Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dode jonge vossen mogelijk vergiftigd

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Dode jonge vossen mogelijk vergiftigd

Ongelezen bericht door Marjoleine »

korthaar schreef:
Jokkebrok schreef: Ik woon midden tussen de jagers én de vossen, maar er is echt geen jager die zijn kruit aan een vos verspild of de vos als een 'concurrent' ziet. En ook hier jaagt men op vogels. Waarom zou dat (of is dat :19: ) in Nederland anders zijn?
Hier wordt de vos het jaarrond bejaagd, anders houden we geen overlast van ganzen, konijnen en duiven voor de schadebestrijding.
Ik ben bang dat ik het hier toch mee eens moet zijn. Al is het me te kort door de bocht, in grote lijnen heeft korthaar hier een punt.

@Jokkebrok, waar jij woont is het niet te vergelijken met Nederland. Gewoon echt niet. Alleen al in hectares niet en ook niet in instelling.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dat is toch altijd wel in de natuur dat het sommige soorten even beter af gaat in aantallen en dat het weer afzakt tot normale aantallen en dat het dan weer voor een andere soort even toeneemt.
Je kunt wel blijven jagen maar de natuur hetsteld zich zelf ook wel als je het zoveel mogelijk met rust laat. Dan maar even overlast voor mensen die zelf wel aan blijven fokken.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

bouvierpoedel schreef:Dat is toch altijd wel in de natuur dat het sommige soorten even beter af gaat in aantallen en dat het weer afzakt tot normale aantallen en dat het dan weer voor een andere soort even toeneemt.
Je kunt wel blijven jagen maar de natuur hetsteld zich zelf ook wel als je het zoveel mogelijk met rust laat. Dan maar even overlast voor mensen die zelf wel aan blijven fokken.
Dat ben ik met je eens :ok:
Al kan de diversiteit wel flink afnemen.
Alleen waar is die natuur in Nederland?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

ranetje schreef:
bouvierpoedel schreef:Dat is toch altijd wel in de natuur dat het sommige soorten even beter af gaat in aantallen en dat het weer afzakt tot normale aantallen en dat het dan weer voor een andere soort even toeneemt.
Dat ben ik met je eens :ok:
Al kan de diversiteit wel flink afnemen.
Alleen waar is die natuur in Nederland?
Zo natuurlijk mogelijk is met rust laten.
Ja en , dan gaan er soorten verloren . Niet zo heel gek anders hadden we nog wel met allemaal dinosaurissen gezeten.
Geloof dat het er over een paar honderd jaar ook weer anders uitziet en dat schijnt zo te horen . Anders moet je ook alles gaan weren wat over de grens hoerheen komt waaronder de wolf. En alles gaan vangen wat hier van nature niet huishoord zoals de fazant en was het nu het hert of ree.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Jion schreef:
korthaar schreef: Hier wordt de vos het jaarrond bejaagd, anders houden we geen overlast van ganzen, konijnen en duiven voor de schadebestrijding.
Nee stel je voor. :LOL:
Ik snap vrouwenlogica niet :piew:
ranetje
Zeer actief

nyckle schreef:
Jion schreef:
korthaar schreef: Hier wordt de vos het jaarrond bejaagd, anders houden we geen overlast van ganzen, konijnen en duiven voor de schadebestrijding.
. :lol1:
Korthaar is een man :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nyckle
Zeer actief

ranetje schreef:
nyckle schreef:
Jion schreef:
Volgens mij gaat jij/zij dat ontkennen.
ranetje
Zeer actief

nyckle schreef:
ranetje schreef:
nyckle schreef:Ik snap vrouwenlogica niet :piew:
Volgens mij gaat jij/zij dat ontkennen.
Je bedoelt hij/zij?
Neu denk het niet. :wink:
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

korthaar schreef:
Jokkebrok schreef: Ik woon midden tussen de jagers én de vossen, maar er is echt geen jager die zijn kruit aan een vos verspild of de vos als een 'concurrent' ziet. En ook hier jaagt men op vogels. Waarom zou dat (of is dat :19: ) in Nederland anders zijn?
Hier wordt de vos het jaarrond bejaagd, anders houden we geen overlast van ganzen, konijnen en duiven voor de schadebestrijding.
Duivenvangende vossen. Daarnaast je Stokpaardje,

Afspraak in Ganzenakkoord -7 . Vermindering met ca. 80000 per jaar. Vos heeft 500 g per dag nodig. Gans weegt 3-4 kg. Hoeveel vossen heb ik nodig?
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Veenmug schreef:Afspraak in Ganzenakkoord -7 . Vermindering met ca. 80000 per jaar. Vos heeft 500 g per dag nodig. Gans weegt 3-4 kg. Hoeveel vossen heb ik nodig?
Jacht adepten weten kennelijk wel, dat de Vos Fazanten nesten leeg rooft.
Dat is met de Gans niet anders.
nyckle
Zeer actief

Het gaat in dit topic over het vergiftigen van vossen. Of ze nu oud of jong zijn, ik vind het verwerpelijk en hoop dat ze de dader(s) snel te pakken krijgen.
nyckle
Zeer actief

Jion schreef:
nyckle schreef:
Jion schreef:
Geeft niks schat. :lief:
Je hoeft me geen schat te noemen, als je er toch geen donder van meent.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:Het gaat in dit topic over het vergiftigen van vossen. Of ze nu oud of jong zijn, ik vind het verwerpelijk en hoop dat ze de dader(s) snel te pakken krijgen.
:ok:
Bovendien kan Vulpes natuurlijk een belangrijke rol spelen bij de ganzenproblematiek, als het z'n werk in alle rust kan doen.
Het is de enige predator, die een Gans van het nest kan verjagen.
En bij een onbewaakt nest helpen Dassen, Steenmarters, Bruine Ratten en Kraaien mee aan de predatie.

Wordt nog lastig, dat reken vraagstuk van Veenmug.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:Het gaat in dit topic over het vergiftigen van vossen. Of ze nu oud of jong zijn, ik vind het verwerpelijk en hoop dat ze de dader(s) snel te pakken krijgen.
Bovendien kan Vulpes natuurlijk een belangrijke rol spelen bij de ganzenproblematiek, als het z'n werk in alle rust kan doen.
En bij een onbewaakt nest helpen Dassen, Steenmarters, Bruine Ratten en Kraaien mee aan de predatie.

En dat wil jij al die predatoren leren.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:
korthaar schreef:

En dat wil jij al die predatoren leren.
Dat is gewoon natuurlijk gedrag, geen circus.
nyckle
Zeer actief

Misschien ben je beter in rekenen. Hoeveel vossen denk je dat je nodig hebt, om de ganzen stand iets naar beneden te krijgen?

Plus, dat je blijkbaar denkt, dat een vos alleen maar zich gans vol aan gans zit te vreten.
nyckle
Zeer actief

Ik denk, dat een vos eerder de stad of dorp intrekt. Hij hoeft alleen maar een kippenhok open te breken. Of nog mooier kippetjes mogen altijd buiten scharrelen. En er zitten ook nog konijntjes.

Verder is een gans ook niet gek. Niet overal zijn ganzen, maar wel overal vossen.

Vossen zijn ook niet gek. Ze lopen de piepende eieren van langs van de volgens jullie zeldzame weidevogels. Maaltijd gegarandeerd.

Nu mag korthaar wel klagen, dat straks alleen maar roofwild in de OVP is te zien, maar ik denk, dat hij dan te lang in zijn eigen nest ligt. Volop vossen te zien! Ik zie er soms meer dan 20 op een morgen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou het sterft in Rotterdam van de ganzen, en als ik in de trein of auto zit zie ik in de weilanden heel veel ganzen.
In Nesselanden (Rotterdam) scheiten ze de stoep onder. Ligt daar meer ganzenstront waar je zigzaggend tussendoor moet lopen dan hondenstront.

Plus dat je nog uit moet kijken ook, als je even stilstaat komen de ganzen sissend op je af.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
korthaar
Zeer actief

Jion schreef:
Nu mag korthaar wel klagen, dat straks alleen maar roofwild in de OVP is te zien, maar ik denk, dat hij dan te lang in zijn eigen nest ligt. Volop vossen te zien! Ik zie er soms meer dan 20 op een morgen.
Maar zodra de zon opkomt duikt de vos wijselijk onder. Behalve in de OVP, waar er niet op ze gejaagd mag worden. Dáár leven ze wel gewoon overdag.
Misschien woont Nyckle in een gebied, waar Reintje met de lichtbak wordt bejaagd.
Dan duikt ie juist onder, als de zon ondergaat.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Jion schreef:Konijnen zijn er inderdaad ook in overvloed. Maar vossen zijn schuwe dieren die niet zonder noodzakelijkheid de nabijheid van de mens (en dus de kip) zullen opzoeken. Zolang er geen voedselschaarste is zullen ze niet snel een kippenhok openbreken.
Ik ben absoluut tegen de jacht op vossen laat ik dat voorop stellen maar dit is niet helemaal waar wat je hier zegt.
Het stikt hier van de vossen , wij zien ze zeer regelmatig ,en het stikt hier ook van de konijnen in de duinen.
Echt zoveel als dit jaar heb ik er nog nooit gezien en ik loop er toch al zo'n jaar of 14 te wandelen.
Maar toch zie je hier in het dorp ook vossen ,in Vogelenzang waar ik eerst woonde trouwens ook ,en werden de tamme konijnen van Jan zijn broer die in een woonwijk midden in Heemstede woont 's nachts uit hun hok geroofd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Tineke schreef:
Jion schreef:Konijnen zijn er inderdaad ook in overvloed. Maar vossen zijn schuwe dieren die niet zonder noodzakelijkheid de nabijheid van de mens (en dus de kip) zullen opzoeken. Zolang er geen voedselschaarste is zullen ze niet snel een kippenhok openbreken.
Ik ben absoluut tegen de jacht op vossen laat ik dat voorop stellen maar dit is niet helemaal waar wat je hier zegt.
Het stikt hier van de vossen , wij zien ze zeer regelmatig ,en het stikt hier ook van de konijnen in de duinen.
Echt zoveel als dit jaar heb ik er nog nooit gezien en ik loop er toch al zo'n jaar of 14 te wandelen.
Maar toch zie je hier in het dorp ook vossen ,in Vogelenzang waar ik eerst woonde trouwens ook ,en werden de tamme konijnen van Jan zijn broer die in een woonwijk midden in Heemstede woont 's nachts uit hun hok geroofd.
psies!
coventry is nou niet een klein dorpje en hier lopen ze door de straat.
ze weten precies waar de kippen zitten, daar lopen ze doelgericht heen :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

De vossen lopen hier ook in het dorp alles af te schuimen terwijl de ganzen in de uiterwaarden buiten het dorp zitten.
Ik kom ze 's morgens wel eens tegen als ik met Ita naar het bos ga.
En als ik 's avonds wat later thuis kom heb ik ze in de koplampen van mijn auto.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Jion schreef:Maar zien jullie die vossen dan overdag? Ik zie ze hier eigenlijk alleen in de schemering, maar nooit midden op de dag. Als het klopt dat vossen, behalve in de OVP, alleen ' s avonds en ' s nachts durven te jagen, dan is het misschien ook logisch dat ze dan wel eens de woonwijk opzoeken. ' s Nachts is het daar immers rustig en de prooien die ze normaal gesproken overdag zouden bejagen slapen dan, en zijn dus moeilijker te pakken te krijgen dan overdag.
Nee niet op klaarlichte dag maar wel vroeg in de ochtend als ik met de honden op pad ga.
En ja de konijnen van Jaap werden ook in de nacht geroofd ,maar dat neemt niet weg dat er hier vlakbij talloze konijnen ook voor het oprapen liggen in de duinen en konijnen zie je volgens mij ook enkel in de schemering.
Tenminste als zij onze tweede wandeling in de duinen doen zien we ze veel minder dan in de ochtend.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Jion schreef:
Tineke schreef: En ja de konijnen van Jaap werden ook in de nacht geroofd ,
Dat ze voor de gemakkelijkste weg kiezen kun je ze ook niet kwalijk nemen. :mrgreen:
maar dat staat dan wel lijnrecht op je eerdere bewering:
Jion schreef: Konijnen zijn er inderdaad ook in overvloed. Maar vossen zijn schuwe dieren die niet zonder noodzakelijkheid de nabijheid van de mens (en dus de kip) zullen opzoeken. Zolang er geen voedselschaarste is zullen ze niet snel een kippenhok openbreken.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Tineke
Zeer actief

Jion schreef:
Dat ze voor de gemakkelijkste weg kiezen kun je ze ook niet kwalijk nemen. :mrgreen:

Ik zie hier wel meer konijnen als het donker wordt, maar ook wel overdag. Konijnen zijn hier echt een pest. :schrik:
Natuurlijk kun je ze dat niet kwalijk nemen al was het voor Coen hun zoontje wel een nare gebeurtenis :ugh:

Nou in de duinen is het echt ongekend met de konijnen ,zoveel heb ik er echt nog geen enkel jaar gezien.
Afbeelding

nyckle
Zeer actief

Jion schreef:

Ik zie hier wel meer konijnen als het donker wordt, maar ook wel overdag. Konijnen zijn hier echt een pest. :schrik:
Waarom zou een vos dan achter de ganzen aan gaan? Zo makkelijke prooi is een gans echt niet. Ja, er zullen wel eens ganzen gepakt worden natuurlijk.

Een vos is een cultuurvolger. Er zijn meer dan je ziet. Veel meer.

Ik zie echter niet, dat een vos naar een ganzengebied trekt om daar zijn voedsel weg te halen. Energie verspilling.
renee-uk
Zeer actief

Jion schreef:
renee-uk schreef:
Jion schreef:
maar dat staat dan wel lijnrecht op je eerdere bewering:
Jion schreef: Konijnen zijn er inderdaad ook in overvloed. Maar vossen zijn schuwe dieren die niet zonder noodzakelijkheid de nabijheid van de mens (en dus de kip) zullen opzoeken. Zolang er geen voedselschaarste is zullen ze niet snel een kippenhok openbreken.
Ik heb ook niet noodzakelijkerwijs altijd gelijk hoor. :mrgreen:

Maar ik vind het wel een interssant gegeven dat vossen, die van nature dagdieren zijn, in het grootste deel van NL ' s nachts jagen. En ik ben wel benieuwd of er een relatie is tussen dat gegeven en de mate van overlast in woonwijken. Zou de vos makkelijker wilde prooien kunnen vangen als hij overdag zou kunnen jagen? Ik weet het antwoord ook niet maar vind het wel interessant daarover van gedachte te wisselen.
nee, maar het is wel vrij uniek dat je dat ook toegeeft ;)

het lijkt me dat het te druk is voor rein om overdag te kunnen jagen en daar ie het daarom 's nachts gaat doen en aangezien er 's nachts minder wild te vangen is en de kippen in de achtertuintjes dan een makkelijker prooi zijn zal ie daarom zijn jachtterrein samen met het tijdstip van jagen, wel verleggen.
straks zijn de vossen een net zo grote plaag als de wasberen in amerika, die zijn ook niet op de wereld gezet om vuilnisbakken leeg te vreten maar dat is wel wat ze doen.

ik heb geen verstand van de jacht, noch van vossen maar als je een beetje logisch denkt kun je een en ander natuurlijk wel gewoon invullen.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 02 aug 2014 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

In Drenthe was in mijn jeugd zowel vos als gans een zeldzaamheid. Nu grote gebieden bezit van de TBO’s Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Drents Landschap. In hun gebieden geen jacht dus kraamkamer van de vos, konijnen een zeldzaamheid, ganzen talloos. Dus de stelling meer vossen minder ganzen vind ik een beetje twijfelachtig.
Vossen in de woonwijk. Enkele jaren geleden werd het kleindierbestand van de in de wijk gelegen kinderboerderij drastisch uitgedund. Groenbeheerders zagen ze lopen in het wijkpark en vonden ook het hol.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
nyckle
Zeer actief

Veenmug schreef:In Drenthe was in mijn jeugd zowel vos als gans een zeldzaamheid. Nu grote gebieden bezit van de TBO’s Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Drents Landschap. In hun gebieden geen jacht dus kraamkamer van de vos, konijnen een zeldzaamheid, ganzen talloos. Dus de stelling meer vossen minder ganzen vind ik een beetje twijfelachtig.
Vossen in de woonwijk. Enkele jaren geleden werd het kleindierbestand van de in de wijk gelegen kinderboerderij drastisch uitgedund. Groenbeheerders zagen ze lopen in het wijkpark en vonden ook het hol.
Waar ik geboren ben, waren ook geen vossen. Tot 1976.
Hier het zelfde in Friesland. Veel ganzen veel vossen. De natuurinstellingen zijn de broedplaatsen van zowel vos als gans. En het gaat zeer goed met allebeide. Zo goed, dat je inderdaad van een kraamkamer kunt spreken.

De stelling meer vossen minder ganzen is niet twijfelachtig, het is gewoon een leugen. Bekende dierenbeschermingsorganisaties doen mee aan die leugen. Was het niet de PVDD die de vos als dé oplossing zag voor het ganzenprobleem? Wat dat is het zo langzamerhand.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Voordat die conclusie getrokken wordt: er zijn ook niet meer ganzen omdat er meer vossen zijn.
Die 2 dingen staan volledig los van elkaar.

Ondertussen is ook wel aangetoond dat afschot van vossen niet werkt; sterker nog, het veroorzaakt dat er meer vossen komen.
Tja, en als je kippen e.d. wil houden in een gebied waar predatoren voorkomen, moet je voor een deugdelijke ren zorgen.
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”