Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie theorie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

63673J

Re: Dominantie theorie

Ongelezen bericht door 63673J »

Jaap* schreef:
jvanringen schreef:
Jaap* schreef:Om voor mij onbegrijpelijke redenen leggen veel mensen een soort automatisch verband tussen het mishandelen van honden en het woord dominantie. (...)
Misschien omdat het toch wel vaak zo wordt opgevat? Ik zie in elk geval regelmatig mensen die onder het mom van "ik ben de dominante roedelleider" in mijn ogen nare dingen met hun hond doen.
Denk je dat die mensen ineens begripvol en met respect zullen handelen als de rangordetheorie er niet is?
Ik denk het niet. Mensen die denken dat ze dieren moeten onderdrukken om ze de baas te blijven leven met een irreele angst. Daar veranderd een theorie niks aan :wink:
Ik denk wel dat een theorie daar iets aan kan veranderen, want veel mensen leven met een irreële angst juist op grond van een theorie. Ze hebben geleerd dat honden zo denken en dat je ze daarom zo moet aanpakken, 25 jaar geleden was dat nog heel normaal. Buren van ons, die oprecht heel veel van hun hond hielden, hebben haar op hardhandige wijze een aantal zaken bijgebracht, want zo moest dat, anders ging je hond de dienst uitmaken. Buurman is inmiddels gepensioneerd en ze overwegen om weer een hond te nemen. Van ons weten ze dat de kennis over honden zich in die tijd aanzienlijk heeft uitgebreid en dat je je hond de belangrijke dingen ook op een andere manier kunt leren, die zowel voor baas als voor hond veel fijner is. Daarom vind ik het zo jammer dat Cesar Milan wat dat betreft de klok weer heeft teruggedraaid; veel mensen zien hem toch als een autoriteit en worden weer aan het twijfelen gebracht.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik voed mijn hond niet op met de dominantie theorie, ieder moet het voor zijn eigen weten, er gaan zoveel welles nietes discussies hier over.
Zelf heb ik wat meer dingen gelezen van turid rugaas, en veel gelezen over kalmerings signalen.
Dat vind ik veel logischer klinken dan de dominantie theorie.
Vaak zie ik bij mensen die wel op die manier trainen, dat de honden vaak erg gespannen zijn tegenover de "baas". Dat ze wat pieperiger en onrustiger zijn.
Dat wanneer grommen gestraft word, de honden sneller overgaan tot bijten.
Ook ik heb op het begin met de dominantie theorie getraind, maar ik kreeg hierdoor geen hechte band met mijn hond. Hij werd klierig, blafferig, en was eigenwijs.
Nu ik op een andere manier omga met mijn hond, dus te letten op de kalmerings signalen, zie ik veel meer rust bij mijn hond.
Ik let op wanneer hij zich gespannen voelt, en haal hem dan ook uit de gespannen situatie.
Ik leg hem niet op de grond, en pak hem ook niet bij zijn nekvel.
Ik beloon positief gedrag, en negeer negatief gedrag. Ja zelf zeg ik ook wel is nee als hij iets niet mag. Maar daar luisterd hij ook wel naar.
De dominantie theorie, ben ik eigenlijk ook op tegen. Want in mijn ogen begrijp je de hond gewoon verkeerd.
Honden moet je niet met wolven gaan vergelijken, een hond heeft zich aangepast aan onze maatschapij, en bij een wolf is dat nog nooit gelukt. Honden zijn familie van de wolf, maar het zijn geen wolven!
Net zoals wij familie zijn van apen, maar je kan ons toch ook niet vergelijken met apen?
Vaak kijk ik op de site http://www.hondenwijzer.com" onclick="window.open(this.href);return false; daar staan ook interresante onderwerpen tussen!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Maeve schreef:Hier loopt de alpha teef ook achteraan trouwens. En zij corrigeert andere honden wel door ze over de snuit te pakken. Wel grappig, dat heb ik Nilo nooit zien doen bij een andere hond, maar dat is dan ook niet echt een alpha :wink: maar Coda reageert bijna altijd zo bij bijvoorbeeld opdringerige honden. Grommen, over de snuit pakken en dan na een paar seconden loslaten, dan is het kennelijk duidelijk.
Mila idem. Die correctie zie ik behoorlijk vaak, bij opvangers en bij opdringerige pups bijvoorbeeld. En dan is het ook metéén duidelijk voor de andere hond: die zal hetgeen hem de correctie opleverde, niet nog eens in zijn hoofd halen :zweep:
Dat achteraan lopen herken ik dan weer niet. Als herder wisselt Mila af: af en toe voorop, dan weer om ons heen cirkelen en achter ons. Buiten zal het haar sowieso worst wezen wat andere honden doen, dan is ze vooral met zichzelf of met mij bezig. Binnenshuis wil zij veel meer bepalen voor andere honden.
Mila is absoluut geen geboren leider of typische alphateef. Ze gedraagt zich buiten tegenover honden die duidelijk haar meerdere zijn dan ook gepast onderdanig. Ze heeft precies door bij welke hond ze bazig kan doen en bij welke niet.

Ik zie dit soort dingen alleen in Mila's omgang met andere honden. In haar omgang met mij heb ik nooit het gevoel gehad dat ze de baas zou willen spelen, daar denk ik niet eens op die manier over na.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Afbeelding

Xena laat ook duidelijk merken wat wel en niet kan :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

semmyboy schreef:Ik voed mijn hond niet op met de dominantie theorie, ieder moet het voor zijn eigen weten, er gaan zoveel welles nietes discussies hier over.
Zelf heb ik wat meer dingen gelezen van turid rugaas, en veel gelezen over kalmerings signalen.
Dat vind ik veel logischer klinken dan de dominantie theorie.
Vaak zie ik bij mensen die wel op die manier trainen, dat de honden vaak erg gespannen zijn tegenover de "baas". Dat ze wat pieperiger en onrustiger zijn.
Dat wanneer grommen gestraft word, de honden sneller overgaan tot bijten.
Ook ik heb op het begin met de dominantie theorie getraind, maar ik kreeg hierdoor geen hechte band met mijn hond. Hij werd klierig, blafferig, en was eigenwijs.
Nu ik op een andere manier omga met mijn hond, dus te letten op de kalmerings signalen, zie ik veel meer rust bij mijn hond.
Ik let op wanneer hij zich gespannen voelt, en haal hem dan ook uit de gespannen situatie.
Ik leg hem niet op de grond, en pak hem ook niet bij zijn nekvel.
Ik beloon positief gedrag, en negeer negatief gedrag. Ja zelf zeg ik ook wel is nee als hij iets niet mag. Maar daar luisterd hij ook wel naar.
De dominantie theorie, ben ik eigenlijk ook op tegen. Want in mijn ogen begrijp je de hond gewoon verkeerd.
Honden moet je niet met wolven gaan vergelijken, een hond heeft zich aangepast aan onze maatschapij, en bij een wolf is dat nog nooit gelukt. Honden zijn familie van de wolf, maar het zijn geen wolven!
Net zoals wij familie zijn van apen, maar je kan ons toch ook niet vergelijken met apen?
Vaak kijk ik op de site http://www.hondenwijzer.com" onclick="window.open(this.href);return false; daar staan ook interresante onderwerpen tussen!
Ach als ik naar mijn honden onderling kijk weet ik genoeg. Meer dan alle theorien kunnen vertellen en daar is rangorde en zijn de honden ook af en toe dominant. Wat dat dictatortje van de door jou genoemde site uitbraakt gaat sowieso direct de prullebak in hier.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

malinois schreef: Ach als ik naar mijn honden onderling kijk weet ik genoeg. Meer dan alle theorien kunnen vertellen en daar is rangorde en zijn de honden ook af en toe dominant.
Als ik naar mijn honden (van nu en van vroeger) kijk, zie ik soms wel dominant gedrag, maar geen vaste rangorde. Het verschilt echt per situatie wie er haar zin wil hebben en ook krijgt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:
Jaap* schreef:
jvanringen schreef:
Jaap* schreef:Om voor mij onbegrijpelijke redenen leggen veel mensen een soort automatisch verband tussen het mishandelen van honden en het woord dominantie. (...)
Misschien omdat het toch wel vaak zo wordt opgevat? Ik zie in elk geval regelmatig mensen die onder het mom van "ik ben de dominante roedelleider" in mijn ogen nare dingen met hun hond doen.
Denk je dat die mensen ineens begripvol en met respect zullen handelen als de rangordetheorie er niet is?
Ik denk het niet. Mensen die denken dat ze dieren moeten onderdrukken om ze de baas te blijven leven met een irreele angst. Daar veranderd een theorie niks aan :wink:
Ik denk wel dat een theorie daar iets aan kan veranderen, want veel mensen leven met een irreële angst juist op grond van een theorie. Ze hebben geleerd dat honden zo denken en dat je ze daarom zo moet aanpakken, 25 jaar geleden was dat nog heel normaal. Buren van ons, die oprecht heel veel van hun hond hielden, hebben haar op hardhandige wijze een aantal zaken bijgebracht, want zo moest dat, anders ging je hond de dienst uitmaken. Buurman is inmiddels gepensioneerd en ze overwegen om weer een hond te nemen. Van ons weten ze dat de kennis over honden zich in die tijd aanzienlijk heeft uitgebreid en dat je je hond de belangrijke dingen ook op een andere manier kunt leren, die zowel voor baas als voor hond veel fijner is. Daarom vind ik het zo jammer dat Cesar Milan wat dat betreft de klok weer heeft teruggedraaid; veel mensen zien hem toch als een autoriteit en worden weer aan het twijfelen gebracht.
Maar dan moeten ze zich maar beter verdiepen in cm. Want dit zegt hij niet. Ze vergeten voor t gemak dat de honden waarmee cm op tv komt honden zijn die jarenlang gegroeid zijn im aso gedrag. Dat is iets anders dan omgaan met een hond die prima meedraait in t dagelijks gebeuren.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Belle schreef:Als ik naar mijn honden (van nu en van vroeger) kijk, zie ik soms wel dominant gedrag, maar geen vaste rangorde. Het verschilt echt per situatie wie er haar zin wil hebben en ook krijgt.
Ja, en volgens mij speelt het ook een rol wat de hond belangrijk vindt of niet. Dus de moeite waard vindt om überhaupt een punt over te maken. Mila vindt bijvoorbeeld bezit (speeltjes, eten) heel belangrijk, maar wie er als eerste de deur uit gaat interesseert haar minder dan niks en daar zal zij dus ook nooit een punt van maken.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Inge O schreef:
jvanringen schreef:Ik denk wel dat een theorie daar iets aan kan veranderen, want veel mensen leven met een irreële angst juist op grond van een theorie. Ze hebben geleerd dat honden zo denken en dat je ze daarom zo moet aanpakken,
maar dat ze die theorie helemaal verkeerd begrijpen en verklaren maakt ze daarom toch niet tot onzin?

als ik er geld kon mee verdienen zou ik hier echt eens een weekje met een gopro op mijn kop mijn hele roedel moeten filmen en dan mogen jullie (de non-believers dus) eens uitleggen wat je allemaal ziet.

ik ben echt benieuwd wat je daar allemaal zou opplakken.
Maar ook al zie je het bij honden onderling, dan wil dat toch niet zeggen dat het ook bruikbaar of nodig is in de opvoeding van je honden. Wij zijn geen honden en kunnen ook niet op een hondse manier communiceren zoals honden dat doen. En dat is wel wat je ziet bij veel aanhangers van de theorie, het proberen te imiteren van hondengedrag.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:
malinois schreef: Ach als ik naar mijn honden onderling kijk weet ik genoeg. Meer dan alle theorien kunnen vertellen en daar is rangorde en zijn de honden ook af en toe dominant.
Als ik naar mijn honden (van nu en van vroeger) kijk, zie ik soms wel dominant gedrag, maar geen vaste rangorde. Het verschilt echt per situatie wie er haar zin wil hebben en ook krijgt.
Nee dat klopt maar daarom is er wel degelijk een rangorde. Maar eentje die wisselt naar gelang de situatie.een vb van hier: Xena is hier over t algemeen de baas maar is er knokkelarij dan maakt ze plaats voor Xavi om t af te handelen. Maar dan is er toch zeker sprake van rangorde
Afbeelding
63673J

malinois schreef:(...)
Maar dan moeten ze zich maar beter verdiepen in cm. Want dit zegt hij niet. Ze vergeten voor t gemak dat de honden waarmee cm op tv komt honden zijn die jarenlang gegroeid zijn im aso gedrag. Dat is iets anders dan omgaan met een hond die prima meedraait in t dagelijks gebeuren.
Maar dat doen veel mensen dus niet, zich ergens in verdiepen, dat zie je toch dagelijks? Ze horen iets, zien iets, stellen er geen vragen bij, denken niet verder na en nemen het aan voor waarheid. Dat is niet alleen met dit soort dingen zo, maar ook bij andere dingen zie je dat. Toen ik borstkanker had en met mijn chemokuur bezig was, kreeg ik bijna iedere dag adviezen van mensen over wat ik moest doen en moest laten, allemaal gevonden op het internet, allemaal niet verder over nagedacht, niet in verdiept, maar meteen indringend aan mij gepresenteerd als hét wondermiddel tegen kanker - elke dag een ander wondermiddel. Dat alleen al zou iemand's wantrouwen moeten wekken, maar helaas, zo gaat het vaak niet.
63673J

Belle schreef:
Op grond daarvan zou je dus kunnen stellen dat dominantie een vorm van gedrag is die situatiegebonden is. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

En wat zou de reden zijn dat 1 van mijn honden aan de lijn altijd voor mij loopt, maar zodra ze los is altijd achter mij loopt.
Afbeelding
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door j.werkman »

Herman loopt altijd voorop doet zijn ding en laat mij weten wat er te doen is.
Als ik met een vriendin loop en zij blijft achter en ik loop door, gaat hij tussen mijn vriendin en mij zitten, iets dichter bij vriendin en legt zijn bal tussen hemzelf en vriendin zijn gezicht naar mij.
Ik moet duidelijk zorgen dat de zaken weer op orde komen.
Ik ben ook wel eens met een groepje kinderen in de natuur. Als er op een plaats langdurig stilgehouden wordt om bijv, een vennetje te onderzoeken, gaat hij op een strategische plek zitten waar hij iedereen kan zien, zie hem regelmatig een snelle blik op mij werpen om te zien of alles oke is.
Hij blijft van het samenwerken en indien nodig wijst hij me wel even op mijn verantwoordelijkheden.
Toen ik laatst van het pad afraakte, overal een massa van bladeren en ik zag het pad niet, werd ik ook op subtiele wijze weer teruggebracht op het juiste pad.
Ik vraag me op die momenten ook wel eens af wie hier de leiding heeft, of hebben we een taakverdeling?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:
Maar dat doen veel mensen dus niet, zich ergens in verdiepen, dat zie je toch dagelijks? Ze horen iets, zien iets, stellen er geen vragen bij, denken niet verder na en nemen het aan voor waarheid. Dat is niet alleen met dit soort dingen zo, maar ook bij andere dingen zie je dat. Toen ik borstkanker had en met mijn chemokuur bezig was, kreeg ik bijna iedere dag adviezen van mensen over wat ik moest doen en moest laten, allemaal gevonden op het internet, allemaal niet verder over nagedacht, niet in verdiept, maar meteen indringend aan mij gepresenteerd als hét wondermiddel tegen kanker - elke dag een ander wondermiddel. Dat alleen al zou iemand's wantrouwen moeten wekken, maar helaas, zo gaat het vaak niet.
ja maar dat is dan maar jammer voor die mensen. Hij zegt het duidelijk genoeg en laat het ook zien... dat mensen dan zo dom zijn is hun probleem. Dat kun je een programma maker niet aanrekenen. Dan moeten we ook maar geen films meer uitzenden want daarin worden mensen bij bosjes neergeknald dagelijks. :wink:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

malinois schreef:Maar dan moeten ze zich maar beter verdiepen in cm. Want dit zegt hij niet. Ze vergeten voor t gemak dat de honden waarmee cm op tv komt honden zijn die jarenlang gegroeid zijn im aso gedrag. Dat is iets anders dan omgaan met een hond die prima meedraait in t dagelijks gebeuren.
Beetje jammer voor hem, dat ie niet alle signalen oppikt en daardoor ook wel eens wordt gebeten.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als je geen probleem hebt, dan heb je geen probleem. Maar mensen die een dominantieprobleem met hun hond hebben zijn op zoek naar een oplossing.
Ze hebben dat probleem meestal omdat ze wat minder inzicht in- en gevoel voor hondengedrag hebben.
Die mensen zijn erg geholpen met een setje regels waar ze houvast aan hebben. Het deurbeleid kan daar ook onderdeel van zijn.
Het gaat niet om de deur, en ook niet over wie zich er het eerste doorheen kan wurmen, maar het kenbaar maken dat ze verwachten dat er ruimte voor ze gemaakt wordt helpt zulke mensen wél. Hun hond gaat ze anders bekijken. Alleen maar omdat ze wachten totdat de hond, die er graag naar buiten wil, begrijpt dat hij even aan de kant moet en moet wachten.
Er worden geen haren gekrent, het is gewoon een spel. En sommige honden spelen dat spel intenser dan andere.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
63673J

Inge O schreef:
jvanringen schreef:Ik denk wel dat een theorie daar iets aan kan veranderen, want veel mensen leven met een irreële angst juist op grond van een theorie. Ze hebben geleerd dat honden zo denken en dat je ze daarom zo moet aanpakken,
maar dat ze die theorie helemaal verkeerd begrijpen en verklaren maakt ze daarom toch niet tot onzin? (...)
Dat zei ik ook niet. Ik bedoelde te zeggen dat de theorie niet juist gebleken is, want het is niet zo dat het een hond slechts gedreven wordt door de wens om zijn bazen in alles te domineren, dus je hoeft daar als baas ook niet bang voor te zijn. Dat betekent niet dat dominant gedrag niet voorkomt, maar dat zegt ook niemand. Maar zoals het vroeger vaak werd voorgesteld, daarvan is gebleken dat het toch iets anders ligt dacht ik.
Laatst gewijzigd door 63673J op 30 nov 2014 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
63673J

malinois schreef:
jvanringen schreef:
ja maar dat is dan maar jammer voor die mensen. Hij zegt het duidelijk genoeg en laat het ook zien... dat mensen dan zo dom zijn is hun probleem. Dat kun je een programma maker niet aanrekenen. Dan moeten we ook maar geen films meer uitzenden want daarin worden mensen bij bosjes neergeknald dagelijks. :wink:
Het is helaas ook heel jammer voor de honden van die mensen.
63673J

Jaap* schreef:Als je geen probleem hebt, dan heb je geen probleem. Maar mensen die een dominantieprobleem met hun hond hebben zijn op zoek naar een oplossing.
Ze hebben dat probleem meestal omdat ze wat minder inzicht in- en gevoel voor hondengedrag hebben.
Die mensen zijn erg geholpen met een setje regels waar ze houvast aan hebben. Het deurbeleid kan daar ook onderdeel van zijn.
Het gaat niet om de deur, en ook niet over wie zich er het eerste doorheen kan wurmen, maar het kenbaar maken dat ze verwachten dat er ruimte voor ze gemaakt wordt helpt zulke mensen wél. Hun hond gaat ze anders bekijken. Alleen maar omdat ze wachten totdat de hond, die er graag naar buiten wil, begrijpt dat hij even aan de kant moet en moet wachten.
Er worden geen haren gekrent, het is gewoon een spel. En sommige honden spelen dat spel intenser dan andere.
Dat ben ik met je eens.
Jaap*
Zeer actief

Het volgen of aanhangen van één theorie is trouwens sowieso heel erg fout. Het wordt heel snel sektarisch en er bestaat natuurlijk geen eenduidige theorie volgens welke honden hun leven leiden.
Het is stupide om net te doen alsof dat wel zo is.
De Martin Gaus methode dekt net zo min de hele lading als die van Turid Rugaas, Klaas Wijnberg of Jan Nijboer.
Overal zit wel iets in, en het is aan ons gezonde verstand om er iets verstandigs mee te doen.
63673J

Jaap* schreef:Het volgen of aanhangen van één theorie is trouwens sowieso heel erg fout. Het wordt heel snel sektarisch en er bestaat natuurlijk geen eenduidige theorie volgens welke honden hun leven leiden.
De Martin Gaus methode dekt net zo min de hele lading als die van Turid Rugaas, Klaas Wijnberg of Jan Nijboer.
Overal zit wel iets in, en het is aan ons gezonde verstand om er iets verstandigs mee te doen.
Ook dat ben ik met je eens. Toch is dat vaak wat mensen doen, niet alleen met betrekking tot omgang met honden, maar ook met andere dingen. Weet ook niet wat je daar aan moet doen eerlijk gezegd.
Jaap*
Zeer actief

jvanringen schreef:
Jaap* schreef:Het volgen of aanhangen van één theorie is trouwens sowieso heel erg fout. Het wordt heel snel sektarisch en er bestaat natuurlijk geen eenduidige theorie volgens welke honden hun leven leiden.
Ook dat ben ik met je eens. Toch is dat vaak wat mensen doen, niet alleen met betrekking tot omgang met honden, maar ook met andere dingen. Weet ook niet wat je daar aan moet doen eerlijk gezegd.
Realistisch blijven, ook over dominantie en rangorde :wink:
Tegenwoordig is het erg hip om middels de stro-pop redenering (Bedankt! :mrgreen: ) proberen te doen alsof er één of ander nieuwe en opzienbarende ontdekking is gedaan: De dominantietheorie is achterhaald!!!
Nounou, poehpoeh :roll:
Zullen we dat eerst even nuanceren? :wink:
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Inge O schreef: als ik er geld kon mee verdienen zou ik hier echt eens een weekje met een gopro op mijn kop mijn hele roedel moeten filmen en dan mogen jullie (de non-believers dus) eens uitleggen wat je allemaal ziet.

ik ben echt benieuwd wat je daar allemaal zou opplakken.
Ahh toe, doe eens een paar dagen? :engel:
Niet omdat ik niet in dominantie of een rangorde geloof hoor, maar dan kan ik mijn interpretatie van hondengedrag eens testen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

korthaar schreef:
malinois schreef:Maar dan moeten ze zich maar beter verdiepen in cm. Want dit zegt hij niet. Ze vergeten voor t gemak dat de honden waarmee cm op tv komt honden zijn die jarenlang gegroeid zijn im aso gedrag. Dat is iets anders dan omgaan met een hond die prima meedraait in t dagelijks gebeuren.
Beetje jammer voor hem, dat ie niet alle signalen oppikt en daardoor ook wel eens wordt gebeten.

als je een hond niet dagelijks meemaakt dan kan je weleens een signaal missen, Tama van ons reageert zo snel dat iemand die haar niet kent een signaal makkelijk kan missen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
63673J

Jaap* schreef:
jvanringen schreef:
Tegenwoordig is het erg hip om middels de stro-pop redenering (Bedankt! :mrgreen: ) proberen te doen alsof er één of ander nieuwe en opzienbarende ontdekking is gedaan: De dominantietheorie is achterhaald!!!
Het doet me soms een beetje denken aan Erik of Het Klein Insectenboek van Godfried Bomans, als de insecten zich ineens vreselijk veel zorgen gaan maken of alles wat ze doen wel overeenkomt met Solms' Beknopte Natuurlijke Historie dat Erik bij zich heeft - want daar staat immers hoe het moet en als het een beetje anders gaat bij jou dan ben je geen goed insect!
Jaap*
Zeer actief

jvanringen schreef:
Jaap* schreef:
jvanringen schreef:
Het doet me soms een beetje denken aan Erik of Het Klein Insectenboek van Godfried Bomans, als de insecten zich ineens vreselijk veel zorgen gaan maken of alles wat ze doen wel overeenkomt met Solms' Beknopte Natuurlijke Historie dat Erik bij zich heeft - want daar staat immers hoe het moet en als het een beetje anders gaat bij jou dan ben je geen goed insect!
Hahaha, nouja, daarkan je natuurlijk niemand iets over kwalijk nemen dan jezelf :mrgreen:
Afstand nemen van iets wat je tegenstaat is een natuurlijke reactie. Als er een pedofiel is opgepakt kun je aan de reaguursels in de sociale media precies zien hoeveel afstand mensen daarvan willen nemen. De één wil hem ophangen, en de ander vind dat nog te goed.
Niemand gaat daadwerkelijk met een stuk touw op pad natuurlijk, want het is alleen maar om duidelijk te maken dat zíj niet bij een pedofiel horen :wink:

Zo wil ik nog niet dood gevonden worden in zo'n BMW pauperbak, gewoon omdat ik daar nietmee geassocieerd wil worden. Maar ik weet heus wel dat het doorgaand ontzettend goede auto's zijn. Dáár zal je me niet over horen. Snap je? :mrgreen:
dayake
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua

Ongelezen bericht door dayake »

malinois schreef:Afbeelding

Xena laat ook duidelijk merken wat wel en niet kan :mrgreen:
Leuke foto :E: ik heb het nog nooit bij honden gezien, nu wel.

Maar als ik het goed begrijp is dat snuitbijten dus ook een vorm van corrigeren? Ik snap dat wolven/honden dat kunnen doen als ze te ver zijn gegaan. Maar wat ik in de documentaires zag is dat er een wolf gewoon langsliep, en door een hogere ineens (in mijn ogen zonder reden) in de snuit werd gebeten.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jeannettebo schreef:
Marjoleine schreef:
Jeannettebo schreef: Volgens mij gaat het er niet om waar ze loopt, maar wie bepaalt wie waar loopt. Een pup die flink vooruit trekt, bepaalt dus zelf dat ie daar loopt en niet de baas
Hij gaat z'n goddelijke gang maar.
Ik wil niet omver getrokken worden, dus ik heb een heupriem waar ik ze aan knoop. Dat kan ook.
Maar zodra het spul is, ben ik de baas waar ze naar luisteren. Ze luisteren sowieso prima trouwens.
En ook aan de lijn bepaal ik waar we lopen. Alleen zijn ze nogal geneigd naar impulsen te luisteren ook.
Ik zou wel gek zijn als ik me daar druk om maakte.
Maar dat zeg ik ook helemaal niet
Waar het me om ging is dat mensen trekken per definitie associëren met "hij wil de baas worden".
Dat klopt niet volgens mij.
Dat het irritant is snap ik, maar ik zie niet die link met dat die hond dat bepaalt en dat dat erg zou zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dayake
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua

Ongelezen bericht door dayake »

Marjoleine schreef:
Jeannettebo schreef:
Marjoleine schreef:
Jeannettebo schreef: Volgens mij gaat het er niet om waar ze loopt, maar wie bepaalt wie waar loopt. Een pup die flink vooruit trekt, bepaalt dus zelf dat ie daar loopt en niet de baas
Hij gaat z'n goddelijke gang maar.
Ik wil niet omver getrokken worden, dus ik heb een heupriem waar ik ze aan knoop. Dat kan ook.
Maar zodra het spul is, ben ik de baas waar ze naar luisteren. Ze luisteren sowieso prima trouwens.
En ook aan de lijn bepaal ik waar we lopen. Alleen zijn ze nogal geneigd naar impulsen te luisteren ook.
Ik zou wel gek zijn als ik me daar druk om maakte.
Maar dat zeg ik ook helemaal niet
Waar het me om ging is dat mensen trekken per definitie associëren met "hij wil de baas worden".
Dat klopt niet volgens mij.
Dat het irritant is snap ik, maar ik zie niet die link met dat die hond dat bepaalt en dat dat erg zou zijn.
Volgens mij bepaald de alpha ook waar iedereen naar toe gaat. Dus misschien als je je hond laat bepalen waar hij/zij gaat staan buiten, dat je onduidelijkheid creëert.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”