laeken schreef:Brrrr, wat een gebrek aan medeleven en compassie. Dus eigenlijk vinden sommige mensen een persoon die op 16 jarige leeftijd op straat rondzwerft met psychische problemen en die dan in de wereld van drugs beland een domkop die maar gewoon sla had moeten eten en naar school had moeten gaan ondanks dat hij thuis geslagen en misbruikt werd? En jullie vinden ook dat een jongen of meisje dat zichzelf op een feestje iets aan laat praten en een keer drugs probeert al moet beseffen dat dit stap 1 kan zijn van de transformatie naar verslaafde zwerver? En jullie vinden dus ook dat een man die regelmatig naar de kroeg gaat tijdens zijn studententijd moet weten dat hij de eerste stappen zet om een alcoholist te worden? En als hij dan daadwerkelijk op 35 jarige leeftijd failliet gaat, zijn vrouw met een ander aantreft en zijn kinderen kwijt raakt en genetisch ook nog aanleg heeft om verslaafd te raken moet hij maar direct weten dat het beter is om te stoppen met drinken?
Bah, ik krijg er de rillingen van.....
Ik denk dat er niemand is die willens en wetens recht op het leven van een verslaafde af gaat. Er zijn wel mensen, maar die hebben vaak geen eigenwaarde, heel weinig zelfvertrouwen en geen discipline. Dat kan zelfs gewoon een syndroom zijn of een psychisch probleem. Maar ook dan geldt dus, als je je eerste glas wijn pakt ben je het zelf schuld als je 20 jaar later je huis kwijt raakt omdat je de hele dag drinkt? En als je als puber op een feestje een pilletje pakt dan moet je niet zeiken dat je 12 jaar later in de goot ligt? En als je als misbruikt meisje in de armen van een loverboy valt en de eerste keer overgehaald wordt om een snuif te nemen dan wordt je willens en wetens een verslaafde prostituee want je had je eerste snuif maar niet moeten nemen toen je 15 was en je zgn vriendje van 28 haalde je over.....
Werkelijk, wie denkt er nu dat er ook maar 1 persoon op de wereld is die willens en wetens aan niks anders wil denken dat zijn of haar drugs en fix? Die de keuze maakt om arm, moedeloos en altijd verlangend in het leven te staan. Zonder mensen om je heen en met alleen de drugs. Gadver, als je iemand dat gaat aandoen dan kan je iemand niet harder laten vallen imo. Ik zal dus nooit iemand veroordelen die verslaafd is geraakt door omstandigheden. Neemt niet weg dat ze de hond in beslag moeten nemen en moeten helpen maar in de ideale maatschappij help je eerst en vooral de baas. Dat is nl je medemens. De hond is bijzaak en verdient wel hulp maar het gaat in dergelijke gevallen niet meer om een hond maar een mensenleven.
gonnie schreef:Eigenlijk is het erg dat er mensen zijn die toleranter voor honden zijn dan voor mensen.
We weten helemaal niet waardoor iemand verslaafd is geworden.
Kan door medicijngebruik zijn.
Kan zijn dat ze toen ze jong waren niet onder wilde doen voor hun vrienden en er graag bij wilde horen.
Kan zoveel redenen zijn. Mensen zullen zich niet tot drugs of alcohol wenden omdat ze zo gelukkig zijn.
Ik ben blij dat ik in mijn jeugd mensen zoals jullie ben tegengekomen, mensen die meer nuances zagen dan alleen zwart en wit
En ergens snap ik iones ook wel hoor, ik heb later ook een helpende hand uitgestoken naar mensen terwijl ze ondertussen mijn tas aan het jatten waren. Maar soms zit er eentje tussen die je wel kunt laten zien dat het leven ook mooi kan zijn.
Maar als iemand zich ontzettend inzet voor dieren vind ik dat ook mooi, daar heb ik ook respect voor. Mensen verschillen gelukkig.