Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Makkelijkst op te voeden ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Makkelijkst op te voeden ras?

Ongelezen bericht door kooi »

Als je geen jonge kinderen hebt of kinderen met een mentale aandoening, is een kooikerhondje een heerlijk makkelijk hondje om op te voeden. Slim, grappig, leergierig en heel baasgericht. :I:
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik ga ook voor de shih. Mijn kruising was iig echt de meest gemakkelijke hond ooit. Die heeft haar hele leven nog nooit iets gedaan wat niet mocht. Ze is niet zo slim dus verzint geen "leuke bezigheden " en doet gewoon wat je zegt (al wordt ze nu ze oud wordt wel soms oost indisch doof). Poedels vind ik eigenlijk niet eens zo heel gemakkelijk. Ze zijn wel heel lief, maar wat mij alijd opvalt bij mijn poedel dat ze als ze een truukje leert, ze ongevveer even snel een manier probeert te zoeken om dat truukje naar haar hand te zetten. Ik vind Lizzie vaak gezellig ongehoorzaam , waar ik mee bedoel dat ze niet luistert maar dat doet onder hem mom van kijk mij een lief, speels en gezellig zijn. Soms heb ik het niet eens in de gaten. En achteraf denk ik dan die trut!
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Paisley schreef:Ik hoor hier veel Golden maar die vind ik niet persé heel makkelijk de eerste twee jaar. Het kunnen drukke, overenthousiaste en lompe honden zijn.

Ik denk dan eerder aan een Shitzu. De eerste shitzu die zich vaak misdraagt, moet ik nog tegenkomen, al kunnen we wel veel van zich af keffen.
Of een Maltezer, ook van die makke en gemanierde hondjes.
Mijn Golden is prima opgevoed (door mijn andere Golden namelijk, die zéér gemanierd was :pffff: ), maar toen ik de Malthezer van mijn moeder - 2 jaar - in de vakantie had, heb ik ze toch maar fijn in verschillende ruimtes laten slapen als wij er niet waren. De Malthezer was wel enorm keffend, thuis nooit, en Miep vond dat raar. Dus maar veilig apart, want Miep heeft nogal een persoonlijke zone om zich heen. Saar mocht daar ieder moment van de dag doorheen breken, maar vreemde hondjes dus maar niet.

Verwar je een Golden trouwens niet met een Lab of een Flatcoat, Paisley? Goldens zijn niet heel vaak lomp hoor.
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Wij hebben een corgi een herder op korte pootjes en ik vind hem makkelijk op te voeden!
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Apple is ook een razendsnelle leerling, maar ook slim genoeg om kattekwaad te verzinnen :mrgreen:
Daarnaast moet je ook niet teveel verslappen qua consequent zijn.
Dus geen extreem moeilijk ras, maar ook niet de allermakkelijste.

Honden die erg makkelijk zijn, zijn denk ik een Schotse collie, en aantal kleine harige gezelschapshondjes :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lemuria schreef:
lieke schreef:Ik ga voor een langhaar collie. Dat zijn meestal buitengewoon brave, sullige en goeiige honden. Voeden zichzelf zo'n beetje op, zogezegd.
Ze zijn meestal niet al te slim, maar da's een pluspunt voor beginnende baasjes want ze zijn te sukkelig om ongein te verzinnen en aangezien het toch herders zijn, zijn ze bijzonder baasgericht.
En het eerste jaar heb je niet veel vachtverzorging, scheelt dus ook al.
Oh dat klinkt héérlijk, zo'n makkelijke domme koe. Waarom heb ik ook alweer een Stafford :mrgreen:? Omdat Izzy een slimmie is en ik toch wel van een beetje intelligentie hou?

Langhaar collies zijn net Barbies. Bééldschoon en verder geen inhoud. Als je ze hard in één oor blaast, komt de lucht er onbelemmerd door die anderhalve hersencel bij het andere oor weer uit. :mrgreen:
Maar zoals ik al zei: het zijn wél makkelijke huishonden in de vorm van decoratieve haardkleedjes. Maar als je met je hond iets op meer dan recreatief niveau mee wilt doen, kun je beter een ander ras kiezen. :mrgreen:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Beagles. Die kun je toch niets leren dus je bent direct vanaf het begin al klaar :D
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Hahaha, dit wordt zo'n mooi topic :LOL:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een volwassen al opgevoede hond kopen :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Cleva schreef:Belgische herders. Met je ogen rollen is al een zware correctie.
Nou niet allemaal hoor, zeker gemiddelde tervueren is qua gedrag lang niet zo makkelijk.
Ken er helaas genoeg die algemeen schijt hebben aan de baas, en zelfs een aantal uitermate agressieve honden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dan ga ik met stip voor de Cane Corso, gewoon omdat een 1 X gefluisterd woord genoeg is, nadeel is dan weer wel, dat als je een foutje maakt dan is het er bijna niet meer uit te krijgen :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Apple schreef:
Nou niet allemaal hoor, zeker gemiddelde tervueren is qua gedrag lang niet zo makkelijk.
Ken er helaas genoeg die algemeen schijt hebben aan de baas, en zelfs een aantal uitermate agressieve honden.
Ik ervaar ze ook als heel gevoelige honden (had een halve en heb nu een hele belg). Het schijt hebben aan de baas is meestal het gevolg van te weinig sturing en teveel zelf mogen invullen. Als je dat toestaat, grijpen ze ook die kans.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

alm@ schreef:
Apple schreef:
Ik ervaar ze ook als heel gevoelige honden (had een halve en heb nu een hele belg). Het schijt hebben aan de baas is meestal het gevolg van te weinig sturing en teveel zelf mogen invullen. Als je dat toestaat, grijpen ze ook die kans.
juist. natuurlijk ben ik ook geneigd 'herder' te zeggen, maar als je dan ziet dat gemiddeld 20% van de asielhonden uit herders bestaat (vaak met 'gedragsproblemen'), zal het toch wel niet zo makkelijk zijn...
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Aangezien Xavi mijn eerste hond is, heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Xavi was zo ongeveer binnen 2 weken zindelijk, het alleen zijn hebben we natuurlijk opgebouwd maar ik heb nooit één piep vernomen. Zonder moeite van ons kant kan hij zo een paar uren alleen zijn. Super makkelijk met mensen en hij vind over het algemeen alles wel best. In de "trainingmodus" kun je hem snel dingen leren, mits je in een rustige omgeving bent.. hij kan dan ook vol aandacht zijn.
Wat dat betreft heeft Xavi echt hele makkelijke kanten.

Maargoed, de keerzijde is dat hij alles doet vanuit zichzelf dus wanneer hij er zin in heeft :mrgreen: Dit stronteigenwijze (zal wel uit de bulldog kant komen :pffff:) zorgt er wel voor dat het allemaal niet makkelijk gaat. Iets puur voor mij doen zit er echt niet in. Als hij een will to please had, was het echt een veel makkelijkere hond geweest. Denk dat dit soms het euvel ook wel is met dit ras.

Ik denk dat een baasgerichte Xavi wel mijn ideaalhond zou zijn. Als een hond verder makkelijk is maar veel keft en je krijgt dat er niet uit, zou dat voor mij al een drama zijn want als ik ergens niet tegen kan.. Of een hond die overal om miept.. of een zenuwachtige/hyper hond.
Denk dat het zo persoonlijk is wat je makkelijk vind en waar je zelf het beste mee om kunt gaan. Een stuiterende border collie zou ik zelf ook stuiterend van worden dus ik geloof niet dat zoiets werkt :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

kooi schreef:Als je geen jonge kinderen hebt of kinderen met een mentale aandoening, is een kooikerhondje een heerlijk makkelijk hondje om op te voeden. Slim, grappig, leergierig en heel baasgericht. :I:

echt? ik vind het eigenwijze stukken chagrijn die alles dat je van ze vraagt en ze niet zelf verzonnen hebben met een zucht uitvoeren als je mazzel hebt.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

er loop hier ook een koiker, met recht loopt, want t kreng ontsnapt vaak en is idd heel sjaggie en hap snap :ugh:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

M@scha schreef:
kooi schreef:Als je geen jonge kinderen hebt of kinderen met een mentale aandoening, is een kooikerhondje een heerlijk makkelijk hondje om op te voeden. Slim, grappig, leergierig en heel baasgericht. :I:

echt? ik vind het eigenwijze stukken chagrijn die alles dat je van ze vraagt en ze niet zelf verzonnen hebben met een zucht uitvoeren als je mazzel hebt.
Zeg :S:

:LOL:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Mijn Luna natuurlijk :cheer: Ik had haar dan wel niet als pup, maar opgevoed was ze niet :roll: Nu ben ik eigenlijk helemaal niet aan het opvoeden geweest en toch heb ik er een heerlijke en makkelijke hond aan. Trainen is dan weer niet zo haar ding, ze blijft meestal doen alsof ze achterlijk is als ik haar bijvoorbeeld vraag om te gaan zitten. Je ziet haar denken; en wat levert het me op als ik ga zitten? Niets? Dan ga ik ook niet zitten :LOL:

Nee hoor, grapje, ik heb gewoon geluk met Luna. De bullterrier valt wel in de categorie van lastig op te voeden rassen. Welke dan makkelijk zijn durf ik niet te zeggen, ik neig dan toch naar de golden denk ik, al is natuurlijk niet iedere golden even makkelijk. Ik heb er een gekend die zelfs in de winter losbrak om het dunne ijs op te springen, er doorheen zakte en dolgelukkig was dat het hem weer gelukt was om een stukje te zwemmen :schrik:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Suske schreef:
M@scha schreef:

sorry! :ugh:

ik ken er een paar en kan ergens die nukkigheid wel charmant vinden. maar stuk voor stuk zijn het in mijn ogen lopende PMS bommen. :flower:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Luna87 schreef:Mijn Luna natuurlijk :cheer: Ik had haar dan wel niet als pup, maar opgevoed was ze niet :roll: Nu ben ik eigenlijk helemaal niet aan het opvoeden geweest en toch heb ik er een heerlijke en makkelijke hond aan. Trainen is dan weer niet zo haar ding, ze blijft meestal doen alsof ze achterlijk is als ik haar bijvoorbeeld vraag om te gaan zitten. Je ziet haar denken; en wat levert het me op als ik ga zitten? Niets? Dan ga ik ook niet zitten :LOL:
Ja, precies ja. :LOL:
Zit? Hoezo zit? Ga zelf zitten en vreet dat penskoekje lekker zelf op :hmmm: :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

M@scha schreef:
Suske schreef:
M@scha schreef:

sorry! :ugh:

ik ken er een paar en kan ergens die nukkigheid wel charmant vinden. maar stuk voor stuk zijn het in mijn ogen lopende PMS bommen. :flower:
Je hebt wat mij betreft gelijk hoor.
Zo ontzettend eigenwijs.
En humeurig.
Kan er tegenwoordig wel om lachen maar mijn keuze zou het niet zijn geweest :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou voor een Belg eerder zeggen goed opvoedbaar ipv makkelijk. Je moet er wel moeite in steken en eraan blijven werken. Voor mij zou makkelijk opvoedbaar zijn dat de hond zich ook wel netjes zal gedragen als je weinig doet en dingen wel 10x fout aanpakt. Dan zou ik geen Belg nemen.
Biry is nu (met 12 jaar :mrgreen: ) een goed opgevoede hond (in onze ogen), maar dat ging niet vanzelf. Van vreemde mensen moet ze nog steeds niks weten. Komt door een verkeerde aanpak in het begin en toen het er eenmaal inzat een verkeerde aanpak daarna. En in de puberteit wilde ze best even testen hoever ze kon gaan :schrik: Onze eerste hond en het is uiteindelijk allemaal goedgekomen, maar dat ging niet makkelijk. In de ogen van anderen is ze trouwens nog steeds een vreselijk onopgevoede hond :engel:

Volgens mij is een markiesje wel makkelijk op te voeden, als je maar let op het blaffen.
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

(Oud) Duitse herder, Hajo heeft nooit iets kapotgemaakt, (behalve de tuin gerenoveerd..), was snel zindelijk en luistert goed. Heel relaxt beest verder. Mijn Dwerg schnauzer was ook wel makkelijk, alleen het keffen met visite hebben we er nooit uitgekregen. Maar nooit last met andere honden, niet verder dan 10 meter uit mijn buurt en terug te roepen zelfs als ze achter een konijn aanzat.
Het zal best wel uitmaken wat je verwacht van je hond en of je er alleen een fijne huishond van wil maken of een sport wilt beoefenen op hoog niveau, dan stel je natuurlijk weer andere eisen.

De Kooiker van mijn zus, waar ik ook heel veel op gepast heb, vind ik erg moeilijk met andere honden en vreemde mensen, voor het gezin erg lief,ook voor de kinderen. En eenmaal in de jachtmodus niet meer te bereiken, ik hou veel van hem maar zou er zelf nooit aan beginnen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Belle schreef:Ik heb van alles en nog wat gehad aan honden en vond/vind daarvan de golden retrievers het lastigst op te voeden. Heel druk inderdaad en vaak eerst doen en dan pas nadenken :). Toch ben ik weer voor een golden gegaan, want ik vind ze wel heel erg leuk.
De drie Sint Bernard kruisingen die ik heb gehad vond ik het makkelijkst op te voeden. Geen van drieën zijn die ooit ondeugend geweest, nooit hebben ze wat gesloopt en waren van kleins af aan heel rustig.
Ik vond/vind Vera opzich wel makkelijk op te voeden, alleen je moet er wel heel veel aan opvoeden de eerste jaren :mrgreen: :wink: Inderdaad ook druk, druk, druk, en makkelijk overprikkeld (nog steeds wel overigens, alleen is het nu opgevoed en dus te handelen :engel: ). Luisteren als een trein als je er wat moeite instopt, dat wel, maar zeker de eerste 2 jaar waren er ook heul veel situaties waarin het ook echt nodig was dat ze luisterde als een trein en niet ging doen wat haar drukke koppie haar als eerste reactie ingaf.
Dat hele baasgerichte maakt wel dat ze dus heel goed let op wat je van haar wil, en op terrasjes enzo gewoon los naast je stoel blijft liggen (en mee wil naar de wc :F: ).
Nou wilde ik wel graag een 'hele, hele actieve apporteergekke Golden', en die heb ik dus ook gekregen. Het stuiterbalt alleen zo de eerste jaren :tongue: (en nog steeds soms overigens, bij behendigheid vroeg iemand hoogst verbaasd "die is al 6???". Terwijl Vera naast me op ooghoogte langs kwam vliegen. Ehm ja dus :lol1: ).
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Suske schreef:
Je hebt wat mij betreft gelijk hoor.
Zo ontzettend eigenwijs.
En humeurig.
Kan er tegenwoordig wel om lachen maar mijn keuze zou het niet zijn geweest :engel:
:cheer: :cheer: :cheer: :mrgreen:

ik kan er ook om lachen hoor. het heeft wel wat, maar niet in mijn huis :engel:
kooiker van een kennis van mij ging standaard 2 dagen met de rug naar het vrouwtje toe zitten als ze 1 nachtje ergens anders had moeten logeren :LOL:
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ligt eraan wat je verwacht en zoekt in een hond.
Ik heb een duitse herder, en die was snel op te voeden, en leert snel.
Maar iedere jonge hond ervaart de puberteit dus dan hebben ze bananen in hun oren.
Bij mijn hond was dat erg duidelijk hihi.
Nu hij volwassen is, luisterd hij goed en is het een makkelijke huishond die wel waakt.
Maar hij heeft alles wat ik zocht in een hond.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Wat Jaap schrijft. Het ligt er denk ik heel veel aan wat je zoekt in een hond.
Geef mij een jachthond en ik beland in de isoleercel wegens doordraaien. Terwijl een ander daar zijn hand niet voor omdraait waarschijnlijk.

En oké, dan geloof ik wel dat een labrador makkelijker is dan een hond die barst van de werkdrift. Al hebben die dan weer dat ze vreselijk graag willen werken.

Ik heb alleen ervaring met rottweilers en herder. Allebei weinig dol mee gehad. Maar het ligt ons.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Daisy@ schreef:Geef mij een jachthond en ik beland in de isoleercel wegens doordraaien.
Waar maak je je druk om. Ze zijn zover weg dat ze je toch niet horen :F: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
danifa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder

Ongelezen bericht door danifa »

dan denk ik aan een welsh springer spaniël.
zacht van karakter, sociaal en willen graag wat voor je doen, zonder dat ze echt "moeten' werken, zoals veel herders.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Het valt me op dat nog niet meer mensen met spaniels komen aandragen
die ik tegen kom zijn altijd superleuk en luisteren goed
vind het een leuk ras, alleen knap ik altijd een beetje af op die lange oren, lijkt me zo onpraktisch, haha
Misschien kunnen ze juist daarom zo goed luisteren ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”