Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Filmpjes van hondengedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

meetjewrc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am staff
Pitbull
Fila brasileiro
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Filmpjes van hondengedrag

Ongelezen bericht door meetjewrc »

ons rotje ontmoet zijn grote half broer aan zee

Afbeelding
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

weet niet of je er wat aan hebt hoor, maar heb nog wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik ben wel benieuwd wat men hier ziet. Ik heb wel een idee maar geen idee of ik het goed zie.

Hier zocht hij toenadering bij de keizerin. Die ging erbij zitten en Manu besloot te kruipen met zijn kop weggedraaid.
Afbeelding
Deze pup hing erg aan Manu en bleef bek likken. Manu was intussen druk met de boel overzien en zodra hij de pup aankeek ging ze op deze manier liggen.
Afbeelding
Een andere reu tegengekomen. Een volwassen gecastreerde reu die graag wilde regelen. Volgens mij zijn ze hier beide aan het patsen. De reu komt met staart omhoog op Manu afgestapt waarop hij zich groot maakt en de bek sluit.
Afbeelding
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

elliott wilde haar dekken....

Afbeelding

Afbeelding

nadat zij m afsnauwde en op dr gat ging zitten deed hij de slijmbal

Afbeelding
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

puur spel, die 2 hebben nooit ruzie gehad, de teef(gecoupeerde) heeft wel met al me andere honden ruzie gehad

Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Hilly45 schreef:Ik heb een filmpje, die ik nog steeds niet goed kan plaatsen.

Situatie: Sam mijn eigen schapendoes is gewend, dat er logeerdoesjes elke zomer komen. Altijd teefjes. Wiske was altijd vaste gast, paar keer per jaar vaak. Wiske is de zwarte does. Wiske is qua karakter een pretletter, doet geen vlieg kwaad en ziet overal een feestje in. Ze weet niet wat boosheid is, zo lijkt het. Wiske is 1 van de weinige honden, die Sam oneindig aan het spelen krijgt.

Joska is een nieuwkomer. Joska is wat gereserveerder, een kat uit de boom-kijker. Joska is geen speelhondje, maar meer een doener, een soort doggydance-hondje. Beetje meer een werkhondje, vaak alert.

Ik heb het idee, dat Wiske niet goed weet, wat ze aan Joska heeft. Wiske bedoelt het goed, maar door het gedrag van Joska, weet ze het niet meer, ze doet toch geen vlieg kwaad, waarom doet Joska dan zoals Joska doet. En van Sam krijgt ze ook al geen steun, die aanschouwt het allemaal wat. Ik krijg het idee dat Wiske wel onzeker wordt van het gedrag van Joska, ze hijgt veel, wat ze normaliter nooit doet.

Joska heeft veel gedrag, maakt geluid, ijsbeert en op een bepaald moment slaat ze zo hard met haar voorpoot op de grond, dat ik er gewoon van schrok.

M.i. zoeken ze met z'n allen een balans, want Wiske is het altijd gewend alleen met Sam, Sam maakt het niets uit en Joska is uberhaupt geen logeren gewend.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zien jullie hier dan in?
Afbeelding
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

moeder die klierende zoon op zijn plek zet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
meetjewrc
Zeer actief
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

ruzie onderling

Afbeelding

moeder grijpt in

Afbeelding
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Hilly45 schreef:
Hilly45 schreef:
Ik vind het lastig om doezen te lezen met al dat haar voor de ogen, maar ze zijn volgens mij gewoon rustig elkaar aan het aftasten. Even kijken wat ze aan elkaar hebben. Allebei wat onzeker, met dat getongel en gehijg. Ze willen allebei graag contact, maar eerst even aftasten.
Dit zou ik persoonlijk straal negeren. Ze zoeken het onderling wel uit. Ze zijn aardig aan elkaar gewaagd, en zoeken allebei steun bij jou. Die gaf ik mooi niet aan zulke conflictmijdende types :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Miranda schreef:
Hilly45 schreef:
Hilly45 schreef:
Ik vind het lastig om doezen te lezen met al dat haar voor de ogen, maar ze zijn volgens mij gewoon rustig elkaar aan het aftasten. Even kijken wat ze aan elkaar hebben. Allebei wat onzeker, met dat getongel en gehijg. Ze willen allebei graag contact, maar eerst even aftasten.
Dit zou ik persoonlijk straal negeren. Ze zoeken het onderling wel uit. Ze zijn aardig aan elkaar gewaagd, en zoeken allebei steun bij jou. Die gaf ik mooi niet aan zulke conflictmijdende types :mrgreen:
Ik ben ook juist wel heel lang stil geweest, puur om te observeren. Maar straal genegeerd heb ik niet want op het laatst heb ik wat gezegd.

Maar ik vond het best wel wat spannend, maar heb het vooral toch gelaten en na twee dagen ging het toen prima. Maar in mijn beleving zijn doesjes echt wat lastiger te 'lezen'.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Hilly45 schreef: Maar straal genegeerd heb ik niet want op het laatst heb ik wat gezegd.
Daarom zei ik dat ik persoonlijk het genegeerd zou hebben. Vooral omdat ik Heel Veel conflictvermijdend gedrag zie, tot spiegelen aan toe. Ze hebben geen zin aan mot.
Maar ik vond het best wel wat spannend,
Zij ook :mrgreen:
Maar in mijn beleving zijn doesjes echt wat lastiger te 'lezen'.
Ja, je ziet gewoon niks van de ogen, de gezichtsuitdrukking, enzovoorts. Ook spierspanning en dergelijke zie je niet met al dat haar. Ik zeg: Kaalscheren en dán introduceren :tongue:
And few will ever climb
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Diana: Wat een leuk filmpje, ik heb erg gelachen om Mila die er omheen danst "Hallóó, ik ben er ook, ik doe ook mee!" Leuk hoe dat kleine hondje steeds ietsje dapperder wordt, heel onzeker beginnen en dan toch voorzichtig gaan spelen en uiteindelijk ook enthousiast.

Miranda: Haha, die vind ik wel duidelijk hoor. De strakke blik van Skadi verraadt al genoeg. Als ze zo naar mij zou kijken zou ik ook omdraaien geloof ik :tongue:

Hilly: Ik zie zo'n beetje wat jij beschrijft. Wiske lijkt er inderdaad wat onzeker van te worden, weet niet helemaal wat hij moet, vooral omdat Joska wat gemengde signalen geeft denk ik? Ze maakt geen fysiek contact maar blijft wel kijken, in de buurt liggen, geluid maken, alsof zij 't zelf ook niet helemaal weet. Ik zag Sam trouwens even naar jou opkijken, was dat een toevallige blik of ook een blijk van onzekerheid ('baasje, wat is dit nou?') bij hem?

Cleva: Wat was Eva een draak van een pup zeg, heerlijk! :LOL: Wat zal je haar missen.. Vooral dat eerste filmpje vind ik heel mooi, Cleo is echt heel duidelijk en eerlijk in haar correctie. En dat filmpje waar ze samen met Cleo en Dapper speelt, die twee reageren echt heel leuk op haar. Was Dapper daarin net zo geduldig en eerlijk in zijn correcties als Cleo? Cleo was een Husky-kruising toch? Bij dat filmpje van die onweersbui is 't net of ik in de ogen van Dexter kijk, exact dezelfde blik en lichaamshouding als hij heeft in zo'n situatie.

Saskia: Wat een mooie hond is Frank! Ik had eerst de filmpjes gekeken en toen het commentaar gelezen. Grappig om te zien dat ik hetzelfde gevoel had als Cleva en Miranda: ik zag een hond die duidelijk onzeker is en die dat overschreeuwt in claimgedrag en stoerdoenerij. Bij angstagressie denk ik aan een hond die andere honden uit de buurt wil hebben, dit leek meer op een hond die brult dat alles van Bassie is en de rest er vooral vér bij vandaan dient te blijven. Mooi ook hoe, in dat eerste filmpje, die hond op de trap allerlei kalmerende signalen toont.

Manu: Op de eerste foto zie ik Manu zich onderdanig opstellen ten opzichte van een hond die heel nadrukkelijk vindt dat ze de baas is. Keizerin is wel een goed woord ja :tongue: Bij de pup is het denk ik een 'klaar nou!' Manu de schoolmeester die wel even gaat opvoeden. Die laatste foto is wel patsgedrag, maar ik gok dat Manu daar niet uit zichzelf mee doorgaat? Hij reageert op de andere hond maar als die weggaat is 't goed en dan gaat Manu niet nog eens even zijn punt maken?

Miranda: Jij hebt het over spiegelen als conflictvermijdend gedrag. Maar -kijken of ik dit goed uitgelegd krijg- als beide honden een conflict willen vermijden dan laten ze dat zien in hun lichaamstaal. Kan het dan niet zijn dat ze toevallig dezelfde lichaamstaal daarvoor kiezen? Dus ze gaan beide liggen, niet omdat de ander dat ook doet maar omdat het een duidelijk kalmerend signaal is? Of is het spiegelen van de andere hond een bewuste keuze en geeft dat dan een nóg sterker signaal af dan ander conflictvermijdend gedrag?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

DaniBanani schreef:Miranda: Jij hebt het over spiegelen als conflictvermijdend gedrag. Maar -kijken of ik dit goed uitgelegd krijg- als beide honden een conflict willen vermijden dan laten ze dat zien in hun lichaamstaal. Kan het dan niet zijn dat ze toevallig dezelfde lichaamstaal daarvoor kiezen? Dus ze gaan beide liggen, niet omdat de ander dat ook doet maar omdat het een duidelijk kalmerend signaal is? Of is het spiegelen van de andere hond een bewuste keuze en geeft dat dan een nóg sterker signaal af dan ander conflictvermijdend gedrag?
In dit filmpje is wat mij betreft het laatste aan de hand.
And few will ever climb
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

DaniBanani schreef:Saskia: Wat een mooie hond is Frank! Ik had eerst de filmpjes gekeken en toen het commentaar gelezen. Grappig om te zien dat ik hetzelfde gevoel had als Cleva en Miranda: ik zag een hond die duidelijk onzeker is en die dat overschreeuwt in claimgedrag en stoerdoenerij. Bij angstagressie denk ik aan een hond die andere honden uit de buurt wil hebben, dit leek meer op een hond die brult dat alles van Bassie is en de rest er vooral vér bij vandaan dient te blijven. Mooi ook hoe, in dat eerste filmpje, die hond op de trap allerlei kalmerende signalen toont.
Ik zal het voortaan onzekerheidsagressie noemen dan :mrgreen: Ik had er misschien bij moeten zeggen dat hij de eerste drie maanden ook aanviel af en toe (zonder schade) maar dat is gecorrigeerd en nu gromt hij enkel nog.

Over de langharen: ik vind ze ook moeilijk lezen. Hier loopt een gecoupeerde OES en daar kan je dus al geen blik of staartdracht uit halen. Niets voor mij zo'n hond, want ik corrigeer bij mijn honden graag met De Blik :hmmm:
Manu

DaniBanani schreef: Manu: Op de eerste foto zie ik Manu zich onderdanig opstellen ten opzichte van een hond die heel nadrukkelijk vindt dat ze de baas is. Keizerin is wel een goed woord ja :tongue: Bij de pup is het denk ik een 'klaar nou!' Manu de schoolmeester die wel even gaat opvoeden. Die laatste foto is wel patsgedrag, maar ik gok dat Manu daar niet uit zichzelf mee doorgaat? Hij reageert op de andere hond maar als die weggaat is 't goed en dan gaat Manu niet nog eens even zijn punt maken?
:E:
Jij ziet het hetzelfde als ik.
Wat de laatste foto betreft, ze hebben gesnuffeld aan elkaar, keken toen beide de andere kant op en gingen weer hun eigen gang. Ik heb Manu nog nooit een punt zien maken. Die staat zichzelf te showen en paradeert vervolgens verder.
Als de andere reu wel een punt wil maken druipt hij af, soms met een snauw en gaat dan bij mij staan en stuur ik de reu weg.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Manu schreef:Ik heb Manu nog nooit een punt zien maken.
Ik wel :mrgreen:
Op de laatste foto. Met De Blik ;)
Die strakke rechtstreekse blik is geen toeval. Daar zegt hij Heel Veel mee.
Ik denk dat de andere hond inbond, want Manu is het alvast niet van plan :tongue:

En tegen die pup maakt hij ook een punt. Kappen nu met dat gezeik anders zwaait er wat.
And few will ever climb
Manu

Miranda schreef:
Manu schreef:Ik heb Manu nog nooit een punt zien maken.
Ik wel :mrgreen:
Op de laatste foto. Met De Blik ;)
Die strakke rechtstreekse blik is geen toeval. Daar zegt hij Heel Veel mee.
Ik denk dat de andere hond inbond, want Manu is het alvast niet van plan :tongue:

En tegen die pup maakt hij ook een punt. Kappen nu met dat gezeik anders zwaait er wat.
Oh zo, ik doelde op het erop af stappen of zelfs achterna lopen en de kop er eventueel even overheen leggen. Dat heb ik nooit gezien. Ik dacht ook Danibanani dat bedoelde.
De blik geeft hij wel ja. De andere hond bond niet in, Manu wel. Doet ie eigenlijk altijd?
Hij patst als een idioot, als er een andere hond nadert maakt hij zich groot en bij reuen geeft hij vrijwel altijd deze blik. Toch is er altijd wel vrede, ze gaan hun eigen weg.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat een andere reu toch nog even een punt wil maken, waarschijnlijk staat Manu's houding hen dan niet aan. Die wandelt namelijk rond als een showpaard, toch laat hij andere reuen dan met rust en het gaat 9,9 van de 10 keren goed. Als de reu nogmaals komt patsen of Manu aanraakt zie ik hem nogmaals DE blik geven, soms komt daar nog een snauw of soort jankgeluid bij en dan komt hij bij mij staan of springt ineens in het water.
Eigenlijk is hij vrij makkelijk bij andere reuen, de situatie blijft meestal rustig. Ook al onderwerpt hij zich niet, hij gaat gewoon zijn eigen gang en negeert als hij besloten heeft dat hij die andere reu niet zo leuk vindt.

Bij de pup kon ik het heel mooi observeren, ik heb daar ook veel foto's van. Ik vond het wel mooi om te zien hoe hij corrigeerde en met lichaamstaal de pup dingen duidelijk maakte. Zo zie ik hem eigenlijk zelden. Hij deed dat heel rustig en zachtjes. Soms spelen, soms een blik toewerpen en soms straal negeren.

Edit: maar het kan zijn dat ik het verkeerd zie hoor. Ik probeer het steeds beter te begrijpen maar ik mis nog veel dingen.
Ik weet wel dat ik met een heel zelfverzekerde reu loop maar volgens mij is hij wel vrij beleefd in de omgang met andere honden. Dat is wel anders geweest. Hij kan eigenlijk altijd los met andere honden. Tenzij iemand een heel dominante reu heeft. Zo loopt er hier een jonge Hovawart reu en voor geen goud dat hij daar bij los gaat. Die Hovawart wil echt niks van Manu weten, zodra hij ons ziet lopen zie je de hond fixeren. Ik weet niet of dat alleen bij hem is.
Terwijl hij met veel honden verbazingwekkend goed gaat. Dan staan baasjes te glunderen dat hun hond eindelijk leuk met een andere hond los kan.
Laatst gewijzigd door Manu op 11 dec 2014 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:spiegelen is toch nooit een bewuste keuze, het is toch per definitie onbewust?
Nee, het is vaak onbewust. Maar zowel bij mensen als bij dieren is het soms wel bewust. Tenminste, dat is mijn mening.
And few will ever climb
Manu

Het gaat vaak van dit:
Afbeelding
Naar dit:
Afbeelding
Edit: al borstelt hij hier wat hij normaal gesproken niet doet. Dit omdat beide honden aangestormd kwamen.
Laatst gewijzigd door Manu op 11 dec 2014 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Eerste keer deze pup in onze tuin.
http://vimeo.com/89180480

En een paar dagen later de twee broertjes leren samen gaten graven. Etters waren het toen al. :engel:
http://vimeo.com/89283403
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Miranda schreef: Uh-huh :lol1:
MIJN modderpoel :tongue:

"Ow, ze wil spelen", zeiden een paar tervuereneigenaren. De honden waren wijzer :LOL:
:LOL: Nou, zeg dat wel! Haha. Nila kan die houding ook aannemen als zij vindt dat iets van haar is.
Enzi blijft dan stokstijf staan, wend rustig zijn kop af en stapt dan weg. Is hij zo stom om toch door te gaan krijg je dit:

Afbeelding

:F:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik blijf dit mooie en duidelijke filmpjes vinden qua hondengedrag.
De bruine en zwarte honden zijn van mij en de gele is een buurtende reu die maar bleef klieren.
Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment was Macho (de ranghoogste hier) het zat.
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

samantha! schreef:Ik blijf dit mooie en duidelijke filmpjes vinden qua hondengedrag.
De bruine en zwarte honden zijn van mij en de gele is een buurtende reu die maar bleef klieren.
Ja die kan ik me nog wel herinneren. :E:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Miranda schreef:
Inge O schreef:spiegelen is toch nooit een bewuste keuze, het is toch per definitie onbewust?
Nee, het is vaak onbewust. Maar zowel bij mensen als bij dieren is het soms wel bewust. Tenminste, dat is mijn mening.
dan vind ik het geen spiegelen meer maar na-apen :mrgreen: .
Ja, oké. Maar het effect is hetzelfde :P
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Nerazi schreef:
Miranda schreef: Uh-huh :lol1:
MIJN modderpoel :tongue:

"Ow, ze wil spelen", zeiden een paar tervuereneigenaren. De honden waren wijzer :LOL:
:LOL: Nou, zeg dat wel! Haha. Nila kan die houding ook aannemen als zij vindt dat iets van haar is.
Enzi blijft dan stokstijf staan, wend rustig zijn kop af en stapt dan weg. Is hij zo stom om toch door te gaan krijg je dit:

Afbeelding

:F:
Kutherders dat het er zijn :LOL:
And few will ever climb
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Oud filmpje van een jonge Elektra die alles uit de kast haalt om de kluif van Tank te krijgen :mann:

https://www.youtube.com/watch?v=zmaepEf ... ts42RR1qfw
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Inge O schreef:@ saskia : :schrik: ieuwww, ik zie een hond als frank hier al in de roedel, die zou nog niet jarig zijn :oeps: .

en wat bedoel je dat hij niet in de roedel leeft, zit hij apart dan?
Ik gok maar zo dat jouw teven gehakt van hem maken :engel: Verder dan blaffen zodat hij zou kappen gingen de honden hier niet.
Alhoewel Nanuq nu hij volwassen is hem gerust de les zou willen spellen maar dat wil ik niet.
Hij zit inderdaad apart, eerst binnen gescheiden van de rest en nu al twee jaar buiten waar hij zich duidelijk beter bij voelt. Buiten scharrelen/spelen en wandelen doet hij samen met de rest, op mooie dagen staat de deur hier ook gewoon open.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tessa en Tay één van de eerste dagen, op volgorde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tessa als ze de buurhonden hoorde:
Afbeelding

Afbeelding

Tessa bij het te dichtbij komen van andere hond:
Afbeelding

Afbeelding

Tay:
Afbeelding
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Inge O schreef:en had je dit al gezien - heeft hier al een paar keer gestaan dus geen idee of het je bekend is maar duidelijk is het wel :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=9Ena_ktPaU0
Schitterend!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Over keffers gesproken :roll: Het gaat meer om het geluid dan om beeld. Om verschillende redenen heb ik dit in het verleden eens gefilmd. Geluidsoverlast omdat het de hond triggerde als ik in het park liep met mijn honden, en het dier was al een paar keer ontsnapt en vloog dan ook in deze staat op mijn honden af en ik heb altijd kunnen voorkomen dat ze dat beest wat zouden aandoen, maar hij is een keer het slootje in gebonjourd door mijn reu toen hij op mijn teef afvloog. Heb hem toen uit het water gevist en in mijn armen gedragen naar de baasjes, die niet thuis bleken te zijn :roll: Achteraf strooide ze verhalen rond dat mijn herders haar hond hadden gegrepen, vandaar dit filmpje dat geschoten is na dat gedoe. Dit was overigens een van de laatste keren dat ik er liep, want ik had het een beetje gehad ook met dit soort figuren en hondjes in dat park.
http://vid615.photobucket.com/albums/tt ... eo/218.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh ik was er nog eens geweest :oohja: Hier zie je overigens ook wel heel sterk gedrag van Bluf die eigenlijk altijd wilde dat ze vermaakt werd met een balletje e.d. ik zag het vaak bij border collies, en stiekem noemde ik haar ook wel mijn border collietje... af en toe vreselijk vermoeiend trouwens om zo te wandelen, maar deed ik het niet dan vond ze haar eigen vertier :pffff: en dat was dan meestal niet iets wat ik leuk vond of goed kon keuren :wink:
http://vid615.photobucket.com/albums/tt ... I_1728.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door blondie op 12 dec 2014 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”