Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het zwerfhonden probleem....

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Het zwerfhonden probleem....

Ongelezen bericht door iones »

Jion schreef:Nou je mag er gerust vanuit gaan dat alles wat leeft, liever wil blijven leven dan doodgemaakt wordt. Tenzij er sprake is van ondraaglijk lijden, dan wordt het een ander verhaal.
Precies. En dat heet domweg overlevingsinstinct. Het verlangen om in leven te blijven. Dat hebben mensen ook.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marion. schreef:Afmaken vind ik niet dieronvriendelijk. Ik heb mijn één uit duizend honden ook laten "afmaken" toen ik vond dat ze geen voldoende kwaliteit van leven meer had.
Het hier naar toe halen van dieren die alleen een zwervend bestaand hebben gekend, vind ik wel dieronvriendelijk.
Er zijn zat zwerfhonden die prima kunnen gedijen als huishond hoor. Honden zijn immers opportunisten en ruilen vaak die harde vrijheid graag in voor een warme mand en regelmatig lekker vreten.

Mijn Jack is hoogstwaarschijnlijk al vrij jong op straat gekieperd, heeft daar overleefd in een toeristenomgeving en is uiteindelijk van de straat geplukt omdat hij zo opviel door die zwabberpoten. In de twee opeenvolgende asielen was hij verre van gelukkig, maar eenmaal in een huiselijke omgeving floreerde hij direct.

Ik denk dat de meeste honden veel liever een warm thuis en een leuke baas willen hebben dan een zwerversbestaan. Er zijn wel honden die aanpassingsproblemen hebben die ernstiger zijn dan op je mat piesen en je vuilnisbak leeghalen, maar dat is een hele kleine groep honden die niet erg mensgericht zijn. Een defensieve roedelleider van een club Roemeense zwervers is bijvoorbeeld wellicht niet geschikt als huishond, maar de gemiddelde kruising die op een buitenlands strand loopt te bedelen zou waarschijnlijk zo met je mee naar huis lopen.

In het algemeen denk ik dat je een zwerver een heel groot plezier doet met een eigen baas.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

assiejaja schreef:Het enten van honden is geen 'laten we ongedierte knuffelen' gedoe, maar een manier om iets aan de 55.000 dode (veelal) kinderen op jaarbasis door rabies te doen.
Het afschieten of anderszins doden van zwerfhonden zet niet genoeg zoden aan de dijk om daar wat aan te doen. Het gaat om, zoals ik eerder al zei, zo'n 35 miljoen honden in India en die heb je niet dood in een week. Als je dus een gebied hondvrij maakt, wordt het gebied binnen de kortste keren overgenomen door andere honden.
Ik weet dat er een groot probleem met armoede en gezondheid is, nogmaals, ik ben er geweest. De helft van de Indiase bevolking en dan heb je het dus over een half miljard mensen, heeft geen plee. De helft van de Indiase kinderen heeft groeiachterstand door gebrekkig dieet. Wat de totale kinderstefte is daar heb ik nu even geen trek in om het op te zoeken maar die is hoog.
De kinderen die sterven aan rabies, dat zijn er 55.000 te veel.
Het enten van honden is mogelijk de enige manier om dat cijfer naar beneden te halen, het is in ieder geval de manier die het WHO aanbeveelt.
(Gratis) enten en castreren van huishonden in dat soort gebieden zou een mooie stap zijn, en verder ben ik het met anderen eens dat op een humane wijze afmaken van zwerfhonden die geen enkel zicht hebben op herplaatsing een boel dierenleed zou voorkomen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hanneke2 schreef:
assiejaja schreef:Het enten van honden is geen 'laten we ongedierte knuffelen' gedoe, maar een manier om iets aan de 55.000 dode (veelal) kinderen op jaarbasis door rabies te doen.
Het afschieten of anderszins doden van zwerfhonden zet niet genoeg zoden aan de dijk om daar wat aan te doen. Het gaat om, zoals ik eerder al zei, zo'n 35 miljoen honden in India en die heb je niet dood in een week. Als je dus een gebied hondvrij maakt, wordt het gebied binnen de kortste keren overgenomen door andere honden.
Ik weet dat er een groot probleem met armoede en gezondheid is, nogmaals, ik ben er geweest. De helft van de Indiase bevolking en dan heb je het dus over een half miljard mensen, heeft geen plee. De helft van de Indiase kinderen heeft groeiachterstand door gebrekkig dieet. Wat de totale kinderstefte is daar heb ik nu even geen trek in om het op te zoeken maar die is hoog.
De kinderen die sterven aan rabies, dat zijn er 55.000 te veel.
Het enten van honden is mogelijk de enige manier om dat cijfer naar beneden te halen, het is in ieder geval de manier die het WHO aanbeveelt.
(Gratis) enten en castreren van huishonden in dat soort gebieden zou een mooie stap zijn, en verder ben ik het met anderen eens dat op een humane wijze afmaken van zwerfhonden die geen enkel zicht hebben op herplaatsing een boel dierenleed zou voorkomen.
Enne wie gaat dat dat gratis doen?? Daar zijn ze dan wel een paar jaar mee bezig om alle zwerfhonden op de wereld te behandelen?

En zoals al eerder aangehaald, hier in Nederland lopen nog steeds net zoveel zwerfkatten rond. Het helpt gewoonweg niet. Het zal ook nooit lukken om alle dieren te vangen en te enten/castreren. Soms moet je gewoon verstandig zijn en doen wat er gedaan moet worden. Maar nog steeds bewust van het feit, dat er iedere dag weer nieuwe zwerfdieren bijkomen. Weggelopen dieren en dieren die de straat op geschopt worden. Dweilen met de kraan open.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Neeltje schreef: En zoals al eerder aangehaald, hier in Nederland lopen nog steeds net zoveel zwerfkatten rond. Het helpt gewoonweg niet. Het zal ook nooit lukken om alle dieren te vangen en te enten/castreren. Soms moet je gewoon verstandig zijn en doen wat er gedaan moet worden. Maar nog steeds bewust van het feit, dat er iedere dag weer nieuwe zwerfdieren bijkomen. Weggelopen dieren en dieren die de straat op geschopt worden. Dweilen met de kraan open.
Da's kennelijk niet de moeite waard om inhoudelijk op te reageren of zo :U:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Hanneke2 schreef: In het algemeen denk ik dat je een zwerver een heel groot plezier doet met een eigen baas.
Ja dat denk ik ook. Daarom kunnen we wat mij betreft het hele rashonden gebeuren opdoeken en allemaal asielhonden en pups uit het buitenland halen. En eigenlijk vind ik dat het echt de goede kant op gaat. Je kunt inmiddels nauwelijks een wandeling maken, zonder een aantal 'buitenlandertjes' tegen te komen.

Maar dat is natuurlijk maar een luttele fractie van wat er in het buitenland allemaal beschikbaar is. Buitenlandse honden naar nederland halen is leuk voor de nieuwe eigenaar, maar lost in het land van herkomst niets op als de stichting het binnengekomen geld niet ook gebruikt om de situatie in de asiels te verbeteren.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sanchis schreef:
Hanneke2 schreef: In het algemeen denk ik dat je een zwerver een heel groot plezier doet met een eigen baas.
Ja dat denk ik ook. Daarom kunnen we wat mij betreft het hele rashonden gebeuren opdoeken en allemaal asielhonden en pups uit het buitenland halen. En eigenlijk vind ik dat het echt de goede kant op gaat. Je kunt inmiddels nauwelijks een wandeling maken, zonder een aantal 'buitenlandertjes' tegen te komen.

Maar dat is natuurlijk maar een luttele fractie van wat er in het buitenland allemaal beschikbaar is. Buitenlandse honden naar nederland halen is leuk voor de nieuwe eigenaar, maar lost in het land van herkomst niets op als de stichting het binnengekomen geld niet ook gebruikt om de situatie in de asiels te verbeteren.
En waarom zouden wij de problemen van andere landen moeten oplossen??? Verder helpt het geen ene zier. Als er vandaag 100 honden op transport gaan naar Nederland zijn er aan het einde van dag al weer 100 de straat op geschopt of geboren.
iones
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Neeltje schreef: En zoals al eerder aangehaald, hier in Nederland lopen nog steeds net zoveel zwerfkatten rond. Het helpt gewoonweg niet. Het zal ook nooit lukken om alle dieren te vangen en te enten/castreren. Soms moet je gewoon verstandig zijn en doen wat er gedaan moet worden. Maar nog steeds bewust van het feit, dat er iedere dag weer nieuwe zwerfdieren bijkomen. Weggelopen dieren en dieren die de straat op geschopt worden. Dweilen met de kraan open.
het is ook een argument dat van geen kanten klopt.
Katten worden namelijk helemaal niet gecastreerd. Daarom lopen er hier ook zoveel zwerfkatten. Die ware kattenliefhebbers laten hun kat wel castreren maar volgens mij zijn die in minderheid.
Ik ken er in mijn omgeving genoeg die hun kat laten castreren maar evenzoveel die dat niet laten doen. Met allerlei kittens tot gevolg. Die binnen 2 jaar dood gaan. Tenzij ze mij al vroeg tegen het lijf aan lopen. Dan hebben ze mazzel. Jammer dat ik niet hetzelfde voor honden kan doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ware kattenliefhebbers houden hun katten binnen zodat ze geen overlast veroorzaken en ook geen bumperklever kunnen worden...
Ik snap eerlijk gezegd niet wat zwerfkatten in NL met zwerfhonden in India te maken hebben...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Neeltje schreef:En waarom zouden wij de problemen van andere landen moeten oplossen??? Verder helpt het geen ene zier. Als er vandaag 100 honden op transport gaan naar Nederland zijn er aan het einde van dag al weer 100 de straat op geschopt of geboren.
Oh, het helpt niet voor die 100 honden? En waarom moeten wij ons bezig houden met zwerfkatten als we een hond willen? En waarom moeten wij denken binnen landsgrenzen? Jeetje, Neeltje.

En eigenlijk vraag ik me ook af waarom jij denkt dat het niet helpt? Want als je er 100 meeneemt en jij gaat beweren dat er de dag erna weer 100 bij lopen dan scheelt dat toch de helft?
Afbeelding
iones
Zeer actief

fes/lou schreef:Ware kattenliefhebbers houden hun katten binnen zodat ze geen overlast veroorzaken en ook geen bumperklever kunnen worden...
Ik snap eerlijk gezegd niet wat zwerfkatten in NL met zwerfhonden in India te maken hebben...
Het werd als argument gebruikt dat castratie als tegenhanger voor doding níet helpt tegen vermeerdering of overbevolking van dieren.

Verder zal de hondenpopulatie een probleem zijn voor dat land, maar voor die honden is het een nog groter probleem. En honden gaan mij aan het hart. Sorry..... dat zal wel een heel slechte eigenschap van mij zijn dan.
dagmar88
Zeer actief

iones schreef:
dagmar88 schreef:
het is ook een argument dat van geen kanten klopt.
Katten worden namelijk helemaal niet gecastreerd. Daarom lopen er hier ook zoveel zwerfkatten. Die ware kattenliefhebbers laten hun kat wel castreren maar volgens mij zijn die in minderheid.
Ik ken er in mijn omgeving genoeg die hun kat laten castreren maar evenzoveel die dat niet laten doen. Met allerlei kittens tot gevolg. Die binnen 2 jaar dood gaan. Tenzij ze mij al vroeg tegen het lijf aan lopen. Dan hebben ze mazzel. Jammer dat ik niet hetzelfde voor honden kan doen.
:LOL: Wat is dat voor kul.
En bedankt maar denk ik :Q: Klootjes blijven er hier aan, tenzij er gemarkeerd wordt of om medische redenen.
Er zijn al jaren castratie en uitzet projecten, omdat er zogenaamd alleen maar zwerfkatten bij komen zodra je een bestaande populatie afmaakt.
Daarbij zijn verreweg de meeste katers die in huis komen gecastreerd.
iones
Zeer actief

Nu praat je toch echt zelf kul!
Feit is dat degenen die hun kat laten helpen niet met nestjes komen te zitten en degenen die hun kat niet laten helpen, per dier 2x per jaar een nestje krijgen. Dus flink vermeerderen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Neeltje schreef:
Sanchis schreef:

En waarom zouden wij de problemen van andere landen moeten oplossen??? Verder helpt het geen ene zier. Als er vandaag 100 honden op transport gaan naar Nederland zijn er aan het einde van dag al weer 100 de straat op geschopt of geboren.

en waarom zou het feit dat er een grens tussen zit het probleem veranderen?

voor mij niet.

ik zou niet snel een hond uit zuid europa halen door al het gedoe met onzichtbare/ontestbare ziektes. ik heb nu 11 jaar een zieke hond. geweldig beest en het is nu eenmaal zo maar ik weiger bij een volgende hond daar een groot risico mee te nemen en dat doe je met een turk, griek of spanjaard.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

iones schreef:Nu praat je toch echt zelf kul!
Feit is dat degenen die hun kat laten helpen niet met nestjes komen te zitten en degenen die hun kat niet laten helpen, per dier 2x per jaar een nestje krijgen. Dus flink vermeerderen.
Oh ja? :mrgreen: Dan zullen de dierenartsen hier vast beamen dat katten niet gecastreerd worden. Helpen is zo'n raar woord.

Waar ik ben opgegroeid en waar ik later heb gewoon nam iedereen bij voorkeur twee kittens uit hetzelfde nest, vaak broer en zus.
Kittens werden standaard gecastreerd voor ze geslachtsrijp waren (regelmatig tijdens speciale castratie-acties bij de DA) en gingen niet eerder dan dat naar buiten.
Hier hebben mensen geen nagel om aan hun reet te krabben en worden alle dierensoorten slecht verzorgd, dus ook minder buitenkatten gecastreerd.
Lijkt mij dat dat asovolk niet de norm is.
iones
Zeer actief

Nou trek je weer alles uit z'n verband. Je begint er nu andere dingen bij te halen.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”