet geen van beiden doen. je moet hem inzetten als je hond niet luistert naar een goed bekend en positief aangeleerd bevel (in dit geval het hierkomen) en dat ook zeer duidelijk en in kleine stapjes opbouwen waarbij inderdaad zeer kleine prikkels zullen volstaan - puur om hem het principe duidelijk te maken dat je ook nog op afstand controle kunt uitoefenen als hij besluit om je totaal te negeren.

een klap bij het vertrekken achter wild is totaal onefficiënt en geen trainingsmethode maar inderdaad 'een klap' die meestal niet eens zal helpen.
Maar hij negeert me alleen als hij iets anders vindt waar hij achteraan wil :jank: Ze houden je bezig die honden :mrgreen:
Manu

Inge O schreef:
Manu schreef: Maar hij negeert me alleen als hij iets anders vindt waar hij achteraan wil :jank:
ja, duhh, dat doen alle honden die niet luisteren :LOL: . hierkomen als ze wel zin hebben is niet moeilijk natuurlijk :mrgreen: .

maar ik wil jou niet overtuigen hoor - totaal niet - ik wil alleen het juiste gebruik schetsen en dat is NIET zoals laeken beschreef (maar ik ben er wel van overtuigd dat het vaak voorkomt, jammer genoeg).
:LOL: Nee dat snap ik :ok: Misschien heb ik ook teveel naar de negatieve kanten gekeken. Ik vind het gewoon heel moeilijk te bepalen of ik er echt wat aan wil doen of dat ik moet besluiten er mee om te blijven gaan zoals ik nu doe. Vandaar dat ik tóch benieuwd was naar de mening op het forum.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Daisy@ schreef:Ja, ik zou het dus wél doen. Ik zou liever 1x goed in willen grijpen dan maar aan blijven tobben. Ik denk zelf dat het voor de hond de rest van zijn leven beter is. Heel zwart/wit voor de hond lijkt mij.
Zou er alleen niet zelf mee gaan klooien, maar wel hulp vragen aan mensen die er verstand van hebben.
Dit dus. Wél zou ik het gebruiken bij eventuele levensbedreigende/gevaarlijke situaties, niet voor in de sport/training. :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als gina ook in nederland al kleine hondjes had willen opeten zou ik zeker iemand gevraagd hebben me daar met een tt bij te helpen.
hier in engeland ken ik niemand die er verstand van heeft en zelf durf ik het ook niet aan, vandaar dat ik er toen voor gekozen heb haar alleen op overzichtelijke afgesloten plekken los te laten.
maar het had voor iedereen fijner geweest als ze gewoon geluisterd had in die situaties en vaker los had gekund.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Heavy schreef:Ik denk wel dat als je een hond een tt omdoet om het jagen te voorkomen dat hij dan inderdaad wel dicht bij je in de buurt moet lopen want hij moet natuurlijk zichtbaar voor je zijn anders kan je niet op tijd corrigeren.

Dus in plaats van een struinende hond krijg je een hond die naast je loopt.
ik zie dat verband niet - mijn honden zijn altijd en overal in het zicht (gezien ze niet van de paden af mogen) en toch lopen ze nooit naast mij maar struinen net zo goed, alleen binnen de toegelaten grenzen (en om geen misverstanden te krijgen : hiervoor gebruik ik bij mijn honden uiteraard geen tt).
Idd. Kijk : Verder gaan ze ook niet ik wil mn honden altijd zien maar struinen doen ze zeker. (Dit is met 2 logees)
Overigens 2 vd 3 nog nooit een tt voor jagen om gehad. (En de logees ook niet)

Maar een luisterende hond kan dus niet lekker struinen begrijp ik ... hmm...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Tot dus ver zijn we de herten nog niet weer tegen gekomen, maar als het weer gebeurt zal ze als ze niet luistert toch echt wel een tik krijgen.
Hier op ons eigen terrein wekt het prima, we hebben een hele drukke kleindochter die de hele tuin rondfladdert en soms is het moeilijk om te negeren, dan piepen we haar even dan staat ze direct naast de baas.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef: Maar een luisterende hond kan dus niet lekker struinen begrijp ik ... hmm...
nee tuurlijk niet, die loopt 24/7 naast je in aanbidding naar je op te kijken ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

yodi schreef:Tot dus ver zijn we de herten nog niet weer tegen gekomen, maar als het weer gebeurt zal ze als ze niet luistert toch echt wel een tik krijgen.
Hier op ons eigen terrein wekt het prima, we hebben een hele drukke kleindochter die de hele tuin rondfladdert en soms is het moeilijk om te negeren, dan piepen we haar even dan staat ze direct naast de baas.
wat doe je dan precies wanneer ?
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Toen wij Sterre kregen 8 jaar geleden was ze 5 jaar en kon niet los. Ik heb dat toen een keer geprobeerd op een redelijk veilig terrein. Maar ze was in 1 seconde weg en ik hoorde echt heel ver weg haar blaf (soort vrolijke jaagblaf). Ze ging eigenlijk nergens achteraan maar gewoon in het wilde weg wegrennen. Ik heb toen een jaar zelf geprobeerd met de lange lijn om haar bij me te laten komen op de fluit. Dat lukte met lijn wel maar zonder lijn dus gewoon niet. Toen ben ik op jachtcursus gegaan en na een paar weken toen ze de lange lijn van de instructrice finaal in tweeën trok en weer ontzettend ver verdween heeft zij na overleg met mij iemand benaderd met verstand van tt. Na een slapeloze nacht ben ik daar naar toe gegaan op een zaterdag. Volgens hem zou het in 1 middag geregeld zijn. Nou dat was dus absoluut niet zo. Ik ben vier zaterdagen met hem en Sterre op pad geweest en net toen ik moedeloos begon te worden ging ineens de knop om bij Sterre en kwam ze direct op mijn fluit. Vanaf die laatste keer (6 jaar geleden) kan ik haar dus op een heleboel plaatsen los laten lopen (zonder tt). En daar ben ik dus al jaren heel blij mee. Ze kan al jaren lekker door het riet struinen en sprintjes trekken enz. Ze is nu 13 jaar en behoorlijk doof dus ik laat haar nu alleen op bekend terrein los. En de rest gewoon aan de flex.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
Heavy schreef:Ik denk wel dat als je een hond een tt omdoet om het jagen te voorkomen dat hij dan inderdaad wel dicht bij je in de buurt moet lopen want hij moet natuurlijk zichtbaar voor je zijn anders kan je niet op tijd corrigeren.

Dus in plaats van een struinende hond krijg je een hond die naast je loopt.
ik zie dat verband niet - mijn honden zijn altijd en overal in het zicht (gezien ze niet van de paden af mogen) en toch lopen ze nooit naast mij maar struinen net zo goed, alleen binnen de toegelaten grenzen (en om geen misverstanden te krijgen : hiervoor gebruik ik bij mijn honden uiteraard geen tt).
Idd. Kijk : Verder gaan ze ook niet ik wil mn honden altijd zien maar struinen doen ze zeker. (Dit is met 2 logees)
Overigens 2 vd 3 nog nooit een tt voor jagen om gehad. (En de logees ook niet)

Maar een luisterende hond kan dus niet lekker struinen begrijp ik ... hmm...
Ligt er maar aan wat je onder struinen verstaat denk ik :wink:
Mijn honden rennen vooruit en dan weer terug , rennen meters naar beneden om een duik in een vennetje te nemen, rennen een weiland op om even helemaal los te gaan en een sloot in te duiken .

Allemaal in mijn zicht en na 1 keer roepen staan ze naast me .
Dus in mijn ogen wel luisterende honden maar op een andere manier struinend.
Wat ik op jouw filmpje zie zou ik weer scharrelen noemen :wink:
Het stuk met sloot komt nog hier en daar gaan ze ook allemaal in. En rennen natuurlijk ook maar dat is vaak alleen t eerste stuk daarna struinen ze ieder voor zich verder.
Overigens is tt met zwemmen geen probleem als je een goede hebt zoals dogtra. Zijn waterdicht/-bestendig.
Weilanden zijn ten strengste verboden hier eigendom van een ander.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als ik - na vanalles gedaan te hebben in een poging het gedrag om te buigen - de keuze had tussen jaren alleen maar met een aangelijnde hond te lopen of een los lopende hond na een paar keer de tt gebruikt te hebben zou ik kiezen voor de tt.
Dat is een kwestie van goed gebruik door snel en goed doorkomen van de boodschap waarna het ding niet meer nodig moet zijn.
Ik zou niet zomaar zelf gaan aanrommelen maar onder deskundige begeleiding aan de gang gaan zodat de hond er niks aan overhoudt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Inge O schreef:
Heavy schreef:Wat ik op jouw filmpje zie zou ik weer scharrelen noemen :wink:
het is in ieder geval niet naast de baas lopen en daar ging het om.
Ja nou het is wel struinen volgens het woordenboek :wink: struinen is ander woord voor rondscharrelen maar ook voor stropen :denken:

Maar wat ik dus op het filmpje ziet dat doet mijn hond ook aan de flex.
Enige verschil is dat hij wel eens een struik induikt om te poepen en naar beneden loopt om te drinken in een vennetje of af te koelen en dat kan als het zou moeten ook aan de flex.

Ik weet niet of dat met tt ook kan?
Wat de mijne doen kan nooit aan een lijntje... daarom zal ik daar ook nooit voor kiezen. Maar goed t gaat er dus om dat ze niet naast de baas blijven lopen maar lekker hun gang gaan...
En tt en water had ik al op geantwoord kan prima.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Heavy schreef:Ik kwam laatst een mechelse herder tegen los die had ook een tt om maar die liep dus wel opkijkend en volgend naast het baasje .

Baasje hield oogcontact en kon mij mooi passeren , hond reageerde nergens op .
Ik had verwacht dat de hond een eind uit zich van mij wel wat vrijer mocht lopen maar hond moest strak naast baas blijven lopen oog contact werd na paseren van mij en mijn hond wel verbroken.

Ze liepen ook in aardig tempo dus misschien wel bewust om te bewegen en niet te struinen.
Niks mis mee in mijn ogen ik vind het ook nog wel mooi om te zien .
waarom is dat mooi om te zien, dit is geen natuurlijk gedrag of zo.
ik ben een sukkel van een honden baas hoor, maar ik zou t afschuwelijk vinden om mijn honden zo strak naast te houden, tijdens een wandeling.
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door miriam »

Bij Tibbe zou ik het nooit gebruiken...die is veel te gevoelig. Ik denk dan ik hem dan helemaal niet meer mee kreeg naar buiten.
Bij Pleun uiteindelijk, na een dik jaar twijfelen, hem ik hem toch aangeschaft.
Pleun is een heel gehoorzaam hondje, maar wel met een enorme jachtpassie. Heb getraind aan de lange lijn maar ik kreeg het niet eruit. Ze is helemaal gek van tennisballen, maar zelfs die weerhielden haar niet van het jagen.
Afgelopen augustus was voor mij de maat vol. Ik ben altijd tegen het gebruik van een tt geweest, en het heeft me een dik jaar gekost om er overheen te stappen. Had ik het maar eerder gedaan.
Na een keer of drie een correctie uit te delen loopt ze sindsdien elke wandeling volledig los. Daarbij is ze veel relaxter nu.
VOorheen was ze ook aan de lijn helemaal opgefokt en gefixeerd op alles wat bewoog. Tijd om te snuffelen had ze niet.
Nu dus wel. We kunnen weer heerlijk ontspannen wandelen en spelletjes doen.
Ze heeft de band wel dagelijks om, maar de afstandsbediening is steeds verder buiten handbereik geraakt doordat ik meer vertrouwen kreeg.
Laatst staken een paar konijnen een meter of 2 voor ons het pad over, toen was alleen het piepje voldoende.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Manu schreef:
Nanna schreef:Ik ben niet persé tegen een TT maar wel alleen in ervaren handen.
Niet bij één of andere klojo die als een aap op die knoppen staat te douwen.
Nee dat spreekt voor zich. Maar ga even uit van juist gebruik. Zou je het dan gebruiken om er rastypisch gedrag mee te corrigeren?
Nee, ik zou het gebruiken om het appèl te verhogen, dus het "hier" komen in dit geval :wink:

Geen haar op mijn hoofd die er ook maar een seconde aan denkt om de raseigenschappen van mijn hond te corrigeren. :schrik:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Op t veld met trainen moeten ze zo volgen... maar zodra we t veld afgaan niet meer hoor moet er niet aan denken. Als ze naast moeten is dat naast me en hoeft die kop niet omhoog. (Bijv bij passeren) maar liever stop ik roep t spul bij me zeker met 5 zoals in t filmpje en wacht tot de ander voorbij is.
Dan hoef ik er geen 5 naast me te hebben lopen.
Als ik wil dat ze kijken bijv aangelijnd bij passerende hond zeg ik kijken en dan kijken ze ook... en ook dan wacht ik meestal tot de ander voorbij is kan ik zelf me op mn eigen hond richten en vanuit mn ooghoeken de ander in de gaten houden.
Afbeelding
Manu

Ah dus je gebruikt het niet om voor de hond een nare ervaring te veroorzaken met het najagen van wild of het zelfstandig volgen van een spoor maar je corrigeert alleen ontwijkend gedrag van je appèl?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Het zou wat mij betreft zijn om duidelijk te maken dat bij me komen een must is als ze besluit bananen in haar oren te hebben wanneer dat erg ongewenst is. Als ik zou jagen met haar zou het gevaarlijk kunnen zijn als ze niet direct terugkomt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Manu

Dan wordt het voor mij al een stuk duidelijker. Ik dacht dat het juist gebruikt werd om een nare ervaring te creëren waarmee je ongewenst gedrag als schapen opjagen etc. corrigeert en zelfs kunt afleren.
ranetje
Zeer actief

Manu schreef:Ah dus je gebruikt het niet om voor de hond een nare ervaring te veroorzaken met het najagen van wild of het zelfstandig volgen van een spoor maar je corrigeert alleen ontwijkend gedrag van je appèl?
Klopt :ok:

De TT wordt ook wel eens anders gebruikt (dus wel een knal voor het najagen), maar dan wordt in mijn ogen het verkeerde afgestraft.
Is meestal onkunde of onbegrip van de gebruiker volgens mij :wink:
En voor jachtgebruikshonden al helemaal erg ongeschikt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Manu schreef:Dan wordt het voor mij al een stuk duidelijker. Ik dacht dat het juist gebruikt werd om een nare ervaring te creëren waarmee je ongewenst gedrag als schapen opjagen etc. corrigeert en zelfs kunt afleren.
Volgens mij denken wel meer mensen dat. :wink:
Ik loop wel eens op met iemand die bij zijn hond een tt heeft omhangen. Bij niet luisteren op 'hier' wordt er gewaarschuwd en afgeteld "3,2,1..." en pas daarna volgt de trilling. Dit is dus eerst heel goed aangeleerd bij de hond, die begrijpt dus het aftellen en kan dan nog kiezen om terug te komen naar de baas.

Mijn hond jaagt ook, en we hebben een aantal maanden aan de lange lijn geoefend en met voeren uit de hand / voerdummy onderweg. Zelf in die periode ook goed leren kijken naar mijn hond en daarmee ook geleerd het jaaggedrag voor te zijn. Dus zodra ze ging snuffelen of over de weilanden staren even bij me roepen, en als het kan weer vrij geven. Bij teveel opwinding of geuren gewoon aan de lijn. Ook zoeken we gebieden op zonder wild, zodat ze wel elke dag ook rustig los kan lopen.

Als ze niet meteen luistert op 'hier', dan word ik boos. "NU!" een correctie dus voor haar niet luisteren, en daar luistert ze dan naar. Maar hier hebben we dus wel heel veel voor moeten oefenen. Eigenlijk doe ik dat dus op hetzelfde moment dat iemand met een teletac dus een trilling geeft. Ik neem aan dat de honden met teletac niet luisteren naar een boos geroepen correctie van de baas? Want anders weet ik niet waarom je het zou gebruiken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Manu schreef:Dan wordt het voor mij al een stuk duidelijker. Ik dacht dat het juist gebruikt werd om een nare ervaring te creëren waarmee je ongewenst gedrag als schapen opjagen etc. corrigeert en zelfs kunt afleren.
dat is veel te onduidelijk, vaag en niet afgelijnd genoeg, daardoor is het veel moeilijker voor de hond om te begrijpen waar het over gaat en dáár kan hij inderdaad stress door krijgen, dan komt zo'n correctie voor hem uit het niets en dan kan hij verkeerde (ongewenste) links gaan leggen.
Idd.
Afbeelding
Manu

runninggirl schreef:
Ik loop wel eens op met iemand die bij zijn hond een tt heeft omhangen. Bij niet luisteren op 'hier' wordt er gewaarschuwd en afgeteld "3,2,1..." en pas daarna volgt de trilling. Dit is dus eerst heel goed aangeleerd bij de hond, die begrijpt dus het aftellen en kan dan nog kiezen om terug te komen naar de baas.

Mijn hond jaagt ook, en we hebben een aantal maanden aan de lange lijn geoefend en met voeren uit de hand / voerdummy onderweg. Zelf in die periode ook goed leren kijken naar mijn hond en daarmee ook geleerd het jaaggedrag voor te zijn. Dus zodra ze ging snuffelen of over de weilanden staren even bij me roepen, en als het kan weer vrij geven. Bij teveel opwinding of geuren gewoon aan de lijn. Ook zoeken we gebieden op zonder wild, zodat ze wel elke dag ook rustig los kan lopen.

Als ze niet meteen luistert op 'hier', dan word ik boos. "NU!" een correctie dus voor haar niet luisteren, en daar luistert ze dan naar. Maar hier hebben we dus wel heel veel voor moeten oefenen. Eigenlijk doe ik dat dus op hetzelfde moment dat iemand met een teletac dus een trilling geeft. Ik neem aan dat de honden met teletac niet luisteren naar een boos geroepen correctie van de baas? Want anders weet ik niet waarom je het zou gebruiken.
Als je NU tegen Manu zegt nadat hij niet geluisterd heeft knalt hij er alleen maar harder vandoor :LOL:
Nee, het gaat echt wel een heel stuk beter. Zo ver als jij bent zijn we nog lang niet maar hopelijk komt die dag er wel :D
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Heb zelf 1x de TT gebruikt onder begeleiding van iemand die weet hoe en wat. Op een middag 2x moeten drukken en moet zeggen dat ik er nu nog profeit van hem. Soms heeft hij nog bananen in zijn oren op 'zijn' moment. Maar is daar nu wel uit te halen en beseft zich dat het niet oké is en luisterd weer goed.

Ik had alles al geprobeerd namelijk en dit bleek wel de oplossing. Daarna niet mee gebruikt en de band was niet eens van mezelf dus heeft hij ook niet meer om.

Ras typische eigenschappen zou ik dan weer wat voorzichtiger in zijn, naar mijn idee weet je dat van te voren als je de hond aanschaft. Voor mij is de TT een laatste middel en als het na 2 niet werkt gaat dat ook niet meer lukken dus moet je stoppen.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
ranetje
Zeer actief

Manu schreef:
runninggirl schreef:

Als je NU tegen Manu zegt nadat hij niet geluisterd heeft knalt hij er alleen maar harder vandoor :LOL:
Nee, het gaat echt wel een heel stuk beter. Zo ver als jij bent zijn we nog lang niet maar hopelijk komt die dag er wel :D
1, 2, 3 .. of NU vind ik eigenlijk al te veel.
Kost te veel kostbare tijd.

Komen is komen.
Elke keer als ik mijn honden bij me roep is het noodzaak.
Dus als ik fluit komen ze, punt uit.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

ranetje schreef:
Manu schreef:
runninggirl schreef:

Komen is komen.
Tja, ik ben allang blij dat ze 95 van de 100 keer meteen komt. Dat ik dan 5 van de 100 keer nog eens 'NU' moet roepen is voor mij echt goed genoeg. Jura is mijn eerste hond, misschien dat ik in de toekomst mijn eisen nog wel bij ga stellen.
Manu

Heavy schreef:
Gewoon nieuwsgierigheid hoor : zou het voor jou verschil uitmaken of je een tt gebruikt om jachtinstinct te corrigeren of om het niet meteen hierkomen te corrigeren?
Ik weet het niet. Het verandert wel mijn punt, maar ik wil eerst zien of ik ermee kan leven zoals we nu doen. Het is gewoon een jonge hond die nog een hele hoop moet leren, en ik uiteraard ook. Dus wie weet wat we over een half jaar al kunnen. Nu is die drift gewoon enorm hoog en echt veel te veel gevaar voor hem en de omgeving.
Het ging tegen mijn gevoel in om een ingefokte eigenschap te gaan afstraffen. Zodra je je richt op gehoorzaamheid vind ik het al anders, dan zou hij dus in omheind gebied best eens kunnen sprinten en als je "kom maar" roept wat mijn hondje vrij goed kent :F: zou hij dus pas weer in je buurt moeten komen. Ja, het principe is voor mij dan wel veranderd.
ranetje
Zeer actief

runninggirl schreef:
ranetje schreef:
Manu schreef:
runninggirl schreef:

Komen is komen.
Tja, ik ben allang blij dat ze 95 van de 100 keer meteen komt. Dat ik dan 5 van de 100 keer nog eens 'NU' moet roepen is voor mij echt goed genoeg. Jura is mijn eerste hond, misschien dat ik in de toekomst mijn eisen nog wel bij ga stellen.
Dat is ook al een uitstekende prestatie :ok:

Punt is dat in die laatste 5 procent de situaties vaak wel het gevaarlijkste zijn en het direct komen juist dan het belangrijkste.
Als ik het tenminste vergelijk met hoe dat bij mij en mijn hond zou zijn :wink:
Afbeelding
Manu

Heavy schreef:
Manu schreef:
Heavy schreef:
Gewoon nieuwsgierigheid hoor : zou het voor jou verschil uitmaken of je een tt gebruikt om jachtinstinct te corrigeren of om het niet meteen hierkomen te corrigeren?
Ik weet het niet. Het verandert wel mijn punt, maar ik wil eerst zien of ik ermee kan leven zoals we nu doen. Het is gewoon een jonge hond die nog een hele hoop moet leren, en ik uiteraard ook. Dus wie weet wat we over een half jaar al kunnen. Nu is die drift gewoon enorm hoog en echt veel te veel gevaar voor hem en de omgeving.
Het ging tegen mijn gevoel in om een ingefokte eigenschap te gaan afstraffen. Zodra je je richt op gehoorzaamheid vind ik het al anders, dan zou hij dus in omheind gebied best eens kunnen sprinten en als je "kom maar" roept wat mijn hondje vrij goed kent :F: zou hij dus pas weer in je buurt moeten komen. Ja, het principe is voor mij dan wel veranderd.
Grappig :wink:
Ik weet verder niet genoeg over een husky maar kan en mag je daar dan wel 100% gehoorzaamheid van verwachten gezien zijn raseigenschappen vraag ik me af. Het is geen werkhond toch? Herstel is wel een werkhond lees ik nu :wink:
Grappig?
Ik verwacht geen 100% gehoorzaamheid. Ik bekijk het allemaal vrij luchtig, ik wil er niet teveel verwachtingen aan hangen en het moet voor ons allebei leuk blijven. Husky is wel zeker een werkhond maar ietsje anders dan de Herder. Namelijk dat hij zichzelf ook wel redt en baas is een leuke bijkomstigheid maar als baas geen zin heeft om mee op strooptocht te gaan gaan we toch lekker zelfstandig :engel: Hij heeft ook niet veel will to please.
Vind je er zelf geen verschil in zitten of je een hond corrigeert voor het jagen of dat je het corrigeert omdat het het commando niet opvolgt?
runninggirl
Zeer actief

ranetje schreef: Dat is ook al een uitstekende prestatie :ok:

Punt is dat in die laatste 5 procent de situaties vaak wel het gevaarlijkste zijn en het direct komen juist dan het belangrijkste.
Als ik het tenminste vergelijk met hoe dat bij mij en mijn hond zou zijn :wink:
Hier is dat voornamelijk bij "ik denk dat ik toch echt een haasje zie" en dan gaat ze lopen treuzelen en twijfelen om toch niet te luisteren.... Als ik dan niet boos wordt, zou ze dus wel het weiland op gaan.

Maar ik loop ook wel in zulk gebied dat het voor mij heel overzichtelijk blijft en ik haar makkelijk voor kan zijn. Juist om die 5 procent.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”